Operní panorama Heleny Havlíkové (408) – Opožděný „rozhovor“ s DFXŠ až pomocí zákona o svobodném přístupu k informacím
Po červencové výpovědi, kterou dostal od nového vedení libereckého Divadla F. X. Šaldy dlouholetý šéf opery Martin Doubravský, za jehož působení divadlo díky jeho nápadité dramaturgii a vysoké úrovni nastudování získávalo jednu cenu za druhou, Linda Keprtová a Karol Levický vysvětlení svých kroků a dalšího směřování divadla pod jejich vedením formou rozhovoru odmítli. Příležitost k objasnění situace využil pouze odvolaný Martin Doubravský. Až následně zaslala Linda Hejlová Keprtová i Karol Kevický Opeře PLUS vyjádření ke kauze Martina Doubravského.
I když zákon č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, není optimálním nástrojem pro vedení rozhovoru, ještě v říjnu 2022 jsem tímto způsobem požádala DFXŠ o odpovědi na některé otázky s tím, že požadované informace se týkají veřejného zájmu, do kterého působení libereckého divadla jako příspěvkové organizace spadá, a mají přispět k diskusi. Když DFXŠ odmítlo odpovědi poskytnout, proti takovému rozhodnutí jsem se odvolala. Úřad pro ochranu osobních údajů jako nadřízený odvolací orgán divadla mé podání shledal důvodným a s rozsáhlým odůvodněním vrátil divadlu moji žádost k novému projednání. Tentokrát již DFXŠ informace zaslalo.
1. Žádám o dokument / dokumenty Lindy Hejlové Keprtové, který / které předložila do výběrového řízení na pozici ředitele DFXŠ.
Odpověď: Dokument, který Linda Hejlová Keprtová předložila do výběrového řízení na pozici ředitelky DFXŠ, nemá DFXŠ k dispozici.
Výběrové řízení bylo vypsáno Statutárním městem Liberec, viz zveřejnění Výběrové řízení na pozici ředitelky – ředitele Divadla F. X. Šaldy.
Jmenování do funkce viz zveřejnění Výběrové řízení na pozici ředitelky – ředitele Divadla F. X. Šaldy (poznámka Heleny Havlíkové: Protože z listinné podoby nelze použít odkaz, uvádím tento odkaz).
2. Pokud není součástí dokumentů požadovaných pod bodem 1. koncepce DFXŠ na následující období, žádám o oficiální koncepci DFXŠ na následující období.
Odpověď: „Oficiální koncepcí na následující období“ DFXŠ nedisponuje. V případě zájmu nabízíme tyto odkazy: zde a zde.
3. V čem spočívala organizační změna uskutečněná v DFXŠ k 1. červenci 2022?
Odpověď: Organizační změna byla vyhlášena s ohledem na organizačně technické, technologické a ekonomické okolnosti s cílem racionalizovat činnost a zvýšit efektivitu práce a řízení v organizaci: Zrušení pracovní pozice dirigent – šéfdirigent a zřízení nové pozice dirigent a hudební ředitel.
4. Jaké byly kompetence a náplň práce pozice šéfdirigenta DFXŠ?
Odpověď: Náplň práce šéfdirigent – formulována a podepsána v roce 2020:
- Rozděloval svým podřízeným (členové orchestru) pracovní úkoly.
- U orchestru kontroloval pracovní vytíženost, rovnoměrné rozdělování pracovních úkolů.
- Zodpovídal za personální obsazení souboru orchestru a jeho využití, umělecký vývoj jednotlivců.
- Zodpovídal za čerpání mzdových prostředků souboru orchestru, materiálových nákladů dle stanovených ročních limitů, dbal na hospodárnost.
- Organizoval zkoušky orchestru ve spolupráci se šéfem opery a tajemnicí divadla.
- V součinnosti se šéfem opery rozhodoval o obsazení dirigentů a koordinoval hostující dirigenty.
- Ideově a dramaturgicky zodpovídal za symfonické koncerty.
- Plnil další úkoly dle pokynů svého přímého nadřízeného, které vyplývaly z pracovně právního vztahu nebo výše uvedených bodů.
5. Jaké jsou kompetence a náplň práce pozice hudebního ředitele DFXŠ?
Odpověď: Pozice hudebního ředitele v současnosti neobsazena, náplň práce:
- Vedení podřízených (členové orchestru, korepetitoři, manipulanti orchestru).
- Odpovědnost za uměleckou úroveň představení a odpovědnost za vytíženost podřízených.
- Odpovídá za personální politiku podřízených zaměstnanců.
- Účastní se tvorby dramaturgických plánů a pěveckého obsazení jednotlivých operních titulů.
- Je hlavní osobou orchestrální aktivity, dělá klíčová rozhodnutí, dbá na součinnost a efektivní kooperaci se všemi útvary DFXŠ a usiluje o společenskou prestiž DFXŠ.
- Plní další úkoly podle pokynů šéfa souboru opery a ředitelky DFXŠ.
- Dbá na dodržování včasných a účinných opatření zaměstnavatele na ochranu majetku divadla.
6. V čem spočívají rozdíly mezi těmito pracovními pozicemi?
Odpověď: Viz odpovědi 4 a 5.
7. Jak bude / byla obsazena pozice hudebního ředitele – přímým oslovením, konkurzem, jinak?
Odpověď: Pozice hudebního ředitele je obsazena přímým oslovením.
8. Jaký byl důvod výpovědi Martinovi Doubravskému z DFXŠ?
Odpověď: Důvodem výpovědi Martina Doubravského byla organizační změna. Nově nabízenou pozici jmenovaný nepřijal.
9. Od kterého data přestalo DFXŠ Martinovi Doubravskému přidělovat práci a aplikovalo překážky v práci na straně zaměstnavatele?
Odpověď: Organizační změna nabyla účinnosti 1. srpna 2022.
10. Jaký byl důvod překážek v práci na straně DFXŠ jako zaměstnavatele vůči Martinovi Doubravskému?
Odpověď: Organizační změna – viz odpověď číslo 3.
11. Jedná se v případě Martina Doubravského o tzv. jinou překážku na straně zaměstnavatele podle ustanovení § 208 zákoníku práce a Martinovi Doubravskému tak náleží mzda ve výši průměrného výdělku?
Odpověď: V souladu s ustanovením § 208 zákoníku práce šlo o překážku na straně zaměstnavatele, při níž panu Doubravskému náležela náhrada platu ve výši průměrného výdělku. V souladu s ustanovením § 67 zákoníku práce mu náleželo odstupné ve výši trojnásobku průměrného platu, které bylo panu Doubravskému vyplaceno po skončení pracovního poměru.
12. Kdo přebírá dirigování inscenací po Martinovi Doubravském?
Odpověď: Jolanta: Ondrej Olos, Jakobín: Zbyněk Müller, Otello: Jaroslav Kyzlink a Karol Kevický, Rigoletto: Paolo Gatto.
13. Bude DFXŠ s Martinem Doubravským po 1. listopadu 2022 dále spolupracovat? A pokud ano, jakou smluvní formou a v jakém rozsahu?
Odpověď: Spolupráci s Martinem Doubravským DFXŠ nevylučuje, příp. rozsah nelze předjímat.
V Liberci 15. 3. 2023
Ing. Eleonora Kočí
vedoucí marketingového oddělení
Divadlo F. X. Šaldy Liberec
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]