Operní panorama Heleny Havlíkové (484) – Smetanovo Tajemství přišly do Šárky „odhalovat“ tisícovky diváků

Opera uprostřed lesoparku Divoké Šárky patří k začátku září už od roku 2005. Letos zde poprvé zaznělo Tajemství Bedřicha Smetany. A představení opět přilákalo tisícovky diváků všech věkových kategorií.
Bedřich Smetana: Tajemství – Jana Sibera, Aleš Briscein, Opera v Šárce, 1. září 2024 (foto Dušan Dostál)
Bedřich Smetana: Tajemství – Jana Sibera, Aleš Briscein, Opera v Šárce, 1. září 2024 (foto Dušan Dostál)

Když v roce 2005 Jana Divišová a Renée Nachtigallová přišly se záměrem obnovit uvádění divadelních představení v šáreckém údolí nad Čertovým mlýnem, zdál se to být na naprosto bláhový nápad. Měl oporu v historii – v roce 1913 zde basista Národního divadla Emil Pollert a podnikatel Antonín Fencl zbudovali velkorysý přírodní amfiteátr pro 10 tisíc sedících diváků a 8 tisíc míst na státní. V některých produkcích vystupovalo až 600 komparsistů a místní pro ně zapůjčovali ovce a kozy. Provoz po přerušení během první světové války ale udrželi jen do roku 1922.

Dnes je údolí bývalého přírodního divadla zarostlé lesem a houštinami a „hlediště“ v prudké stráni je vždy potřeba očistit od větví, šišek nebo popadaných jablek. Ukázalo se, že zpočátku riskantní nápad uvádět i v takových podmínkách operu se uchytil. Jakkoli je představení zdarma, zájemci musí šlapat notný kus pěšky. Pro ty, kteří by takovou cestu nezvládli, ovšem organizátoři zajišťují dopravu mikrobusy.

Bedřich Smetana: Tajemství, Opera v Šárce, 1. září 2024 (foto Jaroslav Tatek)
Bedřich Smetana: Tajemství, Opera v Šárce, 1. září 2024 (foto Jaroslav Tatek)

Zájem bývá obrovský. Na představení se v minulosti opakovaně sešlo i přes sedmnáct tisíc diváků – rodiny s kočárky i cupitajícími mrňaty vedle těch věkovitých o holích ba i lidí na vozících. To je 17x vyprodané Národní divadlo. Je zřejmé, že se sem vypraví i ti, kteří by do divadla na operu nešli. Pro mnohé to je na začátku září už pravidelný výlet. Ty zkušené lze poznat podle výbavy – mají deky, karimatky, polystyrenové kostky, stoličky, protože vědí, že budou sedět na zemi mezi kořeny ve strmém svahu mezi stromy. Zkušení radí začátečníkům: někteří zasvěceně mluví o tenoristovi Alešovi Brisceinovi s hrdostí na jeho tuzemské i zahraniční úspěchy, jiní se ptají, co je to tenor, a přiznávají, že se za operou takhle vypravili poprvé a opera v divadle je zatím nezlákala. Další cestou po roce zdraví staré známé, s nimiž se právě na opeře v Šárce potkali. Cestou zpátky se pak dělí o své zážitky – operní nadšenci mluví uznale o tom, jak Janě Sibeře vyšly výšky, hlavně dětem se líbí pejsci, ba i koně, kteří bývají často součástí produkce, jiní si do mobilu ulevují, že za pokus to stálo, ale nějak moc se tam prý zpívalo. Ať tak nebo tak – šáreckého údolí se na začátku září stalo novodobým operním poutním místem.

Tradici v Šárce „sluší“ české opery. Hrála se tu už několikrát Prodaná nevěsta (5x), Rusalka (4x), Dvě vdovy (2x), Jakobín (2x), došlo také na Dalibora, Hubičku, Čerta a Káču, v roce 2010 na Libuši. Závěrečné proroctví v podání Evy Urbanové zde tehdy mělo takovou sílu, že si diváci i po třech hodinách nepohodlného sezení za padajícího chladného soumraku u tohoto slavnostního tableau, v tradičním divadelním prostoru mnohými považovaném na nudné, vytleskali opakování. I když hudební provedení v daných podmínkách nebylo (a objektivně ani nemůže být) dokonalé, právě tato Libuše umocněná přírodou a celkovou atmosférou spřízněnosti pro mě byla dosud největším zážitkem z této opery.

Bedřich Smetana: Tajemství, Opera v Šárce, 1. září 2024 (foto Dušan Dostál)
Bedřich Smetana: Tajemství, Opera v Šárce, 1. září 2024 (foto Dušan Dostál)

Z dramaturgické linie českých oper se dosud v roce 2019 vymykal pouze Don Giovanni. Díky prvnímu uvedení v pražském Stavovském divadle přímo pod vedením samotného Wolfganga Amadea Mozarta ho rádi přiřazujeme také k „našim“ operám. Toto představení bylo až dosud jediné, které se kvůli průtrži mračen nedohrálo. A třebaže bylo na následující rok přislíbeno opakování, tradici narušil Covid. Jinak zatím počasí operním produkcím na začátku září přálo.

