Salcburský festivalový kaleidoskop 2015

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7

Myslím, že na pěvecké obsazení z roku 2015 se bude jednou vzpomínat jako na jedno nikoliv z nejhvězdnějších, ale zato jako na nebývale kompaktní a herecky nesmírně talentované. Jistě ne náhodou se v něm v nových rolích našli i „veteráni“ z Guthovy inscenace. Živá a všudypřítomná Zuzanka Martiny Jankové je podle mého názoru hlavním a nejviditelnějším tahounem inscenace, zatímco obrovitý Adam Plachetka coby trochu neohrabaný panský šofér s ní tvoří báječně kontrastní dvojici. Guthův Figaro Luca Pisaroni povýšil na Bechtolfova Hraběte plným právem – za nadutou a znuděnou fasádou skrývá pošramocenou sebedůvěru i touhy, s nimiž si nedokáže poradit. Trochu unylá a nevýrazná Hraběnka Anett Fritsch je vlastně jen stínem dříve jistě atraktivní ženy, na níž se nesnadné soužití s Hrabětem patrně viditelně podepsalo. Další pozoruhodnou dvojicí je pak Cherubín a Barbarina: oč působí mladík v podání Margarity Gritskové zženštileji, o to je zahradníkova dcera, ztvárněná Christinou Gansch, klukovsky rozpustilejší. Poslední tandem pak tvoří Marcellina Ann Murray a Don Bartolo Carlose Chaussona, brilantně zahraný pár jak vystřižený z komedií Oscara Wildea.A protože v Bechtolfově Gosford Parku není malých rolí, sluší se ještě připomenout slizkého šmíráka Dona Basilia, skvěle ztvárněného Paulem Schweinesterem, i Franze Suppera a Erika Anstina ve výrazně podaných rolích Dona Curzia a Antonia. A jen tak mimochodem, všichni jsou navíc pěvecky skvělí. Nejsem s to vyslovit samostatné hodnocení hry Vídeňských filharmoniků – pod taktovkou Dana Ettingera působil výkon orchestru jako naprosto homogenní součást celku. Od tělesa i dirigenta s patřičným věhlasem by se možná dalo očekávat víc (jak to týž soubor s maestrem Gianandreou Nosedou dokázal o den dříve v Trubadúrovi), ale přiznám se, že mi v tomto případě „degradace“ vídeňských mistrů na pouhý „doprovodný orchestr“ nijak nevadila. Jak už bylo řečeno, v této Figarově svatbě nešlo o prezentaci hvězd, ale o představení fungujícího, věrohodného – a hlavně zábavného příběhu. A tuto koncepci se podle mého mínění podařilo naplnit zcela znamenitě.

Smyslem této úvahy nebylo porovnávat klady a zápory Guthovy a Bechtolfovy inscenace jedné z nejslavnějších Mozartových oper. Šlo mi spíše o to dokázat, že každá má svůj osobitý půvab a s ním i právo na jevištní život. Spíše než vyzdvihovat jednu nad druhou mě pak baví představa, jak a čím se od nich bude lišit nějaká příští produkce salcburské Figarovy svatby.

Hodnocení autora recenze: 80%
***

Massenet: Werther – koncertní provedení, Grosses Festspielhaus, 15. srpna 2015, 21:00 hod
Na počátku tohoto článku jsem se ve vzpomínkách vrátil mimo jiné do roku 2002, kdy se na jevišti Velkého festivalového domu v Kušejově inscenaci Dona Giovanniho poprvé setkali Thomas Hampson a Anna Netrebko. Označit jednoho z nich za tvář minulosti festivalu a druhého za symbol jeho budoucnosti je jistě možné, ale samozřejmě až s časovým odstupem. Před oněmi třinácti lety – stejně jako dnes – se však návštěvníci Salzburger Festspiele neptali, kdo byl hvězdou včera a kdo jí bude zítra, ale kdo je jí právě teď a kde je k vidění, ne-li v Salcburku. A právě v roce dvoutisícím druhém se na festivalu objevily dvě pěvecké superstar, které v té době bezkonkurenčně vládly světovým scénám i klasickému nahrávacímu průmyslu. Spolu či každá zvlášť pak obě vytrvale přesvědčovaly o tom, že kdo hledá ideální sopranistku a dokonalého tenora, nemusí se rozhlížet dlouho.

Jistě, šlo o manželský pár Angelu Gheorghiu a Roberta Alagnu neboli „Bonnie a Clydea světové opery“. Poněkud výstřední dvojice atraktivních umělců se tehdy uvolila vystoupit v Salcburku v několika koncertních provedeních titulu, jejž o několik let dřív pomohla s nemalým nasazením vrátit na výsluní diváckého zájmu. Pokud by vás tedy zajímalo, jaké vstupenky se toho roku ztratily z festivalových pokladen nejdříve, pak to byly ty s označením „Gounod: Roméo et Juliette, Grosses Festspielhaus.“ Kromě páru Gheorghiu – Alagna v titulních rolích se před vyprodaným sálem představili také Daniela Barcellona, Manuel Lanza, Roberto Scandiuzzi nebo Orchestr Vídeňského rozhlasu s dirigentem Bertrandem de Billym.

Na toto ojedinělé salcburské hostování umělců, kteří už dávno budují své kariéry každý zvlášť a zjevně oba směřují ke svému uměleckému zenitu, jsem si vzpomněl před návštěvou letošní koncertní verze dalšího slavného díla francouzské operní literatury, Massenetova Werthera. Po odřeknutí role Charlotty Elīnou Garančou to totiž byla opět Angela Gheorghiu, kdo se vydal znovu dobýt Velký festivalový dům, tentokrát po boku velké tenorové osobnosti dneška Piotr Beczały.Dalo by se říci, že máte-li před sebou skvělé pěvce a výtečný orchestr, není potřeba inscenační podoby prováděné opery bezpodmínečnou nutností. V aktuálním případě se to ukázalo v praxi jako pravdivé: protagonisté velmi komorního a intimního příběhu se objevovali na jevišti pouze v okamžicích, kdy v něm měli svou roli, a navzdory využívání notových stojanů se snažili i o decentní herecké vyjádření.

Nebylo tak problémem uvěřit, že se po scéně skutečně pohybují hrdinové romantické love story z německého maloměsta konce osmnáctého století. Polský tenorista Piotr Beczała má pro roli Werthera momentálně všechny předpoklady: charakteristicky zabarvený hlas schopný plynule přecházet mezi jednotlivými polohami, stejně tak umí věrohodně ztvárnit lyrickou i dramatickou rovinu svého partu. Charismatický pěvec pojímá vokálně i herecky portrét nešťastného básníka bez afektu a velkých póz. Zobrazuje ho naopak jako jedince, který se snaží co nejstřízlivěji analyzovat situaci, do níž se dostal, a když ji zhodnotí jako bezvýchodnou, nachází z ní relativně klidně jediné, byť tragické východisko. Mám za to, že Beczałovo současné pojetí Werthera jen navazuje na jeho předchozí úspěchy s rolemi francouzské operní literatury: Gounodovým Faustem a Romeem a Julií nebo rovněž Massenetovým Des Grieuxem z Manon. O zpěvákově inklinaci k tomuto repertoáru ostatně svědčí i jeho letošní album s názvem The French Collection. Dosavadní specialista číslo jedna na autentickou interpretaci tenorových postav z francouzských oper Roberto Alagna by měl možná zbystřit.

Pro Rumunku Angelu Gheorghiu v roli Charlotte hovoří především stále přirozeně krásný soprán s nezměnitelnou tmavou barvou, kovově znějícími výškami i něžnými pianissimy. Že jí zvládnutí původně mezzosopránové úlohy nečiní potíže, prokázala už před několika lety na obdivuhodné nahrávce Antonia Pappana po boku Roberta Alagni, Thomase Hampsona a Patricie Petibon, v jevištní podobě Werthera pak debutovala s velkým ohlasem letos v březnu ve Vídeňské státní opeře. Se zpěvaččiným ztvárněním role andělské vychovatelky mladších sourozenců v domě ovdovělého otce jsem měl trochu problém jen představitelsky. V prvním a druhém dějství se totiž objevila na scéně ve volných pestrých šatech bez ramínek, čímž v kombinaci s poněkud vyzývavým chováním vůči Wertherovi i Albertovi a smyslnými reakcemi na symbolickou taneční hudbu působila spíše jako cikánka Preziosilla z Verdiho Síly osudu, než jako zodpovědná Massenetova hrdinka. Po přestávce se však na jevišti objevila Gheorghiu v elegantně jednoduché robě a v ní jako by se usídlila i opravdová Charlotte. Společná scéna s Wertherem ve třetím dějství pak patřila k nejsilnějším momentům celého představení.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4
  5. 5
  6. 6
  7. 7

Hodnocení

Vaše hodnocení - Verdi: Il trovatore (Salzburger Festspiele 2015)

[yasr_visitor_votes postid="181754" size="small"]

Vaše hodnocení - Mozart-Matinee - Mozarteumorchester Salzburg -G.Antonini (Salzburger Festspiele 15./16.8.2015)

[yasr_visitor_votes postid="181805" size="small"]

Vaše hodnocení - Mozart: Le nozze di Figaro (Salzburger Festspiele 2015)

[yasr_visitor_votes postid="178884" size="small"]

Vaše hodnocení - Massenet: Werther (Salzburger Festspiele 2015)

[yasr_visitor_votes postid="181758" size="small"]

Vaše hodnocení - Mozart-Matinee - Wiener Philharmoniker -R.Muti & A.S.Mutter (Salzburger Festspiele 15./16.8.2015)

[yasr_visitor_votes postid="181808" size="small"]

Mohlo by vás zajímat