Operní panorama Heleny Havlíkové (22)

  1. 1
  2. 2

Týden od 21. do 27. února 2011

° Splněné sny ve Valencii….
° …a naše drsná operní realita v Praze…
° …i v Brně
° Inspirace na dny příští

***

Splněné sny ve Valencii

Více než rok po přímém přenosu Pucciniho Turandot z Metropolitní opery v legendární velkolepé režii Franka Zeffirelliho zařadila do svého programu operních přenosů tuto Pucciniho poslední operu také síť kin Palace Cinemas. Na rozdíl od uniformní MET nabízí Palace Classic ve svém programu pestrou paletu přímých přenosů i záznamů z nejrůznějších operních domů Evropy. V případě Turandot šlo o záznam téměř tři roky staré inscenace ze španělské Valencie, která už v roce 2009 vyšla také na DVD. I přesto bylo v sále pražského Slovanského domu skoro vyprodáno: kdo dal před tureckou telenovelou Tisíc a jedna noc přednost Turandot, kterou Puccini zhudebnil na libreto, vycházející z převyprávění těchto perských pohádek benátským básníkem Carlem Gozzim, určitě nelitoval. Měl možnost se nejen pokochat velkolepou operou – podnětů k zamyšlení bylo více.


Titulní roli zde – stejně jako v Metropolitní opeře – vytvořila ukrajinská sopranistka Maria Guleghina. Krutou panovačnou Turandot s její sveřepou záští vůči mužům, kteří se o ni ucházejí, zvládala velkolepě pevným temnějším dramatickým sopránem. Její závěrečná proměna v zamilovanou ženu, zdůrazněná i převlekem do romantického růžového kostýmu, ovšem příliš věrohodně nepůsobila. Pro mě zatím ani touto Turandot nepředčila svoji Lady Macbeth v přenosu z MET, v níž s mrazivou sugestivností vyjádřila pokušení moci, které skončilo v krvavé mlýnici. Až pavarottiovsky rozložitý italský tenorista Marco Berti (který ve Valencii zastoupil onemocnělého Marcella Giordaniho, partnera Guleghiny z MET), byl Guleghině co se objemu hlasu a dramatického výrazu týká rovnocenným partnerem. A kontrast hebkého lyrického sopránu oddané otrokyně Liu skvěle vyjádřila Alexia Voulgaridou. Známý čínský filmový režisér Chen Kai-ge, pro kterého byla Turandot prvním angažmá v opeře, inscenaci pojal jako výpravnou statickou pohádku. Naštěstí nepodlehl potřebě upoutat pozornost na sebe a jedinou inovací oproti „tradiční“ režii byl císař Altoum (Javier Agulló), stylizovaný jako vyžilý starý alkoholik – což nedávalo smysl. Pevný hudební základ vtiskl nastudování zkušený Zubin Mehta, který ve Valencii působí od otevření nového operního divadla – Paláce umění královny Sofie roku 2005 jako hlavní dirigent.

Slavný výrok expremiéra Špidly o tom, že „zdroje jsou“, můžeme interpretovat i v tom smyslu, že zdroje skutečně jsou – ale ve Valencii. A že jsou, bylo na inscenaci Turandot skutečně patrné od bohaté scény v čínském stylu, kdy na jevišti vznikla monumentální replika císařského paláce v Pekingu, až po dokonalý kostým posledního sboristy.

Valencie je třetím největším městem ve Španělsku (má přes 800 tisíc obyvatel, je o něco menší než Praha, ale větší než Brno). Operní dům je součástí Města umění a vědy – velkolepého projektu, který zahrnuje celý komplex futuristických staveb architektů Santiaga Calatravy a Félixe Candely. Palác umění královny Sofie je moderní divadelní a hudební centrum se čtyřmi hracími prostory. Základem operních produkcí je Orchestr města Valencie, řízený převážně Zubinem Mehtou. A šéfce operní „Company“ Paláce umění královny Sofie Helze Schmidt (vedla londýnskou Královskou operu od roku 1973 do 1981) se podařilo do Valencie přitáhnout i Plácida Dominga, který zde dokonce má i centrum pro výuku mladých operních talentů. Třebaže byl Palác sužován celou sérií nehod (včetně opakovaných povodní), je zřejmé, že ve Valencii si uvědomili, že je to právě umění, které posiluje význam města.

