Mozartova opera Idomeneo konečně na plzeňském jevišti

Druhou březnovou sobotu uvede soubor opery DJKT na jevišti Velkého divadla vůbec poprvé Mozartovu mistrovskou operu Idomeneo. Hudební nastudování šéfdirigenta Norberta Baxy a režie vyhledávané německé choreografky a režisérky Arily Siegert jsou zárukou mimořádného hudebního a uměleckého zážitku, který bude podpořen kvalitním pěveckým obsazením. V titulní roli Idomenea se objeví tenorista Philippe Castagner alternovaný Jaroslavem Březinou, v roli jeho syna Idamanta vystoupí mezzosopranistky s mezinárodní zkušeností Hannah Esther Minutillo a Barbora Polášková de Nunes-Cambraia.
W. A. Mozart: Idomeneo – DJKT Plzeň 2019 (foto Martina Root)

Opera Idomeneo od své premiéry v roce 1781 prošla řadou úprav a přepracování. Sám autor, Wolfgang Amadeus Mozart, vytvořil dvě odlišné varianty – původní verzi pro Mnichov (1781) a o pět let později pro koncertní provedení ve Vídni, která se mimo jiné lišila obsazením role Idamanta. „Můj tým, kostýmní návrhářka Marie-Luise Strandt a scénograf Hans Dieter Schaal, a já vycházíme z původní inscenace v Mnichově, kde je Idamante mezzosoprán. Chtěli jste zjistit, co bylo na díle tehdy zajímavé a co by mohlo být zajímavé v dnešní době. Individualita každého člověka a jeho osud, který je více méně v jeho vlastních rukách. Boj proti temnotě v nás, síle strachu, marnosti, nenávisti a chamtivosti, která je tak jako tehdy i teď mocná. To jsou naše hlavní témata,“ přibližuje své režijní pojetí uznávaná režisérka Arila Siegert, která pracuje v České republice poprvé.

Arila Siegert má na svém kontě řadu celovečerních choreografií a režií k operám, operetám i muzikálům a se svým týmem, scénografem Hansem Dieterem Schaalem a kostýmní výtvarnicí Marií-Luise Strandt, pracuje od roku 1998, kdy vytvořila svou první operní režii. Od té doby se stala vyhledávanou režisérkou, v jejíž tvorbě jsou silně patrné její předešlé taneční zkušenosti.

W. A. Mozart: Idomeneo – DJKT Plzeň 2019 (foto Martina Root)

Opera Idomeneo představuje začátek Mozartova vrcholného období, neboť v té době dokázal obohatit už pomalu dožívající barokní operu seria[1] dokázal obohatit dramatickým obsahem i lidskými charaktery. Také orchestr má zde, poprvé v jeho operní tvorbě, velice významnou úlohu. „Mozart komponoval operu Idomeneo se znalostí úrovně orchestru v Mannheimu, který ve své době představoval významné hudební těleso vysoké hráčské úrovně. Tato skutečnost je zřejmá i z partitury, která střídá dramatické pasáže s průzračnými hudebními čísly bohatými na sólové až koncertantní pasáže jednotlivých hudebních nástrojů,“ dodává šéfdirigent Norbert Baxa.

V České republice byla tato opera uváděná spíše výjimečně, poprvé v Praze v roce 1887, česky pak zazněla v Národním divadle 5. prosince 1931, kam se vrátila v původním nastudování v roce 2010. V Brně se Idomeneo objevil na repertoáru v roce 1941 a 2006, v roce 1996 jej nastudovalo Moravské divadlo v Olomouci. „Přestože plzeňská opera vždy věnovala Mozartovu dílu zaslouženou pozornost a v posledních letech jsme zde uvedli všechny Mozartovy významné opery, s výjimkou opery La clemenza di Tito, Idomeneo zde nikdy nezazněl. Plzeňské publikum tak bude mít konečně možnost seznámit se s první Mozartovou mistrovskou operou,“ doplňuje dramaturg opery Zbyněk Brabec.

W. A. Mozart: Idomeneo – DJKT Plzeň 2019 (foto Martina Root)

Titulním hrdinou opery je krétský král Idomeneo, jehož při návratu z trojské války překvapí na moři bouře, a za záchranu vlastního života slíbí bohu Poseidonovi obětovat prvního člověka, kterého potká. Tím člověkem je však jeho syn Idamante. Idomeneo se snaží osud přelstít, k synovi se nehlásí a chce ho poslat do ciziny. Opera vedle hlavní dějové linky také rozvíjí milostný trojúhelník Idamanteho, trojské princezny Ilie a mykénské princezny Elektry. V titulní roli mohou diváci vidět v alternacích Jaroslava Březinu, který je kritikou označován za jednoho z nejzajímavějších současných tenoristů v naší republice, a Kanaďana Phillipa Castagnera, nositele krásného znělého, nosného fondu, který již v Plzni vystoupil jako Lenskij v Evženu Oněginovi či Giason v Medei, v současně uváděném Nabuccu vystupuje jako Ismael. V dalších rolích se mimo jiné představí Hannah Esther Minutillo, Barbora Polášková de Nunes-Cambraia, Markéta Böhmová, Zuzana Kopřivová, Doubravka Součková, Petra Šimková Alvarez a Katrin Kapplusch.

 

Wolfgang Amadeus Mozart: Idomeneo

 

Hudební nastudování: Norbert Baxa

Dirigenti: Norbert Baxa / Chuhei Iwasaki / Claudia Patanè

Režie: Arila Siegert

Scéna: Hans Dieter Schaal

Kostýmy: Marie-Luise Strandt

Světelný design: Daniel Tesař

Dramaturgie: Zbyněk Brabec

Sbormistr: Zdeněk Vimr

         

Idomeneo, král na Krétě: Jaroslav Březina / Philippe Castagner

Idamante, jeho syn: Hannah Esther Minutillo / Barbora Polášková de  Nunes-Cambraia

Ilia, trojská princezna: Markéta Böhmová / Zuzana Kopřivová / Doubravka Součková

Elektra, Agamemnonova dcera: Petra Alvarez Šimková / Katrin Kapplusch

Arbace, králův důvěrník: Amir Khan / Tomáš Kořínek

Hlas věštby: Jan Hnyk / Jevhen Šokalo

 

Premiéra 9. března 2019 ve Velkém divadle
Nejbližší reprízy 12. března a 5., 11. a 26. dubna 2019

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na