Operní panorama Heleny Havlíkové (8)

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Pražský domácí, chvástavý a zištný měšťáček, milovník piva a svého pohodlíčka se v podání Jaroslava Březiny naparuje jako samolibý žvanil, všeználkovsky láteří a směšně opilecky se motá – ovšem při suverénním pěveckém výkonu. Kontrast Broučkovy neotesanosti vyzněl zejména díky Ondreji Šalingovi, který jako vroucně zamilovaný Mazal i strojeně sladkobolný básník Blankytný uplatnil lahodný tenor, vedle kterého soprán Adriany Kohútkové v dvojroli Málinky a Etherey přece jen neměl tak mladistvý elán. Ostatní sólisté pak vytvořili pestrobarevnou vikárkovskou i měsíční společnost.

Je úctyhodné, jak se „cizinka“ Pamela Howard pokoušela nahlédnout do zákrutů české mysli – ovšem potýkala se s nelehkou předlohou, kterou sám Janáček opustil ve prospěch diptychu obohaceného o nacionální a politické konfrontace pohodlnického maloměťáctví a husitství. Návrat k původnímu Výletu pouze do Měsíce tak má smysl jen jako výlučná festivalová záležitost.

Protože pouhý jeden Broučkův Výlet považovali v Národním divadle v Brně za příliš krátký, spojili ho s Janáčkovou orchestrální Sinfoniettou, která ve scénické podobě představení v Janáčkově divadle zahajovala. Spojení Sinfonietty s Broučkem je neobvyklé a snad jedinou souvislost nabízí Janáčkovo vlastenectví, podpora národního osamostatnění a pohled na různé stránky české národní povahy.

Sinfoniettu (1928) Janáček věnoval čs. branné moci a je oslavou bojovného národního ducha, touhy po vítězství a vzniku samostatného státu. Oproti tomu Brouček je satirou právě na ty stránky „češství“, které jsou s těmi oslavovanými v Sinfoniettě v příkrém rozporu – líné „čecháčkovství“, hospodské tlachání, pošetilou „krasomluvu“ uměleckých elit a apriorní nedůvěru až zášť malicherných kritiků ke všemu novému.

Takový dvojí úhel pohledu na českou mentalitu a historii by mohl vyjít, kdyby obě části večera byly umělecky vyrovnané a nepůsobily svým ztvárněním roztříštěně. Sinfonietta byla „převyprávěna“ nejen jako dnes módní video art s projekcemi pohybových kreací tanečníků v různých lokalitách Brna, ale její třetí věta náhle dostala v choreografii Jiřího Kyliána podobu standardního baletu „živých“ tanečníků na jevišti, na kterém s úvodními a závěrečnými fanfárami vystoupili za notovými pulty i hráči na žestě. Taková scénická koláž způsobila přinejmenším zvukový zmatek, který se dirigentovi obou částí večera Jaroslavu Kyzlinkovi nepodařilo akusticky vyvážit a propojit s orchestrem, který zůstal utlumen tradičně v orchestřišti.

Výsledky operní soutěže Armel

V minulém i předminulém Operním panoramatu jsem přiblížila mezinárodní operní soutěž Armel, v níž se o ceny v maďarském Segedínu ucházelo pět divadel včetně plzeňské opery. Minulý týden byly vyhlášeny výsledky. Cenu poroty za inscenaci dostal debrecínský soubor za Prokofjevova Ohnivého anděla. Podle záznamů všech představení na internetu, které jsou stále dostupné, mohu tento verdikt potvrdit. Z tohoto nastudování si také italská sopranistka Cristina Baggio odvezla cenu za nejlepší výkon. Diváckou cenu maďarské televize Duna získala segedínská Traviata a cenu diváků televize Arte norský Veslefrikk. Plzeňská inscenace zabodovala díky výkonu představitele sluhy Alexeje Bogdančikova, který se mezi sólisty umístil jako třetí.

***

Inspirace pro dny příští

Festival Janáček Brno 2010, který má nabitý program až do 28. října, přinese další mimořádné operní programy: hostování souboru z Essenu s Lulu Albana Berga a původní verzi Janáčkovy opery Šárka.

Minule jsem při hodnocení přenosu Dona Pasquala z Metropolitní opery v Operním panoramatu zmiňovala i temperamentního polského barytonistu Mariusze Kwieciena, který zde zpíval doktora Malatestu. Nyní budeme mít příležitost si ho poslechnout živě při koncertu v Obecním domě v Praze ve čtvrtek 25. listopadu od 19:30. Se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy jsou na programu árie z oper Rossiniho (Lazebník sevillský), Belliniho (Puritáni), Donizettiho (Favoritka), Čajkovského (Evžen Oněgin), Verdi (Don Carlos) a další.

 

Leoš Janáček:
Věc Makropulos
Dirigent: Vladimír Ponkin
Režie: Dmitrij Bertman
Scéna a kostýmy: Igor Nežny, Tatiana Tulubjeva
Denis Kirpanev
Moskevské hudební divadlo „Helikon-Opera“ Dmitrije Bertmana
Premiéra 25.6.2003 Moskva
Psáno z reprízy v Mahenově divadle v Brně 16.11.2010
(Festival Janáček Brno 2010)

Emilia Marty: Natalia Zagorinskaja
Albert Gregor: Dmitrij Chromov
Jaroslav Prus: Sergej Jakovlev
Doktor Kolenatý: Dmitrij Skorikov
Vítek: Andrej Palamarčuk
Kristina: Marina Kalinina
Janek: Ilja Ilin
Max Hauk-Šendorf: Michail Seryšev
Strojník: Dmitrij Ovčinnikov
Poklízečka: Marina Karpečenko
Komorná: Jekaterina Obletova

www.janacek-brno.cz

***

Leoš Janáček:
Sinfonietta Video-art
Video-art: Tom Rychetský, Pavel Hejný
Choreografie: Jiří Kylián (3. věta Moderato)
Nastudování: Nataša Novotná (3. věta Moderato)
Asistent choreografie: Ivan Příkaský
Tančili: Ivona Jeličová, Leila Labiodová, Eriko Wakizono, Jan Fousek, Petr Matkaicsek, Marek Svobodník

Leoš Janáček:
Výlet pana Broučka do Měsíce
Režie, scéna, kostýmy: Pamela Howard
Pohybová spolupráce: Ladislava Košíková
Světelný design: Daniel Tesař
Sbor a orchestr Janáčkovy opery NDB
Sbormistr: Josef Pančík
Dirigent: JaroslavKyzlink
Premiéra 19. listopadu 2010 v Janáčkově divadle v Brně

Pan Brouček – Jaroslav Březina
Mazal/Blankytný – Ondrej Šaling
Sakristán u sv. Víta/Lunobor – Martin Gurbal’
Málinka/Etherea – Adriana Kohútková
Wurfl/Čaroskvoucí – Jiří Sulženko
Číšníček/Zázračné dítě – Andrea Priechodská
Hospodyně pana Broučka – Daniela Straková-Šedrlová
Služka – Martina Králíková
Svatopluk Čech / Oblačný – Roman Janál
Skladatel / Harfoboj – Petr Levíček
Malíř / Duhoslav – Zoltán Korda
Básník – Petr Císař

www.janacek-brno.cz


***

Armel – Opera Competetion and Festival

www.operaverseny.hu

Připravujeme ve spolupráci s Českým rozhlasem 3 – Vltava
Zvukovou podobu Panoramatu Heleny Havlíkové najdete
zde

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Hodnocení

Vaše hodnocení - Janáček: Výlet pana Broučka do Měsíce (ND Brno)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Vaše hodnocení - Janáček: Věc Makropulos (Helikon Opera Moskva)

[Celkem: 0    Průměr: 0/5]

Mohlo by vás zajímat


3
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
3 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Prazska Makropulos byla vyborna, ale ta z Moskvy za moc nestala. Skoda ze uz ji ND nedava. K.

Anonymous

Ano – pražská Makropulos byla výborná. Ale ta Kašlíkova s jedinečnou Libuší Prylovou. Něco tak úžasného asi už nikdy neuvidím!