Týden s hudbou

  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Ve čtvrtek 8. června zakončí soubor Brno Contemporary Orchestra svou šestou sezonu. Přímo v centru Brna na Moravském náměstí předvede soubor v rámci open air projektu nazvaného Bergiána na různých místech tři opery a jednu sborovou skladbu rodáka z Brna, Josefa Berga. U sochy Mariuse Kotrby zazní madrigal Pijácký orloj, u bronzového modelu Brna Snídaně na hradě Šlankenvaldě – výjev ze staré loutkové komedie a u jezdecké sochy Jaroslava Róny komorní opera Eufrides před branami Tymén. Na nádvoří Místodržitelského paláce proběhne Provizorní předvedení opery Johanes doktor Faust pro dva zpěváky, jednoho herce, tři žesťové nástroje, bicí a magnetofonový pás. Režie a scény se ujali Matyáš Dlab a Matěj Sýkora.

BCO – Brno Contemporary Orchestra (zdroj bcorchestra.cz)

 

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Ze zahraničí

Koncert z cyklu Hudba v chrámech v podání Slovenského komorního orchestru přinesl v poslední květnovou neděli do katedrály sv. Martina v Bratislavě oratorium Der sterbende Jesus, které zkomponoval František Antonín Rössler-Rosetti. Pondělní recenzi z koncertu naleznete zde.

Ve středu jsme přinesli velký rozhovor s italským basistou Ferrucciem Furlanettem, který na konci května hostoval ve Slovenském národním divadle jako Jacopo Fiesco v opeře Simon Boccanegra a našel si čas i na rozhovor pro Operu Plus. O úloze rukou v operním herectví, o krátkozrakých praktikách uměleckých agentur, o jeho statistice počtu odřeknutých představení a mnohém dalším se dočtete v našem rozhovoru zde.

Ferruccio Furlanetto (zdroj archiv autora)

Na turné po Jižní Koreji odletěl minulý týden Pražský komorní balet. Zúčastnil se tanečního festivalu v Pusanu, kde už dříve vystupoval. Týdenní turné po Jižní Koreji začalo 1. června. Pražský komorní balet tentokrát vystoupil na zmíněném festivalu dvakrát. Představil se s choreografiemi This is not a kiss! autorů Žiga Jereba a Anny Štěrbové a Mysterium času Hany Polanské Turečkové.

V řecké metropoli Athénách zahájili výstavu osobních předmětů slavné sopranistky Marie Callas, která zemřela před čtyřiceti lety. Sbírka soukromého sběratele je pod názvem Maria Callas – živoucí mýtus vystavená v sídle Nadace B. & M. Theocharakisových.

Dirigent Jakub Hrůša představil v Chicagu a později v New Yorku převážně český repertoár a dočkal se pochvalných recenzí. S Chicagským symfonickým orchestrem Hrůša uvedl cyklus Má vlast Bedřicha Smetany. Vystoupení s Newyorskou filharmonií kladně hodnotí například The New York Times. Publikum mimo jiné slyšelo Koncert pro housle a orchestr a moll Antonína Dvořáka, dále tři z jeho Slovanských tanců a rapsodii pro orchestr Taras Bulba Leoše Janáčka.

Jakub Hrůša (foto © Andreas Herzau / Bamberger Symphoniker)

 

Česká republika
Ve dvě stě osmdesáti městech po celé republice se v úterý uskutečnil první ročník celostátního happeningu základních uměleckých škol nazvaný ZUŠ Open. Do akce se pod heslem „Děti žijí uměním“ zapojilo celkem tři sta padesát pět škol. Organizoval ji nadační fond, který loni založila operní pěvkyně Magdalena Kožená s cílem otevřít debatu o důležitosti a pozitivní roli uměleckého vzdělávání v rozvoji dětí. Akci podpořily osobnosti napříč uměleckými obory. Spolupatronem happeningu byl vedle Kožené generální ředitel České filharmonie David Mareček. Role garantů oborů převzali designér Maxim Velčovský, režisérka Alice Nellis a tanečníci Jiří a Otto Bubeníčkovi. Více jsme informovali zde.

 

Praha
Vlámský soubor Ultima Vez zavítal do Prahy se svým nejnovějším projektem Mockument o novodobém spasiteli, který byl v Arše uveden v posledních květnových dnech (27. – 29. května 2017), tedy jen pár týdnů po bruselské premiéře 14. dubna 2017. Tvůrčí tým v čele se zakladatelem a uměleckým šéfem Wimem Vandekeybusem se tentokrát obrátil k divadelně-tanečnímu zpracování tématu, jež v dnešní době získává větší a větší aktuálnost vzhledem ke společensko-politické situaci světa a stavu planety: víra, naděje, spasení, budoucnost a její možná už neexistující existence. Reflexi představení jsme přinesli zde.

Ve věku osmaosmdesáti let zemřel v pondělí Antonín Dvořák III., vnuk slavného skladatele, který se mimo jiné podílel na propagaci festivalu Dvořákova Praha. Hudbě se věnoval jen jako fanoušek, přestože jeho rodiče se o hudební vzdělání svého syna snažili. Po maturitě v roce 1948 nastoupil Antonín Dvořák III. jako dělník do uranových dolů, kde zůstal následujících dvacet let. Později tam pracoval jako technik, důlní dozorce a také geolog. Antonín Dvořák III. svého dědečka nezažil. Narodil se až čtvrtstoletí let po jeho smrti, přesto ale pečoval o jeho odkaz. Podrobněji jsme informovali zde.

Dvořákova Praha 2016 – Antonín Dvořák III (foto Petra Hajská)

V Mozartově opeře Figarova svatba se posté ve své kariéře představil v roli Figara Adam Plachetka. Basbarytonista je v osobě panského sluhy jako doma, Figara zpívá už několik let nejen v Praze ale i ve Vídni, Salcburku či Chicagu. Pondělním představením se s postavou v Praze rozloučil, Figara má v kalendáři už jen šestkrát, a to v prosinci v newyorské Met. Pomalu přechází k roli hraběte Almavivy, v září ji zazpívá čtyřikrát ve Vídeňské státní opeře. Z jeho posledního vystoupení v roli Figara v pražském Národním divadle jsme přinesli recenzi zde.

Nová budova pro filharmonii by měla stát v Praze 7 u stanice metra C Vltavská. Důvodem výstavby je mimo jiné nízká kapacita stávajících koncertních sálů v metropoli. Vyplývá to z materiálu, který si nechal vypracovat magistrát a který by měli dostat k projednání pražští radní. Podoba budovy by měla vzejít z mezinárodní architektonické soutěže. Kromě koncertní haly má být vypsána soutěž také na proměnu okolí stanice metra. Soutěže by měl připravit Institut plánování a rozvoje. Zatím není jasné, kdy to udělá a kdy radní dokument projednají. Podrobněji jsme informovali zde.

31. května zemřel po dlouhé těžké nemoci ve věku 71 let šéfdirigent České filharmonie Jiří Bělohlávek (informovali jsme zde). Úmrtí dlouholetého šéfdirigenta a hudebního ředitele České filharmonie a někdejšího šéfa proslulého londýnského Symfonického orchestru BBC označily hudební osobnosti z Česka i zahraničí za velkou ztrátu.

Recitál pro lidské tělo sliboval první večer z programové řady Dance NEWs, která v rámci festivalu Tanec Praha představuje mladé tanečníky, choreografy, projekty, umělce hledající svůj výraz a zkoumající hranice možností, které jim dává tělo jako nástroj. Recenzi z vystoupení švýcarské tanečnice Yasmine Hugonnet v sólovém vystoupení Le Récital des Postures a inscenace Somewhere In The Now izraelského choreografa Uri Shafira, která je napůl choreografií a napůl instalací, jsme publikovali zde.

Yasmine Hugonnet: Le Récital des Postures (zdroj tanecpraha.cz)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2
  3. 3
  4. 4

Mohlo by vás zajímat