Třinácté Malostranské komorní slavnosti skončily

Festival Malostranské komorní slavnosti nabídl letos pět koncertů už tradičně v Hlavním (dříve Rytířském) sále Valdštejnského paláce Senátu České republiky. Komorní slavnosti jsou součástí festivalového cyklu České kulturní slavnosti a už po třinácté je uspořádalo společně s Kanceláří Senátu občanské sdružení Česká kultura v čele s předsedou a dramaturgem – violoncellistou Janem Páleníčkem. Festival se soustředí především na českou interpretační scénu, ani hosté ze zahraničí však nejsou výjimkou.

O+

Na nedělním závěrečném koncertě ve zcela zaplněném sále vystoupil švýcarský klarinetista, pražský rodák Wenzel Grund a klavíristka Jitka Čechová. Zvolili náročný program, neboť nabídli čtyři stěžejní díla klarinetové literatury a zahrát je během jednoho večera vyžaduje vskutku nadstandardní výkon. Dramaturgicky byl program sestaven na ose romantismus-neoklasicismus-impresionismus a ukázal, že Wenzel Grund je opravdu svrchovaným umělcem, který dokáže výborně dostát požadavkům stylově kontrastních skladeb.

Wenzel Grund, Jitka Čechová - Malostranské hudební slavnosti 2015 (foto Jan Páleníček)
Wenzel Grund, Jitka Čechová – Malostranské hudební slavnosti 2015 (foto Jan Páleníček)

V první půlce koncertu zazněly Fantasiestücke op. 73 Roberta Schumanna a Sonáta f moll č. 1, op. 120 Johannesa Brahmse. V těchto skladbách jsem velmi ocenil souhru obou interpretů, neboť si skvěle pohráli s agogickými nuancemi a frázováním a jen jejich dokonalé souznění umožnilo správné vyznění těchto momentů.

Úvod druhé půle obstarala Selanka (Idylle), op. 16 Zdeňka Fibicha, poté posluchači vyslechli Sonatinu pro klarinet a klavír Bohuslava Martinů a Premiere rhapsodie Clauda Debussyho. Jelikož nejlépe znám skladbu Martinů, ocenil jsem výborné nastudování právě této kompozice. Grund zvolil poměrně rychlá tempa, ovšem bez jakéhokoliv zaváhání. S naprostou samozřejmostí zvládal technicky náročné pasáže, které pak vypadaly zcela jednoduše. Občas se sice vloudila drobná intonační nepřesnost, ovšem na celkovém vyznění to nijak neubralo a v takto náročném programu to lze pochopit. Zvuková krása klarinetu se ukázala především v Debussym, jehož skladba poskytuje možnost exponovat klarinet v neobvyklých harmoniích a zvukových souvislostech. Precizní a spolehlivý výkon podávala v průběhu celého večera také klavíristka Jitka Čechová.

Wenzel Grund, Jitka Čechová - Malostranské hudební slavnosti 2015 (foto Jan Páleníček)
Wenzel Grund, Jitka Čechová – Malostranské hudební slavnosti 2015 (foto Jan Páleníček)

Vstup na koncert byl zcela zdarma, festival tak žije pouze z grantů a prostředků od sponzorů. Každý rok bojuje o přežití a zřídil dokonce konto pro dobrovolné finanční příspěvky. Doufejme, že se ho přes všechny těžkosti dočkáme i v příštím roce.

Hodnocení autora glosy: 90 %

Malostranské komorní slavnosti 2015
Wenzel Grund (klarinet)
Jitka Čechová (klavír)

29. listopadu 2015 Hlavní sál Valdštejnského paláce Praha

program:
Robert Schumann: Fantasiestücke op. 73 pro klarinet a klavír
Johannes Brahms: Sonáta f moll č. 1, op. 120 pro klarinet a klavír
Zdeněk Fibich: Selanka (Idylle), op. 16
Bohuslav Martinů: Sonatina pro klarinet a klavír
Claude Debussy: Premiere rhapsodie

www.ceske-kulturni-slavnosti.cz

O+

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]

Hodnocení

Vaše hodnocení - Malostranské komorní slavnosti 2015 -W.Grund & J.Čechová (Praha 29.11.2015)

[yasr_visitor_votes postid="193774" size="small"]

Mohlo by vás zajímat