Operní panorama Heleny Havlíkové (292)

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Celá inscenace je pojatá s nápaditým humorem i režijně. Finský herec, v tomto případě i režisér Jussi Nikkilä využívá atributy současného života – mobily, tablety, přenosy z narychlo pořádaných tiskovek, grilovačku… Jakkoli hudební nastudování pod taktovkou Esy-Pekky Salonena není tak docela perfektní (a nikdo to v tomto případě ani neočekává), nechybí ani hudební vtip, když se v úryvku z Kouzelné flétny (začátek kvintetu Hm! Hm! Hm!) Papageno snaží zpívat s ústy „zamčenými“ nikoli Dámami Královny noci za to, že lhal, ale přidušený rouškou nebo když impozantní statistika z Leporellovy rejstříkové árie z Dona Giovanniho namísto výčtu sexuálních úspěchů přináší počty „covid pozitivních“. Mozartova hudba je vybraná velmi příhodně a na situace nového příběhu se hodí jako ulitá.

W. A. Mozart a Minna Lindgren: Covid fan tutte – Finnish National Opera and Ballet 2020 (zdroj oopperabaletti.fi)

Finská inscenace Covid fan tutte ovšem není jen rozpustilou improvizovanou náhradou za zrušeného Wagnera. Je to plnohodnotná operní inscenace, která snese všechna obvyklá měřítka pro profesionální produkci – navíc obdivuhodně přesně reagující na bezprecedentní situaci, v níž se ocitla celosvětově nejen divadla, ale i normální život, jak jsme ho znali. Rušení práce, finanční ztráty a nejistota, cestovní omezení, sociální izolace, bezpečnostní opatření, šejdíři – tak Covid fan tutte shrnuje koronavirové jaro – nejen to finské. Činí tak přitom s notnou dávkou nadsázky, parodie a humoru.

Pohotová finská adaptace Mozarta je nejen velmi trefná a veselá – ale současně z přesně vystižené atmosféry neexistence jednoznačného řešení situace, na kterém by se autority shodly, opravdu zatrne. V koronavirové úpravě Mozartův záměr, vložený do šarády buffy – totiž trpké zpochybnění ideálu „věrné“ lásky – získal (nečekaně) nový rozměr drsného znejistění dosud platných názorů „autorit“, které nám vládnou. Finská národní opera svou svižnou reakcí na koronavirovou krizi takto velmi aktuální reinterpretaci Mozartovy klasiky povýšila na sžíravou politickou satiru, z níž vedle smíchu opravdu mrazí.

Finská mozartovská finská taškařice opravdu stojí za zhlédnutí. Jestli si chcete odpočinout od té záplavy negativních zpráv plných strachu, je tato koronavirová buffa k vidění na portálu Opera Vision, zpívaná ve finštině, ale s titulky v angličtině nebo v automatickém, nicméně dobře srozumitelném českém překladu.

Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte
Dirigent David Robertson, režie/produkce Phelim McDermott
Osoby a obsazení: Fiordiligi – Amanda Majeski, Dorabella – Serena Malfi, Despina – Kelli O´Hara, Ferrando – Ben Bliss, Guglielmo – Addam Plachetka, Don Alfonso – Christopher Haltman
Orchestr a sbor Metropolitní opery
Metropolitní opera, záznam předtavení z 31. 3. 2018

Wolfgang Amadeus Mozart & Finská národní opera: Covid fan tutte
S využitím hudby W. A. Mozarta a na motivy libreta Da Ponteho upravili Esa-Pekka Salonen a Minna Lindgren (uvedení ve finštině)
Hudební nastudování Esa-Pekka Salonen, režie Jussi Nikkilä, scéna Mark Väisänen, kostýmy Erika Turunen, světla Mikko Linnavuori, choreografie Rijkka Räsänen
Osoby a obsazení: Despina – Karita Mattila, Don Alfonso – Tommi Hakala, Fiordiligi – Miina-Liisa Värela, Dorabella – Johanna Rusanen, Ferrando – Tuomas Katajala, Guglielmo – Walteri Torikka, Manažerka – Sanna-Kaisa Palo, Mouzart – Ylermi Rajamaa, Covid virus – Natasha Lommi
Orchestr a sbor Finské národní opery
Helsinki, Finská národní opera, premiéra 28. srpna 2020, na OperaVision dostupné do 26. 2. 2021 zde, titulky v angličtině nebo v automatickém překladu v češtině

L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky – Festival Ópera al Parque de Bogotá (zdroj operaonvideo.com)

La pequeña zorrita astuta – Janáčkova Bystrouška z Bogoty
Opery Leoše Janáčka pronikají do celého světa, i do míst pro nás tak exotických, jakým je kolumbijské Bogota. Z tohoto hlavního města jihoamerické Kolumbie je na portálu Opera On Video dostupný záznam Příhod lišky Bystroušky. Není z národního operního divadla, kterým je v Bogotě výstavné Teatro Colón, Divadlo Kryštofa Kolumba, postavené ve stylu pařížského Palais Garnier, ovšem s kapacitou pouhé osmistovky míst, a otevřené v roce 1892 Verdiho Ernanim k čtyřstému výročí objevení Ameriky. Janáčkova Bystrouška se v Bogotě hrála na operním open-air festivalu při jeho loňském 22. ročníku, který pořádala Bogotská filharmonie. Když bych tu produkci měla přirovnat k něčemu podobnému u nás – jakkoli to porovnání kulhá už jen tím, že Bogota má skoro 8 milionů obyvatel – tak si představme třeba operní představení v Šárce, která se tam konají od roku 2005 na začátku září, ovšem s tím, že operní festival v Bogotě není na palouku uprostřed lesa, ale na rozlehlém prostranství v severní části města, ve které žijí vysokopříjmové skupiny obyvatel, diváci nesedí na pařezech a na trávě, ale na židlích, a sólisté nepobíhají po louce, ale jeviště tvoří zastřešená konstrukce s velkou baterií světel, jak ji známe třeba z rockových koncertů. Orchestr seděl pod pódiem. Na několika místech prostranství byly na záznamu k vidění ještě velké obrazovky, které divákům ve vzdálenějších řadách zprostředkovaly dění na jevišti.

Vstup na produkce tohoto bogotského festivalu je – podobně jako v Šárce – zdarma. V parku se hrála dvě představení, jedno pak ještě v divadle Jorge Eliécer Gaitán. Nemám srovnání s jinými tituly na tomto festivalu, který má v Bogotě onu více než dvacetiletou tradici. Na Bystroušku, která se v Kolumbii hrála vůbec poprvé, jak v úvodním slově zmínila generální ředitelka Bogotské filharmonie Sanda Meluk, přišly tisíce lidí – staří, mladí, rodiče i prarodiče s dětmi včetně mimin. Potlesk byl bouřlivý a nadšený.

Příhody lišky Bystroušky se v Bogotě nehrály v jazyce originálu, což je dnes v zahraničí převažující trend, ale ve španělštině jako La pequeña zorrita astuta. To určitě napomohlo přijetí zde neznámé opery při open air produkci pro tisíce diváků. Ze smíchu bylo zřejmé, jak publikum díky srozumitelnosti textu spontánně reagovalo.

L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky – Festival Ópera al Parque de Bogotá (zdroj operaonvideo.com)

0 0 vote
Ohodnoťte článek
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5

Mohlo by vás zajímat


0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments