Mrtvý dům ve Frankfurtu, obnovená Rusalka ve vídeňské Volksoper

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Operní kukátko (139). Týden od 2. do 8. dubna 2018. V dnešním vydání najdete: Premiéra Z mrtvého domu ve Frankfurtu nad Mohanem. Obnovená Rusalka ve Volksoper Wien. Nová opera o Marilyn Monroe v evropské premiéře. Rozprodej kostýmního fundusu v Teatro alla Scala. Manželé Andris Nelsons a Kristīne Opolais se rozcházejí. Anne Sofie von Otter zrušila své nadcházející umělecké závazky. Christa Ludwig získává další ocenění. Johan Botha v nahrávce Pucciniho Pláště.


Premiéra Z mrtvého domu ve Frankfurtu nad Mohanem
Frankfurtský operní soubor nastudoval v české verzi (a s německými titulky) Janáčkovu operu Z mrtvého domu. V premiérovém představení 1. dubna 2018, hraném bez pauzy, vystoupili převážně členové místního souboru.

Reklama
Leoš Janáček: Aus einem Totenhaus – Gordon Bintner (Alexandr Petrovič Gorjančikov) – Oper Frankfurt 2018 (zdroj oper-frankfurt.de / foto © Barbara Aümuller)

Basbarytonista z Kanady Gordon Bintner, který od minulé sezony patří do souboru, zpívá Gorjančikova a také ztělesňuje Dona Juana a Ďábla ve druhém dějství. Rodák z Mnichova, tenorista Vincent Wolfsteiner se stal Filkou Morozovem a žádaný barytonista (známý i jako skvělý interpret písňového repertoáru) Johannes Martin Kränzle je Šiškovem. Americký tenorista s německými předky AJ Glueckert ztvárňuje Skuratova. Role Aljeji není obsazena mužským představitelem, ale mladou místní sólistkou Karen Vuong, narozenou ve Spojených státech. V několika menších rolích vystupují i členové místního operního studia.

Leoš Janáček: Aus einem Totenhaus – Samuel Levine (Der ganz alte Sträfling), Karen Vuong (Aljeja), Gordon Bintner (Alexandr Petrovič Gorjančikov), Vincent Wolfsteiner (Filka Morozov) – Oper Frankfurt 2018 (zdroj oper-frankfurt.de / foto © Barbara Aümuller)

Italský dirigent Tito Ceccherini se po loňském úspěchu s nastudováním Stravinského opery The Rake’s Progress (Život prostopášníka) na frankfurtské scéně (recenzi Opera Plus přinesla zde) vrátil s jiným významným dílem dvacátého století – ta tvoří podstatnou část jeho dirigentských úkolů. Režie byla svěřena francouzsko-německému umělci Davidovi Hermannovi, který zde již od sezony 2004/2005 inscenoval řadu titulů, mimo jiné také několik jevištních produkcí děl Claudia Monteverdiho.

Stejně jako v jeho režii tří jednoaktových oper Ernsta Kreneka (Křenka) se zde na frankfurtské scéně v inscenaci Janáčkovy opery zaměřil na téma moci a jejího zneužívání, operního příběhu jako tragické paraboly s fraškovitými rysy. Není to jeho první setkání s operními díly Leoše Janáčka, například v roce 2016 režíroval v Deutsche Oper Berlin Janáčkovu Věc Makropulos, kde předvedla strhující výkony Evelyn Herlitzius v roli Emilie Marty (recenzi Opera Plus přinesla zde), inscenace zaujala i psychologickou vypracovaností režijní koncepce a silně dynamickou prací se světlem na scéně.

Leoš Janáček: Aus einem Totenhaus – Gordon Bintner (Alexandr Petrovič Gorjančikov), Gal Fefferman (Eine junge Frau) – Oper Frankfurt 2018 (zdroj oper-frankfurt.de / foto © Barbara Aümuller)

Uznávaný výtvarník, frankfurtský rodák Johannes Schütz, který spolupracoval s řadou předních světových režisérů jako Luc Bondy nebo Benedict Andrews, vytvořil pocitově studenou scénu se dvěma prosklenými kójemi, které připomínají laboratorní prostředí včetně ostrého osvětlení. Johannes Schütz je v současnosti také profesorem scénografie v Düsseldorfu a sám také režíruje. Návrhy současných kostýmů jsou dílem Michaely Barth. Světově oceňovaný Joachim Klein je tvůrcem světelného designu celé inscenace.

Leoš Janáček: Aus einem Totenhaus – Gal Fefferman (Eine junge Frau), Gordon Bintner (Alexandr Petrovič Gorjančikov) – Oper Frankfurt 2018 (zdroj oper-frankfurt.de / foto © Barbara Aümuller)

Do konce dubna je na programu Oper Frankfurt ještě sedm repríz, poslední odpolední představení v neděli 29. dubna je zároveň posledním představením této Janáčkovy opery v sezoně.


Obnovená Rusalka ve Volksoper Wien
Obnovená inscenace Dvořákovy Rusalky (znovu od 25. března 2018) ve vídeňské Volksoper slaví opět úspěch u kritiků i obecenstva.

Antonín Dvořák: Rusalka – Caroline Melzer (Rusalka) – Volksoper Wien 2018 (zdroj volksoper.at / foto © Barbara Pálffy/Volksoper Wien)

Kritika kladně hodnotí ze střídajícího se obsazení výkon německé sopranistky Caroline Melzer v titulní roli (která zde na scéně zpívala i Mařenku v Prodané nevěstě), ale je zejména nadšena výkony dramatické sopranistky Melby Ramos v roli Cizí kněžny (debut v tomto partu). Portorická pěvkyně přechází postupně od lyrických a koloraturních partií ke spinto oboru i dramatickým partiím. Stejně tak nadšení recenzentů zaznamenal Princ v podání německého pěvce s čínskými předky Vincenta Schirrmachera (který opakovaně také hostoval před dvěma lety na scéně Státní opery v Praze jako Vévoda v Rigolettovi). Po sérii březnových a dubnových Rusalek se zde v květnu tento zpěvák představí také v náročné titulní roli Hoffmannových povídek. Ale na scéně Volksoper vystupoval již v některých operetních rolích.

Antonín Dvořák: Rusalka – Vincent Schirrmacher (Der Prinz), Melba Ramos (Die fremde Fürstin) – Volksoper Wien 2018 (zdroj volksoper.at / foto © Barbara Pálffy/Volksoper Wien)

Inscenace Dvořákovy opery na scéně Volksoper je v režijním pojetí Renauda Douceta tradičnější, byť někdy trochu groteskní. Základem je pohádkový svět, ale nikoliv jako představa české pohádkové knihy období secese, ale jako moderní dětská ilustrace, ozvláštněná propracovanou světelnou režií.  Ve velmi zajímavé, místy dosti surreálné výpravě Andrého Barbeho je použita četná obrazová symbolika. Na výpravě je znát vliv místního stylu fantaskního realismu, tedy vídeňské odnože surrealismu, která byla velmi populární v šedesátých letech dvacátého století a dodnes z této vlny a lokální umělecké školy řada tvůrců těží. Obnovené nastudování spolehlivě diriguje Alfred Eschwé.


Nová opera o Marilyn Monroe v evropské premiéře

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


Komentujte

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na