Operní panorama Heleny Havlíkové (303) – Představitelé českých divadel o změnách v systému PES

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

Na tuto otázku reagovali všichni ředitelé v naprosté shodě: ano, diskutují, ať už se jednalo o vládní opatření, kterými se musejí divadla řídit, nebo koronavirovou finanční záchranu. APD je od počátku epidemie aktivním účastníkem všech jednání s příslušnými ministerstvy, mají své zástupce v týmu, který s Ministerstvem kultury návrhy projednává, a jsou v častém osobním kontaktu s vedením ministerstva. Prostřednictvím APD se snaží koordinovat všechny kroky. A jsou přesvědčeni, že APD při všech jednání potvrdila svou roli seriózního partnera.

Dále proto cituji jen rozšíření této základní odpovědi, jak ji zaslal Martin Glaser:
Intenzivně se podílíme na korekcích všech návrhů opatření, které nám jsou předloženy. Tak, abychom na jednu stranu ochránili zdraví všech našich zaměstnanců, kolegů i diváků a zároveň maximálně ochránili svěřené instituce – z hlediska možnosti jejich fungování i financování. Jestli tato krize k něčemu přispěla, tak jsme spolu mnohem více mluvili, byť většinou nikoliv naživo ale online. Myslím, že se naprostá většina ředitelů i uměleckých šéfů shoduje na tom, jaká by organizace divadelního života měla být. A bohužel i na kritickém postoji k výsledným nařízením vlády. Bohužel ve výsledku jednají a konečné rozhodnutí přijímají členové vlády. Postavení ministra kultury je tradičně slabé, naše lobování není posilováno ekonomickým tlakem. Zatímco v klidných dobách je symbolická role kultury politiky přehlížena, v této době fungujeme bohužel jako symbol toho, že se „něco dělá“. Alespoň tak to na mne často působí – viz předvánoční otevření kasin a aquaparků proti uzavřeným divadlům a koncertním sálům.

Jiří Nekvasil (zdroj NDM / foto Tamara Černá SofiG)

Objevilo se několik samostatných iniciativ, usilujících obnovit za určitých podmínek divadelní/koncertní provoz pro veřejnost (Sdružení umělců klasiky / SUK, SCB / Security Covid Barrier, Kulturní sféra). Pokusili jste se navázat spolu kontakty a koordinovat postup?

Národní divadlo, Praha, ředitel Jan Burian:
Jsou různé iniciativy a názory. Některé inspirativní, některé hloupé. Jednáme především s ostatními zaměstnavateli, odbory a profesními sdruženími.

Národní divadlo Brno, ředitel Martin Glaser:
Tyto spolky vznikají velmi živelně, jednají impulsivně a na vlastní pěst. APD má lety vybudovanou pozici spolehlivého partnera. Konzultujeme své kroky třeba s kolegy z Asociace nezávislých divadel, diskutujeme s kolegy ze symfonických orchestrů. O vzniku nových sdružení se většinou dozvíme z médií a přiznám se, že nám nezbývá moc kapacity, abychom aktivně oslovovali ještě i je…

Národní divadlo moravskoslezské, ředitel Jiří Nekvasil:
Ne. Nikdo mě nekontaktoval, pro mě zůstaly tyto subjekty a aktivity skryty. Jako členové Asociace profesionálních divadel České republiky, komunikujeme a probíráme a koordinujeme své aktivity, podněty a plány na této úrovni a využíváme společného servisu. Myslím, že je to dostatečná a funkční platforma.

Divadlo J. K. Tyla, Plzeň, ředitel Martin Otava:
Vše řešíme prostřednictvím APD.

Jihočeské divadlo, České Budějovice, ředitel Lukáš Průdek:
Ano, jsme v kontaktu.

Divadlo F. X. Šaldy Liberec, ředitelka Jarmila Levko:
S těmito iniciativami nejsem v kontaktu.

Moravské divadlo Olomouc, ředitel David Gerneš:
Kulturní odvětví je natolik složitá a diverzifikovaná záležitost, že ne všechny aktivity lze koordinovat, jelikož často může jít o zájmy, které jsou absolutně opačné, avšak snažíme se být ve spojení s co nejvíce platformami, abychom vystupovali pokud možno jednotně. Je důležité, aby se divadelní provoz vrátil co nejdříve do normálního stavu a zároveň, aby co nejdříve nastala situace, kdy za rozumných podmínek budeme moct vykonávat naši profesi tak, abychom účinně bojovali proti pandemii a zároveň umožnili občanům kulturní vyžití.

Slezské divadlo Opava, ředitel Ilja Racek:
Nikoliv – naším hlavním partnerem je APD.

Internet místo hlediště?

Může být dočasnou náhradou za uvádění inscenací v divadle pro diváky streamování představení (a poskytování streamu zdarma na sociálních sítích nebo za peníze)?

Národní divadlo Brno, šéf opery Jiří Heřman:
Je to pouze dočasné řešení, které jsme realizovali do konce roku 2020, dlouhodobě to je neúnosné. Všichni potřebují pravidelně hrát, jen z uměleckého hlediska se dostáváme úplně do jiného vnímání scénického umění, jevištní umění je vnímáno jako celek, nikoliv skrze detail zprostředkovaný kamerou.Momentálně se věnujeme přípravám nových premiér. Díky úsilí NdB jsme prozatím nerealizovali pouze jednu operní premiéru. Čekají nás náročné tituly, které potřebují maximální přípravu, tomu teď věnujeme veškeré úsilí místo početných streamů.

Národní divadlo moravskoslezské, ředitel Jiří Nekvasil:
Je to náhrada, ale jen dočasná, a myslím, že se s ní musí s rozvahou a opatrně, zejména u nových inscenací, co a jak on-line prezentovat. Další velký smysl to má pochopitelně dovnitř divadelního organismu pro všechny zúčastněné umělce a také celý tým lidí „za scénou“ připravující novou inscenaci. Daleko lépe se pracuje, když mají všichni cílovou vizi nějakého výsledku, který jde před diváky, i když momentálně nemohou přijít stále do divadla. Není úplně dobré vytvářet inscenace pouze „na sklad“, já jsem pro to vždy najít nějakou cestu její prezentace, nemusí to být jenom živý stream celku.

Divadlo J. K. Tyla, Plzeň, ředitel Martin Otava:
Dočasnou ano, ale stále se jedná jen o náhradu. Jedinečná atmosféra živého představení se nahradit nedá.

Jihočeské divadlo, České Budějovice, ředitel Lukáš Průdek:
Odpověď uvádíte v otázce. Je to pouze dočasná náhrada. Ale plnohodnotný zážitek to není a v případě divadla také nikdy nebude.

Divadlo F. X. Šaldy Liberec, ředitelka Jarmila Levko:
Z hlediska operního souboru, který působí v regionálních podmínkách, je streamování taktéž problematickou záležitostí, nejen z důvodu profesních. Osobně si myslím, že online, či streamy mohou být jakýmsi „zpestřením“ v podmínkách domácí karantény, ale že rozhodně nemůžeme mluvit o náhradě, ani dočasné.

Moravské divadlo Olomouc, ředitel David Gerneš:
Streamování představení je určitá varianta, jak zůstat v kontaktu s diváky, ale nikdy nebude mít tu schopnost nahradit živou interakci. Jde spíše o znouzectnost a my doufáme, že se již brzy vrátíme do standardního procesu. Smyslem divadla je setkávání se s diváky, na tom divadelní představení stojí a padá.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7
  8. 8

Mohlo by vás zajímat


3.7 3 votes
Ohodnoťte článek
3 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments