Operní panorama Heleny Havlíkové (171)

  1. 1
  2. 2

Týden od 16. do 22. června 2014
Macbeth v Hale století
– Lze dnes přešít operu střiženou na míru?
– Inspirace na dny příští
***

Macbeth v Hale století
Označení megaprodukce – superwidowiska, které v polské Wrocławi zdejší operní divadlo už sedmnáct let používá pro jednu ze svých dramaturgických linií, tak trochu zavání megalomanským reklamním sloganem. Ve skutečnosti je ale přesné a je obdivuhodné, jak se ředitelce a dirigentce wrocławské opery Ewě Michnik daří rozšířit operu mimo divadlo do prostor s několikatisícovou kapacitou – na Pískový ostrov, Olympijský stadion, do Pergoly s jezírkem v parku u Haly století nebo přímo do této Haly. Takto zazněly už nejen operní hity, jakými jsou Aida, Nabucco, Trubadúr, Ottelo, Carmen nebo Turandot, ale například i Gioconda, Boris Godunov, Kníže Igor a dokonce kompletní Prsten Nibelungův. Každou takovou megaprodukci, která bývá uváděna v pěti až šesti reprízách, tak vidí na dvacet pět tisíc diváků – ve městě s počtem obyvatel šest set třicet tisíc, zhruba odpovídajícím poloviční Praze nebo dvojnásobnému Brnu či Ostravě.Pro letošní magaproduci Ewa Michnik vybrala Macbetha Giuseppe Verdiho. Dobrá volba: krvavé drama chtivosti po moci mohlo dostat v monumentální betonové Hale století kontexty nicotnosti a zároveň obludnosti takového lidského pachtění, ve standardním prostoru divadla nedostupné. Bohužel rakouský režisér Bruno Berger-Gorski, který se ani u nás přes opakované snahy Daniela Dvořáka neprosadil – například v brněnských inscenací Dona Giovanniho (zde), Macbetha nebo Normy v Národním divadle – pojal Shakespearovu a Verdiho tragédii spíše jako kašírovanou báchorku.Rozlehlému jevišti (o šířce ke čtyřiceti metrům) s těžkými temnými oblaky na horizontu a konstrukcemi pahýlů stromů vévodí po celou operu tři obří čarodějnice s kostnatými pařáty, poulícíma očima a směšně se otevírající pusou. Scéna se hemží tu trdlujícími kostlivci, kteří vylézají v rudých chuchvalcích dýmu z propadel, tu vojáky pobíhajícími v černých kuklách. Plápolají ohně, královský průvod provázejí dva koně a suita žonglérů, Lady Macbeth nakráčí s černou dogou. Ale třebaže vzduchem létají i kostry nemluvňat, zůstalo u vnějškové ilustrace, které chybělo to hlavní – přesvědčivá ústřední dvojice, která posedlost po moci utápí v lidské mlýnici, než semele i je.

Třebaže je obdivuhodné, že wrocławská opera má dokonce čtvero obsazení pro Macbetha, včetně našeho Vladimíra Chmela, a trojí pro Lady Macbeth, ani Jerzy Mechliński v titulní roli ani Magdalena Barylak jako jeho manželka na nedělním představení nevytvořili postavy, které by rozkryly obludnost devastujících zvrácených mechanismů přesahujících středověké Skotsko. Amplifikace sice pomohla oběma sólistům s objemem hlasů, ale nemilosrdně rozkrývala nesourodost jejich pěveckých rejstříků a malou plasticitu výrazu. Pěvecky se výrazněji prosadil temným basem Marek Paśko, ale ani on se nemohl vymanit z klišé postavy, která si to rázuje po jevišti v černém kožešinovém plášti. Alespoň sbor – zejména v nářku uprchlíků nad Macbethovou krutovládou – dodal inscenaci hrůzyplný rozměr temného drtivého hudebního dramatu, které orchestr, také amplifikovaný, pod taktovkou Ewy Michnik podporoval sice bez zaváhání, ale spíše vlažně. To Boris Godunov zasazený právě do Haly století, ale třeba i Pendereckého Ztracený ráj nebo Szymanowského Král Roger – to vše byly strhující operní zážitky. Verdiho Macbeth k nim tentokrát nepatřil.

Hodnocení autorky: 60 %
***

Lze dnes přešít operu střiženou na míru?
Od roku 1949 se v rodném městě Bedřicha Smetany každoročně koná hudební festival Smetanova Litomyšl, po Pražském jaru druhá nejstarší domácí hudební slavnost. Je třeba ocenit pořadatele, že i ve stále komplikovanějších finančních podmínkách se jim daří nejen udržovat uměleckou úroveň festivalu, ale obohacovat ho o programy, které zhodnocují i atraktivitu k Litomyšli přiléhajících míst, která by bez „mateřského“ zastřešení festivalem asi zůstávala stranou zájmu hudbymilovných posluchačů. Takovým místem je už třetí rok půvabný rokokový zámeček Nové Hrady s výstižným přízviskem české Versailles, který obnovují manželé Magda a Petr Kučerovi a poskytují bezplatně festivalovým produkcím. Diváky osobně přivítají a pozvou nejen na prohlídku zámku, muzea cyklistiky nebo do zahradního bludiště z tisů, ale i na opulentní hostinu včetně výtečného jeleního guláše z vlastního chovu v přilehlé oboře.

Se soumrakem, který se začne snášet nad údolí, se diváci přesunou na operní představení, které se tentokrát kvůli počasí nemohlo konat v malebném amfiteátru, ale pod masivními dřevěnými krovy rozlehlé budovy někdejšího špýcharu. V novodobé premiéře zde zazněla Armida, kterou si u Giuseppe Scarlattiho v roce 1766 objednal kníže Josef Adam ze Schwarzenbergu, díky jehož divadelní zálibě dnes můžeme obdivovat důmyslnost barokních scénických mašinerií v Českém Krumlově. Doklady o tom, zda přímo zde byla Armida uvedena, sice zatím nemáme, ale v českokrumlovském zámku se dochoval opis partitury této opery seria, ve které se měla blýsknout svým pěveckým uměním nejen knížecí dcera Marie Terezie v roli Armidy, kterou ve zpěvu vyučoval právě Scarlatti, ale i její neteř hraběnka Marie Anna z Dietrichsteinu coby Rinaldo a sám libretista Marco Coltellini jako Ubaldo. Giuseppe Scarlatti (1712–1777) ze slavného italského hudebního rodu sice patřil ke zběhlým skladatelům a třicítka jeho oper se hrála po celé Evropě od Neapole přes Barcelonu po Vídeň, Jeho Armida ke stěžejním dílům žánru opery seria nepatří zejména v konkurenci dlouhé řady oper podle básně Torquata Tassa na téma sváru lásky a povinnosti, kdy křižácký válečník místo tažení na Jeruzalém podlehne svodům kouzelnice Armidy.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Macbeth (Wrocław 2014)

[yasr_visitor_votes postid="114607" size="small"]

Vaše hodnocení - Scarlatti G.: Armida (Musica Florea)

[yasr_visitor_votes postid="114606" size="small"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments