Týden s tancem
Nové české taneční filmy v on-line premiéře
Ve čtvrtek 11. února 2021 budou mít on-line premiéru dva zbrusu nové taneční filmy, které přetlumočí dvě sólová jevištního díla do filmového jazyka. Festival tanečních filmů, který od roku 2009 systematicky sleduje, prezentuje, ale i produkuje tzv. dance for camera filmy, využil programu Ministerstva kultury ČR podporující tzv. digitalizaci uměleckého obsahu, a stal se jejich producentem. Vytipoval dva klenoty současné taneční scény a jejich autorkám pak nabídl možnost vytvořit z existujících inscenací filmové „metaverze“.
V prvním případě šlo o autorské sólo Cécile Da Costa Roselyne, ve druhém pak o choreografii Lenky Vagnerové Dark Horse – sólo pro Fanny Barrouquére. Určitou zajímavostí může být fakt, že v obou případech jsou protagonistkami francouzské tanečnice žijící v Praze. Premiéra filmů proběhne na facebookové stránce Festivalu tanečních filmů 11. února 2021 od 19:30.
Příběh ženy, která zapomněla žít svůj život, ztvárnila Cécile Da Costa ve fascinující performanci Roselyne. Filmová režisérka Tereza Vejvodová, která už v žánru dance for camera dříve vytvořila několik snímků (například Servant, 2018 či Delimination, 2019) přistoupila k filmové adaptaci této choreografie s velkým respektem: „Šlo mi především o napojení se na esenci inscenačního záměru a ve volbě prostředků jsem se řídila vývojem vnitřního stavu Roselyne,“ komentuje svůj přístup k filmovému zpracování choreografie Tereza Vejvodová. Pro autorku inscenace představovalo natáčení určitý experiment: „Chtěla jsem zjistit, co se stane s postavou Roselyne v jiném prostředí, než je jeviště,“ říká.
Na působivé lokace a metaforický příběh vsadil filmový tým vedený režisérem Tomášem Polákem. Ten, s autorkou choreografie Lenkou Vagnerovou, točil filmovou podobu Dark Horse na břehu přírodní nádrže Kristýna, v uličkách Hrádku nad Nisou a v Synagoze na pražské Palmovce. Atmosféru snímku dokresluje originální hudba Ivana Achera se sugestivním zpěvem Jany Vébrové. Fanny Barrouquére postavu „černého koně“ tančí už od roku 2012, kdy měla choreografie Dark Horse premiéru ve Švédsku.
Vývoj obou filmových projektů sledoval z Londýna David Hinton, britský režisér, autor několika kultovních tanečních filmů a dlouholetý spolupracovník Festivalu tanečních filmů. Jako mentor provázel tvůrce v on-line konzultacích přípravou scénáře a storyboardu, a poté konzultoval postprodukci a střihovou skladbu. Film, zejména ten taneční, podle Hintona totiž vzniká ve střižně.
„Chtěli jsme zasadit semínko choreografie a vypěstovat film,“ komentuje celý projekt umělecká ředitelka FTF Jana Návratová, „nechtěli jsme digitalizovat díla, která vznikla pro jeviště, ale chtěli jsme jejich obsahovou esenci nechat vyznít ve filmové podobě, nabídnout další inkarnaci jejich silnému obsahu,“ dodává.
Pražský komorní balet uvádí další stream
Pražský komorní balet zpřístupní v pátek 12. února na Mall.tv další záznam choreografií, tentokrát Holoubka a Musicu Slovacu, choreografická díla Pavla Šmoka. Holoubek je působivým dramatickým ztvárněním Erbenovy balady na hudbu Antonína Dvořáka a Musica Slovaca pak nestárnoucí choreografie, moderní balet, který vychází z ducha slovenského folklóru. Obě choreografie Pavla Šmoka soubor natočil na sklonku loňského roku v Divadle na Vinohradech. Na internetové televizi Mall.tv bude k dispozici tento profesionální záznam choreografií až do 14. března.
Holoubek je známou baladou Karla Jaromíra Erbena, na jejíž motivy napsal Antonín Dvořák v roce 1896 ve Žďáře tuto stejnojmennou symfonickou báseň. Mladá žena, která otráví svého manžela kvůli mladšímu nápadníkovi, prožívá kruté výčitky svědomí, které ji nakonec doženou k sebevraždě. Pavel Šmok k premiéře Holoubka v roce 1993 uvedl: „Dvořák ve svém Holoubkovi nesleduje Erbenovu baladu nijak ‚doslovně‘. Proto ani moje taneční ztvárnění ‚nevypráví‘ děj přímočaře. Zvolil jsem tu formu ‚divadla na divadle‘ a zasadil příběh do prostředí podivného masopustu: příběh se proměňuje jakoby ve vdovin zlý sen, noční můru, a něžný holoubek ve smrtihlava.“
Ve skladbě Musica Slovaca se soudobý slovenský skladatel Ilja Zelenka inspiroval dvěma žatevními písněmi z Čičman a Dolného Vadičova. Z ducha slovenského folklóru vychází i Šmokova choreografie. Je to jakási pocta moderního baletu jednomu z jeho základních inspiračních zdrojů – lidovému tanci.
Ponec online:
Tanec okem kamery – taneční film 2020
Třídílná minisérie online debat o tanci pokračuje z Ponce tento pátek 12. února: v druhém dílu se setkáme se třemi etablovanými umělci působícími ve třech uměleckých skupinách. Václav Kuneš a jeho 420people, Viliam Dočolomanský a Farma v jeskyni, Barbora Látalová spolu se svým spolkem Ostružina. V loňském roce vytvořili krátké taneční filmy a nenechávají tak diváka zapomenout na tanec. Moderuje Honza Malík, dramaturgyně Tereza Krčálová.
„Nepříznivé podmínky nás všechny donutily jednat a vy uvidíte, jak se někteří umělci nenechali odradit. Neotřelý formát vám nabídne nejen pohled okem kameramana ale i okem diváka. Rozmanitost pohledů na konkrétní taneční díla zachycená kamerou má za cíl jediné – navést k novým pohledům, novému vnímání. Zveme vás na malou diskusní show, do které se i vy budete moci zapojit,“ vzkazují organizátoři.
Do debaty se budete moci zapojit v aplikaci Zoom kliknutím na odkaz ZDE. Akce proběhne v češtině. Tvůrce večera můžete také podpořit dobrovolným vstupným ZDE.
Tanec a fyzika – online laboratoř
Nasaďte si fyzikální brýle a sestrojte svoji choreografii, vybízí Ponec v další pozvánce. Půjde o stream v neděli 14. února od 17 hodin odpoledne.
Tvůrci představení Tanec a fyzika Fg = G [(m1m2)/r2] vás zvou do své fyzikálně-choreografické laboratoře. Součástí inscenace jsou i taháky na představení. Každý z nich se formou krátkého filmu věnuje fyzikálním jevům, které autoři využívají v představení. Pojďte s námi objevovat zákony, vzorce a teze, které se ve filmech skrývají a následně si vytvořit vlastní krátké choreografie inspirované tím, co ve filmech najdete.
Budete potřebovat: barevné papíry RGB (1 červený, 1 zelený, 1 modrý); pohodlné oblečení pro zkoumání fyzikálních pohybů; prostor na pohyb (dle možností)
Laboratoří vás provedou choreografky a tanečnice Barbora Látalová, Zden Brungot Svíteková, speciální host a mnoho variant hudebního popcornu.
Akce proběhne online v aplikaci Zoom. Vstupné je dobrovolné a podpoří tvůrce události. Registrovat se je možné: bit.ly/TF-onlinelab
Balet online v zahraničí
Britský Northern Ballet před několika dny zveřejnil svou jarní digitální sezonu, v rámci níž každé dva týdny vydá ke zhlédnutí taneční film či záznam inscenace. V pátek 5. února byl zveřejněn krátký film Northern Lights, 19. února naváže balet Victoria o britské panovnici choreografky Cathy Marston, 5. března taneční film Have Your Cake Kennetha Tindalla a 19. března What used to, no longer is choreografa a člena souboru Ballet Black Mthuthuzeli Novembera.
Královský balet v pátek 12. února na své platformě uveřejní 3. jednání Raymondy v choreografii Rudolfa Nurejeva s Natalii Osipovovou a Vadimem Muntagirovem v hlavních rolích, záznam z roku 2019 bude možné zhlédnout jako obvykle za poplatek tří liber.
Na Youtube polské Opery Narodowe se můžete podívat na taneční část Novoročního gala představení, jehož součástí jsou duety z baletů Labutí jezero, Slavnost květin v Genzanu nebo Satanella, stejně jako tři současné choreografie Krysztofa Pastora.
Americký Ballet West se podělil o své ztvárnění Smaragdů na hudbu Gabriela Faurého ze slavných Drahokamů George Balanchina, Australian Ballet zveřejnil další z řady tanečních filmů, které vznikají v rámci projektu Bodytorque.Digital, tentokrát se jedná o choreografii Breathe Paula Knoblocha a v neděli 14. února v jednu hodinu odpoledne bude možné se podívat na duet z inscenace Popelky v choreografii Matthewa Bournea.
Prix de Lausanne 2021
V sobotu proběhlo finále slavné Prix de Lausanne. Letošního čistě digitálního ročníku, kdy studenti z celého světa do švýcarského Lausanne zaslali nahrávky svých tréninků, klasických a současných variací, se zúčastnilo 78 tanečníků, z nichž se dvacítka dostala do finále. V něm získal zlatou medaili a stipendium Oak Foundation Portugalec António Casalinho. Dále byli stipendii oceněni Leca Abdel-Nour, Andrey Jesus Maciano, Seojeong Yun, Shunhei Fuchiyama a Ashley Coupal. V letošním roce se rovněž poprvé konala soutěž mladých choreografů, výhru a místo v seznamu současných variací pro příští ročník získali Samuel Winkler z Baletní školy Johna Neumeuera s choreografií Suppress a Maya Smallwood z kanadské National Ballet School s choreografií Unravel. Záznam finále (jakož i všech předchozích dní) můžete zhlédnout na Youtube kanálu Prix de Lausanne.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]