Slavnostní koncert v Novém divadle v Plzni k zahájení sezony

  1. 1
  2. 2

V Novém divadle v Plzni proběhl 5. září večer slavnostní koncert k zahájení nové divadelní sezony. Akce, která nebyla již vyhrazena vyvoleným jako Prodaná nevěsta, ale již i prostému lidu, dříve bychom řekli dělnické třídě, jíž jsem byl vždy součástí. Takže jsem se cítil být v Plzni ve správný čas na správném místě.Představila se nadcházející sezona v opeře a baletu. Nové divadlo je zajisté důvod k velikým oslavám, bez ohledu na fakta, kolik bylo či nebylo v Čechách v posledním čtvrtstoletí otevřeno divadel. To je návštěvníkům v Plzni zajisté lhostejné. Ti jsou především rádi, že mají novou, krásnou a moderní divadelní budovu. V Plzni nahradí Nové divadlo doslouživší budovu Komorního divadla. Je to kvalitativně skutečný skok. A to pamatuji ještě půvabňoučké Malé divadlo, které nahrazovalo v šedesátých letech minulého století ono již méně půvabné, ale jistě funkční Komorní divadlo. Snad noví šéfové nebudou mít větší problém, jak vlastně uspořádat repertoár v divadelních budovách, které již nemají tak zřejmou hierarchii, jaká dosud bývala. Ale to je již spíše příjemný problém, který mohou mnohá stotisícová města Plzni leda závidět. Nový ředitel divadla Martin Otava a rovněž nový šéf opery Tomáš Pilař si jistě s novým dualismem dvou nádherných budov, té zbrusu nové, ale i novorenesančního Velkého divadla, profesionálně dobře poradí. Půvabné máme přívlastky divadel: Velké, Malé, Komorní a Nové. Nové divadlo a k tomu noví šéfové. Dobrá věc se podařila.

Koncert byl naplněn ukázkami z oper, jejichž uvedení se očekává v nadcházející sezoně. Orchestr Divadla J. K. Tyla zahrál rovněž dva úryvky se zamýšlených premiér baletů. Koncert uváděli a provázeli s nonšalantní elegancí oba noví šéfové, Martin Otava a Tomáš Pilař. Představili publiku nejen plánovaný repertoár, ale také pěvce, kteří budou v této sezoně s divadlem spolupracovat.V prvé polovině večera se ukázkami ze Smetanovy Prodané nevěsty připomněla opera, která má v Plzni obrovskou tradici interpretační a která byla zároveň poslední operní premiérou v květnu ve Velkém divadle. Nyní se rozbíhá coby titul pro předplatitelské skupiny. Ve volených ukázkách zaujal opětovně tenorista Aleš Briscein, který byl již na premiéře jako Jeník vynikající. Označil bych ho za jednoho z nejlepších Jeníků, které jsem kdy viděl a hlavně slyšel, byly by jich dodnes doslova zástupy. Aleš Briscein v této roli vyzrál, je dnes Jeníkem tak dominantním, jako býval Ivo Žídek po mnoho let. Duet Jeníka s Kecalem Jevhena Šokala byl výborně volenou a se zřejmou chutí zazpívanou ukázkou z díla.Noví šéfové informovali o plánech na uvedení Smetanovy Libuše v květnu roku 2015. Pro Přemysla počítají s barytonistou Martinem Bártou, což je tah výborný. Ani snad nemusím přesvědčovat, jak skvělým byl Smetanovým Vokem na letošní Litomyšli, kde se představil s ostravskou operou (recenze na Čertovu stěnu je dohledatelná zde). Dokázal publikum oslovit krásou témbru svého zvučného barytonu ve známé Přemyslově árií Ó vy lípy. V modlitbě Libuše se představila zamýšlená interpretka titulní role, sympatická slovenská sopranistka Mária Porubčinová s příjemným témbrem nosného sopránu, v modlitbě Libuše dobře srozumitelného ve výslovnosti.Ve druhé, delší části večera, byly předvedeny ukázky ze světového repertoáru, který bude v Plzni uveden. V popředí pozornosti to bude Aida Giuseppa Verdiho, která zazní již v listopadu. Dále veristické dvojče Sedlák kavalír Pietra Mascagniho a Komedianti Ruggera Leoncavalla. Ukázka byla zvolena rovněž ze slavné klasické operety Emmericha Kálmána Čardášová princezna. Z interpretace sboru i sólistů trochu problesklo, co již mají více zakotveno v paměti a co ještě ne tak zcela. Verdiho Aida, natož Smetanova Prodaná nevěsta, byla sboru opery Divadla J. K. Tyla zřejmější než Mascagniho Sedlák kavalír, který se v Plzni již dlouho nehrál (sbormistr Zdeněk Vimr).V roli Aidy se představil nový objev pro titulní roli – Luisa Albrechtová. Krásný témbr hlasu, silná exprese projevu sopranistky, kterou jako by tísnil koncertní styl projevu. Cítil jsem, jak moc potřebuje divadelní ztvárnění, kde bude teprve jako ona pověstná ryba ve vodě. Nevolila sice pro koncert velmi obtížnou árii Aidy, nýbrž duet s Amonasrem. Zde zaujal znělým a výrazově přesvědčivým projevem barytonista Ivan Kusnjer. Plzeňan, kterého kdysi plzeňský šéf při konkurzu doporučil na basový obor a nevzal ho… To jsou ony Havlovy paradoxy. Kusnjer se dostal brzy přes Ostravu do Národního divadla v Praze, pomyslným kruhem se vrátil a nyní je již častým hostem v Plzni po léta. Předvedl ještě Prolog Tonia z Leoncavallových Komediantů. Jako homo novus se v Plzni představil tenorista Titusz Tóbisz se svým extravagantním účesem a kulturistickou postavou. Předvedl slavnou Carusovu árii Cania z Leoncavallových KomediantůHlas jistě velký, ve výškách dramaticky průrazný, jen vrcholovou frázi rozdýchal více, než je pro interprety role stavovskou ctí. Weilong Tao frázoval Cania v Českých Budějovicích celistvěji. A zároveň těžko nevzpomenout zrovna v Plzni Jaroslava Hlubka, který v roli Cania doslova elektrizoval. Titusz Tóbisz se do výrazu žárlivého rozpoložení Cania natolik vžil, že mu vydržel nechtěně i pro Alfréda v přípitkové scéně Verdiho Traviaty, jako přídavku na závěr večera, kde se o vstupy Alfréda dělil s velmi přirozeně působícím Alešem Brisceinem. A hlavně se soustředil, aby ukázal ono v partituře nepsané, leč tradicí uchovávané závěrové vysoké Bé, jímž věru prověřil akustiku Nového divadla. Myslím, že ve Velkém divadle bude nosnost jeho výšek ještě větší v akustickém, mocném odrazu zvuku od balkonů. Nové divadlo totiž balkon, škoda přeškoda, postrádá…

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Slavnostní koncert k zahájení sezony (Plzeň 5.9.2014)

[Celkem: 3    Průměr: 5/5]

Mohlo by vás zajímat


Komentáře “Slavnostní koncert v Novém divadle v Plzni k zahájení sezony

  1. Koncertu jsem se také zúčastnil, s těmi superlativy pana recenzenta bych šetřil – ne vše bylo tak ideální. Byl jsem zvědavý na nové solistky L. Albrechtovou a Márii Porubčinovou. Luisa Albrechtová může být na jevišti zajímavou (trochu přehrávající) interpretkou – pokud bude režijně pevně vedena, ovšem do role Aidy bych jí asi neobsadil – její hlas je nezajímavý, suchý. Rovněž tak Maria Porubčinová se zatím nepředvedla plzeňskému publiku v nejlepších barvách – drží dlouhý tón jen za cenu ne zcela příjemného vibráta. Jinak koncert měl velmi slušnou úroveň. To co mne trochu rušilo bylo moderování koncertu novým panem ředitelem Otavou a novým šéfem opery p. Pilařem. V první části koncertu moderování mělo formu a vtip, v druhé části koncertu míra vkusu či nevkusu dle mého názoru byla překročena a trochu to připomínalo moderování silvestrovské estrády.

Napsat komentář