Nezapomeňte: Thálie již dnes

  1. 1
  2. 2

Již dnes budou rozdány ceny Thálie za mimořádný umělecký výkon v roce 2009. Kromě činoherců a muzikálových zpěváků je dostanou i umělci, věnující se opeře a baletu. Tento počin Herecké asociace je v kulturou nepříliš zčeřeném českém rybníce vcelku ojedinělý a tak doufám, že si přenos v České televizi nenecháte ujít. Osobně mě těší, že Česká televize, která se za naše peníze kultuře věnuje velmi, velmi sporadicky, zařadila do svého programu mezi vyhlášení Miss, fotbalisty roku, atleta roku, sportovce roku či cen TýTý i tentokrát vyhlášení cen Thálie. Je to ocenění práce lidí, kteří se snaží pozvednout kulturní úroveň tohoto národa, a kteří to dělají především z lásky k profesi, s maximálním nasazením a za daleko horších profesních i finančních podmínek, než všichni ti oceňovaní sportovci, krasavice či moderátoři zpráv.

Tak tedy za žánry, které jsou na tomto webu zastoupeny byli nominováni:
OPERA ŽENY

Petra Alvarez Šimková

Role: Mařenka
Představení: Prodaná nevěsta
Hudba: Bedřich Smetana
Hudební nastudování: Norbert Baxa
Režie: Karla Štaubertová
Premiéra: 18. 9. 2009
Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem

Petra Alvarez Šimková upoutala jako Mařenka jistými výškami i sytou střední polohou, a také perfektní artikulací. Roli nezůstala nic dlužna ani po herecké stránce. Vytvořila ji jako plnokrevnou venkovskou dívku, která má plno citu ve scénách s Jeníkem, ale i humor ve scénách s Vaškem. Pěvkyně je nominována i se zřetelem k výkonům v roli Neddy v Komediantech v Divadle F. X. Šaldy v Liberci a v roli Mimi v Bohémě v Divadle J. K. Tyla v Plzni.

Csilla Boross
(náš nedávný rozhovor s C. Boross naleznete zde)

Role: Cio-Cio-San
Představení: Madama Butterfly
Hudba: Giacomo Puccini
Hudební nastudování: Jaroslav Kyzlink
Režie: Jiří Nekvasil
Premiéra: 23. 11. 2009
Národní divadlo Brno

Maďarka Csilla Boross je od roku 2008 sólistkou Národního divadla v Brně. Technicky skvěle zvládnutý, barevný a plný soprán jí umožňuje obsáhnout koloraturní, lyrické až dramatické role. Bohatství výrazových rejstříků plně uplatnila při vyjádření tragické lásky japonské gejši k americkému důstojníkovi; od důvěřivé dívky přes trápící se, ale doufající novomanželku až po silnou dospělou ženu, která se po svém vyrovná s osudem.
Širší nominace:
Zuzana Dunajčanová – titulní role v inscenaci Vita (Nár. divadlo moravskoslezské Ostrava)
Veronika Hajnová Fialová – role Johanky v Panně orleánské (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Valeria Vajgant – role Desdemony v inscenaci Otello (Severočeské divadlo opery a baletu Ústí nad Labem)
Christina Vasileva – role Desdemony v inscenaci Otello (Státní opera Praha)
Ivana Veberová – titulní role v inscenaci Adriana Lecouvreur (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
OPERA MUŽI

Rafael Alvarez

Role: Nemorino
Představení: Nápoj lásky
Hudba: Geatano Donizetti
Hudební nastudování: František Babický
Režie: Jana Andělová Pletichová
Premiéra: 27. 2. 2009
Divadlo F. X. Šaldy Liberec
Mnohdy se stává, že se interpreti role Nemorina soustředí především na to, aby krásně odzpívali slavnou árii. Ne tak Rafael Alvarez v liberecké inscenaci, který nezapomněl, že postava, kterou vytváří, má být do jisté míry komická, směšná, ale zároveň vzbuzující sympatie. To vše jeho Nemorino má. Navíc jej obdařil vpravdě italsky znějícím hlasem.

Pavel Vančura

Role: Marbuel
Představení: Čert a Káča
Hudba: Antonín Dvořák
Hudební nastudování: František Babický
Režie: Václav Věžník
Premiéra: 29. 5. 2009
Divadlo F. X. Šaldy Liberec
Pavel Vančura patří k předním sólistům liberecké opery, věnuje se však i koncertnímu zpěvu. Příkladná práce a kultivování vrozených dispozic (znělý hlas příjemného témbru, působivý zjev a také fyzická pružnost) ho přivedly od menších rolí až k velkým postavám Mefista (Faust a Markétka) či Dalanda (Bludný Holaďan). Jako Marbuel přesvědčil porotu výborným zvládnutím pěveckého partu i hereckým ztvárněním hlavní komické postavy čerta.
Širší nominace:
Alexandr Beň – role Jaga v inscenaci Otello (Jihočeské divadlo České Budějovice)
Jiří Brückler – role Silvia v inscenaci Komedianti (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Nikolaj Někrasov – role Grjaznoje v inscenaci Carská nevěsta (Slezské divadlo Opava)
Richard Samek – role Rodolfa v inscenaci Bohéma (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Svatopluk Sem – role Marcella v inscenaci Bohéma (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
BALET ŽENY

Lucie Holánková

Role: sólo v duetu Lyrická
Představení: Okna do duše
Hudba: rusínské, ukrajinské a východoslovenské balady
Choreografie: Petr Zuska
Premiéra: 15. 11. 2009 v Divadle v Dlouhé
Pražský komorní balet
Lucie Holánková v současné taneční inscenaci promlouvá k divákům vysokou pohybovou kulturou a zejména obsahem svého tance. Vyjadřuje beze zbytku poetiku hudby a odvěké vztahy mezi mužem a ženou. Její výkon je dramatický, něžný, energický. Dokonale ovládá dynamiku pohybu. To vše se složilo do mimořádného výkonu, který vyniká přesvědčivostí a sdělností.

Ivona Jeličová

Role: Maryša
Představení: Maryša
Hudba: Petr Wajsar
Režie a choreografie: Alena Pešková
Premiéra: 14. 3. 2009
Divadlo J. K. Tyla Plzeň
Ivona Jeličová měla jedinečnou příležitost v navýsost dramatické roli, která ovšem klade na interpreta mimořádné nároky. Vykreslením psychologického vývoje postavy a taneční technikou, která byla zcela ve službách příběhu, se umělkyni podařilo velmi silně oslovit diváka. Jeličová je tanečnicí širokého pohybového i výrazového rejstříku, který ve výjimečné úloze plně uplatnila.

Nikola Márová

(náš rozhovor s N. Márovou naleznete zde)
Role: Odetta-Odilie
Představení: Labutí jezero
Hudba: Petr Iljič Čajkovskij
Režie a choreografie: Kenneth Greve
Premiéra: 12. 2. 2009
Národní divadlo Praha
Nikola Márová uplatnila v této roli veškeré přednosti, které z ní činí velkou tanečnici klasického repertoáru. Totiž čistou a samozřejmou techniku, šířku pohybu a vysokou estetiku. Výsledkem je harmonie hudby a pohybu, která dokonale postihuje dramatičnost i tragiku Čajkovského díla. Jde o mimořádně vyzrálý a přesvědčivý umělecký výkon.
0 0 vote
Ohodnoťte článek

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments