Nevyzpytatelný Igor Levit na Pražském jaru nečekaně změnil program
Program otevřelo Brahmsových Šest chorálních předeher v úpravě Ferruccia Busoniho, který na přelomu 19. a 20. století navazoval na tradici úprav cizích děl pro klávesové nástroje. Podle hudebních znalců Busoni s respektem zachoval meditativní charakter Brahmsova originálu.
Druhou část večera otevřela předehra k Wagnerově opeře Tristan a Isolda, kterou Igor Levit zahrál v úpravě skladatele a dirigenta Zoltána Kocsise. Na závěr Levit, kterého časopis Gramophone v roce 2016 vyhlásil umělcem roku, nabídl Lisztovu Sonátu pro klavír h moll. “Liszt sám nikdy nepoznal, jak otevřeně tu odhaluje svou duši. Kdokoliv ho zná v jeho velikosti a slabosti, musí při poslechu této hudby vnímat, že Liszt je tu s ním,” napsal před lety Peter Raabe, tvůrce prvního katalogu Lisztových skladeb.
Šestatřicetiletý Levit poprvé v Česku vystoupil v roce 2021 na Klavírním festivalu Rudolfa Firkušného, kde jeho provedení tří sonát Ludwiga van Beethovena zasáhlo publikum i odbornou veřejnost. V rámci programu Pražského jara letos kino Edison Filmhub uvedlo dokumentární film No Fear zachycující Levita v průběhu dvou let. Před kamerou mimo jiné účinkuje v tričku s nápisem “Miluj hudbu, nenáviď rasismus”.
Klavírista Levit je výrazný umělec nepřehlédnutelný i mimo pódium, který se dlouhodobě vyjadřuje ke společenským tématům a politice. V roce 2018 společně s grafikem Klausem Voormannem nebo berlínským Notos Quartett oznámili vrácení prestižního hudebního ocenění Echo. Důvodem byl skandál, který vyvolalo udělení ceny dvojici raperů Kollegaha a Farida Banga za jejich album Jung, Brutal, Gutaussehend 3, na němž jsou i songy s verši zjevně bagatelizujícími hrůzy holokaustu.
Levit, který je sympatizantem německých Zelených, před třemi lety podpořil skupinu klimatických aktivistů okupujících stovky let starý Dannenrodský les ve spolkové zemi Hesensko, aby zabránila jeho pokácení kvůli stavbě dálnice.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]