***

…a naše drsná operní realita v Praze…

V našich podmínkách je podobný projekt z říše snů. Valencijským lze jen závidět. U nás se, s ministerstvem kultury včele, naopak hledá, jak na kultuře a vědě uspořit. A jak popřít osobitost a tradici, kterou nám okolní svět závidí, a pošetile se opičit po cizích vzorech.


Po všech těch turbulentních prohlášeních především náměstka ministra kultury Radka Zdráhala o okamžitém zavírání budovy Státní opery, rekonkurzech hráčů obou orchestrů a mozartovské staggioně ve Stavovském divadle – jak se ukázalo bez jakýchkoli analýz – se ke kauze „velké operní reformy“ minulý týden vyjádřil v rozhovoru pro Mladou frontu Dnes přímo ministr kultury Jiří Besser. Prohlásil, že ministerstvo kultury „v žádném případě nemůže a nesmí dopustit vytržení Stavovského divadla z celého konceptu velkých pražských scén a divadlo zprivatizovat“. A chci věřit, že ministerstvo místo apriorního ničím nepodloženého hektického slučování připustí věcné hledání skutečných řešení, kterými by po letech zřizovatelské nečinnosti a selhávání nastartovalo na základě relevantních analýz změny k lepšímu. S takovou nadějí by se snad dala číst další část Besserova vyjádření, že „základním zadáním je, aby obě příspěvkové organizace byly ekonomicky i systémově natolik zdravé, aby mohly maximálně umělecky působit.“ Zde je to právě ministerstvem kultury jmenovaná úřednická komise „opentlená“ hrstkou konzultantů, která dokáže shromáždit potřebné podklady, aby vyhodnotila ekonomické a systémové zdraví a cosi tak neuchopitelného, jako je „maximální umělecké působení“. V pondělí předali zástupci Státní opery Praha ministru kultury otevřený dopis se svou vizí zachování samostatné Státní opery Praha (text otevřeného dopisu najdete zde) podle představy jejího současného – pověřeného – ředitele Radima Dolanského (jeho koncepce je k dispozici zde). A ve středu bychom se konečně i my – obyčejní smrtelníci – měli dozvědět, o jaké argumenty opírá pohlcení Státní opery ředitel Národního divadla Ondřej Černý ve svém Operačním plánu majetkového spojení SOP a ND k 1. lednu 2012, který čtrnáct dnů mohli studovat pouze ministerští úředníci.

***

…i v Brně – s ostudným šéfovským selháním

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Puccini: Turandot (Valencie)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Mozart: Figarova svatba (ND Brno)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


8
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
8 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Rocc nepozná dobré a špatné hudební nastudování a navíc je mu to jedno. Už má flíček v Praze. Tak se pomalu stěhuje. Máte se na co těšit.

Anonymous

a tempa bude v Praze hledat i Caspar Richter,máte se na co těšit

Anonymous

On si ho bere Rocc s sebou do Prahy? Hurá, to by bylo skvělé. :)

Anonymous

Myslím si že nemátě vůbec právo tu kritizovat jak Rocca tak i Caspara Richtra…Oba dva jsou to profesionálové ve svém oboru….Caspar Richter je věhlasný dirigent dokonce až Z Vídeňské opery… A co se týče Rocca ,za jeho působení v Brně se brněnská opera změnila k nepoznání a teď vesele přebíra např. ceny Thalie jako na běžícím pásu…a pokud vím Praha chce Rocca protože si už nevěděli rady jak donutit diváky aby na jejich představení chodili tak jako v Brně…

Anonymous

Koukám, že Brno přijde o pořádného rapla.

Anonymous

Myslím že anonymita těchto kometnářu je velké mínus celé této stránky….

Anonymous

Anonyme z 13:24, myslis, ze kdyz se tu budeme registrovat pod nejakymi smyslenymi prezdivkami, bude pavlac vypadat jinak?

Anonymous

k výroku pisatele: "a pokud vím Praha chce Rocca protože si už nevěděli rady jak donutit diváky aby na jejich představení chodili tak jako v Brně…" :-)
Tak operu se zatím v pražském ND žádným novým "talentům a expertům z krajů" nepodařilo zničit, zatímco u činohry se to úspěšně týmu Dočekal a spol. povedlo.
Takže doufám, že to panu Roccovi v Praze nevyjde, že opera odolá.