Nataša Novotná: Audiovize je šance dostat se k úplně novému divákovi

  1. 1
  2. 2
  3. 3
Laterna magika v období lockdownu nezahálela a kromě nachystané premiéry dětského představení Zázrak (s)tvoření připravuje nový audiovizuální cyklus Laterna for Camera. Pilotní projekt této programové řady, film New Normal, bude mít premiéru v první polovině června. Choreografie se ujala tanečnice, choreografka a pedagožka Nataša Novotná. Nataša Novotná je významnou postavou současné scény, má velmi bohaté zahraniční zkušenosti a pracovala s plejádou světových tvůrců, hovořily jsme tak nejen o novém filmu, ale i o Laterně magice obecně, o tom, jak se může současný tanec dostat k novému divákovi, nebo o plánech Kyliánova nadačního fondu, který založila a řídí.


Nataša Novotná (foto Michal Hančovský, 2021)

Film New Normal pro vás není prvním setkáním s audiovizí, co vy a žánr dance for camera?
V průběhu kariéry se člověk, ať chce nebo nechce, s natáčením setkává. Ve Švédsku jsme zrovna měli bezvadnou partu, se kterou jsme zkoušeli točit taneční věci. Nicméně, zásadní natáčení, hlubší seznámení s tímto žánrem, a to i ve smyslu vlastní schopnosti vstřebávat určité informace, bylo setkání s norským týmem – choreografem Jo Strǿmgrenem a panem režisérem Stein-Rogerem Bullem. V Praze jsme natáčeli film Closed. Tohle setkání mě hodně poučilo, inspirovalo a ujistilo o přístupu k fungující spolupráci mezi choreografem a režisérem. Pro choreografa je uvažování o postavení scén pro film jiné než na jevišti. Dá se využít docela jiných zkratek, ukázat věci ve větších detailech… Postava režiséra pak vnáší cenný a osvěžující vklad svého úhlu pohledu na věc… Má kariéra je dost silně spjata s panem Kyliánem, který kolem tanečního filmu úspěšně bádá už hodně dlouho. Nemohu nevnímat jeho dílo, uvažovat jakým způsobem to dělá, co funguje, co ne. Je to nekončící škola?

Jak charakterizujete žánr dance for camera sama pro sebe?
Meze žánru jistě vyřeší nebo i vymezí teoretici umění. Za mě je každý tvůrce svobodný se vyjádřit, limitován odkazem své profese a snad i toho, co už někde jednou vytvořeno bylo. Dance for camera charakterizuje už název samotný. Osobně si jej překládám tak, že už při plánování díla je potřeba počítat s čočkou kamery jako s okem filmového diváka a taky s čočkou kamery jako dalším interpretem díla. Hezkým způsobem natočené taneční představení bych dance for camera nenazvala. Na druhou stranu, určitě lze mít hotové taneční dílo a upravit ho speciálně pro kameru…

New Normal sneak peek – backstage tanečního filmu Laterny magiky (Pavlína Červíčková; foto Michal Hančovský)

Existoval před natáčením New Normal scénář?
Je to výjimečné setkání také v tom, že jsme začínali úplně od nuly a úplně od nuly jsme měli tři měsíce na to film natočit. Radim Vizváry mě pozval s tím, že by bylo fajn udělat nějakou ne těžkou, ne covidovou kreaci pro kameru, využít budovu Nové scény a samozřejmě soubor Laterny magiky. V úplném začátku jsem se opírala o historii Nové scény především jako budovy, brutalistní architektura byl způsob, jak jít do věci pohybově. Repetice a minimalismus a z toho vystupující originální plochy. Jakub vnesl myšlenku a především rozměr stavu New Normal. Tu jsme dále rozvíjeli a aplikovali napříč našimi scénami. 

Jak funguje vaše spolupráce s režisérem Jakubem Jahnem?
S Jakubem jsme v minulosti natáčeli krátký taneční snímek Hamletophelia a bylo to moc fajn setkání. Od té doby jsem jej vnímala především pro jeho krásné snímky ze světa módy a oděvního designu. Je svým způsobem velmi poetický, což jsem já taky. V tom jsem pro nás viděla dobrou naději pro spojení sil. Od začátku jsme se snažili pečlivě si naslouchat a vnímat představy toho druhého. Nejprve jsem s tanečníky hledala a tvořila materiál svým způsobem relevantní k povaze jednotlivých prostorů budovy Nové scény. Následně jsme z nich stavěli kostru scénáře a současně jednotlivé scény dramaturgicky ladili ve smyslu toho, co chceme, aby nám z nich vycházelo. Fakt, že byl Jakub přítomen většině zkoušek v prostoru, nám umožnil věci okamžitě diskutovat a vzájemně pochopit jak sebe, tak i technikality našich oborů, tedy režie a choreografie. Vzájemné naslouchání je naším oblíbeným pracovním nástrojem, přestože občas létají jiskry. A ty ke společné kreaci určitě také patří.

New Normal příběh?
Záleží na tom, co vnímáte jako příběh?!  V abstraktní rovině ano. Promítáme do děje svou až naivně utopistickou vizi Nového Normálu. Chtěli jsme zůstat pozitivní a s nadějí pro lidskost, už pro tu dobu, ve které film vzniká. Diváka snad spolu s Múzou provedeme momentem, kdy nejprve vnímá společnost docela mechanizovanou, otupenou, načež ji obyčejný, láskyplný dotek probouzí ke společnému vnímání toku energie, tvořící jeden organismus.  Finálně nás vzájemné pochopení společného životního “boje” přivádí do nového světa… ve kterém volíme jít za světlem.  

New Normal sneak peek – backstage tanečního filmu Laterny magiky (Zuzana Herényiová; foto Michal Hančovský)

Soubor Laterny magiky znáte jako pedagog, poprvé jste s ním pracovala z pozice tvůrce?
Bylo bezvadné se poznat více. Trávit se souborem tréninkovou plochu je ještě něco jiného, než s nimi tvořit formy pohybu, které mám v představách. Kvalita pohybové plochy je pro mě důležitá, nerada dělám něco, co už jsem někde viděla. S Laternou jsem více méně věděla, do čeho jdu. Věděla jsem, že nemohu hned očekávat virtuózní výkony, ne od všech, takže jsem s tím počítala. Přišlo mi právě zde vhod uvažovat pro formát dance for camera, kdy si záběr nastavíte a vyberete ten nejlepší. 

Laterna magika je v rámci propojení divadla a audiovize fenomén, znamená to něco pro vaši aktuální práci na filmu?
Samozřejmě jsme prošli fází, kdy jsme cítili použití projekce nebo alespoň reference k ní jako zásadní.  Pak, a vlastně na samotný popud “laterňáků”, jsme toto omezení nechali stranou. Také proto, že Laterna magika vlastně chce najít novou tvář… Laterna magika sice byla první multimediální divadlo na světě, ale bylo to v 70. letech, je to půl století. Od té doby rezonuje spíše na výkonu z těchto let. Náš projekt bude snad velmi vizuální a taneční, to byla dvě základní kritéria, kterými respektujeme dosavadní práci Laterny magiky. Vzhledem ke zmíněnému času pro dokončení projektu jsme se drželi při zemi a v jednoduchosti, protože za tři měsíce se nedá zprodukovat zázrak. Laterna for Camera do budoucna, věřím, přinese další skvělé nápady a modernizace.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments