Operní panorama Heleny Havlíkové (305) – Národní divadlo dvakrát na ČT art

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Z dalších sólistů Miguelangelo Cavalcanti postrádal jako Monterone charisma šlechtice, který vyřkne kletbu tak, aby byla drtivě osudová. Ostatně ve svém pruhovaném obleku připomínal spíše mafiánského kmotra. Kdo vlastně byla v této inscenaci Giovanna, dle Verdiho Gildina společnice, která se v podání Sylvy Čmugrové pohybovala v Rigolettově příbytku plného harampádí v okázalém kožichu, černých brýlích a s cigaretou, zůstalo nejasné, stejně jako její vztah k ostatním. Z postav společnosti kolem Vévody na sebe výrazněji upozornil Lukáš Bařák jako Marullo, s nímž se pojí i jeden z mála zajímavějších nápadů režisérky, když se převlékne za Vévodu a tím při únosu oklame Gildu, která natěšeně sleze ze žebříku dodávky do jeho náruče. V rolích dalších, epizodních postav se představili Andrej Styrkul (hrabě Ceprano), Kristýna Kubová (hraběnka Ceprano), Libor Novák (Dveřník), Petra Břicháčová (Páže) a Veronika Žáková (Malá Gilda).

Rigoletto ve Státní opeře nejspíš splnil představu Pera Boye Hansena o „evropské lize“. Ve výsledku inscenace skutečně obsahuje většinu prvků, kterými jsou průměrná současná operní divadla přesycená, včetně přemíry filmových projekcí nebo kopulačních hrátek s nafukovací pannou. V rámci EU splňuje snad i „povinné“ kvóty pro aktualizaci děje opery, ba i v zastoupení sexuálních menšin. Nabízí se však porovnání s inscenacemi, v nichž dokázali režiséři vtisknout i tak obehrané opeře jakou je Rigoletto neotřelý, třebas i kontroverzní výklad. Připomeňme inscenaci Metropolitní opery v režii Michaela Mayera, která se příhodně odehrává v Las Vegas 60. let minulého století s mrtvou Gildou v kufru auta. Nebo inscenaci Roberta Carsena, která prošla řadou operních scén, s Rigolettem jako cirkusovým klaunem, který žije v otřískané maringotce, a Gildou, která se mezi akrobaty a drezúrou lascivních tanečnic pro oplzlou pánskou smetánku „vznese“ se svým zamilovaným Caro nome ke hvězdám pod kopulí manéže (a v níž v bruselském La Monnaie excelovala jako Gilda Simona Šaturová). Vedle nápaditosti, se kterou přitáhli ke Státní opeře v éře její samostatnosti mezinárodní pozornost Karel Drgáč nebo duo Daniel Dvořák / Jiří Nekvasil je nová inscenace Rigoletta ve Státní opeře jen výprodejem obnošených evropských inscenačních postupů.

G. Verdi: Rigoletto – Olga Jelínková – Státní opera 2021 (foto Serghei Gherciu)

Přímý přenos v televizní režii Tomáše Šimerdy však byl profesionální, srovnatelný se záznamy, na které jsme zvyklí z přenosů do kin. Doufejme, že veřejnoprávní Česká televize bude ve spolupráci s operními divadly pokračovat, ovšem na projektech, které zaznamenají a širšímu okruhu diváků zprostředkují skutečné počiny našich operních divadel. Ty se však už dlouhou dobu odehrávají spíše v Brně nebo Ostravě, ba dokonce i v Opavě, než na pražských scénách

Giuseppe Verdi: Rigoletto
Divadelní inscenace: hudební nastudování Vincenzo Milletarì, režie Barbora Horáková Joly, scéna Sophia Schneider a Barbora Horáková Joly, kostýmy Annemarie Bulla, světelný design Jan Dörner, videoprojekce Sergio Verde, choreografie Jan Adam, sbormistr Adolf Melichar, dramaturgie Jitka Slavíková

Televizní záznam: hudební režie Richard Hein, zvuk Michal Pekárek, střih Dušan Lajda, hlavní kameraman Martin Kubala, výkonná producentka Kateřina Kovářová, kreativní producent Jiří Hubač, režie Tomáš Šimerda

Osoby a obsazení: Vévoda – Daniel Luis de Vicente, Rigoletto Long Long, Gilda – Olga Jelínková, Sparafucile – Zdeněk Plech, Maddalena Jana Sýkorová, Giovanna – Sylva Čmugrová, hrabě Monterone – Miguelangelo Cavalcanti, Marullo – Lukáš Bařák, Borsa – Amir Khan, hrabě Ceprano – Andrej Styrkul, hraběnka Ceprano – Kristýna Kubová, Páže – Petra Břicháčová, Dveřník – Libor Novák, Malá Gilda – Veronika Žáková.
Orchestr a Sbor Státní opery
Přímý přenos premiéry ze Státní opery na ČT art 30. ledna 2021, dostupné do 1. března 2021 v iVysílání ČT zde

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


3.3 14 votes
Ohodnoťte článek
5 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments