Moravský podzim: Klavírní recitál Alexeje Ljubimova v duchu hledání spojnic
![Moravský podzim: Historický Brahms & současný Silvestrov – Alexej Ljubimov 18. října 2023, Besední dům, Brno (zdroj Moravský podzim, foto Dag Markl)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/10/393920545_719238870223837_3054569293743365562_n.jpg)
Využití dvou klavírů patrně vychází z Ljubimovových interpretačních výbojů, kdy se od 70. let stal průkopníkem využívání starých nástrojů pro autentickou interpretaci staré hudby. Jak píše Jan Špaček v programové brožuře, Alexej Borisovič Ljubimov (* 1944) k důrazu na historicky akurátní využívání hudebních nástrojů dospěl sám bez kontaktu se světovým mainstreamem, přitom se soustavně věnoval nejradikálnějším projevům světové avantgardy. Postmoderní klavírista tedy v rámci koncertu, jehož dramaturgii patrně sám inicioval, proto v duchu výše zmíněného využil možnosti zahrát „romantického Brahmse na romantický klavír“ a „současného Silvestrova na současný klavír“.
První polovina koncertu tedy patřila „současnému“ Valentinu Silvestrovovi. Dílo tohoto dosud žijícího ukrajinského autora je v rámci programů Filharmonie Brno i Moravského podzimu uváděno delší dobu, a to bez nutného akcentu na probíhající konflikt na Ukrajině. Pro jistou kontextuální úplnost je však příhodné zmínit, že Ljubimova se Silvestrovem pojí (přinejmenším) dvě recentní historky – v loňském roce totiž jednak napomáhal realizovat Silvestrovovu emigraci do Berlína, jednak dva měsíce po vypuknutí zmíněného konfliktu uskutečnil v moskevském domě kultury recitál s díly Schuberta a právě Silvestrova. Na programu brněnského recitálu bylo celkem pět děl: Kýčovitá hudba, Čtyři kusy, Nostalgie, Dva kusy (v české premiéře) a Visnik-1996 (v překladu Zvěstovatel, jehož verze pro klavír a smyčce byla letos v Brně uvedena pod taktovkou Alexandera Liebreicha). Fakticky však šlo o uvedení dvanácti klavírních miniatur a Visnika. Silvestrovova klavírní tvorba je totiž výrazově stejnorodá, což v rámci programu trochu narušil pouze Visnik, který inspiroval též podtitul letošního festivalového ročníku. Skladatelovo klavírní dílo náleží ke konceptu tzv. nové jednoduchosti, vyznačujícího se akordickou a melodickou prostotou, pomalými tempy a přijetím kýče a patosu za výrazotvorný prvek. Pro vyznění této hudby lze nalézt mnoho adjektiv: něžné, mystické, éterické, dojemné, melancholické, ale také srdečné a místy patřičně hravé. Všechny tyto charakteristiky bylo možné v Ljubimovově interpretaci nalézt. Hrál s citem, bez zbytečných manýr a s pochopením pro hudební materiál a místnou pedalizací, jíž nechal hudbu plynout, ale zároveň jí dokázal umně izolovat tóny, čímž podtrhl celkový výraz Silvestrovových skladeb. Ačkoliv je tedy možné říct, že v jednoduchosti je krása, přibližně tři čtvrtě hodiny skvěle interpretované „nové jednoduchosti“ bylo naprosto dostačující.
![Moravský podzim: Historický Brahms & současný Silvestrov – Alexej Ljubimov
18. října 2023, Besední dům, Brno (zdroj Moravský podzim, foto Dag Markl)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/10/393985105_719247433556314_7877756050939114846_n.jpg)
Druhou část večera naplnila hudba „romantického“ Johannese Brahmse, brněnskou filharmonií rovněž pravidelně prezentovaného (vzpomeňme např. červnové uvedení Klavírního koncertu č. 2 s Elizabeth Leonskou nebo předloňskou konfrontaci jeho Symfonie č. 2 s druhou symfonií Philipa Glasse – obojí za řízení Dennise Russella Daviese). Ljubimov, který celý zbytek večera odehrál zpaměti, postupně zahrál Šest kusů, Tři intermezza a Dvě rapsodie, přičemž mezi prvními dvěma jmenovanými cykly neudělal pauzu. Bylo pozoruhodné, jak lze při bezprostřední konfrontaci nalézt tolik podobností mezi oběma skladateli. Ačkoliv je Brahmsovo klavírní dílo celkově živější a dynamicky velkorysejší, v kantabilitě a jakési romantické melancholii se jeho klavírní faktura poněkud blížila Silvestrovově jednoduchosti: při odmyšlení dynamické plasticity a harmonických kudrlinek lze v jejich výrazu tedy nalézt mnoho spojnic. Jak Špaček navrhuje v programové brožuře, ona podobnost patrně spočívá “ve vědomé tvůrčí askezi”. Ljubimov hrál s konstantním nasazením a adekvátní přímočarostí, což je při pomyšlení na rok jeho narození a délce druhé poloviny (v podstatě hodina čistého času) o to více úctyhodné. Obohacujícím prvkem byl zvuk historického klavíru s klapkajícím pedálem. Ačkoliv se postupem času trochu rozlaďoval, výslednému zvuku to dodalo půvabně roztřesený a zároveň ostrý tón. Obdobně jako v první polovině, i hodina Brahmse byla posluchačsky vyčerpávající, leč skrze výtečné provedení bezesporu obohacující zkušeností.
![Moravský podzim: Historický Brahms & současný Silvestrov – Alexej Ljubimov
18. října 2023, Besední dům, Brno (zdroj Moravský podzim, foto Dag Markl)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/10/393930006_719239150223809_1037997202721731122_n.jpg)
Třebaže na poměry standardní návštěvnosti Besedního domu byl recenzovaný recitál navštíven spíše podprůměrně, obrovský a dlouhotrvající potlesk zněl jako od plně zaplněného hlediště. Snad i proto Ljubimov program doplnil o tři přídavky (Chopin, Schubert, Pärt), čímž posluchače již naplno saturoval. Klavírní recitál „Historický Brahms & současný Silvestrov“ je proto nutné považovat za velmi kladný zážitek, který snoubil nápaditou dramaturgii a špičkovou interpretaci.
Moravský podzim: Historický Brahms & současný Silvestrov
18. října 2023, 19:00 hodin
Besední dům, Brno
Program:
Valentin Silvestrov: Kýčovitá hudba, Čtyři kusy op. 2, Nostalgie, Dva kusy, Visnik-1996 (Zvěstovatel-1996)
Johannes Brahms: Šest kusů op. 118, Tři intermezza op. 117, Dvě rapsodie op. 79
Účinkující:
Alexej Ljubimov – klavír
![Moravský podzim: Historický Brahms & současný Silvestrov – Alexej Ljubimov
18. října 2023, Besední dům, Brno (zdroj Moravský podzim, foto Dag Markl)](https://operaplus.cz/wp-content/uploads/2023/10/393939254_719247613556296_8690644831407342491_n.jpg)
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]