Plzeňský primátor: Pitná voda, nebo nové divadlo?

Na počátku toho všeho byla naše nedlouhá zpráva o tom, jak se v Plzni věci mají s chystaným novým divadlem. Že projekt doznal zásadních změn a že s operou se v nové budově nepočítá. Že by měla hrát tam, kde teď.

 

Debata k tomu se obratem strhla nečekaná. Nabírala čím dál větších obrátek a “nabalovala” na sebe další a další otázky (náš článek i všechny komentáře k němu najdete zde).

Proč se s operou v novém plzeňském divadle nepočítá? Když v dosavadním Velkém divadle je pro ni nevhodná akustika? Proč v plánované budově nebude sídlit také Plzeňská filharmonie? Když původně mělo jít o objekt multifunkční? Proč nynější ředitel plzeňského divadla nemá rád operu a proč je tam nedýchatelné ovzduší? Tvrdili komentující a se svými otázkami šli ještě dál: Proč v plzeňském divadle vládne strach a letargie? Proč jsou poměry v jeho operním orchestru dlouhodobě špatné? Ptal se zase šéf místních odborů. Proč chybí koncepce? Proč je kultura v Plni dlouhodobě podfinancovaná? Co dělá místní radnice a politici? Členové orchestru plzeňské opery dokonce přiznali, že už uvažují i o stávce, a že jen kvůli chystané premiéře se drží zpátky…


Do debaty na Opeře Plus zapojil i plzeňský primátor Pavel Rödl. Co se opery týče, je prý naprostý laik, který se ani doma se svojí ženou v názoru na operu neshodne. Avšak debatující vyzval, aby zůstali v reálných možnostech města. Radnice prý stejně peníze na nové divadlo, jehož plány má na stole, prostě nemá. A další nároky na budovu by její stavbu podle primátora zablokovaly úplně. Co je pro Plzeň důležitější? Zda poteče pitná voda anebo zda bude mít nové divadlo? Zeptal se ve svém komentáři plzeňský primátor. Jen pro úplnost: Stížnosti lidí z divadla na tamní poměry přešel mlčením.

Primátora Pavla Rödla jsme včera večer oslovili. S nabídkou prostoru na podrobnější vysvětlení postoje radnice, jejích možností, ale i názorů na situaci v plzeňském divadle. Odpověď přišla prakticky obratem. A ne krátká. Nebyla však určena k publikování. Pan primátor se prý necítí být odborníkem na věci umělecké, je spíš pragmatikem, píše. A nechce proto lidi jiného zaměření svým názorem provokovat a přilévat olej do ohně. Politiku se stejně chystá pověsit na hřebík a Opeře Plus popřál krásný víkend.

Slib od nás na závěr: Dění v plzeňské opeře se budeme věnovat dál.

Mohlo by vás zajímat


54
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
54 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
0 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Anonymous

Názor pana primátora Rödla vcelku vystihuje podstatu problému v Plzni (a nejen zde). Tím je fakt, že o budoucnosti umění, jeho směřování, jeho podobě nerozhodují umělci. To je důvod, proč dlouhodobě nefunguje spolupráce mezi vedením Divadla J.K.Tyla v Plzni a jeho umělci. Kulturu vytváří umělci – a ne ekonomové či právníci. To není míněno nijak zle. Bohužel situace v Plzni je zcela opačná. Umělci se zde na budoucnosti kultury nemohou nijak podílet, jejich názory nejsou nikým přijímány. Neznám umělce, který by si troufnul vést například divadlo po ekonomické stránce. Tato sebereflexe by měla tedy existovat i na druhé straně. Ekonom… Číst vice »

Libor P.

Nejsem plzeňák, ale do divadla v Plzni často jezdím. Vím, že tam má opera dobrou tradici a taky docela dobrou úroveň. Na druhou stranu chápu vedení města, protože žijeme v době, kdy nejsou peníze nazbyt a tak to poslední, co komunální politiky zajímá, je kultura. To je realita a moc se s tím nenadělá.

I když je to škoda, protože také jezdím často do Německa, kde regionální operní divadla mají skvělé zázemí a prostory.

Marek Špelina

Ovšem o budoucnosti divadla v Plzni "umělci" (spolu)rozhodují!!! Pan ředitel i šéfové jednotlivých souborů jsou všichni bývalí nebo stále činní umělci!!! Jen někteří z nich mají pocit, že jsou tak nějak větší a chytřejší (nejen) umělci. A v tom bude trochu "zakopán pes". A ekonomové vs. umělci? No osobně si myslím, že kdyby všichni členové orchestru přešli do kanceláří, za čas by vedení divadla víceméně zvládli. Jistě s chybami a problémy, ale zvládli. Ovšem zkuste si představit opačnou výměnu! Je to trochu zjednodušené, ale…. Faktem je, že všichni jsme se na svoje povolání připravovali od dětství. A výsledek? Podprůměrný plat… Číst vice »

Anonymous

A nemělo by to fungovat tak, že ředitel divadla je od manažerské práce, tedy sehnat peníze a umělecký šéf by pak měl na základě přidělených peněz vytvářet umění? Ředitelem továrny na cigarety přece nemusí být kuřák…

Anonymous

…to ano, ale neměl by to být člověk, který bojuje proti kouření :)…v divadle to tak občas působí, když pan ředitel tak tvrdě bojuje proti opeře :(

Zdeněk Kopecký

DJKT má jako každé regionální divadlo spoustu specifických problémů, které tu byly, jsou a budou. Peněz bude jednou víc, jednou míň / přesněji – jednou víc a třikrát míň/. To je prostě tak. Já jsem v divadle od roku 1982 a tím pádem se stávám pomalu inventářem. Mnohé už pamatuji a mohu porovnat. Oproti minulosti je tu markantní rozdíl v jedné věci. Vytratil se duch a náboj kumštu. Dnes je to v divadle skoro , jak ve fabrice u pásu. Nejsme „hudebníci a kumštýři“. Jsme nasmlouvaní zaměstnanci na práci. Pracovní jednotky. Před premiérou už není ve vzduchu cítit vzrušení a… Číst vice »

Anonymous

Dobrý den, pokud nejsou zaměstnanci divadla spokojeni s jeho vedením, mohou podat stížnost na Magistrát Plzně. Tato stížnost by měla být zveřejněna i v médiích. Jestliže s Vámi vedení nekomunikuje přímou cestou, je třeba zvolit cestu nepřímou!!! Historie ukázala, že tento způsob bývá jedinou cestou, jak cokoli změnit!!!

Anonymous

Čína je plná talentovaných hudebníků, kteří čekají na zavolání. Tak pozor s tou kritikou :-)

Anonymous

Poslední příspěvek trochu připomíná rétoriku vedení DJKT: chceš si stěžovat? OK! Ale počítej s trestem!

Zdeněk Kopecký

Nutnost stávky mi připadá absurdní. Ne, že by byla vyloučena, ale nejde mi do hlavy, že by tak zkušený manažér, jako pan Burian, nevnímal potřebu komunikace v podniku. Komunikace je základem dobré spolupráce.Divadlo se nedá řídit příkazy a směrnicemi ředitele bez zpětné odezvy. Naslouchat hlasu zdola je nutná sebereflexe pro každého dobrého vedoucího pracovníka. Bez ní se odtrhne od reality a čím dál vic se bude nořit do světa svých představ, byť bude naprosto upřímně přesvědčen o své pravdě.Kdo na to doplatí? Napřed hudebníci v divadle a pak plzeňská kulturní veřejnost. A náprava bude bolestná a těžká.Proto nejsou stávky naší… Číst vice »

Anonymous

Ludvík píše: Jaké jsou vlastně požadavky orchestru DJKT? v diskuzi se mluví především o špatných vztazích a podmínkách. O co prosím ale jde konkrétně? děkuji za jasnou odpověď

Marek Špelina

No ono to také o něčem svědčí, že se z vedení DJKT nikdo nevyjádřil. Bez posvěcení pana ředitele vám totiž nikdo z uměleckých šéfů neřekne ani slovo. O tom by mohli vyprávět někteří novináři. :) Otázkou je, zda "mrtvého brouka" budou dělat i úředníci z magistrátu. Stojí za povšimnutí, že pan primátor se k otázkám dění v divadle prakticky nevyjádřil a nemám ani zprávu, že by se někdo z odpovědných míst zeptal např. předsedy Unie OH na jeho stanovisko. Pan Burian svoje stanovisko paní Krejsové teď během jejich společné služební cesty do Osla jistě sdělí. :)Problémů je řada. V první… Číst vice »

Zdeněk Kopecký

Pro Janu.Správná otázka. Já samozřejmě pod pokličku našemu vedení nevidím. Mám pouze jedno logické vysvětlení. Připomíná mi to vojenskou jednotku, kde vše rozhoduje velitel a nikdo z podřízených nemá nárok na vlastní názor. Pokud dojde k nezvyklé situaci a velitel není přítomen, tak celá jednotka radši zavře okna, dveře, zatáhne rolety a ani nedutá. Je lepší nedělat nic. Že jsou kolem nějaké nepokoje nikoho nezajímá. Ti venku si s tím nějak poradí. Můžeme když tak později tvrdit, že jsme nic neslyšeli. Ať si to rozhodne velitel. Když se u nás v divadle snažím dobrat nějakého konkrétního PÍSEMNÉHO vyjádření například –… Číst vice »

Zdeněk Kopecký

Já bych nezjednodušoval vztahy v divadle na problém vedení versus odboráři.Jako bych to slyšel – my z vedení se snažíme divadlo v nynější těžké době udržet za každou cenu nad vodou, hledáme cesty, ale odboráři nám hází klacky pod nohy. To není pravda. Odborová organizace je pouze jakási tribuna, ze které se oficiálně prezentuje názor většiny orchestru. Například já – jsem předsedou odborové organizace, vedoucím kontrabasové skupiny, členem Umělecké rady operního orchestru a členem jejího pětičlenného Výboru. Odborářem jsem jenom jednou částí své osobnosti. Když se ozvu jako vedoucí skupiny, tak pan šéf jen mávne rukou. Když se ozve Umělecká… Číst vice »

Anonymous

Dobrý den, poctivě jsem přečetl všechny komentáře. Se spoustou věcí souhlasím.Pan ředitel opravdu nekomunikuje, a to se netýká pouze jenom nás – orchestru, vládne tvrdou rukou otrokáře, nenaslouchá jiným hlasům a názorům. Zdá se, že je to naprosto multifunkční člověk, který zvládá na plný úvazek spousty funkcí a dokonce nejedno povolání. Pokud se člověk podívá na to, co všechno "stíhá", musí se každý zamyslet nad tím, jak je to asi s kvalitou jeho odvedené práce.

Anonymous

Vážené kolegyně a kolegové, v předchozích příspěvcích si stěžujete na to, co všechno Vám snižuje Váš umělecký výkon. Zapomínáte ovšem na to základní – Váš podíl. Mnozí z Vás ztratili lásku k umění, pokoru, respekt, píli a muzikantskou poctivost. O kvalitě Vaší domácí přípravy mluví vždy první zkoušky. Sedím mezi Vámi již několik desítek let a vidím a slyším ten úpadek. O pracovní morálce nemluvě. Dříve jsme více hráli a soustředili se na výkony než politikařili a štvali. Myslím, že bychom si každý sám za sebe měl sáhnout do svědomí. Napřed musíme hrát jako profesionální orchestr a potom teprve můžeme… Číst vice »

Zdeněk Kopecký

Předchozí anonym má dle mého názoru silnou příchuť vedení. Vše, o čem jsme psali, co nás trápí, bolí a vyvolává strach mezi hudebníky napadá a zesměšňuje.Ne, tohle by nikdo z kolegů nenapsal. Toho by nebyl nikdo schopen. Větu – napřed hrajte profesionálně a pak něco žádejte jsem slyšel mnohokrát za předchozího režimu. Pisatel asi taky. Pochybuji, že by někdo z hudebníků považoval zavádění legionářských smluv za správné a odpor vůči tomuto za politikaření a štvaní. Přesně na tyto věty jsem totiž celou dobu čekal v souvislosti s reakcí vedení. Než odpovídat na nepříjemné otázky je lepší obvinit zástupce orchestru z… Číst vice »

Jan

Přijde mi to, jako když se radní z kocourkova dohadují v hospodě. Proč proboha donekonečna vedete jednostranně debaty s vedením, které na vás nijak nereaguje? Počkejte, až se vyjádří vedení a pak s ním polemizujte ale takhle mě to přijde směšné a myslím, že hromady diskusních příspěvků, kde řešíte invektivy i otravují. Co redakce? Získala vyjádření primátora a vední DJKT? Pokud ano počkejme na jeho zvěřejnění…

Opera Plus

Dobrý den Jane, vyjádření plzeňského primátora Rödla, resp.jeho opodpověď Opeře Plus shrnuje výše uvedený příspěvek. Vedení divadla jsme pochopitelně již oslovili, ale zatím mlčí. Jakmile bude něco nového, najdete to na našem webu.

Anonymous

I když nejsem člen orchestru, poměry v plzeňským divadle znám. Na radost z dobře odvedené práce se v Plzni už dlouho nehraje. Pracuj a mlč. Jak rychle šéf opery zapomněl, co obnáší dělat umění. A že právě umělci jsou ten potenciál, co dělá divadlo! Stejně tak panu řediteli jsou fuk pracovní podmínky umělců, těší se na perfektní klimatizovanou kancelář v novém divadle. Nebuďme ale naivní, že se ti, kteří o všem rozhodují, chytnou za nos a začnou se chovat alespoň trochu lidsky. Těžko. Diskuse tímto směrem je naprosto zbytečná. Pořád se bavíme o novém divadle, o zbytečně investovaných hormadách peněz… Číst vice »

Anonymous

Moje otázka je: může profesionální hudebník používat při zkoušce či dokonce představení telefon, smí si číst knížku či časopis? Nechci zde hodnotit uměleckou úroveň orchestru DJKT, ale jeho vystupování rozhodně profesionálně nepůsobí. Po každém představení to dovršuje tím, že odchází ještě během potlesku, což považuji za vrchol nezdvořilosti vůči divákům. Orchestr si stěžuje, že jej vedení divadla nebere na vědomí. Ok! Tak vážené kolegyně a kolegové z orchestru začněte brát na vědomí zase také diváky. A ještě jednu drzou poznámku si dovolím. Vaše platy a pracovní podmínky mají sice pravda k ideálu daleko, ale na druhou stranu: v málokterém zaměstnání… Číst vice »

Karel Palát

Dobrý den, kolegové i nezávislí blogeři, Musím reagovat na výše uveřejněný anonymní článek, který by mohl laickou veřejnost zviklat v důvěřě v naši profesionalitu. Na zkouškách si samozřejmě můžete číst nebo používat telefon, pokud tím nikoho nerušíte a pokud to nenaruší plnění vašich povinností. Týká se to zejména dechových a bicích nástrojů, kteří mají někdy velmi dlouhé pauzy. Každý rozumný dirigent to toleruje, není důstojné nechat někoho sedět v pozoru, když jej zrovna nepotřebujete. Mám s tím vlastní zkušenost, jako pozounista s poruchou sousředění mám velký problém udržet pozornost při zkouškách, čtení např. novin mi zabrání v usnutí (bez legrace!).… Číst vice »

Anonymous

Orchestr DJKT neznám, ale sama hraji 15 let v jiném tělese. Nikdy mne nenapadlo a ani nikoho z mých starších kolegů měřit decibely při zkoušce či představení. Mám tedy na pana Kopeckého otázku: Také, dříve než jdete na kšeft do jiného tělesa, zkoumáte, zda je v něm odpovídající počet decibelů? Myslím, že takové věci vůbec neřešíte.Ani decibely, ani nic jiného, pouze za kolik, že? Jinak souhlasím s některými předchozími komentáři. Napřed kvalitní práce a poté odměna. A nevidím na tom nic komunistického či zákeřného. Plně to odpovídá dnešní době. Naopak chtít za nekvalitní práci nadstandart je pravý přežitek reálného socialismu.… Číst vice »

Anonymous

Pana Kopeckého neznám, ale z komentářů zde mám takový pocit, že je možná špatná komunikace s vedením divadla a s vedením opery. Že to je určitě chyba, ale zároveň nebude chyba třeba i na straně Vaší osoby, pane Kopecký? Některé Vaše písemné reakce jsou dosti…. a nedovedu si Vás představit při osobním jednání. Není přeci vše jen černé a bílé. Možná by to chtělo více diplomacie, pane Kopecký. Hlavou proti zdi asi nic nezmůžete. Vybalit najednou na vedení všechny problémy, o kterých jste zde mluvil a chtít je řešit, asi nebylo nejšťastnější. Bude to chtít po malých kouskách.

Anonymous

Souhlasím s předchozím příspěvkem a dalšími v podobném duchu. Proč si například nestěžují tanečníci, kteří jsou v divadle každý den, ráno zkouší a večer opět zkouší či hrají představení. (mimochodem často přes 20 měsíčně, což se členům orchestru stát nemůže). A přesto, že jim pravděpodobně podmínky také nevyhovují, dělají do posledního člena souboru svou práci s nasazením a kvalitně. Chraň Bůh, abych zde tvrdil, že máme být zticha a nechat si všechno líbit. Ale na prvním místě by pro nás mělo být co nejlepší provedení hudby. Ono se zase tak strašně v DJKT nehraje a pokud je představení plné chyb,… Číst vice »

Marek Špelina

Ad Helena: Tak například jeden z posledních zájezdů DJKT z Rusalkou do Skutče. Orchestr byl umístěn celý pod pódiem. Nikoliv ovšem pouze pod úrovní pódia, nýbrž celý schovaný pod pódiem. Místnost byla vysoká cca 2,10 m. Když se kdokoliv ze zpěváků prošel po pódiu, padaly nám na hlavy piliny z drolících se trámů. Jakmile spustil orchestr v plné sazbě (a že je takových míst v Rusalce řada) prakticky se nedalo v místnosti vydržet. Ze sólistů jsme neslyšel nikdo téměř nic, souhra tudíž nulová. Z dirigenta jsme viděli jen ruce (alespoň něco). Být to "kšeft", již nikdy nejedu i kdyby mi… Číst vice »

Anonymous

Add Marek Špelina: Je mi líto, že jste měli takové podmínky na zájezdu. Ale podmínky zájezdů má snad na starosti nějaký člověk, který je za zájezdy odpovědný, ne? Tady jste si ale stěžovali na podmínky v DJKT. A mě by pravdu zajímala odpověď na moji otázku- decibely v DJKT a na kšeftech. Každý se snažíme vylepšit si rodinný rozpočet, jak se dá. Základ ovšem je, že své alma mater dáváme vše a nechováme se k ní sobecky v zájmu svého velkého Já. Samozřejmě by to mělo platit pro všechny.Helena

Marek Špelina

Milá Heleno, vzhledem k tomu, že moje "kšefty" jsou v drtivé většině se soubory tzv. "staré hudby", problém decibelů u mě odpadá. ;) V této diskusi spíš tlumočím stesky některých kolegů (kolegyň), kteří nemají tak "cvičené" uši jako já, který mimo jiné poslouchá a aktivně hraje rockovou hudbu.
Dále věřte, že svému divadlu odevzdáváme většina z nás vše, co umíme. :)

Karel Palát

Jsem tu zas, rád bych ještě reagoval na bytí či nebytí práva na trvalou smlouvu. Tato otázka je pak spjata s kvalitou naší práce. Jako předsedovi odborů mi ředitelé, a že se nám jich teď pár vystřídalo, často říkali: Pořád něco chcete, a co takhle začít u sebe, nechodit pozdě, být vždy skvěle připraven a blablabla. Na to jsem měl vždy jasnou a jednoznačnou odpověď: "Já přece nejsem zaměstnavatel, abych sjednával pracovní kázeň. To je přece plně ve Vaší kompetenci toto vyžadovat, a pakliže to někdo neplní, tak má přijít trest. Ani jako odborář, ale ani jako hudebník, jako zaměstnanec… Číst vice »

Anonymous

Dobrý den, dostal jsem se sem náhodou a nestačím se divit. Pokud správně chápu, řeší se zde problémy v DJKT. Nechápu tedy dlouhosáhlé příspěvky pana Pavláta o PF, která má určitě také své problémy. Jak všichni od fochu víme, operní orchestr a filharmonie, jsou dvě rozdílné disciplíny. I proto jsem zvedal svůj hlas proti sloučení těchto dvou těles a byl bych velmi nerad, kdyby se likvidační strategie magistrátu města Plzně vůči PF povedla. Držím Vám i Vašim kolegům palce pane Pavláte. Co mi však vadí nejvíce je fakt, že několik přispěvatelů položilo konkrétní otázky (např. Ludvík, Helena)a dosud jim nebylo… Číst vice »

Zdeněk Kopecký

Tiše sleduji diskuzi. Je mi jasné, že každý, kdo čte o životě muzikantů, si těžko uvědomí realitu. Vždy vše porovná se svými vlastními zkušenostmi a tím dojde k nepochopení, zkreslení nebo k omylům. Až na některé články, zde určitě není zlá vůle. Život hudebníka je velmi odlišný od většiny populace. Nechci reagovat na jednotlivé omyly, které zde zazněly. Chci se vyjádřit pouze obecně.Kdybych se podruhé narodil, nešel bych již na životní dráhu hudebníka, přestože mám toto povolání velmi rád. Nabídne-li mi někdo dnes – 8.června 2010 – pravidelnou práci, volné víkendy a běžný plat — odejdu nyní z divadla bez… Číst vice »

Marek Špelina

Milý pane "J.Nováku", celý problém akustiky, decibelů a DJKT jsem se pokusil vysvětlit v tomto článku: http://spelina.blog.idnes.cz/clanok.asp?cl=141501&bk=35700. Ale i paní (slečně) Heleně jsem myslím odpověděl v obou svých příspěvcích. Srovnání s "kšeftu" a zaměstnání prostě kulhá. Na "kšeft" jet mohu nebo nemusím, je to moje svobodné rozhodnutí. V divadle hrát musím (jsem-li zaměstnán) a nevidím jediný důvod proč bych nemohl poukazovat na případné nedostatky. Zároveň podotýkám, že jsem vždy připraven vyslechnout jakékoliv výhrady k mé práci, aniž bych převáděl řeč někam jinam.Úvaha pana Kopeckého bohužel pravděpodobně směřuje naprosto správným směrem. Abyste rozumněl, nikdo nechce popírat, že v orchestru jsou problémy,… Číst vice »

Anonymous

Vážení pánové, Vaše argumenty pokulhávají. Na otázky odpovídáte jako naši politici. A když nevíte napadáte tazatele? I to, že sedíte v divadle je Vaše svobodné rozhodnutí. Nebo Vás tam někdo drží? V jakkémkoli zaměstnání musíte pracovat na 100%, když ne, je to na Vašem výkonu znát. Pokud Vás Vaše práce nebaví a nenaplňuje, najděte si jinou. Spousty hudebníků změnili povolání.

Anonymous

Tato diskuze má tři témata, za prvé podmínky orchestru pro práci v DJKT, za druhé způsob komunikace mezi vedením DJKT a odbory orchestru a za třetí způsob a kvalita práce orchestru. Objevují se zde různé názory a reakce. Diskuze je zajímavá a nemyslím si, že by problémem byla anonymita některých přispěvatelů. Jsem přesvědčen, že více než o autora příspěvku jde v tomto případě o názor, který zde sděluje. Všechny příspěvky hovoří ve velice obecné rovině: NIKDO zde nikoho neobviňuje, neuráží. Bylo by velice smutné, kdyby anonymita byla vnímána jako jakýsi "morální přestupek". Jsou k ní důvody ať už objektivní či… Číst vice »

Marek Špelina

Podotýkám, že se snažím vnímat a brát v potaz každý příspěvek, který je zde napsán. Dokonce jsem přesvědčen, že jsem se celkem poctivě snažil i odpovídat. Bohužel musím trvat na tom, že anonymita úroveň diskuse posouvá jinam, než by bylo dobré. Je to problém internetových diskusí obecně. Navíc, v diskusi pod článkem, na který tento navazuje, jsem k vystoupení z anonymity vyzval i své kolegy. Takže, má-li někdo jakýkoliv dotaz či připomínku, může se na mne kdykoliv obrátit (můj email není tak těžké najít), případně se může zastavit v divadle nebo se může připojit na na naše facebookové stránky http://www.facebook.com/pages/Orchestr-opery-DJKT-Plzen/334181258846?ref=ts… Číst vice »

Zdeněk Kopecký

Vážení přispěvovatelé. Mám dojem, že vše, co jsem chtěl říci, jsem už řekl a nemá cenu to opakovat. Každý soudný člověk ví, že né vše je možné o problému napsat do veřejné diskuze. Zde jsem jenom nastiňoval základní obrysy problémů v DJKT. Jelikož nikdo z vedení DJKT nemá zájem se k veřejné diskuzi pod svým pravým jménem připojit, myslím si, že je vhodné, abych svou účast ukončil. Já zastupuji zájmy orchestru. To, jestli některý hudebník pracuje lépe či hůře je pouze v kompetenci šéfa opery. Na něj směrujte Vaše konkrétní výhrady k práci orchestru. Loučí se Zdeněk Kopecký

Anonymous

Myslím si, že podmínky orchestru pro práci v DJKT nejsou tak zlé, když magistrát uvolnil 800 tisíc korun na nákup nové harfy pro paní Suchanovou. Možná, že kdyby paní Suchanová nevozila divadelní harfu v kombíku na kšefty po celé republice, přežil by ten nebohý nástroj déle. Jen doufám, že jste vybrali nějakou, co hodně vydrží. Kdyby komunikace mezi orchestrem a vedením byla tak špatná, jak zde tvrdíte, asi by si to dovolit nemohla, že?

