Operní panorama Heleny Havlíkové (332) – Bayreuth 2021 – covidový diskurs s Wagnerem

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Při prvním letošním uvedení této „výtvarno-koncertní“ Valkýry prý publikum Nitsche vybučelo. Nejspíš se tím příliš netrápil, je zvyklý na mnohem vzteklejší reakce. Když se při druhém provedení, na kterém jsem byla, přišoural o berlích na jeviště, ozval se protest už jen ojediněle.

Kdo se chtěl o přestávkách Valkýry rozptýlit, mohl si v projektu Sei Siegfried/Buď Siegfriedem v některém ze stánků před divadlem vyzkoušet boj s drakem. I já jsem si, „vyzbrojena“ VR brýlemi, jako tento hrdina tetralogie zazápasila drakem, ovšem jen virtuálním, kterého jsem, sice nijak slavně, ale přece jen porazila. Svým způsobem zábavnější ale bylo sledovat, jak ctihodné dámy a důstojní pánové v oblecích máchají s VR brýlemi na hlavě do prázdna, zatímco v tom virtuálním světě, který viděli jen oni, se na ně vrhal Fafner.

Co zůstane po rozvratu Wagnerových bohů a hrdinů?

V rámci projektu Ring 20.21 byla uvedena také opera Immer noch Loge/Stále ještě Loge, soudobého německého skladatele Gordona Kampeho na libreto Pauluse Hochgatterera. Vznikla na objednávku festivalu a tvůrci v ní hledají odpověď na otázku, co se stane po skončení celé tetralogie, kdy vzplane Walhalla a po smrti hrdinů skončí i věk bohů. (Bohužel pouze v němčině, ani programová brožura, která obsahovala i libreto, ani festivalový web nenabízely podrobnější informace v jiných jazycích.)

Immer noch Loge, Ring 20.21, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)
Immer noch Loge, Ring 20.21, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)

Za doprovodu komorního orchestru začne trojice sólistů v černém večerním oblečení u pultů s notami zpívat na břehu jezírka v parku pod Festspielhausem. Pak se postupně noří do vody a s loutkovými dubly představuje ty, kteří v mlhách nad vodou a hlubokým es, elektronicky modifikovaným začátkem partitury Wagnerovy tetralogie, přežili: věkověčnou pramáti Erdu s šedými vlasy a kostnatýma rukama na invalidním vozíku a tři rozcuchané dcery Rýna, které soudí potměšilého poloboha, žháře Logeho. A je to stále on, který v těchto mlžinách zmaru a nočních můr triumfuje. Snad to nebyla předzvěst dalšího pokračování Wagnerových slavností…

Immer noch Loge, Ring 20.21, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)
Immer noch Loge, Ring 20.21, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)

A otázka, kterou si položili Kampe a Hochgatterer, jako by byla mottem bayreuthských slavností. Inscenace Wagnerových oper, které jsem letos viděla, byly vlastně pokračováním takto vymezeného diskursu, do něhož však již Mistr vstoupit nemůže. Ne že by při minulých ročnících festivalu nebyly vedle strhujících inscenací v té opojné akustické oáze Wagnerova divadla (Mistři pěvci norimberští, Tannhäuser) diskutabilní produkce. Letošní bayreuthské slavnosti však pro mě byly s výjimkou výkonů některých sólistů, letos poprvé po mnoha letech velkým zklamáním.

Immer noch Loge, Ring 20.21, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)
Immer noch Loge, Ring 20.21, Bayreuther Festspiele 2021 (zdroj Bayreuther Festspiele, Enrico Nawrath)

Richard Wagner: Bludný Holanďan
Dirigentka Oksana Lyniv, režie a scéna Dmitrij Čerňakov, kostýmy Jelena Zajceva, světla Gleb Filštinsky, dramaturgie Taťána Verečagina, sbormistr Eberhard Friedrich.
Osoby a obsazení: Daland – Georg Zeppenfeld, Senta – Asmik Grigorian, Erik – Eric Cutler, Mary – Marina Prudenskaya, Kormidelník – Attilio Glaser, Holanďan – John Lundgren.
Bayreuthský festivalový orchestr a sbor.
Bayreuthské slavnosti, recenzováno představení 4. srpna 2021.

Richard Wagner: Valkýra
Dirigent Pietari Inkinen, výtvarník, idea a koncepce Hermann Nitsch, světla Peter Younes.
Osoby a obsazení: Siegmund – Klaus Florian Vogt, Hunding – Dmitry Beloselskij, Wotan – Tomasz Konieczny, Sieglinde – Lise Davidsen, Brünnhilde – Iréne Theorin, Fricka – Christa Mayer, Gerhilde – Kelly God, Ortlinde – Brit-Tone Müllertz, Waltraute – Stephanie Houtzeel, Schwertleite – Christa Mayer, Helmwige – Daniela Köhler, Siegrune – Nana Dzidziguri, Grimgerde – Marie Henriette Reinhold, Rossweisse – Simone Schröder.
Malířští asistenti: Katharina Biber, Michaela Hetzel, Pia Kober, Leonhard Kopp, Dagmar Kunert, Erich Roth, Josef Smutný, Andreas Stasta, Federico Vecchi, Judith Weissenböck.
Bayreuthský festivalový orchestr.
Bayreuthské slavnosti, recenzováno představení 3. srpna 2021.

Gordon Kampe: Immer noch Loge
Dirigent Gordon Kampe, režie Nikolaus Habjan, scéna a kostýmy Julius Semmelmann, loutky Nikolaus Habjan a Marianne Meinl.
Osoby a obsazení: Dcera Rýna 1 – Daniela Köhler, Dcera Rýna 2 / Erda – Stephanie Houtzeel, Dcera Rýna 3 / Loge – Günter Haumer.
Vodiči loutek: Nikolaus Habjan, Clara Rybaczek, Stephan Q. Eberhard.
Hudebníci Bayreuthského festivalového orchestru.
Bayreuthské slavnosti, recenzováno představení 3. srpna 2021.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat


3 4 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments