Pohádkově laděná Bystrouška z opavského revíru

  1. 1
  2. 2

Protipól Bystroušky a dalšího hlavního hrdinu – Revírníka si zahrál basbarytonista František Zahradníček, sólista Národního divadla v Praze. Jeho charismaticky znělý bas se suverénně nesl v jakékoliv situaci na jevišti a ve všech emočních polohách. Postavy Faráře a Jezevce zpodobnil Dalibor Hrda, jehož basová poloha velmi působivě vyzněla při jeho noční retrospektivní cestě lesem, když zpívá o své bývalé lásce „Oči jako tůň, v hloubce obloha nebeská a ještě hlouběji a ještě hlouběji zrada ošemetná jak slizké dno!“. Intonačně náročné místo, avšak velmi hezky podpořené kontrafagotem z orchestru.

Skvělou hereckou aktivitu předvedl tenorista Rudolf Medňanský zvláště v postavě Komára, kde skvěle zvládl i několik základních baletních kroků v piškotech, též v postavě Rechtora předvedl skvělý pěvecký výkon. Barytonista Tomasz Suchanek předvedl věrohodně roli pytláka Harašty. Další drobnější role skvěle zazpívali Šárka Maršálová (pes Lapák, Pásková, Datel), výrazná byla Lucie Hilscherová (Sova, Revírníková) a také Anna Sokolová coby Chocholka, v roli hostinského Páska se mihl Jan Bednář, revírníky syny ztvárnili Vojtěch Koubek a Andrej Kuľbaga. Skvělý výstup podala drůbež: herecké zpodobnění slepic bylo vtipné a velmi „slepičí“ a tomu všemu kralovala Monika Jägerová jako Kohout s bičíkem.

Poklonu si zaslouží děti. Vedly si na pódiu radostně a profesionálně, od nejmenších Mravenečků po zrzavý sbor Lištiček, z nichž nejvýraznější byla Sofie Klöslová. Dále se představily Eva Holíková jako Cvrček a Julie Šteyerová jako Kobylka. Skokánek Veronika Studničková měla dobrou srozumitelnost zpívaného textu, děti z Operního studia a Baletní školičky Violetta podaly úctyhodný výkon pěvecký i taneční, sólistky se skvěle vypořádaly s náročnějším zpěvem nápěvkových melodií.

Sbor připravený Kremenou Pešakovou tentokrát byl spíše ženského obsazení, ale i mužské hlasy zazněly, byť jen jako podkreslení za plentou jeviště ve druhém dějství. I když Janáčkova hudba tomuto opernímu příběhu zcela kraluje, orchestr pod vedením dirigenta Marka Šedivého podal tentokrát pouze průměrný výkon, mnohdy chyběla jednota, intonační i rytmická přesnost. Přesto si skvěle vedly flétny v sólových vstupech ve druhém dějství nebo violová sekce na začátku třetího dějství. Před závěrečným obrazem zaznělo skvělé hornové kvarteto hrající fanfárovité melodie.

Tomuto ohlédnutí za opavskou premiérou Příhod lišky Bystroušky už jen chybí lehká parafráze euforického zvolání Revírníka při lapení Lišky. „Tož tak, kujóni.“ (originálně „Tož ty tak? Kujóne!“)

Hodnocení autora recenze: 90 %

 

Leoš Janáček:
Příhody lišky Bystroušky
Dirigent: Marek Šedivý
Režie, dramaturgie: Jana Andělová Pletichová
Scéna: Jaroslav Milfajt
Kostýmy: Michaela Savovová
Choreografie: Martin Tomsa
Orchestr, operní sbor a balet Slezského divadla Opava
Děti z Operního studia a Baletní školičky Violetta
Premiéra 22. dubna 2018 Slezské divadlo Opava

Bystrouška – Barbora Řeřichová (alt. Adriana Banásová / Tereza Kavecká)
Zlatohřbítek – Alžběta Vomáčková (alt. Katarína Jorda-Kramolišová)
Revírník – František Zahradníček (alt. Pavel Klečka)
Rechtor / Komár – Rudolf Medňanský (alt. Juraj Nociar)
Farář / Jezevec – Dalibor Hrda (alt. Peter Paleček)
Lapák / Pásková / Datel – Šárka Maršálová (alt. Ilona Tichá)
Revírníková / Sova – Lucie Hilscherová (alt. Olga Procházková)
Chocholka – Anna Sokolová (alt. Anna Začalová)
Harašta – Tomasz Suchanek (alt. Alexander Vovk)
Pásek – Jan Bednář
Kohout / Sojka – Monika Jägerová (alt. Markéta Zahnašová)
Frantík – Vojtěch Koubek (alt. Barbora Dudková)
Pepík – Andrej Kuľbaga (alt. Markéta Zahnašová)
Lištička – Sofie Klöslová (alt. Izabela Fitzková)
Skokánek – Veronika Studničková (alt. Jonáš Slovák)
Cvrček – Eva Holíková (alt. Anna Pavelková / Jana Pavelková)
Kobylka – Julie Šteyerová (alt. Barbora Tomášová)

www.divadlo-opava.cz

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - L. Janáček: Příhody lišky Bystroušky (Slezské divadlo Opava 2018)

[Celkem: 27    Průměr: 3.3/5]

Mohlo by vás zajímat


1
Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
dalibor

Možná to chtělo panem dirigentem se orchestru a nastudování více věnovat. Jak je jinak možné, že týž orchestr, který od pí/sl. Korpasové sklidil velkou chválu za Falstaffa či Ifigénii, nyní je zmíněn “jen jako průměrný” v posledním odstavci jedním dechem s tím, že “Janáčkova hudba příběhu zcela kraluje!!!”? Zkrátka: Královně je třeba sloužit s maximální láskou, pokorou a oddaností – a hlavně dlouhodobě! Jestliže “něco” z toho chybí, je výsledek pouze průměrný či podprůměrný. A Janáčkovi (zejména v Opavě, ve Slezsku) by i vzhledem k tradici (Křepelka, Bohuňovský, Šumník) měla být věnována maximální péče a pozornost zejména mladým talentovaným dirigentem,… Číst vice »