Soudobá hudba a mladí tanečníci na cestě za ní

  1. 1
  2. 2

Mladý perkusista Anton Ždanovič taneční program přerušil sólem pro malý buben, skladbou Caseye Cangelosiho Meditation No. 1, která využívá několik různých technik hry a zvukové efekty jsou proto velmi mnohotvárné. Toto číslo choreografií doprovázeno nebylo, tvůrčí tým si to však vynahradil u poslední dvouvěté skladby. Pět hráčů na perkuse a pět tanečnic se v Night of Moon Dances (Eckhardt Kopetzki) a choreografii Dany Paly pouští do interakce nejen s hudbou, ale i s hudebníky. Přístup k práci s hudební předlohou je podobný jako u předchozích. Členitější skladba s proměnlivou dynamikou, kde jednotlivé hlasy nástrojů umlkají a znovu se rozeznívají, dává širší možnost k pohybovému ztvárnění. Základem je opět napojení na rytmus a pak práce s hlasy, v něž se mění samotné tanečnice. Jde o prostý princip, který v komorním prostředí funguje, opět je tu jen jednoduchý vztah mezi hudbou a tancem a spíš než mnohotvárnost pohybu sledujeme komunikaci obou složek, ačkoli hudba se i díky pestrému obsazení zdá členitější a bohatší. Pohyb sleduje dynamiku hry a nástupy nástrojů, na začátku druhé věty jsou tanečnice, aby byla ještě více zdůrazněna jejich jednota s hlasy, dokonce k hudebníkům přimknuty a teprve když začne hra, spouštějí se jim ze zad na zem (není to ale trochu zbytečný efekt, když by se hráči měli soustředit především na hru?). Choreografie tak spolu s hudbou plyne pohodlně až k závěru.

Puls - La fabrika 2015 (foto Andrej Jurkovič)
Puls – La fabrika 2015 (foto Andrej Jurkovič)

Jakkoli není na tomto typu hudebně-tanečního programu nic revolučního nebo tak neobvyklého, jak se nás produkce snažila přesvědčit, společná práce mladých umělců z různých oborů je vždy přínosem (není prozíravé nadhodnocovat vlastní práci, byť je jí umělec oddán). V tanci je někdy práce s živou hudbou spíše výjimkou, přitom si obě živá umění o spojení říkají. Přiznejme si, že soudobé skladby na perkuse jsou ve svých rytmických strukturách někdy tak komplikované, že mnohé nuance a změny nemůže pohyb obsáhnout – není to fyzicky možné. Ale choreografové potřebují hledat svůj styl a takovéto projekty jsou určitě jednou z cest.

Hodnocení autorky recenze: 70 %

Puls
Choreografie: Dana Pala, Monika Šmídová

Hudební repertoár a nastudování: Anton Ždanovič, Daniel Mikolášek
Light design: František Fabian
Produkce: Kateřina Traburová
Premiéra 5. prosince 2015 La Fabrika Praha

Rebonds B
Hudba: Janus Xenakis
Perkuse: Anton Ždanovič
Tanec: Monika Šmídová

Nagoya Marimbas
Hudba: Steve Reich
Marimba: Šimon Veselý, Ladislav Bilan

Third Construction
Hudba: John Cage
Choreografie: Dana Pala
Perkuse: Šimon Veselý, Ladislav Bilan, Jakun Tengler, Roman Ždanovič
Tanec: Dana Pala, Helena Šťávová, Dáša Horváthová, Petra Hájková

Clapping Music
Hudba: Steve Reich
Choreografie: Dana Pala
Tanec: Dana Pala, Helena Šťávová, Dáša Horváthová, Petra Hájková

Meditation No. 1
Hudba: Casey Cangelosi
Malý buben: Anton Ždanovič

Night of Moon Dances
Hudba: Eckhard Kopetzki

Choreografie: Dana Pala
Perkuse: Šimon Veselý, Ladislav Bilan, Jakun Tengler, Roman Ždanovič
Marimba: Anton Ždanovič
Tanec: Dana Pala, Helena Šťávová, Dáša Horváthová, Petra Hájková, Monika Šmídová

www.lafabrika.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Hodnocení

Vaše hodnocení - Puls (La fabrika Praha)

[yasr_visitor_votes postid="194718" size="small"]

Mohlo by vás zajímat