Liška Bystrouška na “nejzelenější” londýnské scéně sklidila úspěch
![L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky - Julia Sporsén a Jennifer France - Opera Holland Park (foto Ali Wright)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2021/08/Little-Vixen-Ali-Wright-42.jpg)
Opera Holland Park (OHP) se nachází ve velmi pěkném prostředí populárního londýnského parku v zámožné čtvrti Kensington, na západním okraji centra Londýna, a dějiny scény začínají vlastně již v roce 1605. Tehdy totiž vznikl Holland House, dnes pozadí tohoto pěkného divadla ‘pod baldachýnem’; nechal jej postavit diplomat Sir Walter Cope jako jeden z prvních velkých paláců v Kensingtonu. Palác posléze vlastnili různí členové rodiny hraběte z Hollandu, a poté i další rodiny. Během života třetího Lorda Hollanda v 19. století se pak palác proslavil jako oslnivé společenské, literární a politické centrum, k jehož mnoha význačným návštěvníkům patřili Lord Byron, Sir Walter Scott, T. B. Macaulay, Charles Dickens and Benjamin Disraeli.
Operní společnost Opera Holland Park byla založena v roce 1996, a za posledních 24 let se stala úspěšnou, nezávislou a mezinárodně uznávanou scénou. Představení v OHP probíhají za normálních okolností od června do září, v roce 2020 a v první půlce letošního roku však byla scéna uzavřena po celkem 643 dnů.
Když se letos na začátku léta začal v Británii znovu rozbíhat hudební život, OHP byla jednou z prvních scén v zemi, která uvedla několik nových inscenací (počínaje La Traviatou 5. června). Bezpečnostní opatření jsou ovšem dodržována i nyní, po znovuotevření scény. Divákům je před vstupem do hlediště změřena teplota, a sedadla jsou umístěna po dvou, třech či po čtyřech, s určitým odstupem od další skupiny sedadel. Nošení roušek se doporučuje při volném pohybu mimo hlediště, v barech apod., v samotném hledišti však údajně nejsou nutné. A tak jsem napočítala na pravé straně hlediště, kde jsem seděla, jen čtyři roušky – z nichž jedna byla moje.
![L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky - Jennifer France - Opera Holland Park (foto Ali Wright)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2021/08/Little-Vixen-Ali-Wright-30.jpg)
Inscenace Bystroušky v OHP (13. – 30. července) nebyla první Janáčkovou operou na této scéně (v roce 2017 uvedlo divadlo Káťu Kabanovou). Na ‘nejzelenější’ londýnské scéně byla tato Bystrouška ve znamení recyklace: v rámci úsporného, ale nápaditého jevištního návrhu (Andrew D. Edwards) byl v inscenaci plně využit zelený pojízdný kontejner na použitelné odpadky. V druhém dějství sloužil na začátku jako jezevcovo doupě (jak na něm mohla představitelka Bystroušky udržet rovnováhu si nedovedu představit), v páté scéně – polepený plakátem se slunečnicemi – nahrazoval plot s kvetoucí slunečnicí, a v posledním dějství, pokrytý deskou, představoval barový pult v hostinci u Pásků. Některé prvky jevištního návrhu byly poněkud po domácku utkané, ale přesto na místě, jiné byly stylové. Zajímavým aspektem návrhu bylo také umístění orchestru uprostřed scény, takže – ač v orchestřišti – byl svým způsobem zahrnut do děje.
Vtipná režie (Australan Stephen Barlow, který žije v Londýně) dokázala přes úspornost rekvizit úspěšně navodit atmosféru lesa, myslivny, hostince, či paloučku na němž slaví liščí párek svou svatbu.
Recyklace neskončila u rekvizit – i jednotlivé staré židle v hledišti pocházely z nejrůznějších divadel v zemi, kde již byly dávno vyřazeny z provozu (National Theatre, Welsh National Opera a další). Kdo ví, kde hrála předtím židle ze 40. let, na níž jsem seděla já? Divadlo nyní také vyhlásilo nové schéma, SOS (‘Save Our Seats’), v jehož rámci mohou diváci zakoupit vstupenky chybějící do původního počtu před pandemií (1,000; nyní – vzhledem k bezpečnostním opatřením – je kapacita snížena na 400).
![L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky - Grant Doyle - Opera Holland Park (foto Ali Wright)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2021/08/Little-Vixen-Ali-Wright-54.jpg)
Půvabné kostýmy atmosféru vhodně doplňovaly. Tak, jako v řadě jiných inscenacích Lišky, nejzábavnější byly i zde kostýmy slepic. V jejich výstupu si nesly jednotlivé slepice před sebou, jako symbolické vejce, velký žlutý nafukovací balónek. Při útoku na ně pak Bystrouška každý s gustem propíchla; výbuchy splasklých balonků nevyhnutelně vyvolávaly u publika velké veselí. I uniformy jevištních techniků, kteří se pohybovali na scéně mezi jednotlivými obrazy, byly v hlavních barvách inscenace, zelené a žluté.
Řada krásných vzrostlých stromů v těsné blízkosti divadla – městské echo Janáčkova moravského lesa – atmosféru patřičně umocňovala. Režisér, který pro scénu vytvořil již deset inscenací, však navíc uplatnil i genius loci čtvrti, v níž se park nachází. Tak například Lišák přinesl Bystroušce k snědku ne králíka, ale sendvič v sáčku z místního populárního řetězce Prêt A Manger. To není problém. V titulcích si však revírník ve svém monologu stěžoval na pávy, jejichž křik mu nedal spát – a ti se vždy hrdě prochází na trávníku poblíž divadla (v Janáčkově libretu je zmínka o mouchách). Tady si autor titulků při manipulaci s textem zbytečně předcházel publikum. Naštěstí v režii se tato změna nijak neodrazila.
V představení nešlo o Janáčkovu původní partituru pro velký orchestr, psanou před víc než sto lety, nýbrž o úpravu pro komorní orchestr. Jejím autorem je dvaašedesátiletý anglický skladatel Jonathan Dove, třetí nejčastěji hraný skladatel soudobých oper na světě – předcházejí mu pouze Philip Glass a Jake Heggie. Dove má na kontě 17 oper, z nichž vynikají zejména vtipný Flight (Let, 1998) a komická opera Marx in London (2018; dílo si objednal Theater Bonn k dvoustému výročí Marxova narození). K jeho úpravám patří i řada oper pro English Touring Opera a City of Birmingham Touring Opera, včetně dvouvečerní adaptace Wagnerova Prstenu pro 18 hráčů (v roce 1990).
![L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky - Jennifer France a Estella Charlesworth - Opera Holland Park (foto Ali Wright)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2021/08/Little-Vixen-Additional-Ali-Wright-96.jpg)
Dove zredukoval Janáčkovu partituru Bystroušky pro dechy, dva lesní rohy, trubku, pozoun, bicí, harfu, akordeon, celestu a smyčce. Orchestrace je velmi obratná, a zvuk byl překvapivě hutný; vtipně je zdůrazněna i role akordeonu, což dodává zredukovanému zvuku zajímavé, ba pikantní zabarvení. Jen v závěrečném Revírníkově monologu by snad odpovídal majestátnosti hudby větší orchestr.
Interpretace komorní verze (hrál orchestr City of London Sinfonia) byla příkladná. Australská dirigentka Jessica Cottis, která žije v Londýně, věnovala patřičnou pozornost Janáčkovým ostrým sčasovkám (často kámen úrazu pro dirigenty, kteří nejsou s jeho stylem dostatečně obeznámeni). V lyrice vrcholných scén nebyla ani stopa po zbytečné sentimentalitě (jen v Bystrouščině snu o svobodě by nebyla ke škodě větší intenzita výrazu), a bacchanale po liščí svatbě byl pravý divoký rej. Cottis, která již dirigovala řadu světových orchestrů, vystoupila dvakrát i v Praze (v letech 2018 a 2019, s FOK/Prague Symphony Orchestra). Akustika v nově upraveném hledišti je – přes pouhé baldachýny po stranách a plátěnou střechu – překvapivě dobrá, a výsledný zvuk komorního orchestru byl zcela adekvátní.
Dobrý překlad libreta do angličtiny (autor Norman Tucker) a titulky (Paul Hastie) dbaly i na odpovídající syllabickou hodnotu jednotlivých slov v hudbě, někdy však paradoxně právě proto nebyl výsledek zcela idiomatický. Tak například v Lišákově otázce ve 3. dějství „Kolik jsme už měli dětí? Stará, nevíš?“ bylo dvouslabičné slovo ‘stará’ přeloženo v titulcích jako rovněž dvouslabičné ‘sweetheart’ (miláček) – což ovšem zcela změnilo charakter otázky. V titulcích byla kromě známé Revírníkovy zmínky o tom, že musí Bystrouščinu dcerku líp vychovat, aby zase o nich obou nepsali v novinách, zapracovaná i zmínka o ženách, které budou jednou operu dirigovat. Zmínka opět vyvolala viditelné veselí publika i dirigentky, touto další manipulací s textem si však autor titulků znovu citelně předcházel místní publikum. Je otázkou, nakolik to bylo nutné – dnes už přece nemusíme na dirigentky poukazovat jako na nějaký neobyčejný zjev. Recenze v místním tisku však přijaly tyto změny v titulcích jako humornou adaptaci Tuckerova původního překladu.
![L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky - Jennifer France a Julia Sporsén - Opera Holland Park (foto Ali Wright)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2021/08/Little-Vixen-Additional-Ali-Wright-165.jpg)
Představení dominovala anglická sopranistka Jennifer France. Její Bystrouška byla atletická a spíš často dost pohněvaná liška, než mazaná, ale i šarmantní šelmička, nicméně z dramatického hlediska byla přesvědčivá. Její nosný hlas zněl v hledišti, přes nepříznivý vítr, který do něj toho večera zasahoval, bez jakýchkoliv problémů, a zpěvačka přesně chápala podstatu Janáčkova stylu. Bystrouška nebyla její první role v české opeře – v letech 2012 a 2014 vystoupila v Anglii jako půvabná Esmeralda ve dvou různých inscenacích Prodané nevěsty.
Zato Lišák (švédská sopranistka Julia Sporsén, s pěknou tmavší barvou hlasu) byl opravdu dvorný lesní fešák; na této scéně úspěšně zpívala již několikrát (v roce 2017 jako Káťa), a obě zpěvačky zde vystoupily společně v roce 2018 (ve Straussově Ariadne auf Naxos).
Australský barytonista Grant Doyle již vystoupil v Británii v roli Revírníka jak v anglické, tak v české verzi (v české poprvé v Garsington Opeře, v roce 2014). Roli zpíval i v animované verzi, v níž dirigoval Kent Nagano v roce 2003 Deutsches Symphonie-Orchester (novou edici opery tehdy připravili Kent Nagano a Christophe Durrant); verzi uvedla stanice BBC, v koprodukci s Opus Arte and Los Angeles Operou. V OHP byl hlasově výborně disponovaný Doyle spíš drsný lesník než bodrý myslivec, který si se svými regulérními kumpány občas rád trochu zafilozofuje v hospodě. Jeho koncepce role však nicméně vedla organicky ke skutečnému vyvrcholení v závěrečné ódě.
![L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky - Jennifer France a Julia Sporsén - Opera Holland Park (foto Ali Wright)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2021/08/Little-Vixen-Additional-Ali-Wright-149-1.jpg)
Vhodně obsazené byly i další role jako Farář/Komár (Charne Rochford) a Rechtor/Jezevec (John Savournin, který se však nepochopitelně potuloval po jevišti s kufrem dřív, než se libreto zmiňuje o jeho odchodu na novou faru ve Strání). Dobře se zhostili svých menších rolí i Lapák (Natasha Agarwal), Kohout/Sojka (Grace Nyandoro), Pásek (Philip Costovski), Revírníková/Sova (Ann Taylor), Chocholka (Harriet Eyley) a Pásková (Yolanda Grant-Thompson). Jen pytlák Harašta (Ashley Riches), ač pěvecky na velmi dobré úrovni, nebyl vychytralý, zábavně nachmelený Líšňák dle mého vkusu – spíš mírně zasmušilý Angličan ze severu země, ač vědom si genia loci popíjel správně ne z lahve kořalky, ale z plechovky piva.
Většina zpěváků uplatňovala – podle trendu, který u ‘rustikálních’ oper panuje v Británii již několik let – regionální přízvuk ze severní Anglie. Režisér dbal u zpěváků na nutný odstup, a jakýkoliv dotek byl také tabu. To však nikterak nezabránilo vyjadřování různých projevů intimity – liščí párek se po svatbě cudně schoval pod kostkovanou dekou.
V představení účinkovala i řada dětí, a to nejen v rolích Bystrouščiných ratolestí, ale i jako různá lesní havěť. V 3D čelenkách z kartonu běhaly hledištěm a mávaly barevnými větrnými pytlíky na dlouhých holích, jakoby chtěly stanovit směr a sílu větru – což bylo v otevřeném hledišti za velmi špatného počasí toho dne opravdu na místě! Ve finále opery se pak objevily jako světlušky s rozsvícenými lampiony.
![L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky - Dětský sbor - Opera Holland Park (foto Ali Wright)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2021/08/Little-Vixen-Ali-Wright-55.jpg)
Janáčkova sedmá opera byla od její premiéry v roce 1924 uvedena v nejrůznějších permutacích. Ve svém jubilejním 25. roce ukázala Opera Holland Park, že i s minimálními prostředky lze plně využít jeviště a dosáhnout, i v úpravě pro komorní orchestr, patřičného dopadu hudby na publikum. V inscenaci Stephena Barlowa bylo všechno – komedie, parodie dobrých i špatných rysů lidí a zvyků v jejich říši, úzká souvislost mezi lidmi a přírodou, i pathos; byl to také příběh o tužbách po lásce a svobodě, a o věčném koloběhu dění. V majestátním finále, v němž Revírník – ne ve všem kladná postava – dojde k osobní katarzi, byl dojem prosluněné přírody skvěle navoděn barevným osvětlením (návrhář Rory Beaton), jež zaplavilo i hlediště.
Opravdu pěkný večer; divadlo bylo zcela zaplněno, a vidět, jak obecenstvo hladoví po živých představeních, muselo každému pohnout srdcem.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]