I pro letošní Smetanovo Tajemství režisérky Jana Divišová a Renée Nachtigallová zachovaly svůj typický inscenační styl pro tento koncept přírodního divadla pro nejširší publikum optimální. Rozehrávají příběh v dobových kostýmech Josefa Jelínka tak, aby bylo stále se na co dívat a zároveň aby byl děj z aranžmá a herecké akce co nejsrozumitelnější. Takže tentokrát vedle krytého pódia s orchestrem vytvářely stoly, vyřezávané židle a kredenc s pendlovkami zavěšenými na stromě hospodu, kde se narážely sudy s pivem a podávaly utopence, na protější straně louky stála světnice s pořádnou pecí a robustním nábytkem. Nechyběla věž se zvonem, balíky slámy a hřbitůvek s náhrobkem frátera Barnabáše. Mlatci své cepy a Kalina krumpáč a lopatu měli připravené v žebřiňáku. Režisérky vtipně využily i zdejší ruinu stavby na kraji lesa, k níž mistr zednický vyslal svého učedníka s glajchou na oslavu dokončení Kalinova nového domu.

Dirigent Jan Chalupecký, který v současné sobě diriguje také novou inscenaci Tajemství v Národním divadle, už má s podmínkami šáreckého údolí mnohaleté zkušenosti. Stejně jako zvukaři, aby vyšlo nazvučení tak atypického prostoru. Ne vždy se v takto specifických podmínkách úplně daří souhra, ale to v tomto případě vůbec není podstatné. Všichni sólisté v partech, které rozhodně nepatří ke snadným, se doslova rozdávají a své nadšení přenášejí na diváky. I sólisté si operu v šáreckém údolí oblíbili – to by tu nevystupovali opakovaně. A jde přitom o prvooborové pěvce pražského Národního divadla. Ani letos nechyběl Aleš Briscein, tentokrát jako energický zamilovaný Vít, odhodlaný bránit proti všemu a všem navzdory svou lásku k Blažence. Tu s plným elánem vytvořila další „stálice“ hlavních sopránových rolí v Šárce Jana Sibera. Oba vytvořili tyto role také v nedávné premiéře Tajemství v Národním divadle a z tohoto obsazení ve „zlaté kapličce“ si šáreckou produkci nenechali ujít ani Martin Šrejma jako rozverný zpěvák Skřivánek, Jiří Hájek coby jadrný Mistr zednický, který se hlásí o svou mzdu za stavbu Kalinova domu., i Miloš Hájek v roli Ducha Frátera Barnabáše, obklopený houfem pidimužíků a duchů v černých kápích. I když Josef Moravec v Národním divadle zpívá Skřivánka, pro představení v Šárce „nezhrdl“ menší rolí zvoníka Jirky, který Kalinovo tajemství vytroubí rovnou ze zvonice. Coby znepřátelení konšelé se na šáreckém palouku „střetli“ barytonista Martin Bárta, Kalina z ostravského nastudování Tajemství, a basista František Zahradníček, Malina z pražského Národního divadla, a patřičně si užívali vzájemné špičkování, popichování, rýpání a provokací. Výkon mezzosopranistky Kateřiny Jalovcové i ve ztížených podmínkách horkého nedělního odpoledne znovu otevřel otázku, proč ji do role Rózy neobsadili ani v pražském ani ostravském Národním divadle, když je v současné době ideální představitelkou zhrzené panny v porovnání s Lucií Hilscherovou v obou národních divadlech nebo Janou Kurucovou v Praze. A obdivuhodné bylo, v jak skvělé kondici je sedmdesátník Luděk Vele, který sice v posledních letech ještě dohrával Otce v úspěšné inscenaci Acherova Sternenhocha na Nové scéně nebo Rychtáře v Její pastorkyni, ale svou bohatou kariéru v Národním divadle ukončil před pěti lety. Vysloužilci Bonifácovi, který tak urputně usiluje o ruku Panny Rózy, dodal patřičnou dávku komiky a způsob, jakým sváděl Rózu, rozesmál celé údolí.

Bedřich Smetana: Tajemství, Opera v Šárce, 1. září 2024 (foto Dušan Dostál)
Bedřich Smetana: Tajemství, Opera v Šárce, 1. září 2024 (foto Dušan Dostál)

A členové sboru i baletu Opery Národního divadla v Praze zvesela snášeli křivolaký terén a slunce, které na ně po většinu představení nemilosrdně pařilo. Pestrost všeobecnému hemžení navíc dodávají děti – od vzorných holčiček, které roznášely mezi publikum preclíky a koláče, po rošťácké uličníky. Všichni účinkující stejně jako v minulých letech podléhali neopakovatelnému kouzlu produkce v přírodě před vstřícně naladěným publikem.

I letošní Tajemství se povedlo. A věřím, že jednou dojde i na Leoše Janáčka, vždyť Příhody lišky Bystroušky by se sem tolik hodily.

Bedřich Smetana: Tajemství

Dirigent Jan Chalupecký, režie Jana Divišová, Renée Nachtigallová, kostýmy Josef Jelínek, sbormistr Lukáš Kozubík, choreografie Kateřina Dedková, hudební příprava Jitka Nešverová. Osoby a obsazení: Malina, konšel – František Zahradníček, Kalina, konšel – Martin Bárta, Panna Róza, sestra Malinova – Kateřina Jalovcová, Blaženka, dcera Malinova – Jana Sibera, Vít, syn Kalinův – Aleš Briscein, Bonifác, vysloužilec – Luděk Vele, Skřivánek, zpěvák – Martin Šrejma, Mistr zednický – Jiří Hájek, Hospodská – Lucie Hájková, Jirka, zvoník – Josef Moravec, Duch frátera Barnabáše – Miloš Horák.

Orchestr, sbor a balet Opery Národního divadla v Praze

Opera v Šárce, 1. září 2014.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 2 votes
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments