Objeví pěvecká soutěž Gabriely Beňačkové nové operní naděje?

Mezinárodní pěvecká soutěž Gabriely Beňačkové s podnázvem Opera Mladých opravdu dostává svému jménu, kdy se na krátký časový úsek do Jihlavy sjedou mladí operní zpěváci z celého světa. České zastoupení v poli vítězů však pokulhává, přestože je soutěž pro české mladé talenty snadno geograficky dostupná. V roce 2023 se na druhé příčce umístila Karolína Levková, absolventka Janáčkovy konzervatoře v Ostravě, současná externistka Národního divadla, kde debutovala v roli Giannetty Donizettiho Nápoji lásky. V roce 2021 opět druhé místo vybojovala Jolana Slavíková, sólistka ansámblu Státní operety v Drážďanech v letech 2019–2023, která se kromě koncertování v současné době objevuje v Divadle F. X. Šaldy. V roce 2013 se na první příčce umístil Josef Škarka hostující basista, kterého diváci mohli vidět v operách v téměř celé republice a druhé první místo v historických ročnících Mezinárodní soutěže získala v roce 2009 Olga Jelínková v současné době sólistka lipské opery.
Soutěž založil v roce 2008 tenorista Jakub Pustina, původně vystudovaný chemik, jehož uměleckou kariéru nastartovaly úspěchy na mezinárodních pěveckých soutěžích. V roce 2006 úspěšně debutoval ve opeře Státního divadla Košice jako Valentin v Gounodově opeře Faust a Markétka. Mezi jeho pěveckými pedagogy byla vedle Václava Zítka, Petra Dvorského i Gabriela Beňačková, která je v současné době prezidentkou Opery mladých. Tato držitelka ceny Grammy, Ceny Artura Toscaniniho, Zlaté medaile Giuseppe Verdiho a dalších světových oceněních je nejen stále aktivní umělkyní, ale opravdovým klenotem v českých zemích.

Bratislavská rodačka Gabriela Beňačková za svou dlouholetou pěveckou kariéru zdolala nespočet pěveckých soutěží a nesmrtelných rolí nejen v Národním divadle v Praze, kde působila od roku 1970. Kromě její Manon Lescaut, Rusalky, Markétky, Mařenky, Káti Kabanové a Jenůfy, zářila i jako Libuše v roce 1983 při znovuotevření Národního divadla v Praze. V tomto roce přijala i české občanství. Její umělecká kariéra ale nezůstala jen v „srdci Evropy“. Cestovala do zahraničí, kde prožila většinu svého života na předních operních scénách v Bavorské státní opeře v Mnichově, ve Státní opeře ve Vídni, ve Stuttgartu, v Bonnu, v Hamburku, v Covent Garden v Londýně, v Italských operních domech, ve Španělsku, Amsterdamu, Edinburghu, Paříži, Moskvě a Buenos Aires. Kromě evropských operních domů zavítala do Japonska, San Francica, Toronta, Los Angeles a do Metropolitní opery v New Yorku, kde za svého devítiletého působení ztvárnila Káťu Kabanovou, Jenůfu, Mimi, Leonoru, Desdemonu a především Rusalku, při jejím prvním uvedením v Metropolitní opeře v New Yorku v roce 1994.

18. ročník Mezinárodní pěvecké soutěže Gabriely Beňačkové se kvapem blíží a my se těšíme, koho nám tento ročník přinese. Pěvci se mohou přihlašovat do 25. května 2025. Ženy a muži soutěží společně ve tříkolové soutěži, kde transponování árií či překlad do jiného jazyka, než je originál skladby, není možností. Pořadatelé zajišťují korepetitora, nicméně si účastníci mohou s sebou přivést na soutěž korepetitora, se kterým jsou zvyklí vystupovat. V případě, že by se prvního kola soutěžící nemohl zúčastnit osobně, je možné zaslat nahrávku árie prostřednictvím youtube odkazu, která nesmí být jakkoliv editovaná a starší než 12 měsíců.
První kola budou probíhat v pěti evropských metropolích. První termín 4. června proběhne ve Varšavě, 12. června se soutěž přesune do Vídně, 21. června se odehraje první kolo soutěže v Praze, o den později 22. června v Berlíně a 5. července proběhne v německé Gotě.

V prvním kole se pěvkyně a pěvci představí s jednou árií libovolného výběru a výsledky postupujících z prvního kola budeme netrpělivě vyhlížet 30. srpna. Do 10. září pak musejí semifinalisté odeslat svůj repertoár na druhé kolo a případné finále. Ty probíhají v říjnu v Jihlavě, kde má celý festival své „doma“.
A o co budou soutěžící kromě výherních cen s finančním ohodnocením soutěžit? Jako každá soutěž má Opera mladých své speciální ceny, které jsou většinou propojeny ať už s organizátory nebo institucemi, které zastupují porotci. Mezi porotci se kromě Gabriely Beňačkové a Jakuba Pustiny objeví Michaela Barchevitch, která je od roku 2014 uměleckou a výkonnou ředitelkou Thüringen Philharmonie Gotha – Eisenach: Cena Thüringenské filharmonie (performance on stage), barytonista Šimon Svitok, generální ředitel Státní opery v Banské Bystrici: Cena Slovenské státní opery, Bánská Bystrica (performance on stage), Michael Vaccaro zakladatel a umělecký ředitel Opera Classica Europa: Cena OPERA CLASSICA EUROPA (performance on stage), a samozřejmě se bude soutěžit o Cenu Města Jihlava (concert performance), kde probíhají finálová kola soutěže. Dále bojují soutěžící o Cenu Gustava Mahlera, Cenu Mezinárodního hudebního festivalu Petra Dvorského (performance on stage), Cenu diváků (concert performance), a v neposlední řadě Cenu Gabriely Beňačkové a Cenu OPERY MLADÝCH (koncertní tour v ČR).
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]