Karel Palát

Omlouvám se za dalekosáhlost svých příspěvků, ale cítím nutkavou potřebu k jejich zveřejnění. Problémy kolegů v DJKT jsou s těmi našimi v PF velmi podobné, takže když jsem měl pocit, že mohu k něčemu fundovaně přispět, dal jsem se do toho. Jednu podobnost se stavbou nové divadelní budovy a PF si ještě dovolím přidat k dobru:Není to tak dávno, co byla s velkou slávou rekonstruována Měšťanská beseda. S obrovskou slávou jsme se tam stěhovali z pekelného Pekla, abychom zjistili, že: (slovy Politiků střihajících pásku)"Sál je vybaven špičkovou světelnou technikou." – překlad: Světla při vystoupení není možné plně využít, jelikož svítí… Číst vice »

Jíťa

Pánové a dámy, ať již z Plzně nebo z Prahy. Vaše diskuse je v některých ohledech zajímavá a rozkrývá poměry. Ale dlouhé komentáře ji znepřehledňují. Pokud by pan Palát napsal krátký článek o problematice Měšťanské Besedy a PF, jistě ho redakce uvěřejní, jako samostatný příspěvěk a zpřehlední to orientaci v problematice. To platí i o příspěvcích pana Špeliny a Kopeckého. Takhle mi to přijde nepřehledné a dotyčným to nepomůže, protože se to do odkazů nedostane.

Anonymous

Tato diskuze mne naplňuje určitým smutkem a beznadějí. Padají zde otázky, na které nikdo neodpoví, dvě strany zde říkají svůj názor, ale vůbec nerozebírají názor oponentů apod. Je to přesný obrázek stavu všech jednání, která v DJKT probíhají. Není to dialog dvou stran, ale monolog svou stran. Možná, že to prostředník může vyřešit. Nevím. Ale možná to bude jako v podobné situaci v partnerském vztahu. Jeden zkrátka musí odejít. Komunikace je největším problémem všech lidských vztahů. Nechci nikomu radit, ale myslím si, že i ve složité problematice by bylo zapotřebí začít tím, že každý sám za sebe uzná, že jsm… Číst vice »

Karel Palát

To je velmi naivní představa, zde spíše mnoho let platilo, že jsem musel cpát chleba ředitelům do chřtánu násilím, než si všimli, že to je opravdu chléb a ne kovadlina. Nakonec se vlastně všichni diví, že to nemyslíme špatně a že nám jde o dobro věci, tedy v první řadě VŽDY o diváky či posluchače. Problém je v obecném povědomí odborů v ČR, které často nejsou považovány za partnery na stejné lodi, ale za ty, kteří jsou už z principu proti a "nám do toho chtějí krafat". Přitom ti, kdo nesou nejpřímější odpovědnost za fungování všech organizací, jsou právě zaměstnanci,… Číst vice »

Karel Palát

Jen malá oprava nepřesné formulace. Výše jsem chtěl napsat:
Problém je v obecném povědomí značné části veřejnosti o odborech. Zkrátka že nemáme moc dobrou pověst, ne vždy vlastní vinou. Slovo odbory má mnohdy pejorativní nádech.
Děkuji za pochopení.

Anonymous

Vážený pane Paláte, situace v DJKT a v Plzeňské filharmonii je velice odlišná. Orchestr Plzeňské filharmonie je samostatným tělesem, orchestr DJKT pouhou součástí instituce o cca 400 zaměstnancích. Nelze tedy srovnávat spolupráci orchestru a vedení v těchto zcela odlišných prostředích, nelze ani srovnávat postavení orchestru vůči posluchačům atd. To je příklad z té obecné roviny. Konkrétně: pan Burian a paní Kavalová jsou zcela odlišné osobnosti, jednání probíhají ve zcela jiné podobě. p.s. Plzeňské filharmonii moc fandím, poslední sezona ukázala kvality tohoto orchestru. Škoda, že příští rok se budou opět hrát menší věci. Přece jen symfonický Mahler, Shostkovich, Prokopiew jsou pro… Číst vice »

Zdeněk Kopecký

Odpovídám, protože jsem byl osloven a příspěvek je korektní.Dovolím si trochu nesouhlasit s názorem, že nelze srovnávat postavení operního orchestru s Plzeňskou filharmonií. Každé těleso má sice jiné právní postavení, od každého se v současné době profesně očekávána něco jiného, ale podstata problémů je obdobná a to nejen v Plzni, ale v celé republice. Hlavní problémy v DJKT jsou tyto : absence jakýchkoli informací o dlouhodobých záměrech vedení, absence pravdivých informací – velmi taktně řečeno – jejichž výsledkem je deprese a mají silně demotivující účinek, nekomunikativnost vedení směrem dolů a nemožnost „prorazit“ nahoru. K diskuzi: na diskuzi musí být dva.… Číst vice »

operomaniak

Přimlouval bych se za to, aby správce portálu diskusi k tomuhle tématu ukončil alespoň do doby, než se vyjádří vedení nebo se objeví nové skutečnosti. Je to totiž už směšné dohadování se dvou lidí, kteří využívají portál ke svým výlevům. Nevím, jak ostatní čtenáře, ale mě to obtěžuje. Inteligentní člověk přece nevezme diskusní platformu jako místo pro své výlevy duše a nezahltí ji 2x 50 příspěvky z kuřárny a z šaten.

Pavel Šimáček

Operomaniak: Souhlasím.
Příspěvky byly dílem zajímavé, protože odkrývající poměry, dílem i humorné, příp. dech vyrážející, nyní však především nudné, protože stále stejné. Příspěvky k jiným článkům pak z "Vašich nejnovějších reakcí" rychle vypadnou a pokud nemáte jejich zasílání na mail, pravděpodobně je neobjevíte.

Anonymous

p. Helena a jiní podobného názoru: Zkuste si sednout do naší ´´díry´´ a poslouchat tu změť zvuků a k tomu se pokusit přilaďovat.. To je pro mě umění. Vůbec se nedivím, že někteří kolegové slyší stále hukot v uších. Já mám mladé ucho a taky to vnímám a komunismus jsem nezažila. Jinak i ve Státní, nebo v Národním měli potíže a v Národním pomohlo vyměnit tajemníka a konečně se začaly věci hýbat(tím nechci nic naznačovat).. tak kde je ta chyba. Stálé smlouvy=stálý počet nazkoušených představení. Až divadlu teď v krizi dojdou peníze a bude muzikanty zvát přímo na nenazkoušená představení,… Číst vice »

Anonymous

Vážení, četl jsem vaše dopisy vedení a také vyjádření pana Kopeckého. Opomenu pravopisné chyby, ale je úsměvné, když chcete, aby vám ředitel říkal, kde a co bude dělat. Nepředpokládám, že když vy si vyměníte s někým zkoušku nebo představení, běžíte to někam nahlásit. A to jste "podřízení", že? Ani se nedivím, že s vámi vedení nechce komunikovat v tomto stylu. Jestli jsem správně pochopil, p. Pánek byl váš kolega z orchestru. Dopis adresovaný jemu je opravdu útočný, že by nějaké osobní účty? Zdá se mi, že překračujete nejen meze slušného vychování a nerespektujete své nadřízené (ať jsou jakýkoliv), ale máte… Číst vice »

Anonymous

Vážená Simko, sedím v díře, poslouchám změť zvuků a nemám problémy se doladit. Proto znovu vznáším otázku pro Vás i Vaše kolegy: Na kšeftech problémy nemáte? Jinak mám také celá léta termínovanou smlouvu a opravdu mi to vůbec nebrání v tom, abych večer podala kvalitní výkon.

Zdeněk Kopecký

Pane anonym, jež nemáte jméno.Myslím si, že když nelžu, snažím se být spravedlivý na obě strany, říkám a píši pravdu, plním v práci dobře přidělené úkoly, tak se nemám za co stydět a mohu se za své názory i PODEPSAT. To se bohužel o Vás říci nedá.Jsem předseda odborové organizace a když někdo z vedení hrubým způsobem porušuje pravidla společenských norem, je mou povinností zasáhnout. A to právě lidem jako Vy vadí. Co říci o člověku, který se skrývá za anonym, pravděpodobně je v nějaké vyšší řídící funkci, neví o mne vůbec nic, ale bezdůvodně mne napadá? Nemohu mít o… Číst vice »