Silvestr s Renée Fleming: od Berlína po Broadway

Něco takového se stává opravdu jen výjimečně… Prestižní gramofonová firma se chlubí titulní stranou obalu CD, vydání slibuje na 7. ledna roku 2014, ale v polovině prosince zmíněná nahrávka ještě neexistuje a dlouho existovat nebude. Jak je to možné? Zkrátka tak, že společnost Deutsche Grammophon pokračuje v tradici, započaté roku 2011 – plánuje vydat nahrávku silvestrovského konceru Staatskapelle Dresden jen několik dní po jeho uskutečnění. Že se jedná po všech stránkách o konkurenci novoročního koncertu Vídeňských filharmoniků (i nahrávka z něj, tentokrát pod taktovkou Daniela Barenboima, by měla vyjít u firmy Sony Music v prvních lednových dnech), je více než zřejmé.

Hudební ředitel Semperovy opery Christian Thielemann se ve svých silvestrovských programech snaží od počátku představit Drážďany jako místo, kde se provozuje opereta na té nejvyšší interpretační úrovni. A v průběhu prvních tří ročníků mu k tomu měly napomoci ty opravdu nejzářivější pěvecké hvězdy: Renée Fleming, Thomas Hampson, Anna Netrebko, Erwin Schrott, Piotr  Beczała, Diana Damrau… Jenže spolu s prvním koncertem v roce 2010 se začala i série neuvěřitelných náhod, nehod a smůly, která se nevyhnula opravdu ani jednomu z pečlivě naplánovaných galapředstavení (podrobně jsme o tom informovali zde).A jak je tomu v letošním roce? Doufejme, že svou „dávku prokletí“ si silvestrovský koncert roku 2013 odbyl už v létě. Tehdy totiž z webových stránek Semperovy opery zmizelo jméno Jonase Kaufmanna, jenž měl poslední den roku tvořit hvězdný pár s Renée Fleming. A zatímco slavná sopranistka figurovala v programu i nadále, žádný další partner nebyl na obzoru až do konce listopadu. Pozoruhodné je, že Kaufmanna, který letos odešel od firmy DECCA (pro níž nahrává i Fleming) ke společnosti Sony Music, nahradil jiný tenorista, nahrávající exkluzivně pro tutéž značku: německý pěvec Klaus Florian Vogt.Miláček drážďanského publika, ale i častý host newyorské Met, milánské Scaly nebo bayreuthského festivalu se mimo jiné pyšní i titulem Pěvec roku, který mu v loňském roce udělil prestižní časopis ECHO Klassik. Zdalipak si ještě někdy vzpomene na své začátky, kdy zpíval v roce 2000 Prince v Zemlinského díle Bylo nebylo v pražské Státní opeře?

Klaus Florian Vogt je tedy avizován jako partner Renée Fleming, a to nejen pro koncert 31. prosince (který má živě přenášet televize ZDF a rozhlasová stanice MDR Figaro), ale i pro předchozí den, kdy proběhne jakási generálka, oficiálně však rovněž plnohodnotný koncert s týmž programem. Ten Semperova opera veřejně prezentuje pod názvem Tonight – Světové hity od Berlína po Broadway a zatím na svých stránkách slibuje výběr z hudby Kurta Weilla, George Gershwina a Leonarda Bernsteina.Opeře Plus se nicméně podařilo získat předběžnou podobu kompletního repertoáru obou večerů, a nutno říci, že vypadá velmi zajímavě. Oba pěvci, doprovázení Sborem Saské státní opery v Drážďanech (vedeném sbormistrem Pablo Assantem) by se měli v první polovině střídat či doplňovat v ukázkách z divadelních i filmových operet, vzniklých od počátku dvacátého století až do jeho třicátých let. Jedná se o kompozice Linckeho, Maye, Stolze, Künnekeho, Leuxe a Abrahama, tedy autorů u nás spíše neznámých.

O poznání důvěrněji známe jména skladatelů z druhé poloviny programu: má zde zaznít předehra z Gershwinova muzikálu Strike Up The Band, dvě ukázky jsou věnovány pozoruhodnému broadwayskému titulu Pardon My English, jehož děj zasadili bratři Gershwinové do těsně předhitlerovského Německa… Kurt Weill je kupodivu zastoupen pouze jednou, a to písní Foolish Heart z muzikálu One Touch of Venus. Zazpívat by ji měla Renée Fleming, v jejímž podání se mohou diváci těšit i na slavnou I Could Have Danced All Night z Loeweho My Fair Lady. Bernsteinovu West Side Story má připomenout Klaus Florian Vogt v nesmrtelném hitu Maria, a oba pěvci pak i v duetu, který dal jméno i celému koncertu, totiž Tonight.

Uskuteční se letos drážďanské silvestrovské gala beze změn, odřeknutí či náhlých onemocnění? Doufejme, že ano. Recenzi z prvního z obou koncertů chystá Opera Plus už na 31. prosince, takže o odpověď na uvedenou otázku rozhodně připraveni nebudete…
Foto HK Techt, archiv

Související články


Reakcí (4) “Silvestr s Renée Fleming: od Berlína po Broadway

  1. Vážený pane Pepo, děkuji za upřesnění. Pokud se někdo jako já spolehne v dobré víře na umělcův oficiální životopis (který má samozřejmě danému umělci přidat na lesku)a informace z něj si neověří, pak se do takové pasti chytí víc než snadno… Ještě jednou děkuji.

  2. Program vypadá moc zajímavý. Pro mě výrazně zajímavější, než valčíčky a pochody ve Vídni :-)

    K diskusi: Bohužel zbytečné hnidopišství je povahovým rysem nás Čechů. Milovníci opery to rádi dávají na odiv a “ blýsklají“ se tak před ostatními v často nepodstatných a hnidopišských rozporech marginálií.

Napsat komentář