Operní panorama Heleny Havlíkové (292)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
V době koronavirových opatření bez živé kultury se Helena Havlíková obrací k záznamům inscenací přístupným online. Dnes se zaměřila na minioperu Miloše Orsona Štědroně „Opilcovo dítě aneb Malý mstitel“, záznam inscenace „Così fan tutte“ z Metropolitní opery s Adamem Plachetkou, ze stejné Mozartovy opery vycházející finskou satirickou inscenaci „Covid fan tutte“ a nakonec také unikátní provedení Janáčkových „Příhod lišky Bystroušky“ z kolumbijské Bogoty.

W. A. Mozart a Minna Lindgren: Covid fan tutte – Finnish National Opera and Ballet 2020 (zdroj oopperabaletti.fi)

Křest s Opilcovým dítětem
Così fan tutte v MET…
…alias Covid fan tutte v Helsinkách
La pequeña zorrita astuta – Janáčkova Bystrouška z Bogoty

Operní domy od 5. října, všechna divadla pak od 12. října jsou u nás zcela zavřená, koncerty zakázané. Už při první jarní koronavirové vlně se zájemci o operu mohli uchýlit na internetové portály se záznamy inscenací. Zejména Opera Vision, Opera On Video nebo Arte TV jich stále nabízejí stovky.

Podobně jako na jaře se chci v Operním panoramatu z nabídky záznamů stále zaměřovat na inscenace českých oper v zahraničí a na české umělce v zahraničních inscenacích. Na jaře tento filtr vystačil od dubna do začátku července na deset Operních panoramat. Pevně věřím, že tak dlouho zákaz divadel a koncertů u nás tentokrát trvat nebude, nicméně zásoby na internetu jsou nepřeberné a je stále z čeho vybírat. A lze najít i nové záznamy operních produkcí u nás.

Miloš Orson Štědroň: Opilcovo dítě aneb Malý mstitel (foto Jan Rasch)

Křest s Opilcovým dítětem
Nepamatuji, že by kdy křest knihy provázela premiéra operní novinky. Nakladatelství Teapot prezentaci bibliofilského vydání výboru z mikrokomedií Pierra-Henri Camiho Krotitel šneků v překladu Jiřího Konůpka s ilustracemi Jiřího Slívy povýšilo premiérou minioperky Miloše Orsona Štědroně Opilcovo dítě aneb Malý mstitel. Libreto si k ní napsal Štědroň sám podle jedné z komedií tohoto francouzského spisovatele, který svou kariéru humoristy začal na počátku minulého století vydáváním pravidelného časopisu o pohřebnictví (Le petit Corbillard ilustré / Pohřebníček), ovšem s černým a absurdním humorem, velkolepě bláznivými nesmysly, mystifikací a slovními hříčkami i alternativními verzemi slavných příběhů s ikonickou postavou hloupého detektiva Šoufka-Houbese v narážce na slavného britského detektiva sira Arthura Conana Doyla.

Něco na tom je, že Camiho knihy by měli prodávat v lékárnách jako lék na smutek a špatnou náladu – pravda, občas poněkud drsný. Pokus o převyprávění děje Štědroňova Opilcova dítěte tak zdaleka nepostihne vtip libreta této operky: Hodné děti pracovité Ubohé matky týrané Hanebným otcem alkoholikem vymyslí plán, jak se zachránit – obzvláště poté, co jim otec po návratu z flámu rozdupal ovčín s malým ovčáčkem, malou ovčačkou, malými ovečkami a zelenými stromečky na dřevěných podstavečcích, jedinou hračku, kterou jim maminka z hubené mzdy za sedm tisíc zhotovených potítek pod paží mohla koupit. Hodné děti ale mají zatím příliš útlé ručičky, aby uzvedly revolver a prohnaly otci hlavu kulí. Strhne se bouře a děti si vzpomenou na školní knížku, ve které se dočetly, že blesk zabíjí osoby, které si stoupnou pod strom za bouře. A tuto znalost využijí v praxi. Na hlavu Hanebného otce, spícího tvrdým opileckým spánkem, dají stromeček, který jim zbyl z rozdupaného ovčína. A vskutku do něj udeří blesk. Třinácti minutová operka končí úlevným sdělením Hodného dítěte: „Maminko, buď šťastná! Tatíček je na uhel!“

