Operní panorama Heleny Havlíkové (303) – Představitelé českých divadel o změnách v systému PES

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8
Už od minulého týdne vláda avizuje, že bude schvalovat nové podmínky protiepidemického systému PES. To byl impuls pro rozsáhlejší anketu mezi všemi devíti představiteli našich divadel s operními soubory. Téma bylo jasné – dopady pandemie na operní provoz.

Ministr zdravotnictví Jan Blatný a ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček na tiskové konferenci (zdroj vlada.cz)

Do divadla jen po zaevidování a s testem?
Slyší někdo jednotný hlas Asociace profesionálních divadel?
Internet místo hlediště?
Může pomoci Česká televize?
Umělecké plány a ekonomická realita

Na operní divadla, podobně jako na jiné oblasti našeho života, dopadly restrikce protiepidemických opatření. Po jarním zákazu se od 5. října, kdy vláda zakázala zpívat, operní provoz pro diváky zastavil. Na rozdíl od mnoha zemí, z nichž v některých se hraje i pro publikum stále. U nás se počet premiér i kvůli jarní koronavirové vlně loni propadl z plánovaných 35 na patnáct, a to řada divadel využila letní prázdninové měsíce, aby výpadek doháněla. Atmosféra v hledištích měla mimořádný náboj. Teď svitla naděje, že vláda začne vůči divadlům restriktivní opatření uvolňovat už od 4. stupně. Naději na toužebné otevření divadel však střídá skepse a deziluze.

Jsme stále v 5., nejrestriktivnějším stupni systému PES, ve kterém divadla, včetně těch operních, smějí hrát pouze prostřednictvím televizního nebo internetového přenosu – bez diváků. Umělci mohou roušky odkládat jen při zkoušce nebo představení, když se zpívá, počet účinkujících nesmí být vyšší než čtvrtina plochy jeviště nebo zkušebny, mezi hráči orchestru jsou předepsané rozestupy 1,2 metru. A je doporučeno pravidelné testování. Tato pravidla podle stávající matice PES platí i pro 4. a 3. stupeň.

Už od minulého týdne vláda avizuje, že bude schvalovat nové podmínky této covidové matice PES. Podle toho, co je o ní zatím známo, vláda by otevřela pro divadla možnost hrát i pro diváky už ve 4. stupni rizikového indexu – ovšem za velmi striktních podmínek. Připomínají spíš trest pro ty, kteří by chtěli covidem deptaným lidem přinést vzpruhu a uvolnění, i pro ty, kteří by si takové psychické odreagování chtěli dopřát:

To byl impuls pro rozsáhlejší anketu mezi všemi devíti řediteli našich divadel s operními soubory. Téma bylo jasné – dopady pandemie na operní provoz. Otázek by bylo mnoho, soustředila jsem se na ty základní: Má nový návrh matice PES, jak se zatím neoficiálně objevil, pro operu smysl? Za jakých podmínek by bylo možné začít hrát operu pro diváky v hledišti? Otázky směřovaly i k tomu, zda a jak spolu managementy divadel komunikují a zda ředitelé hledali a hledají nějaký společný postup, a to i mimo oblast vícesouborových divadel. Vzhledem k roztříštěnosti informací jsem také ředitele požádala o shrnutí aktivit operních souborů od říjnového zavření divadel a o jejich plány alespoň na nejbližší období. Také mě zajímalo, jak se ke své roli média veřejné služby postavila Česká televize, jakkoli operní žánr patří k těm menšinovým, nicméně i o takový by měla pečovat. A důležité bylo zmapovat, jak se divadlům v tomto nouzovém stavu stavějí jejich zřizovatelé, a s jakým rozpočtem mohou počítat po abnormálním roce v tom dalším, který zatím vypadá ještě netypičtěji.

Sadou otázek jsem obeslala ředitele všech našich operních souborů. Odpověděli obratem. Všichni. S jedinou s výjimkou Miloše Formáčka ze Severočeského divadla, který odkázal svůj na aktuální text z webových stránek divadla (zde), takže jeho části, pokud se vztahují k otázkám, cituji.

Do divadla jen po zaevidování a s testem?

Podle toho, co je zatím o navrhované úpravě matice protiepidemických opatření známé, by divadla v 5. stupni stále nemohla hrát za účasti publika (pouze online a vzdálené přenosy), nicméně ve 4. stupni vláda přítomnost diváků v divadlech zamýšlí otevřít při dodržení následujících podmínek:

Rozestupy 2 m ve společných prostorech s ochrannými prostředky dýchacích cest, 20% z kapacity, maximálně 300 sedících osob, negativní antigenní/PCR test <48 hodin nebo à 5 dnů zajištěný akreditovanou laboratoří nebo poskytovatele zdravotních služeb, vstupenka doplněna o respirátor min. FFP2 nebo KN95, objednávkový systém vstupenek, evidence návštěvníků s uchováním evidence výsledku testu 1 měsíc pro potřebu epidemiologického řešení, bez zpěvu diváků a bez konzumace jídla, umělci při představení pro diváky povinné testy.

Ve třetím stupni podle dosud známého návrhu PES podmínky trvají, jen se při kapacitě do jednoho tisíce sedadel zvyšuje procento možné kapacity na 50%. Testy, evidence a respirátory zůstávají. Alternativně je uvedena i varianta bez testu, ovšem v tom případě pouze s kapacitou 25%.

První otázka byla jasná: Je možné, abyste za těchto podmínek začali hrát pro diváky operní představení?

Národní divadlo, Praha, ředitel Jan Burian:
Existuje shoda mezi řediteli většiny českých divadel a kulturních organizací, že hrát za podmínky povinného testování pro 20% hlediště je za hranicí udržitelnosti. Nevíme, jak bychom kontrolovali diváky, jak by si diváci byli schopni s předstihem zajistit testy, když stále ještě nejsou úplně běžně dostupné, jak bychom se chovali k divákům, kteří již onemocněním prošli, k divákům, kteří přijeli ze zahraničí. Jaká potvrzení a jak bychom archivovali.

Národní divadlo Brno, šéf opery Jiří Heřman:
Podmínky pro 4. stupeň jsou pro realizaci operního představení nevýhodné. Operní představení zahrnuje velký počet účinkujících, hrát pro 20% kapacity je finančně i organizačně velmi nevyvážené. Cena vstupenky s povinným testem se divákovi značně prodraží. Kontrola testů při vstupu je také velmi sporná, jak může divadlo zajistit kontrolu 100% platných testů, ověřit jejich pravost. I 3. stupeň by se měl ještě upravit, 50% kapacity s diváky s respirátory a pro umělce povinné testy nikoli pro diváky. Druhý stupeň by měl zůstat u stejné kapacity diváků jako první stupeň, pokud by měli diváci respirátory.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

Mohlo by vás zajímat


3.7 3 votes
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments