Operní panorama Heleny Havlíkové (287)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Osoby a obsazení: Jeníček – David Maxa, Mařenka – Josefína Smítková, Vypravěč – Michal Gregárek, Ježibaba – Jiřina Marková, Ježidědek – Josef Kotěšovský, Maminka – Michaela Vernerová, Tatínek – Benjamin Poppy. Dětská opera Praha

Dvořákova Praha, Nová scéna, 5. září 2020, první uvedení

Dvořákova Praha 2020: Perníková chaloupka (zdroj DP)

Narozeninový Klystýr no. 5
Další produkce hudebního divadla – Operní klystýr – byla z úplně jiného „soudku“. Na konci prázdnin uskupení Run OpeRun přitáhlo stovky lidí na pražskou Letnou svou adaptací Dvořákovy Rusalky uvedenou na pražské Letné v netypickém prostoru u podstavce pod někdejším Stalinovým pomníkem (282. Operní panorama zde). A vzápětí oslavil tento nezávislý soubor v pražském Paláci Akropolis své páté narozeniny Operním klystýrem s pořadovým číslem 5.

Spolek Run OpeRun do svých operních produkcí provokativně vnáší prvky site specific produkcí a undergroundu ve snaze zbourat hranice mezi operou a světem předsudků a získat diváky, kteří tento žánr dosud odmítali. Od svého založení v roce 2015 pod vedením své zakladatelky, studentky operní režie Veroniky Loulové uvedl pod Stalinem kromě Rusalky i Kouzelnou flétnu, Mozartova Figarova svatba ve Venuši ve Švehlovce měla podobu provokativního operního thrilleru, zdevastovaný prostor kuchyně Švehlovy koleje se stal podivnou psychiatrickou léčebnou pro Poulencův Lidský hlas. Na neziskový spolek je to slušná bilance.

Operní Klystýr no. 5 (foto Vojtěch Brtnický)

Pokud bychom chtěli Operní klystýr nějak zaškatulkovat, pak nejspíše jako operní kabaret, tedy formát velmi neobvyklý, o který se u nás kdysi pokoušela snad jen Opera Furore. Základní osu kabaretního pásma glosujícího nejen svět opery a divadla tvořilo udílení cen GenY Thálie s ironickou parafrází Cen Thálie a televizní soutěže Tvoje tvář má známý hlas. Dostalo se na ceny za velmi vedlejší role typu Zdeňka ze Smetanova Dalibora, Běly nebo Medvěda z Prodané nevěsty, na tři tenory, na omezenost sólistů, kteří při zpěvu v cizím jazyce nevědí, o čem zpívají oni, natož o čem zpívá partner. Až hodně brutální byla aktuální parodie na sbor Opery Národního divadla, v té době stižený koronavirem, při provedení Proč bychom se netěšili ve zredukovaném obsazení s rouškami. Mladí se dokonce pokusili o politickou satiru, když název ČSSD adaptovali na výstup České Songy Slavných Div, SPD na Soprán půjde domů, TOP 09 na Tenor opravdu přišel v 09 nebo ANO na Alternace nemá ovace.

Mimořádným smyslem pro humor a odvahou udělat si legraci i sama ze sebe se blýskla Eliška Gattringerová nejen coby moderátorka, interpretka cross verze árie O měsíčku nebo hysterická Violetta v koloraturách Folie! Folie! s přípodotkem, ve kterém neušel kousavému šťouchnutí ani Per Boy Hansen (současný umělecký ředitel oper Národního divadla). V parodii na rozhovory bulvárních médií s hvězdičkami nejrůznějších soutěží na otázku po nejobtížnějších fázích studia role „zasvěceně“ popisovala zásadní těžkosti pěvecké řehole, kterou je vyzvedávání not z archivu, zcela nevhodně otevřeného dopoledne, kdy divy přece ještě spí, a podtrhávání partu v klavírním výtahu zvýrazňovačem s náročným úkolem trefit ten správný. A na „ustaraný“ dotaz moderátora, jak nesnadné je vystoupit po představení z náročné role plné žalu a bolesti, suše konstatovala, že ona chodí domů s čistou hlavou, protože jako titulní sopránová hrdinka většinou umře.

Operní Klystýr no. 5 (foto Vojtěch Brtnický)

Třebaže si některé výstupy dělaly ze světa opery i drsně nelítostnou legraci, nečišelo z nich pohrdání tímto žánrem. Závěrečnou vizi ani svoji alma mater ale nevidí mladí právě optimisticky: Udílení cen GenY Thálie v roce 2050 získalo Thálii za nejlepší udílení cen. Strana ROR – Run OpeRun vyhrála volby. Prosadila návrh na stavbu nové budovy pro nezávislou operní scénu, ale bohužel svět ovládli roboti, takže všichni členové se nyní skrývají na svých vesmírných lodích. Došly zásoby vincentky a pastilek proti kašli. Jediné místo, které nejeví známky jakékoliv změny, na rozdíl od okolního světa, je Hudební akademie múzických umění.

Je zřejmé, že opera představuje pro uskupení Run OpeRun životní téma a jejich pojetí parodie bylo oslavou síly tohoto žánru. Ne všechny pointy tak úplně vyšly a vizuál inscenace i podoba udílených cen coby fialových falů byly podbízivě trapné. Ale tam, kde se jednotlivá čísla opírala o operu a její specifické „manýry“, jsem se opravdu bavila – a nejen já.

Operní Klystýr no. 5
Hudební nastudování & klavír Tomáš Pindór, režie Vilma Bořkovec, dramaturgie Veronika Loulová, scénografie Matěj Kos, animace a světla Judita Mejstříková, kostýmy Justina Urbanová.

Moderátoři: Eliška Gattringerová, Vladimír John.

Pěvci: Eliška Gattringerová, Eva Kývalová, Adriana Žigmundová, Jakub Hliněnský, Jan Janda, Vladimír John, Ahmad Hedar.

Divadlo Akropolis, 4. září 2020.

Operní Klystýr no. 5 (foto Vojtěch Brtnický)

Úplně (k) v opeře na střeše Lucerny
Další happening – Úplně (k) v opeře – inspirovaný klasickou hudbou se odehrál na Střeše Lucerny. Kavárník Ondřej Kobza známý ze spolku Piána na ulici využívá střechu se zajímavým výhledem na Prahu pro nejrůznější vtipné projekty – jógu s Bachovými suitami nebo harfou, ranní otužování, debaty nebo výstavy. Jak řekl: „Baví mě, když se klasická hudba dostane i k jinému publiku. Experimentujeme s tím, ovšem s kvalitním programem, stejně jako se slovními hříčkami.“ Už loni zabrousil i do světa opery a podařilo se mu získat pro projekt John do vany dokonce Adama Plachetku, který publiku naloženému ve vanách zazpíval části z Dona Giovanniho.

Úplně (k) v opeře 2020: Kateřina Kněžíková, Adam Plachetka (foto Leona Kalvodová)
0 0 vote
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments