Rakouská houslistka Patricia Kopatchinskaja představí na Pražském jaru tři unikátní projekty

Rakouská houslistka moldavského původu Patricia Kopatchinskaja nabídne na festivalu Pražské jaro ve dnech 16. až 18. května 2025 v Rudolfinu tři rozdílné projekty. V prvním z nich rezidenční umělkyně letošního ročníku posluchače provede hudbou šesti staletí v programu Time & Eternity (Čas a věčnost), který spojí smyčcový orchestr, lidový zpěv, středověkou mši a světelný design. O den později se na koncertu nazvaném podle skladby Arnolda Schönberga: Pierrot lunaire představí jako Pierrot. Na vystoupení 18. května 2025 pak zahraje skladby autora filmové hudby Luboše Fišera ve spojení s dílem Ludwiga van Beethovena.
Kammerkonzert: Pierrot Lunaire, 16. června 2024, Wiener Konzerthaus, Mozart-Saal – Patricia Kopatchinskaja (foto Julia Wesely)
Patricia Kopatchinskaja (foto Julia Wesely)

Projekt Čas a věčnost vznikl ve spolupráci s orchestrem Camerata Bern, jehož je Patricia Kopatchinskaja od roku 2018 uměleckou partnerkou. Stěžejními díly programu jsou Concerto funèbre Karla Amadea Hartmanna, zkomponovaný v roce 1939 v reakci na sílící nacistický teror v Evropě, a Polyptyque Franka Martina, inspirovaný šesti obrazy italského malíře Duccia di Buoninsegny s výjevy Kristova utrpení.

O+
18_LSSH_2025_banner_600x100_OPERA

Jednou z citací v Hartmannově Concerto funèbre je i melodie husitského chorálu Ktož jsú boží bojovníci, gesto, kterým skladatel vyjádřil svou podporu zrazeným Čechoslovákům po podepsání mnichovské dohody v roce 1938. Dále zazní skladba Kol Nidre amerického skladatele a multiinstrumentalisty Johna Zorna nebo skladba Crux Luboše Fišera. Tato kompozice vznikla v roce 1970 a lze ji chápat jako protest proti postupující normalizaci v tehdejší ČSSR.

Hrát i recitovat bude Kopatchinskaja 17. května 2025 v programu Pierrot lunaire, který nabídne hudbu Igora Stravinského, Dariuse Milhauda, Bély Bartóka a přelomové dílo Arnolda Schönberga Pierrot lunaire, ve kterém vystupuje Kopatchinskaja jako Pierrot. Schönberg ho napsal v roce 1912 na vybrané texty ze stejnojmenné sbírky Alberta Girauda. Namísto zpěvu však uplatnil techniku tzv. Sprechstimme (mluvícího hlasu). “Pierrota nemůžete nikdy opravdu pochopit. A ani nemusíte. Je to obraz z tónů, blízký životu a světu snů,” podotkla Kopatchinskaja.

Na závěr své rezidence Kopatchinskaja uvede společně s finským klavíristou Joonasem Ahonenem v Rudolfinu trojici děl Luboše Fišera, která patří do zlatého fondu české komorní hudby 20. století – houslové sonáty Ruce a In memoriam Terezín a Sonátu pro klavír č. 3. Ve druhé půli koncertu zazní nekonvenční interpretace Beethovenovy Sonáty pro housle a klavír č. 10 G dur. “Koncert věnovaný Luboši Fišerovi je z vystoupení na Pražském jaru mému srdci nejbližší,” uvedla Kopatchinskaja.

Pražské jaro v programu 80. ročníku nabídne nové tváře ve festivalových debutech, světové orchestry i návraty slavných osobností. Jubilejní ročník otevře 12. května 2025 Česká filharmonie pod vedením šéfdirigenta Semjona Byčkova Mou vlastí Bedřicha Smetany a uzavře 3. června 2025 Symfonií tisíců Gustava Mahlera. Na festivalu, který nabídne více než padesát koncertů, vystoupí například také Chicagský symfonický orchestr nebo Bostonský symfonický orchestr.

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 hlasy
Ohodnoťte článek
Odebírat
Upozornit na
0 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře