Týden s hudbou

Je tu opět pravidelný kulturní přehled a s ním i novinky o koncertech a představeních, které připravuje Janáčkova filharmonie Ostrava, Collegium Marianum, Collegium 1704, Collegium Vocale 1704, Český národní symfonický orchestr, PKF – Prague Philharmonia, Česká filharmonie, Musica Florea, Brno Contemporary Orchestra, Filharmonie Brno, Český filharmonický sbor Brno, Severočeská filharmonie Teplice nebo třeba Moravské divadlo Olomouc či Struny podzimu. Nezapomněli jsme samozřejmě ani na novinky z rádia Classic Praha.

Zahraničí
Janáčkova filharmonie Ostrava vyjíždí v tomto týdnu na zahraniční turné do Koreji. Spolu s filharmoniky se představí klavírista Lukáš Vondráček a za dirigentský pult se postaví Leoš Svárovský. Koncerty se uskuteční v úterý 12. listopadu 2019 (19:30 hodin) v Daegu Concert House, 14. listopadu 2019 (20:00 hodin) v Seoul Gandong Arts Center, 15. listopadu 2019 (19:30 hodin) v Gwangju Asia Culture Center, v sobotu 16. listopadu 2019 (19:00 hodin) v Seogwipo Arts Center a v neděli 17. listopadu 2019 (15:00 hodin) v Tongyeong Concert Hall. Na programu je Glinka, Prokofjev a Dvořák.

Mahan Esfahani (foto Petra Hajská)

Praha
Závěrečný koncert letošní řady PKF—LOBKOWICZ abonmá v pondělí 11. listopadu 2019 v 19:00 hodin v Lobkowiczkém paláci skvělým způsobem kombinuje hudbu a 20. století a nabízí také krásnou exkurzi do nitra rodinného klanu Bachů. Vystoupí zde cembalista Mahan Esfahani a umělecký vedoucí Jan Fišer. Patronkou koncertu je houslistka Hana Kubisová.

Pondělí 11. listopadu 2019 (19:30 hodin) bude patřit koncertu Klavírního kvarteta Josefa Suka, a to ve Dvořákově síni Rudolfina. Na programu je Mahlerův Klavírní kvartet a moll; Schnittkeho Kvartet pro housle, violu, violoncello a klavír (jednovětý); Sukův Klavírní kvartet a moll op. 1 a Straussův Klavírní kvartet c moll op. 13. Koncert pořádá Český spolek pro komorní hudbu.

Mše pro Šimona a Judu je naplánována na úterý 12. listopadu 2019 (19:30 hodin) v kostele sv. Šimona a Judy. Collegium Marianum s uměleckou vedoucí Janou Semerádovou představí program, který je jim vskutku šitý na míru. Vždyť kromě jiného zazní slavnostní Mše ke svatým Šimonovi a Judovi, kterou buď zkomponoval Antonio Caldara, nebo Johann Georg Reinhardt, ale v každém případě se dochovala na kůru brněnského kostela sv. Leopolda a Václava, který stejně jako kostel v Dušní ulici náleží Milosrdným bratrům. Rovněž ostatní repertoár souvisí s blahodárným působením tohoto řádu v Čechách. Blahodárně působí svým hlasem i sopranistka Patricia Janečková.

Vivaldiho Arsildu uslyšíte v podání Collegia 1704 a Collegia Vocale 1704 s dirigentem Václavem Luksem v úterý 12. listopadu 2019 (19:30 hodin) v Rudolfinu. Jako sólisté se představí Mireille Lebel (Arsilda), Francesca Ascioti (Lisea), Lisandro Abadie (Cisardo), Fernando Guimarães (Tamese), Kangmin Justin Kim (Barzane), Lenka Máčiková (Mirinda) a Helena Hozová (Nicandro). Na programu je také edice partitury Giovanni Andrea Sechi. Arsilda je naplánována i na středu 13. listopadu 2019 (19:00 hodin) do Annenkirche v Drážďanech.

Václav Luks (foto Petra Hajská)

Večer s názvem Zlatá šedesátá připravil na středu 13. listopadu 2019 (19:30 hodin) do Smetanovy síně Obecního domu Český národní symfonický orchestr. Spolu se symfoniky vystoupí The Loop Jazz Orchestra a za dirigentský pult se postaví Vít Pospíšil. Jako sólisté se představí Eva Burešová, Hana Holišová, Václav Noid Bárta, Lucia Šoralová, Marian Vojtko, Pavel Vítek, Jan Kříž, Roman Tomeš, Marie Křížová, Ondřej Izdný, Michal Bragagnolo a další. Speciálními hosty jsou Eva Pilarová a Josef Zíma. Jde o výběr filmových a muzikálových skladeb, které dodnes patří ke zlatému fondu české hudby.

Historicky první koncert klasické hudby v nově otevřeném největším multifunkčním kulturním a kongresovém centru ve střední Evropě O2 universum u příležitosti 30. výročí sametové revoluce se uskuteční ve středu 13. listopadu 2019 od 20:00 hodin. Vystoupí na něm Joyce El-Khoury (soprán), Stéphanie d’Oustrac (mezzosoprán), Simon O’Neill (tenor), Dmitrij Belosselskij (bas), Pražský filharmonický sbor se sbormistrem Lukášem Vasilkem a PKF – Prague Philharmonia pod vedením Emmanuela Villaumea. Na programu je Beethovenova Symfonie č. 9 d moll op. 125.

Na čtvrtek 14. listopadu 2019 (19:30 hodin) je do kláštera sv. Anežky České naplánována Božská komedie Danta Alighieriho. Zpěv, recitace a kresba světlem do tmy jsou tři pilíře mimořádného koncertního konceptu Martina Prokeše a Marka Šulce. Filozofie pěveckého dua KCHUN je opřená o druhý hexagram nejstarší čínské knihy I-ťing – Knihy proměn. Slovo KCHUN znamená Země a také přijetí. S tímto krédem pracují interpreti ve vzájemné shodě dvou hlasů, splynutí myslí dlouholetých hudebních kolegů a přátel v jednu řeč. V Anežském klášteře svými hlasy a také hlasem Igora Orozoviče zpodobní nesnadnou cestu k ráji, cestu Danta Alighieriho, cestu Božskou komedií. Za průvodce budou mít nejen Vergilia a Beatrici, ale také kresby Atily Vöröse, které na anežských zdech rozehraje Rudolf Živec.

Sexteto českých filharmoniků vystoupí v Sukově síni Rudolfina v pátek 15. listopadu 2019 v 18:00 hodin. Program bude obsahovat výběr z děl Dvořáka, Pachelbela, Boccheriniho, Haydna a Saint-Saënse.

V pátek 15. listopadu 2019 je od 19:30 ve Dvořákově síň Rudolfina připraven koncert PKF – Prague Philharmonia pod dirigentským vedením Emmanuela Villaumea, jako sólista se představí tenorista Petr Nekoranec. Na programu zazní díla Mozarta, Haydna, Brittena, Stravinského, Dvořáka, Satieho a Musorgského. Patronkou koncertu je violoncellistka Judita Škodová.

Třicáté výročí událostí, které vedly k pádu totalit ve střední a východní Evropě, si Česká filharmonie ve spolupráci s Ústavem pro studium totalitních režimů připomene 16. listopadu 2019 ve Dvořákově síni Rudolfina koncertem ke Dni studentstva, na němž pod taktovkou dirigenta Roberta Kružíka zazní Meditace na staročeský chorál Sv. Václave Josefa Suka, třetí a čtvrtá věta z Beethovenovy Osudové, předehra Můj Domov Antonína Dvořáka a Sinfonietta Leoše Janáčka. Své projevy na něm pronesou bývalý německý prezident Joachim Gauck a bývalý premiér české vlády a předseda Senátu Petr Pithart. Moderuje David Mareček.

Smyčcové trio českých filharmoniků ve složení Ota Bartoš (housle), Jaroslav Pondělíček (viola) a František Host (violoncello) vystoupí v neděli 17. listopadu 2019 (18:00 hodin) v Sukově síni Rudolfina. Za klavírem usedne Stanislav Gallin. Program bude obsahovat výběr z děl Bacha, Schumanna, Brahmse, Čajkovského, Kreislera, Saint-Saënse, Elgara a Dvořáka.

V neděli 17. listopadu 2019 (19:00 hodin) vystoupí v kostele svatého Šimona a Judy Musica Florea. Na programu je Dvořákova Pátá symfonie.

Struny podzimu
Ve středu 13. listopadu 2019 (20:00 hodin) vystoupí v rámci festivalu ve Velkém sále Lucerny jedna z nejslavnějších a nejvlivnějších hip-hopových kapel De La Soul. Struny podzimu tímto koncertem potvrzují, že to s progresivním hip-hopem myslí vážně.

Nekonvenční žižkovský podzim
V rámci festivalu vystoupí ve čtvrtek 14. listopadu 2019 (19:00 hodin) na VŠE v Praze Severočeská filharmonie Teplice pod dirigentským vedením Tomáše Koutníka a sólistkou Dominikou Weiss Hoškovou. Program obsahuje Dvořákův Koncert pro violoncello a orchestr h moll a Symfonii č. 9 e moll „Z Nového světa“.

David Russell Davies, Filharmonie Brno (foto Vojtěch Kába)

Brno
Večer pod názvem Ludwig van aneb Osud klepe na dveře je připraven na středu 13. listopadu 2019 (19:30 hodin) do Domu pánů z Kunštátu. Na programu je La Monte Young: Composition 1960 No 7; Ludwig van Beethoven: první věta Allegro con brio ze Symfonie č. 5 c moll, op. 67 „Osudová“; Dieter Schnebel: Re-visionen I,II – Beethowen-Symphonie; Mauricio Kagel: Ludwig van a La Monte Young: Composition 1960 No 7. Účinkuje Brno Contemporary Orchestra.

Čtvrtek 14. a pátek 15. listopadu 2019 bude v Besedním domě patřit koncertu Filharmonie Brno pod dirigentským vedením Dennise Russella Daviese. Jako sólisté zde vystoupí zpěvačka Laurie Anderson, jejíž skladba Amelia zazní v české premiéře a violoncellista Rubin Kodheli, který se ujme sólového partu. Na programu je též Dvořákova Symfonie č. 6 D dur op. 60.

Český filharmonický sbor Brno (mužská část sboru) naplánoval svůj již třetí abonentní koncert na neděli 17. listopadu 2019. V Besedním domě v Brně vystoupí v 19:00 hodin se skladbami Poulence, Foerstera, Fialy a Martinů. Jako sólisté se představí Barbora Seidlová (recitace), Pavlína Švestková (soprán), Tomáš Badura (baryton), Vítězslav Šlahař (recitace), Martin Jakubíček (varhany). Za dirigentský pult se postaví Petr Fiala.

Oratorium Svatá Ludmila zazní na koncertě 17. listopadu 2019 (18:00 hodin) v Katedrále sv. Petra a Pavla na Petrově. Účinkují Pavla Vykopalová (soprán), Jana Sýkorová (alt), Michal Lehotský (tenor), Martin Šrejma (tenor), Richard Novák (bas), Vox Iuvenalis, Smíšený sbor Kantiléna, Pěvecký sbor Masarykovy univerzity se sbormistrem Janem Ocetkem a Filharmonie Brno spolu s dirigentem Dennisem Russellem Daviesem.

Olomouc
V Moravském divadle má derniéru inscenace Verdiho opery Ernani. V úterý 12. listopadu od 19:00 hodin se v poslední repríze představí sólisté Jakub Rousek, Radoslava Müller, Martin Štolba a David Szendiuch. Orchestr řídí Miloslav Oswald. Verdiho romantické dílo vycházející z dramatu Victora Huga nastudovala se souborem opery a operety Moravského divadla režisérka Karla Štaubertová. Originální koncept má v sobě prvky cirkusu, pouličního divadla a grotesky. „Na první pohled je příběh této opery skoro jako telenovela. Fascinovala mě ovšem neustálá přítomnost smrti. Vášeň, pomsta, kariéra, hon za penězi – to všechno se z perspektivy smrti jeví jako malicherné. Ernani je tak trochu pierot, má své ideály a nechce je opustit, zároveň odmítá žít život plný kompromisů. Zůstává smutným klaunem. A klauni jsme před smrtí vlastně všichni,“ přiblížila Štaubertová.

Petr Nekoranec (foto Zoltán Matuška)

Rádio Classic Praha
Pravidelná Novinka týdne na Classic Praha tentokrát představí debutové CD Petra Nekorance s názvem French arias. Petr Nekoranec je laureátem řady věhlasných evropských pěveckých soutěží. Jeho debutové album francouzských árií s Českou filharmonií a s dirigentem Christopherem Franklinem vychází ve spolupráci s Nachtigall Artists Management, se Spolkem přátel hudebních talentů a se Supraphonem.

Hvězda Petra Nekorance zatím nejjasněji zazářila v lednu 2017, kdy ve svých 25 letech exceloval na soutěži Francesca Viñase v Gran Teatre del Liceu v Barceloně, kde získal první cenu – absolutní vítězství (zde soutěží ženy i muži dohromady) a cenu Plácida Dominga pro nejlepšího tenoristu. Dva roky studia v rámci Lindemannova programu v newyorské MET doplnily jeho zkušenosti z Bayerische Staatsoper v Mnichově a připravily jej na další cestu do velkého mezinárodního světa opery. Nyní Petr Nekoranec přichází s debutovým albem s francouzskými áriemi. Jde o stvrzení jeho vstupenky mezi pěveckou elitu; debut s vynikající Českou filharmonií za zády a se zkušeným dirigentem Christopherem Franklinem po boku.

„Francouzský repertoár je taková Pandořina skřínka, je tam neuvěřitelná škála – hlavně pro tenor a pro můj typ tenoru – a těch árií je tam strašně moc. Já jsem našel třiadvacet árií, které mě nejvíce zaujaly, a z těch jsme samozřejmě ještě museli vybírat. Nakonec jsme jich vybrali jedenáct a jeden duet, který jsme nazpívali se sopranistkou Zuzanou Markovou.  Budu se snažit je teď udržovat v koncertním repertoáru, protože bychom chtěli s panem dirigentem Christopherem Franklinem k albu udělat i menší turné,“ dodává Petr Nekoranec a zároveň upřesňuje autory, kteří jsou na albu zastoupeni: „Jsou to Jules Massenet, Charles Gounod, Gaetano Donizetti, který je sice Ital, ale text je ve francouzštině, Georges Bizet, Hector Berlioz a Edouard Lalo.“ Ukázka z Nekorancova CD zazní na Classic Praha v pondělí 11. listopadu v 10:00 hodin. Celé CD zazní v rámci mimořádného Koncertu bez smokingu v pátek 15. listopadu ve 20:00 hodin, a to včetně rozhovoru, který s Petrem Nekorancem natočila o vzniku CD a jeho dalších plánech Martina Klausová.

„Každý si umí představit situaci v noci, v mlze, kdy nastává naprostá ztráta orientace… Nevíte absolutně nic o tom, co je vpravo, vlevo, co je vpředu a co vzadu… Tápete, snažíte se najít pevný bod. Podobně na mě zapůsobila situace v dolní oblasti ostravských Vítkovic, kde jsem se motal v bludišti kolem monumentálního plynojemu… Vládl tam zmatek, chaos, neuspořádanost, bezobsažnost…“ Tak popsal své první setkání s oblastí, která se měla stát na několik let jeho profesním osudem, pražský architekt Josef Pleskot. To, že byl v Ostravě zprvu cizincem, mu ovšem nevadilo. Naopak: „Člověk díky tomu vidí ostře, netrpí slepotou každodennosti…“

Trvalo delší dobu, než se v jeho hlavě – a pak v jeho ateliéru v pražských Holešovicích – začal rodit plán, který si získal podporu majitele Vítkovických železáren Jana Světlíka. Jeho jádrem bylo přesvědčení, že nemá smysl, aby se z místa, kde kdysi pracovaly tisíce lidí, stal jenom mrtvý skanzen. Nehybná vzpomínka na dobu, která se nevrátí. Zároveň ovšem bylo třeba čelit tomu, aby se celá oblast nerozpadla. Aby navždycky nezmizela. Aby ji nepohřbil čas. A tak se oblast Dolních Vítkovic, od Ostravy jakoby oddělená, a přitom k ní neoddělitelně patřící, začala na prahu druhé dekády 21. století měnit. Kam vás tedy Jiří Vejvoda zavede v dalším díle pořadu Slavná auditoria? Tímto místem bude česká Stavba roku 2013. Zevrubně přebudovaný vítkovický plynojem. Nyní Multifunkční aula Gong. Není známo, že by na celé naší planetě bylo cosi podobného. Pouze v Ostravě… Premiéra pořadu je připravena na pondělí 11. listopadu v 19:00 hodin.

Hostem Marka Šulce v pořadu Hudba v miléniu bude ve 46. týdnu bude světová sopranistka Julia Lezhneva. Ruská sopranistka Julia Lezhneva vystudovala Grečaninovu hudební akademii a poté zpěv a hru na klavír na Moskevské státní konzervatoři P. I. Čajkovského. V sedmnácti letech si získala pozornost vítězstvím na Mezinárodní pěvecké soutěži Jeleny Obrazcovové a následujícího roku zahajovala společně s Juanem Diegem Flórezem Rossiniho operní festival v Pesaru. V roce 2008 začala studovat u Dennise O’Neilla v Cardiffu a vzdělání dokončila u Yvonne Kenny na londýnské Guildhall School of Music and Drama a rovněž v mistrovských kurzech u Jeleny Obrazcovové, Alberta Zeddy a Thomase Quasthoffa. V roce 2009 získala první cenu na Mezinárodní pěvecké soutěži Mirjam Helin v Helsinkách a v roce 2010 zvítězila v Mezinárodní operní soutěži v Paříži, a to coby nejmladší soutěžící v dějinách přehlídky. V roce 2011 jí německý měsíčník Opernwelt udělil titul Mladá pěvkyně roku za debut v bruselském operním domě La Monnaie. Následujícího roku vystupovala na galavečeru soutěže Les Victoires de la Musique Classique v Paříži a také na Salcburském festivalu v Händelově Tamerlánovi po boku Plácida Dominga a Bejuna Mehty. Pravidelně vystupuje se soubory jako La Voce Strumentale, Concerto Köln, Il Giardino Armonico, MusicAeterna, Venice Baroque Orchestra a Basilejským komorním orchestrem v Berlíně, Mnichově, Moskvě, Vídni, Madridu, Amsterdamu i dalších městech. Hostuje na mnoha mezinárodních festivalech, například v Lucernu, v Rheingau a na Šlesvicko-holštýnském hudebním festivalu. V roce 2019 působila jako rezidenční umělkyně na letním festivalu v Bad Kissingenu. V říjnu 2019 debutovala s Berlínskými filharmoniky pod taktovkou Ádáma Fischera a únoru 2020 se poprvé představí ve vídeňském sále Musikverein. Pěvkyně má exkluzivní uměleckou smlouvu s vydavatelstvím Decca. Pořad má premiéru v úterý 11. listopadu v 19:00 hodin.

Dalším hostem Ivana Dlaska v pořadu Z archivu osobností je operní režisérka Magdalena Švecová. Magdalena Švecová vystudovala nejprve hru na housle na konzervatořích v Českých Budějovicích a v Praze, dále na Universität für Musik und darstellende Kunst ve Vídni. V roce 2004 absolvovala na JAMU v Brně operní režii ve třídě docentky Aleny Vaňákové. Komorní opera JAMU uvedla například její inscenace Milhaudovy Opuštěné Ariasny a Osvobozeného Thésea, Žirafí operu Markéty Dvořákové, Počátek románu a balet Rákós Rákoczy Leoše Janáčka (premiéra v rámci Mezinárodního festivalu Janáčkovo Brno 2004). K dalším jejím inscenacím patří Krčkova elektroakustická opera Nevěstka Raab (2003) a Stravinského Příběh vojáka (2005), který byl zahajovacím představením po rekonstrukci otevřeného divadla Reduta v Brně. Pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni nastudovala Donizettiho Dona Pasquala (2005), Mozartovu Figarovu svatbu (2007), Dvořákova Jakobína (2010) a Krčkovu operu Šaty, jaké svět neviděl (2014). Pro Národní divadlo v Praze vytvořila inscenaci Smetanovy Prodané nevěsty (2008) a spolupracovala na uvedení Brittenovy Noemovy potopy (2016). V Národním divadle Brno režírovala Nápoj lásky (2017). V rámci festivalu Smetanova Litomyšl byla v letech 2012 a 2013 uvedena její inscenace barokní opery Henryho Purcella The Fairy Queen a pro ročník 2015 nastudovala act de ballet Jeana-Phillipa Rameaua Pygmalion. Spolupracuje také s Festivalem komorní hudby v Českém Krumlově, pro který nastudovala dvě inscenace v rámci projektu Barokní noc 2015 a 2016. Vyučuje operní herectví na Plzeňské konzervatoři a specializuje se na jevištní pohyb v rámci hudebně dramatického žánru. Od roku 2015 také působí jako moderátorka pořadu Noční Mikrofórum v Českém rozhlase. O své oblíbené hudbě více prozradí v pořadu, který má premiéru ve čtvrtek 14. listopadu v 19:00 hodin.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]