Miloš Orson Štědroň: Opilcovo dítě aneb Malý mstitel – Martin Vodrážka (foto Jan Rasch)

Jakkoli takto převyprávěná fabule zní brutálně, i v operním zpracování to byla typicky camiovská legrace, publikem patřičně oceněná, když za klavírního doprovodu autora zvonivé hlásky nevinných skladatelových dcerušek a úzkostné výkřiky sopranistky Veroniky Movsesyan coby jejich týrané Ubohé matky cynicky přebíjel baryton Martina Vodrážky v roli Hanebného otce. A Miloš Orson Štědroň přidal hudební humor v podobě parodie na různé styly – dětské písničky, kabaretní odrhovačky i velkooperní pění a sladkobolné „árie“.

Toto „příležitostné“ Štědroňovo operní divertimento nejen dodalo lesku slavnostnímu křtu bibliofilie a přisvědčuje jeho zájmu o operu (je autorem opery Don Hrabal), ale v širších souvislostech navazuje na obnovování tradice literárních nebo hudebních „salonů“. O životnosti tohoto trendu svědčí třeba inscenace brněnského studiového souboru HausoperaHrou o Malinu v prostředí knihkupectví nebo Vodním pólem hraným v lázních, mnohaleté působení také brněnského Ensemble Opera Diversa s operami Pickelhering 1607 aneb Nový Orfeus z Bohemie, Dýňový démon ve vegetariánské restauraci nebo Labské horrorroperry. V Praze s operním žánrem podobně laškuje spolek RunOpeRun třeba v operním kabaretu Klystýr a připojit lze i Časoplet Lukáše Sommera, jak ho uvedl soubor Opera Studio Praha.

Miloš Orson Štědroň: Opilcovo dítě aneb Malý mstitel
Libreto na motivy Henriho Camiho: Miloš Orson Štědroň.
Osoby a obsazení: Ubohá matka – Veronika Movsesyan, Hanebný otec – Martin Vodrážka, Hodné dítě – Lea a Tea Štědroňovy. Klavírní doprovod Miloš Orson Štědroň
Premiéra 10. 9. 2020 při křtu bibliofilie Krotitel šneků, Město • Moře, Přístavní 7, Praha 7
Záznam pro studijní a dokumentární účely dostupný zde

Così fan tutte v MET…
Na rozdíl od portálů Opera vision nebo Opera on Video, kde jsou záznamy k dispozici měsíce, Metropolitní opera už na jaře poskytovala zdarma na internetu záznamy svých představení pouze na 24 hodin. V tomto režimu pokračuje a shrnuje je do tematických bloků. Týden od 19. října byl ve znamení operních komedií, včetně Così fan tutte, na týden od 26. byly připraveny inscenace na téma politika v opeře – Verdiho Don Carlos a Simon Boccanegra, Händelova Agrippina, Musorgského Boris Godunov, Glassova Satyagraha a 34. a 35. týdny provedou diváky operní historií od baroka po současnost: začne se Händelovou Rodelindou, na kterou naváže Gluck s Orfeem a Eurydikou, pokračovat bude Mozart Idomeneem, pak jsou připraveny záznamy Rossiniho Semiramidy, Verdiho Síly osudu, Gounodova Romea a Julie, Wagnerových Mistrů pěvců norimberských, Čajkovského Jolanty, Modrovousova hradu Bély Bartóka, Straussovy Salome, Pucciniho Děvčete za Západu, Bergovy Lulu, Brittenova Petera Grimese. Ze soudobých oper sérii zakončí 14. listopadu Achnaton Philipa Glasse a 15. listopadu Anděl zkázy Thomase Adèse.

0 0 vote
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments