Slavné dvojkoncerty v Novoměstské radnici byly příjemným rodinným zastavením

Komorní orchestr Harmonia Praga představil v úterý 7. května 2024 v pražské Novoměstské radnici v rámci svého cyklu Stylové večery 2024 netradiční program – sestával se z děl pro dva sólové smyčcové nástroje, pro housle a violoncello. A to jak za doprovodu orchestru, tak i zcela sólově.
Harmonia Praga: Slavné dvojkoncerty, 7. května 2024, Novoměstská radnice v Praze (zdroj Harmonia Praga)
Harmonia Praga: Slavné dvojkoncerty, 7. května 2024, Novoměstská radnice v Praze (zdroj Harmonia Praga)

Soubor Harmonia Praga vystupoval tentokrát bez dirigenta, v orchestrálních číslech jej s přehledem vedl jeho umělecký vedoucí, přední český houslista a někdejší dlouholetý koncertní mistr České filharmonie Miroslav Vilímec. A jak je na Stylových večerech zvykem, provázel koncert také mluveným slovem. Přítomné pozdravil radní pro kulturu městské části Praha 2 Jaroslav Šolc. Miroslav Vilímec představil jednotlivé skladby fundovaně a přitom vtipně, bezprostředně a ve zdravé míře komunikoval s publikem, čímž okamžitě dosáhl atmosféry takřka domácího koncertu. A k tomuto večeru se to hodilo dvojnásob, neboť skladby provedli i umělci skutečně rodinně spřízněni. S Miroslavem Vilímcem vystoupili během večera sólově jak oceňovaná houslistka a pedagožka Pražské konzervatoře Jitka Nováková, tak také jeho syn Libor Vilímec, rovněž houslista České filharmonie. Příbuzní byli i violoncellisté – sólové party přednesl známý český violoncellista Jiří Hošek a jeho dcera Dominika Weiss Hošková. Soubor Harmonia Praga tvoří renomovaní instrumentalisté působící jako hráči v předních tuzemských tělesech, v úterý jej tvořili Anna Pacholczak, Libor Vilímec, Josef Vychytil (housle), Pavel Kirs (viola), Viktor Vondráček (violoncello) a Eva Šašinková (kontrabas).

Soubor Harmonia Praga hrál během celého koncertu přesně a vyrovnaně s technickou jistotou, vždy v příkladné souhře se sólisty. Dobře vyvážená zvuková hladina je nikdy nekryla, odpovídala akustice prostoru stejně jako zvolená dynamická škála.

Harmonia Praga: Slavné dvojkoncerty, 7. května 2024, Novoměstská radnice v Praze (zdroj Harmonia Praga)
Harmonia Praga: Slavné dvojkoncerty, 7. května 2024, Novoměstská radnice v Praze (zdroj Harmonia Praga)

Že o překvapení není nouze a koncert je opravdu rodinný, potvrdil hned jeho Prolog. Druhou větu – Adagio Koncertu pro klarinet Es dur op. 36 Františka Kramáře (1759–1831) přednesl s přirozenou muzikalitou za doprovodu orchestru teprve desetiletý syn Dominiky Weiss Hoškové Micha Weiss; svým sympatickým výkonem příjemně naladil posluchače pro celý večer. Rodinné violoncellové duo Hoškových se představilo v následném Dvojkoncertu C dur pro violoncella, poměrně spletitou cestu při hledání jeho autorství s nadhledem vysvětlil publiku Miroslav Vilímec. Koncert je připisován G. F. Händelovi (1685–1759), nicméně vzhledem k tomu, že současně s Händelovým jménem se uvádí i jméno Ferdinando Ronchini (1865–1938), jedná se patrně o Ronchiniho úpravu některé z Händelových děl. Tato skladba, pokud se autorství týče muzikologický oříšek, potěšila přítomné svou melodičností, která vynikla také díky tzv. „nestylovému“ použití vibrata při jejím provedení, z tohoto důvodu zněla měkce a zpěvně. Stejný přístup zvolili umělci i v Dvojkoncertu pro housle d moll BWV 1043 J. S. Bacha, kde sólové party provedli virtuózně Miroslav Vilímec a Jitka Nováková krásnými, plnými tóny, které nic neztratily na svém lesku ani v poměrně svižném tempu, v němž bylo Bachovo dílo zahráno.

Po přestávce dostaly prostor zajímavé komorní skladby. Nejprve Houslová dueta současného skladatele Karla Pexidra – Passacaglia, Aria, Tarantella. Jak sám autor, který byl v sále přítomen, po jejich provedení podotkl, jeho Passacaglia využitím barokní formy navazovala na první polovinu koncertu. Houslová dueta Karla Pexidra zaujala průzračností své melodiky, moderními harmonickými postupy, a přitom přirozenou zpěvností. Každá z nich měla svou specifikou strukturu, avšak formou tvořily kompaktní celek. Suverénní provedení Miroslava a Libora Vilímcových vtisklo těmto křehkým hudebním miniaturám bez doprovodu jímavost zvuku (Passcaglia), měkkou kantilénu (Aria) a žádoucí jiskřivou gradaci (temperamentní Tarantella). Po potlesku pro interprety a autora se ke dvěma houslistům přidal Jiří Hošek a v podání této pánské trojice zazněla půvabná Karnevalová divertimenta pro 2 housle a violoncello Niccolò Paganiniho (1782–1840) – Minuetto a Alessandrine.

Harmonia Praga: Slavné dvojkoncerty, 7. května 2024, Novoměstská radnice v Praze (zdroj Harmonia Praga)
Harmonia Praga: Slavné dvojkoncerty, 7. května 2024, Novoměstská radnice v Praze (zdroj Harmonia Praga)

Závěr večera patřil Davidu Popperovi (1843–1913), vynikajícímu českému violoncellistovi a skladateli. Dnes široké veřejnosti takřka neznámý David Popper byl díky své brilantní technice vyhledávaným sólistou a prvním koncertním mistrem violoncell Dvorní opery ve Vídni, řadu let působil jako profesor na Hudební akademii v Budapešti. Je také autorem Vysoké školy hry na violoncello, sbírky 40 mimořádně obtížných etud. Jeho život a dílo publiku v sále Novoměstské radnice krátce představil Jiří Hošek, který se osobností Davida Poppera a interpretací jeho děl dlouhodobě zabývá. V podání Harmonia Praga a sólistů Miroslava Vilímce a Dominiky Weiss Hoškové zazněla Popperova Koncertní skladba pro housle, violoncello a klavír G dur, kterou Jiří Hošek pro koncert v Novoměstské radnici zinstrumentoval. Romanticky koncipované dílo zaujalo nejen melodičností, ale také vysoce náročnými party nejen pro violoncello, ale rovněž pro housle, které se staly de facto vedoucím nástrojem této Koncertní skladby. Technicky bravurní výkon podali oba sólisté Miroslav Vilímec a Dominika Weiss Hošková. Mnohé z přítomných jistě navnadilo toto provedení k tomu, aby se Popperovou osobností, kterou Jiří Hošek přirovnal k Nicolò Paganinimu, seznámili blíže.

Stylový večer Harmonie Praga byl příjemným hudebním zastavením v nefalšovaném rodinném kruhu, který zcela spontánně utvořili s účinkujícími i sami posluchači. Spojila je radost z hudby a společného prožitku z ní.

Harmonia Praga: Slavné dvojkoncerty, 7. května 2024, Novoměstská radnice v Praze (zdroj Harmonia Praga)
Harmonia Praga: Slavné dvojkoncerty, 7. května 2024, Novoměstská radnice v Praze (zdroj Harmonia Praga)

Harmonia Praga: Slavné dvojkoncerty
7. května 2024, 19:30 hodin
Novoměstská radnice v Praze

Program
František Kramář: Koncert pro klarinet Es dur op. 36 (z roku1803), 2. věta (Adagio)
Georg Friedrich Händel: Dvojkoncert pro violoncella C dur (1. Allegro, 2. Largo, 3. Allegro)
Johann Sebastian Bach: Dvojkoncert pro housle d moll (1. Vivace, 2. Largo, 3. Allegro)
Karel Pexidr: Houslová dueta (Passacaglia, Aria, Tarantella)
Niccolò Paganini: Karnevalová divertimenta pro 2 housle a violoncello (Minuetto, Alessandrine)
David Popper/arr. Jiří Hošek: Koncertní skladba pro housle a violoncello G dur

Účinkující
Jiří Hošek – violoncello
Jitka Nováková – housle

Libor Vilímec – housle
Miroslav Vilímec – housle
Micha Weiss – klarinet
Dominika Weiss Hošková – violoncello

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
Subscribe
Upozornit na
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments