Třinácté Malostranské komorní slavnosti skončily

Festival Malostranské komorní slavnosti nabídl letos pět koncertů už tradičně v Hlavním (dříve Rytířském) sále Valdštejnského paláce Senátu České republiky. Komorní slavnosti jsou součástí festivalového cyklu České kulturní slavnosti a už po třinácté je uspořádalo společně s Kanceláří Senátu občanské sdružení Česká kultura v čele s předsedou a dramaturgem – violoncellistou Janem Páleníčkem. Festival se soustředí především na českou interpretační scénu, ani hosté ze zahraničí však nejsou výjimkou.

Na nedělním závěrečném koncertě ve zcela zaplněném sále vystoupil švýcarský klarinetista, pražský rodák Wenzel Grund a klavíristka Jitka Čechová. Zvolili náročný program, neboť nabídli čtyři stěžejní díla klarinetové literatury a zahrát je během jednoho večera vyžaduje vskutku nadstandardní výkon. Dramaturgicky byl program sestaven na ose romantismus-neoklasicismus-impresionismus a ukázal, že Wenzel Grund je opravdu svrchovaným umělcem, který dokáže výborně dostát požadavkům stylově kontrastních skladeb.

Wenzel Grund, Jitka Čechová - Malostranské hudební slavnosti 2015 (foto Jan Páleníček)
Wenzel Grund, Jitka Čechová – Malostranské hudební slavnosti 2015 (foto Jan Páleníček)

V první půlce koncertu zazněly Fantasiestücke op. 73 Roberta Schumanna a Sonáta f moll č. 1, op. 120 Johannesa Brahmse. V těchto skladbách jsem velmi ocenil souhru obou interpretů, neboť si skvěle pohráli s agogickými nuancemi a frázováním a jen jejich dokonalé souznění umožnilo správné vyznění těchto momentů.

Úvod druhé půle obstarala Selanka (Idylle), op. 16 Zdeňka Fibicha, poté posluchači vyslechli Sonatinu pro klarinet a klavír Bohuslava Martinů a Premiere rhapsodie Clauda Debussyho. Jelikož nejlépe znám skladbu Martinů, ocenil jsem výborné nastudování právě této kompozice. Grund zvolil poměrně rychlá tempa, ovšem bez jakéhokoliv zaváhání. S naprostou samozřejmostí zvládal technicky náročné pasáže, které pak vypadaly zcela jednoduše. Občas se sice vloudila drobná intonační nepřesnost, ovšem na celkovém vyznění to nijak neubralo a v takto náročném programu to lze pochopit. Zvuková krása klarinetu se ukázala především v Debussym, jehož skladba poskytuje možnost exponovat klarinet v neobvyklých harmoniích a zvukových souvislostech. Precizní a spolehlivý výkon podávala v průběhu celého večera také klavíristka Jitka Čechová.

Wenzel Grund, Jitka Čechová - Malostranské hudební slavnosti 2015 (foto Jan Páleníček)
Wenzel Grund, Jitka Čechová – Malostranské hudební slavnosti 2015 (foto Jan Páleníček)

Vstup na koncert byl zcela zdarma, festival tak žije pouze z grantů a prostředků od sponzorů. Každý rok bojuje o přežití a zřídil dokonce konto pro dobrovolné finanční příspěvky. Doufejme, že se ho přes všechny těžkosti dočkáme i v příštím roce.

Hodnocení autora glosy: 90 %

Malostranské komorní slavnosti 2015
Wenzel Grund (klarinet)
Jitka Čechová (klavír)

29. listopadu 2015 Hlavní sál Valdštejnského paláce Praha

program:
Robert Schumann: Fantasiestücke op. 73 pro klarinet a klavír
Johannes Brahms: Sonáta f moll č. 1, op. 120 pro klarinet a klavír
Zdeněk Fibich: Selanka (Idylle), op. 16
Bohuslav Martinů: Sonatina pro klarinet a klavír
Claude Debussy: Premiere rhapsodie

www.ceske-kulturni-slavnosti.cz

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Malostranské komorní slavnosti 2015 -W.Grund & J.Čechová (Praha 29.11.2015)

[yasr_visitor_votes postid="193774" size="small"]

Mohlo by vás zajímat