Spojené Národní divadlo a Státní opera: Zveřejněny podrobnosti nové sezony v opeře i baletu, včetně premiér

Přesnější podobu následujících měsíců a také nové sezony v Národním divadle po přičlenění Státní opery Praha nastínili dnes před polednem prvním přizvaným novinářům ředitel Ondřej Černý a umělečtí šéfové souborů opery a baletu Rocc a Petr Zuska.Národní divadlo má podle Ondřeje Černého prakticky již připraveny herní plány pro operu i balet na celou novou sezonu 2012 – 2013, dolaďuje se prý jen jejich finální podoba. Celkový počet operních a baletních představení v nové sezoně přitom bude možná o něco nižší, než je tomu v Praze teď. V současné sezoně 2011 – 2012 zůstanou již zveřejněné programy dosavadních scén Národního divadla i Státní opery zachovány, spojení obou operních i baletních souborů by se na plánech představení, ani v dosavadním složení repertoáru nemělo až do června 2012 včetně nijak projevit. V prvních měsících roku 2012 tak bude docházet jen k internímu postupnému začleňování umělců a zaměstnanců Státní opery Praha pod Národní divadlo, platové relace by měly být srovnány do začátku nové sezony. Pro příští kalendářní rok má Národní divadlo podle Ondřeje Černého zatím přislíben součet letošních dotací Státní opery a Národního divadla. Šéf opery Rocc potvrdil vedle zachování dvou samostatných orchestrů a sborů spojení sólistického ansámblu obou divadel k 1.lednu 2012, šéf baletu Petr Zuska ohlásil konání konkurzů hned po Novém roce pro všechny tanečníky Státní opery. Balet Národního divadla se tak rozroste ze současných 55 na 80 až 85 tanečníků.Šéf opery Rocc, který už od ledna vystřídá Jiřího Heřmana, naplánoval pro novou sezonu šest premiér (v sezonách dalších by jich prý mohlo být i sedm): v Národním divadle nastuduje ostravsko – brněnský tým Jiří Nekvasil – Daniel Dvořák – Robert Jindra Smetanovy Dvě vdovy, Rocc bude v historické budově režírovat Debussyho operu Pelléas a Mélisanda. Ve Stavovském divadle připraví manželé Herrmannovi společně s Collegiem 1704 a Václavem Luksem Myslivečkovu Olympiádu, dirigent Jan Latham-König ve Stavovském uvede s orchestrem Národního divadla Gluckova Orfea. Pro Státní operu je naplánována premiéra operní novinky Vladimíra Franze Válka s mloky, druhou premiérou pak v tomto operním domě bude v příští sezoně italská verze Verdiho Dona Carlose v hudebním nastudování Jaroslava Kyzlinka.

Rocc ve své koncepci do budoucna slibuje i koncertní provedení oper, nastudování oratorií, každou sezonu jednu původní operní novinku, na scéně Státní opery pak i uvádění klasické operety (již v příští sezoně se zvýší počet repríz stávající inscenace Netopýra, v sezoně následující to má být premiéra nového operetního titulu), založeno prý bude i operní studio pro začínající umělce, pokračovat má projekt Hurá do opery, vzniklý ve Státní opeře. O užší spolupráci Rocc vyjednává s režisérem Davidem Pountneym, a to pro sezonu 2013 – 2014 o nastudování Bergovy Lulu, v další sezoně jsou pak prý v úvaze dokonce inscenace dvě, z toho jedna opera česká. Šéfdirigentský post Rocc nabídl Tomáši Netopilovi, který svůj souhlas pokračovat podmínil zlepšením platových podmínek pro hráče. Na nově zřízený post hlavního hostujícího dirigenta Rocc uvažuje s americkou dirigentkou Karen Kamensek, která v březnu 2012 ve Státní opeře hudebně přestuduje Verdiho La traviatu.Národní divadlo si chce ponechat převážnou většinu stávajících operních inscenací Státní opery. Co se současného zdvojení některých operních titulů týče, nabízeny budou v nové sezoně 2012 – 2013 již jen obě inscenace Rusalky, Carmen a také Kouzelné flétny. Verdiho Aida zůstane v sezoně 2012 – 2013 zachována jen v Národním divadle a La traviata naopak jen ve Státní opeře. O sezonu později – tedy 2013–2014 – to chce vedení divadla prohodit: ve Státní opeře se má znovu začít hrát současná inscenace Aidy v obnoveném nastudování (a ta v Národním se uvádět již nebude), naopak Národní obnoví svoji současnou La traviatu a hrát se již nemá inscenace Státní opery.Šéf spojeného baletního souboru Petr Zuska slibuje pro příští sezonu zachování obou inscenací Čajkovského Labutího jezera, z nynějšího repertoáru baletu Státní opery převezme ještě Adamovu Giselle a nového, za pár měsíců premiérovaného Minkusova Dona Quijota, s tím, že do těchto inscenací budou postupně vstupovat členové současného baletního souboru Národního divadla. Na scénu Státní opery se z budovy Národního divadla přestěhují inscenace Crankova Oněgina a nová Šípková Růženka (současná Vámosova inscenace se ve Státní opeře již dál uvádět nebude). Premiéry v nové sezoně 2012 – 2013 uvede posílený baletní soubor dvě, a to na scéně Státní opery: první bude z finančních důvodů před časem odložený večer Amerikana III (George Balanchine, William Forsythe, Jerome Robbins), další novinkou bude Čarodějův učeň v nastudování choreografa Jana Kodeta a tandemu SKUTR. Od spojení obou souborů si Petr Zuska coby šéf slibuje větší reprízovost jednotlivých titulů v repertoáru, lepší pracovní a v neposlední řadě prý i platové podmínky. Do budoucna by měl spojený baletní soubor uvádět tři premiéry v sezoně.Částečná rekonstrukce budovy Státní opery by se podle posledních plánů měla uskutečnit od července do konce října 2012. Ředitel Černý dnes také zdůraznil, že po Novém roce chce vzhledem ke spojení obou pražských operních domů znovu otevřít odbornou debatu nad posláním Národního divadla.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Mohlo by vás zajímat


0 0 votes
Ohodnoťte článek
11 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments