Týden s hudbou
Co přinese tento týden
Praha
Závěrečný koncert festivalu Letní slavnosti staré hudby se uskuteční v pondělí 7. srpna 2017 ve Dvořákově síni Rudolfina. Slavnost pro krále Slunce nabídne operní árie a suity z baletů pro Ludvíka XIV., jejichž autory jsou Jean-Baptiste Lully, André Campra či André-Cardinal Destouches. Zazní v podání Jodie Devos (soprán), Patricka Cohëna-Akenina (koncertní mistr, nastudování) a souboru Collegium Marianum pod vedením Jany Semerádové. Hráči budou hrát na kopie unikátních nástrojů z orchestru Ludvíka XIV. „Les Vingt-quatre Violons du roi“. Z koncertu přineseme recenzi.

Regiony
V Liberci začala rekonstrukce interiéru hlavního kostela sv. Antonína Velkého, který stojí v sousedství radnice v historickém centru tohoto stotisícového města. Hotová by měla být do tří let a vyžádá si přes 13,5 milionu korun. Složitá bude obnova varhan z druhé poloviny devatenáctého století, která potrvá zhruba rok a půl.
Letní festival Za poklady Broumovska v sobotu 12. srpna zavítá do kostela svaté Barbory v Otovicích. Skladby Heinze Holligera, Alexandra Scriabina, Ludwiga van Beethovena, Alexandra Glazunova, Miroslava Srnky a Henryho Vieuxtempse přednesou Szabolc Zempleni, Zuzana Rzounková a Petr Hernych (lesní roh) za klavírního doprovodu Jany Goliášové. Více jsme o festivalu informovali zde.
Osmnáctý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Špilberk se letos koná od 13. do 25. srpna, kdy na sedm večerů obsadí velké nádvoří Špilberku Filharmonie Brno a nabídne program pro milovníky klasické hudby, ale i swingu nebo filmových melodií. Festival zahájí v neděli 13. srpna koncert Simony Šaturové, v jejím podání zazní výběr árií z Rossiniho, Verdiho, Donizettiho a Belliniho za doprovodu Filharmonie Brno vedené polským dirigentem Łukaszem Borowiczem.

Zaznamenali jsme v minulém týdnu
Zahraničí
„Píšeme symfonie,“ prohlásil americký prezident Trump 6. července ve svém proslovu ve Varšavě. Názor Donalda Trumpa zařazený do kontextu byl dle zahraničního tisku až příliš jasný a také poněkud děsivý, v překladu jsme v uplynulém týdnu publikovali zde, polemiku Davida Železného zde.
Jak už jsme na konci července informovali, ve Spojených státech amerických poprvé scénicky uvedli Dvořákova Dimitrije, a to ve Fisher Center – Bard College v Annandale on Hudson na severu státu New York. Inscenace je situována do přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století, do doby pádu Sovětského svazu a příchodu Vladimira Putina k moci. V pondělí jsme přinesli překlad jednoho z prvních ohlasů na premiéru ze zahraničního tisku, přečíst si můžete zde.
Novým hudebním ředitelem Vídeňské státní opery bude od roku 2020 Philippe Jordan. Jordanovo jmenování bylo oznámeno v pondělí. Kromě nových inscenací a repertoárových představení povede Philippe Jordan celý hudební provoz divadla a bude se podílet na jeho utváření. V současné době vede pařížskou Operu a je šéfdirigentem Vídeňských symfoniků. Podrobně jsme informovali zde.

Ruská operní diva Anna Netrebko se ohradila proti informacím časopisu Forbes, který jí přisoudil první příčku na žebříčku nejlépe vydělávajících ruských muzikantů. Ruská edice časopisu Forbes v nejnovějším čísle tvrdí, že pětačtyřicetiletá sopranistka během loňského roku vydělala 7,5 milionu dolarů (asi 166 milionů Kč), až za ní následují hvězdy ruského popu. Zprávu jsme zveřejnili zde.
Britský festival klasické hudby BBC Proms se ocitl v centru kontroverze kolem brexitu, když někteří diváci museli po zásahu pořadatelů stáhnout vlajky Evropské unie. Informoval o tom britský list London Evening Standard. Letní festival BBC Proms je známý neformální atmosférou i tradicí vlajek, kterými diváci mávají zejména při závěrečném koncertu. Následné prohlášení koncertní síně a stanice BBC, která je organizátorem festivalu, tvrdilo, že vlajky byly odstraněny, protože „rušily publikum a účinkující”. Informovali jsme zde.

Tituly ze staršího operního repertoáru, od pozdní renesance až po vrcholný klasicismus, se stávají stále oblíbenější náplní letních zahraničních festivalových a příležitostných produkcí. Jednak se tituly mnohdy vhodně pojí se zámeckými, hradními, zahradními nebo dalšími historickými prostory, jednak zájem milovníků staré hudby setrvává, stejně jako poptávka po nových neznámých titulech. Problematice se podrobněji tento týden věnovalo Operní kukátko zde.
Praha
Salón korunní princezny, takové označení nesl v pořadí pátý koncert osmnáctého ročníku hudebního festivalu Letní slavnosti staré hudby, který se uskutečnil posledního červencového večera v prostorách Zámku Troja. Dramaturgie festivalu je letos věnovaná hudbě v honosném sídle francouzských králů Versailles na konci sedmnáctého a v průběhu osmnáctého století. Program koncertu posluchače pomyslně přenesl do komnat Marie Josefy Saské, matky Ludvíka XVI., kde zněla hudba pozdního baroka a galantního slohu francouzských, italských i německých mistrů v podání sopranistky Raffaelly Milanesi za doprovodu Ensemble Odyssee. Naši recenzi naleznete zde.
Dramaturgicky různorodým programem Anežka LIVE! oživila Národní galerie zahrady Anežského kláštera. Symfonický orchestr Academia filarmonica Bohemia s dirigentem Jiřím Havlíkem uvedl nejprve Dvořákovu Symfonii č. 6 a poté ve spolupráci s Pražským komorním baletem Dvořákovu symfonickou báseň Holoubek. Představení doplnila výstava Pražského komorního baletu k nedožitým devadesátinám Pavla Šmoka s názvem Fenomén Pavel Šmok. Recenzi provedení Šmokovy choreografie Holoubek jsme přinesli zde.

Regiony
Slovenský folklor představil o víkendu v rožnovském Valašském muzeu v přírodě festival Jánošíkův dukát. Mezinárodní festival slovenského folkloru v České republice se konal již podevatenácté. Vystoupilo na něm přes dvacet folklorních souborů a skupin, které se věnují slovenským lidovým písním, tancům a zvykům. Dorazili účastníci z České republiky, ale také špičkové soubory a sólisté ze Slovenska. Nechyběly ani slovenské krajanské folklorní soubory a lidové hudby z Chorvatska, Maďarska, Polska a Srbska. Soubory jiných národnostních menšin žijících v České republice letos zastupovali Poláci, Romové a Vietnamci.
Smetanovo trio ve složení Jitka Čechová (klavír), Jan Páleníček (violoncello) a Jiří Vodička (housle) vystoupilo ve středu na českokrumlovském festivalu. V Maškarním sále krumlovského zámku zazněla klasika z národní hudební literatury, Sukovo Klavírní trio c moll, Dvořákovy Dumky a Smetanovo Klavírní trio g moll. Recenzi z koncertu jsme přinesli zde.
V pátek 4. srpna pokračoval Mezinárodní hudební festival v Českém Krumlově v předvečer svého finále Verdiho skladbou Requiem v provedení Českého filharmonického sboru z Brna, vedeného jeho zakladatelem a sbormistrem Petrem Fialou, a Filharmonie Bohuslava Martinů, kterou dirigoval Stanislav Vavřínek. Sólisty byli Eva Hornyáková (místo ohlášené Marie Kobielské), Terézia Kružliaková, Jaroslav Březina (záskok za Otakara Kleina) a Peter Mikuláš. Recenzi z koncertu jsme publikovali zde.
Sobotní nocí věnovanou slavným barokním mistrům dvacátý ročník Mezinárodního hudebního festivalu Český Krumlov skončil. V programu Noc barokních mistrů, který v kulisách zámecké zahrady sledovaly stovky lidí, zazněly skladby Georga Philippa Telemanna, Antonia Vivaldiho či Johanna Sebastiana Bacha v podání Marka Zvolánka (trubka), Ivy Kramperové a Markéty Klodové (housle) a za doprovodu souboru Barocco sempre giovane pod vedením Josefa Krečmera.
Od zahájení 14. července přilákaly dvě desítky festivalových akcí v Českém Krumlově podle předběžného odhadu organizátorů v součtu okolo třinácti tisíc diváků, místa byla obsazena z více než z devadesáti procent. Příští ročník festivalu se podle pořadatelů uskuteční od 20. července a potrvá do 11. srpna, mezi sólisty příštího ročníku je podle oznámení managementu z konce minulého týdne i polský tenorista Piotr Beczała.

O úvod letošního devatenáctého ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Petra Dvorského se v sobotu v Jaroměřicích nad Rokytnou postarali zahraniční pěvci. Italské operní árie v zámecké zahradě přednesli italský tenorista Giordano Lucà s ruskou sopranistkou Jekaterinou Monisovou. Doprovodila je Moravská filharmonie Olomouc řízená Sebastianem Rollim.
Na předposledním koncertu osmého ročníku mezinárodního festivalu Hudební léto Kuks, tradičně pořádaném v kostele Nejsvětější Trojice, se v sobotu posluchačům v komorním obsazení představil pražský barokní orchestr Ensemble Inégal pod uměleckým vedením Adama Viktory a rakouský tenorista Virgil Hartinger, jenž s tímto souborem pravidelně spolupracuje. Jako koncertní mistr vystoupil další host, německý houslista Daniel Deuter. Recenzi jsme publikovali zde.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]