Operní panorama Heleny Havlíkové (271)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
La Monnaie (zdroj Brussels Express)

Přitom až do finále Kratzer prakticky věrně půdorys libreta zachoval, zasadil ho ale do netušených souvislostí. V jeho koncepci tak dominuje soumračná atmosféra blížícího se zániku, „posledních dnů“ říše, a dařilo se mu vyhnout se pastem, kterých si (sám) nastražil bezpočet – především nevěrohodnost a někdy až směšnost „upírské“ stylizace nebo živého vlčáka, který byl sice nalíčený na nebezpečného „vlkodlaka“, který střeží vstup do vily, ale vzápětí tento hlídač nechal kolem sebe vraty projít do zahrady pánova nepřítele Cecilia.

Inscenace měla oporu v hudebním nastudování zkušeného italského dirigenta a houslisty Antonella Manacordy (1970), který působí v mnohých významných divadlech – v La Monnaie debutoval v roce 2016 Příhodami lišky Bystroušky, v sezóně 2019/20 v MET Figarovou svatbou a v Pařížské národní opeře Così fan tutte. Dodal partituře dramatickou intenzitu, švih při respektu k sólistům v mimořádně náročných partech „vyšperkovaných“ vrcholnými finesami pěveckého umění belcanta.

A sólisté si zaslouží obdiv, jak virtuozitu brilantních partů propojili s hereckými charakteristikami svých postav vypracovaných v intencích režiséra do mnohotvárných detailů záchvěvů emocí od gest po pohyby očí.

Sillu ztvárnil anglický tenorista Jeremy Ovenden jako zoufalce, který pod maskou uhlazeného elegantního suveréna středního věku skrývá frustraci z poznání nemožnosti vynutit si, aby byl opravdu milován. Giuniou je posedlý, monitoruje každý její krok, všude má rozmístěny kamery a pokoji dominuje dalekohled na stativu. Čas ubíjí sledováním záznamů videí s Guiniou. Jak její odmítanou lásku získat se radí se svou sestrou a svým důvěrníkem Aufidiem – ti však sledují své vlastní cíle a posedlosti. Aufidia ztvárnil italský tenorista Carlo Allemano – teprve postupně chápeme, že je to upír, když dá svou krev ve sklenici se šampaňským ochutnat Sillovi. Se zabíleným obličejem s parukou a v tmavém brokátovém kabátci je, s patřičně démonickým výrazem, dokonalým filmovým upírem. Další podivnou obyvatelkou vily je Sillova sestra Celia, belgická sopranistka Ilse Eerens, v dětských šatičkách s šíleným leskem v očích si infantilně hraje s domečkem pro panenky, kde skladuje figurky protagonistů opery a manipuluje s nimi podobně jako čarodějka „woodoo“ a spřádá divoké sexuální sny o vytouženém Cinnovi.

Giuniu ztvárnila holandská sopranistka Lenneke Ruiten (1984), která zpívá na evropských scénách (v roce 2015 právě jako Giunia debutovala v La Scale, pak jako Konstance v Únosu). Přes Sillovo naléhání zůstává věrná svému snoubenci Ceciliovi, i když jí Silla řekl, že už nežije. Ruiten je v módních žlutých šatech i krásná mladá žena. Režisér její půvab využil i v dráždivých záběrech nahých nohou, které si holí břitvou. Břitvou se snaží ubránit i vilnému chtíči Silly a nakonec se jí chce sama zoufale zabít.

W. A. Mozart: Lucio Silla – Jeremy Ovenden, Simona Šaturová a Ilse Eerens – La Monnaie (foto Bernd Uhlig)

Její snoubenec Cecilio v podání italské mezzosopranistky Anny Bonitatibus (ve Scale debutovala v roce 1999) je kostýmem stylizován ve vojenské bundě, kostkované košili a džínách jako rebel a disident, který především chce zabít diktátora. Tajně, jen s batohem na zádech, se vrací, aby se postavil do čela „odboje“. Rozměr tragické hrdinské postavy v zádumčivých barvách, vášnivých intervalových skocích a pohyblivých pasážích však při porovnání s ostatními vyzněl méně přesvědčivě.

Ceciliovou „spojkou“, která mu umožní přístup do vily, je přítel Lucio Cinna – toho suverénně ztvárnila „naše“ sopranistka Simona Šaturová. Cinna je v Kratzerově koncepci asi nejzajímavější postavou inscenace – tajemný „dvojitý agent“ ze zvláštního polosvěta „špionů“ a tajných služeb. V tmavém obleku s černým rolákem a elegantním účesem stříbrných vlasů Šaturová skvěle vystihla postavu charismatického spiklence, o kterém nevíme, ke které straně vlastně náleží. Revolučně naladěného Cecilia v jeho zápalu brzdí, dokonce mu vysype náboje z pistole, kterou má na Sillu, a deponuje zbraň u sebe. Žije „v utajení“, pod velkým tlakem z prozrazení – sice pistoli Ceciliovi vrátí a rozhodne se diktátora sám zabít, ale současně dává svým chladným odstupem od ostatních aktérů najevo, že jeho cíle jsou ještě komplikovanější (ve chvíli slabosti, znaven těmi šarádami, si musí vypomoci drogou). K milostnému dotírání dětinské Celie se staví s odstupem, také ví, že upíra Sillu pistolí ze světa sprovodit nelze, jakkoli do něj Cecilio vpálí hned čtyři kulky. Ve finále je to Cinna, kdo velí policejnímu komandu, zatýkajícímu Sillu jako zločince. Cinna má v opeře tři velké, velmi náročné árie a Simona Šaturová je zvládla technicky brilantně v mnoha výrazových škálách.

Ne každý asi může Kratzerovo dějové „přepsání“ Mozartova Silly přijmout, režisérovi se sice povedlo dát inscenaci sevřený celistvý tvar a udržet pozornost publika ve střehu po dobu téměř tři hodiny trvající opery – ale za cenu, že hudební ztvárnění, které u Mozarta dominuje, zde nutně ustupovalo do druhého plánu (podobně jako tomu bylo v případě bayreuthského Tannhäusera). Zda se Kratzerovi podařilo Mozartova Sillu takto „oživit“ (a zda to Silla potřeboval) musí divák posoudit sám, podle svého nastavení a míry tolerance. Upíří, jak známo, jsou nesmrtelní, ovšem za cenu toho, že nejsou živí, ale nemrtví. Mozart má nesmrtelnost zajištěnou jinak.

Hodnocení autorkou recenze 80 %

Wolfgang Amadeus Mozart: Lucio Silla
Dirigent: Antonello Manacorda, režie: Tobias Kratzer, scéna a kostýmy: Rainer Sellmeier, světelný design: Reinhard Traub, sbormistr: Martino Faggiani.

Osoby a obsazení: Lucio Silla – Jeremy Ovenden, Giunia – Lenneke Ruiten, Cecilio – Anna Bonitatibus, Lucio Cinna – Simona Šaturová, Celia – Ilse Eerens, Aufidio – Carlo Allemano.

Symfonický orchestr a sbor La Monnaie
Záznam z představení 9. listopadu 2017. Dostupný na Opera Vision od 24. 3. 2020 do 24. 9. 2020 zde.

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na