Operní panorama Heleny Havlíkové (332) – Bayreuth 2021 – covidový diskurs s Wagnerem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
Immer noch Loge, Ring 20.21, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)
Immer noch Loge, Ring 20.21, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)

Holanďan bludně hnaný pomstou

Nová inscenace Bludného Holanďana byla hned dvojitým debutem – jednak pro ukrajinskou dirigentu Oksanu Lynivovou, první ženu za celou historii bayreuthských slavností, která stála na onom jediném místě v divadle, odkud je vidět jak orchestr, tak jeviště. A neměla to vůbec snadné, protože sbor sice hrál na jevišti, ale jeho part zpívala jiná část sboru ve zkušebně, odkud se zvuk přenášel reproduktory. Tato drobná čtyřicátnice má za sebou po absolutoriu postgraduálního studia a mistrovské třídy Drážďanské hudební univerzity, pozici zástupkyně šéfdirigenta v Oděském národním akademickém divadle opery a baletu a asistování Kirillovi Petrenkovi nejen v Bavorské státní opeře od sezony 2013/14, ale i při jeho dirigování Prstenu právě v Bayreuthu. V roce 2017 debutovala v barcelonském Teatro del Liceu právě Bludným Holanďanem. V Bayreuthu si s touto partiturou poradila s přehledem v duchu zavedené interpretační tradice. Nicméně nešlo přeslechnout drobná zakolísání v nástupech nebo v souhře, která byla kontextu vyhlášené bayreuthské dokonalosti zarážející.

Der fliegende Holländer, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)
Der fliegende Holländer, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)

Druhým debutujícím byl Dmitrij Čerňakov. Je vlastně překvapivé, že tohoto ruského režiséra, který v posledních letech patří k těm nejprestižnějším, a zároveň čím dál víc kontroverzním, Katharina Wagnerová přizvala do Bayreuthu až nyní. Viděla jsem přímo v divadlech nebo ze záznamu mnoho Čerňakovových režií (Čarostřelec v Bavorské státní opeře, Sněguročka nebo Macbeth v Pařížské národní opeře, Kníže Igor v Metropolitní opeře, Carmen pro festival v Aix-en-Provence, Jenůfa a Věc Makropulos v Curychu, Evžen Oněgina v moskevském Velkém divadle), které inspirativně otevíraly neotřelé pohledy na klasická díla, ale v případě Valkýry jsem tentokrát jeho koncept přijmout nedokázala.

Ságu o prokletém námořníkovi, kterého může vykoupit jen žena věrná až za hrob, Čerňakov, též jako scénograf se svou stálou kostýmní výtvarnicí Jelenou Zajcevou, zcela přeformátoval úplně jiným příběhem. Žádná přízračná loď a její živly prokletý kapitán, žádné pilné předení kolovrátků, žádný skok Senty do moře, aby se nad troskami potápějící se Holanďanovy lodi vznášela v objetí s Holanďanem jako dvě jasné postavy k nebi, jak si v závěrečné scénické poznámce přál Wagner. Žádné prokletí, žádné vykoupení, ale béčkový thriller o pomstě.

Der fliegende Holländer, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)
Der fliegende Holländer, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)

Na jevišti jsou jednotvárné šedé domy a kostel bezútěšného šedého socialistického městečka spoře osvětleného pouličními lampami (mohlo evokovat Rigu, tedy město, kde Wagner během svého kapelnického působení v letech 1837–39 u zdejšího dvorního divadla pojal nápad na zhudebnění námořnické ságy o Bludném Holanďanovi). Jediné povyražení skýtá bar, kde si přiopilí chlapi vyprávějí námořnické historky o lodích v zálivu a posmívají se štamgastovi, který přebral a během story o kormidelníkovi S bouří a vichrem/Mit Gewitter und Sturm mu padne hlava na stůl (vynikající Attilio Glaser s průrazně jásavým tenorem). Na náměstí si pak ošuntělé dělnice přinášejí skládací židle a otlučené sedačky, aby pod vedením Mary secvičovaly s notami v ruce sbor Summ‘ und brumm‘, du gutes Rädchen/Bzuč a vrč, můj kolovrátku.

Do baru přijde neznámý hromotluk (Holanďan), upoutá pozornost svým „hororovým“ vyprávěním Ha, Stolzer Ozean!/Hej, hrdý oceáne! a placením panáků se vlichocuje do přízně spořádaného a váženého Dalanda v usedlém pleteném svetru a kostkované košili. Postupně začínáme tušit, že Holanďanův zájem o Dalandovu dceru Sentu je jen kamufláž. Ve skutečnosti je tento zarputilý muž hnaný posedlostí po pomstě obyvatelům městečka. Důvody nastínil režisér během předehry, kterou tím odsunul do role filmové hudby: když byl Holanďan malý chlapec, viděl při sexu svou matku, vděčnou za to, že o ni má zájem nejbohatší muž městečka Daland. A pak zažil další trauma, protože ji Daland opustil a místní komunita po odhalení tohoto tajného vztahu dohnala jeho matku k sebevraždě. Vidíme, jak chlapec sedí pod kandelábrem, na kterém se houpá její mrtvé tělo. Daland nyní žije v měšťansky spokojeném manželství s Mary (v originále Sentinou chůvou), jejíž vztah k Holanďanovi nechává Čerňakov zahalený spoustou otázek, když Senta během balady vytáhne z příruční tašky Mary Holanďanovu fotku a nově rozehrané vztahy zavdávají podnět k úvaze, jestli by Senta a Holanďan nemohli být nevlastní sourozenci, kteří mají stejného otce Dalanda.

 Asmik Grigorian, Der fliegende Holländer, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)
Asmik Grigorian, Der fliegende Holländer, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)

Inscenace končí hodně nečekaně – Holanďan vystřelí do zmateného davu, který se rozuteče a podpálí celé městečko. Mary zastřelí Holanďana z pušky, rozrušením se roztřese a Senta, která se k ní do té doby chovala pohrdlivě, se ji snaží uklidnit. Kromě těchto dvou žen zůstane na náměstíčku osamoceně sedět už jen Erik.

Přiznám se, že spojitost mezi Wagnerovou operou a příběhem, který na ni Čerňakov napasoval, nedokážu sdílet, jakkoli jsem obdivovala hlavně výkon Asmik Grigorian jako pubertálně vzdorné Senty s barevnými pruhy na blonďatých vlasech, v rozvázaných křuskách a svetru s kapucí. Asmik Girgorian jsme nedávno mohli obdivovat v roli Rusalky coby chromé baletky v madridské inscenaci této Dvořákovy opery nebo jako křehkou Taťánu v inscenaci Čajkovského Evžena Oněgina z berlínské Komické opery v režii Barrie Koskyho. Senta, pojatá navíc jako velmi vzpurná a odbojná rebelka, se zdála být na hranici jejího přece jen lyričtějšího sopránu, ale zejména svým svrchovaným herectvím dokázala Grigorian o takovém pojetí této postavy přesvědčit.

Der fliegende Holländer, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)
Der fliegende Holländer, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


3 4 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments