Operní panorama Heleny Havlíkové (351) – Operní bilance za rok 2021

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Typ milovníka jak z prvorepublikových filmů přesně vystihl Josef Moravec jako nesměle, leč po objektu své touhy vytrvale prahnoucí majitel zámku se strašidlem v ostravské inscenaci Křičkova Bílého pána. Nejen mocným dramatickým výrazem, ale i plastičtějšími detaily prodchnul postavu zuboženého Florestana Jakub Rousek v Olomouci. S vykráceným, nicméně stále velmi rozsáhlým partem Wagnerova Tristana si v ústecké inscenaci se ctí poradil Jakub Pustina. Part Jannakose v Řeckých pašijích sice tak velký není, ale Ondřej Koplík vystihl v brněnském nastudování tohoto prosťáčka s dojemně kajícnou zpovědí před Fotisem, jak chtěl na uprchlících zbohatnout, i s bezelstnou upřímností v hovorech s Kateřinou.

I mezi sólisty nejmladší pěvecké generace rostou pozoruhodné talenty. Patří mezi ně Jan Hnyk, z jehož pojetí Mefistofela – padlého anděla, který se sebejistě vysmívá všem – v budějovické inscenaci až trnulo. A v exkluzivním kontratenorovém oboru, dokonce v tom sopránovém, na sebe znovu upozornil Vojtěch Pelka, tentokrát jako Dafnis v queer opeře Tomáše Hanzlíka Poklad Arkádie.

Jaroslav Křička: Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší, Národní divadlo moravskoslezské, premiéry 28. a 30. října 2021 (zdroj Národní divadlo moravskoslezské)
Jaroslav Křička: Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší, Národní divadlo moravskoslezské, premiéry 28. a 30. října 2021 (zdroj Národní divadlo moravskoslezské)

Inscenační vrcholy

Z té čtyřicítky premiér pro mě byl jednoznačně vrcholem operního roku 2021 brněnskýPeter Grimes. Nejen zásluhou hlavních protagonistů – Joachima Bäckströma a Jany Šrejmy Kačírkové, jejichž výkony se podle mého mínění vyšvihly mezi ty nejlepší. Celý tým s hudebním nastudováním Marko Ivanoviće a s režisérem Davidem Radokem dobře vyposlouchal, jak Britten hudbou velmi přesně a sdělně „kreslí“ situace, charaktery postav, nálady, atmosféru. A dal širší platnost příběhu jednotlivce – podivína, tvrdohlavého samotáře, který se vymyká ostatním a stane se snadnou kořistí masové hysterie. Inscenátoři výborně pracovali s tempy hereckých akcí zpomalených do napětí až k prasknutí a hekticky zrychlených – nejen sólistů, ale i skvělého sboru. Vršila se tak osudová nevyvratitelnost situace, kdy se základní hodnoty morálky člověka rozplynou v pohodlném nevědomí lidského davu, kdy i řádní lidé podlehnou násilné agresi vůči subjektu, označenému jako odlišný. Jak aktuální v covidovém čase! Nastudováním Petera Grimese se naplnily vysoké ambice brněnského Národního divadla.

Obě další inscenace, které řadím do top trojice, jsou z Ostravy. V opeře Jaroslava Křičky Bílý pán aneb těžko se dnes duchům straší dirigent David Švec a režisér Ondřej Havelka se všemi ostatními inscenátory a sólisty nápaditě znovuobjevili operu, z níž se po inscenačním boomu v sérii zahraničních provedení na počátku 30. let minulého století stalo jen slovníkové heslo. A ukázali, s jakou nápaditostí se česká hudba na přelomu 20. a 30. let i prostřednictvím Jaroslava Křičky důvtipně vyrovnávala s multižánrovým kvasem meziválečné doby. Z inscenace skutečně dýchá pohoda prvorepublikových filmů pro pamětníky. Inscenátorům se podařilo vybalancovat křehké hranice mezi červenou knihovnou, revuální pestrostí stylů a „vznešenou“ operou. I protagonisty této inscenace – Doubravku Součkovou a Josefa Moravce jsem zařadila mezi výkony roku. A pro tuto bilanci z hlediska inscenací ještě přidejme Denisu Bílou a Václava Čížka, kteří služebnou Andulku a amerického černošského sluhu Boba jako subretní pendant k hlavní milenecké dvojici, „vystřihli“ nejen s pěveckým i hereckým vtipem, ale i s muzikálově zvládnutými tanečními čísly. Jiří Hájek obsáhl jak majestátní vstup Ducha hraběte Kazimíra s patetickou hamletovskou otázkou „být či nebýt“, tak nadsázku trpké deziluzi z toho, jak obtížné je strašit, když se nikdo nebojí.

Národní divadlo moravskoslezské, Bedřich Smetana –Hubička: Veronika Rovná (Vendulka, jeho dcera), Anna Nitrová (Martinka, stará teta Vendulčina) (foto Martin Popelář)
Národní divadlo moravskoslezské, Bedřich Smetana –Hubička: Veronika Rovná (Vendulka, jeho dcera), Anna Nitrová (Martinka, stará teta Vendulčina) (foto Martin Popelář)

A povedlo se i ostravské nastudování Hubičky. Ona mnohými přisuzovaná „naivita“ této Smetanovy opery v režii Jiřího Nekvasila neupadala do starosvětské sentimentality nebo hloupé prostomyslnosti. S rozpustile provokativní nadsázkou, ale i upřímnou vřelostí inscenátoři namlouvání čerstvého vdovce Lukáše a jeho dávné lásky Vendulky a jejich hádku o hubičku doslova naservírovali okounějícím sousedům a sousedkám jako šťavnaté sousto na obrovský stůl skoro přes celou plochu jeviště. A scénografické nápady siluety Krkonoš s rotundovou kaplí sv. Vavřince na vrcholu Sněžky obohatily inscenaci o pohrávání si s poetikou krakonošovské pohádky s celou tlupou Krakonošů v duchu lidových představ o tomto moudrém strážci hor. A vedle protagonistů, Veroniky Rovné a Martina Šrejmy, které uvádím ve výkonech roku, ještě doplňuji Jiřího Rajniše, který dal plnost a barevnost svého barytonu plně do služeb Smetanovy hudby a vystihl Tomše jako empatického a zkušeného bratra Lukášovy zemřelé první ženy a rádce, který dokáže svého horkokrevného příbuzného svým uvážlivým přístupem přesvědčit. Třebaže Lucii Hilscherovou pro starou rozšafnou tetu do určité míry mohlo handicapovat její mládí a ani v detailech nezapřela, že není „starý věch“, díky tmavému mezzosopránu a korpulentnosti vystihla moudrost této Vendulčiny rádkyně, ale i srdnaté pašeračky.

Poděkování všem

Vymknutá doba covidových restrikcí, které už druhým rokem zásadně zasáhly a decimovaly nejen kulturní život, snad s novým rokem 2022 skončí – a s ním i pochybnosti, zda se ohlášená představení vůbec uskuteční. Divadelníkům, kteří i v této stále se prodlužující nejistotě našli sílu neslevit z uměleckých požadavků a v důvěře ve smysl své práce dokázali její výsledky zprostředkovat (s různou mírou vynalézavosti) publiku, patří můj obdiv a dík. A nám všem přeju hodně nadšených, po opeře prahnoucích diváků – i návštěva divadla je ozdravná terapie, jak čelit covidovému strachu.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Mohlo by vás zajímat


2 4 votes
Ohodnoťte článek
1 Komentář
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments