Týden s tancem
Holektiv připravil online verzi projektu Kafeeklatsch
S ohledem na přetrvávající koronavirová opatření se soubor Holektiv rozhodl zpracovat jedno z jejich oblíbených představení, Kaffeeklatsch, do audiovizuální podoby. Autorky přenesly představení do prostoru kavárny, která, stejně jako divadla, musí být až na výdejová okénka uzavřena. Speciální online verzi představení s tancem, akrobacií a kávou mohou diváci zhlédnout už od 12. března a půjde to po celý měsíc až do 16. dubna letošního roku.
„Už v březnu jsme se rozhodly neposkytovat záznamy našich představení z divadelního sálu. Místo toho se snažíme po celou dobu hledat jiné, atraktivnější formy, jak být i přes restrikce s diváky alespoň nějak v kontaktu. Od nového roku proto nabízíme pravidelné online ranní rozcvičky a večerní taneční lekce. V prosinci jsme uvedly online zkrácenou verzi nového představení Vrány, abychom diváky nechaly nasát atmosféru a zároveň neprozradily vše. Nyní jsme pro ně připravily speciální verzi představení Kaffeeklatsch. Vzhledem k tématu inscenace, a k tomu, že jsou kavárny také uzavřeny, jsme se rozhodly přenést představení do kavárny Kolektor v prostoru Veletržního paláce a kameře jej více přizpůsobit,” vysvětluje jedna ze členek trojlístku souboru a autorek Andrea Vykysalá.
Kaffeeklatsch byl poprvé uveden v roce 2017 (naše recenze je zde). Od té doby se dočkalo představení mnoha repríz po celé České republice i v zahraničí. Těsně před vypuknutím koronavirové pandemie bylo představení uvedeno na italském festivale Officine CAOS. Poslední pražská repríza proběhla venku na dvoře divadla La Fabrika v září – chvíli předtím, než byla divadla u nás uzavřena.
„Kaffeeklatsch je představení, které nás i po mnoha odehraných reprízách neuvěřitelně těší. Stále v něm nalézáme nové věci, odkazy a narážky na současnost i minulost, je stále aktuální. Je pro nás výzvou přizpůsobovat ho jiným prostorům – venkovním, anebo nedivadelním. Věříme, že i na diváky může speciální uvedení z kavárny zapůsobit a že je v neposlední řadě potěší a pobaví. Protože v těchto časech potřebujeme chvíli odreagování všichni,“ uvádějí shodně Eva Stará, Karolína Křížková a Andrea Vykysalá.
Diváci obdrží po zakoupení elektronické vstupenky přes portál GoOut odkaz, přes který se budou moci na představení až do 16. dubna kdykoliv podívat, třeba i opakovaně. Po uplynutí lhůty přestane být odkaz aktivní. Vstupenky bude možné kupovat rovněž až do 16. dubna.
Festival Cinedans bude letos online
Letos by za normálních okolností proběhl 17. ročník nizozemského festivalu tanečních filmů Cinedans FEST. Diváky ale čeká online program. Festival se věnuje tanečním filmům, respektive dílům z žánru dance for camera, ale uvádí také dokumenty, obvykle program čítá kolem šedesáti snímků. V online verzi pro rok 2021 slibuje výběr 116 děl ze 36 zemí světa. Krátké filmy, studentské filmy, dokumenty, speciály a mnoho dalšího. Ke zhlédnutí filmů bude zapotřebí online festivalový pas, který umožní sledování ve všech dnech, základní cena je 25 Euro, studentská 12,50 Euro. Online ročník festivalu Cinedans se uskuteční od 26. do 28. března. Podrobnosti najdete na stránkách festivalu zde.
Chystá se premiéra: metaBALETKY Spitfire Company a Miřenky Čechové
Spitfire Company připravuje premiéru multimediální inscenace metaBALETKY tanečnice, spisovatelky, divadelní režisérky a herečky Miřenky Čechové, kterou uvede online z Paláce Akropolis každý den od 3. do 6. května 2021 vždy od 20:00 hod. Projekt propojí filmové záběry, animaci, divadelní stream a live chat s diváky. Vychází z úspěšného autobiografického románu Baletky, který zachycuje prostředí taneční konzervatoře v 90. letech a autentické zážitky hlavní protagonistky. Ještě než se titul dostal na pulty knihkupectví, způsobil nemalý rozruch v části baletní komunity. V představení metaBALETKY odhaluje Miřenka Čechová proces vypořádání se s následnou vlnou reakcí a emocí. Rozkrývá intimní svět, ve kterém čelí strachu promluvit a postavit se tradičním autoritativním názorům.
Rok od vydání autobiografického románu Baletky, který syrově odkrývá a ironizuje prostředí výuky pražské Taneční konzervatoře v 90. letech, pokořila kniha z nakladatelství Paseka magickou hranici 10 000 prodaných kusů. I přes četné pozitivní reakce vyvolala kniha vlnu nevole v řadách tanečníků, tanečnic i tanečních teoretiček. „Kniha před svým vydáním způsobila v určité části baletní komunity otřes. Ta měla okamžitě jasno: ‚Musím být zamindrákovaná, protože nejsem baletka. Jak jinak bych mohla veřejně kriticky mluvit o baletu, a shazovat jej tak z nedotknutelného piedestalu?‘ Nikdo z nich ale nerozporoval samotný obsah, většina kritiků rozporovala jen a pouze mě a můj čin,“ popisuje Miřenka Čechová. Sama ale přiznává, že ji rychlá smršť reakcí a nálepek zasáhla. „Hrála jsem hrdinku a přesvědčovala jsem se, že se mě pár ošklivých slov nemůže dotknout. Mou sebeúctu začal ale postupně nahlodávat již dávno vytěsněný strach, kterému jsem začala podléhat. Mezní situace vždy sublimuji do tvorby. Stejně jako tomu bylo u většiny mých autorských věcí, které mě někam posunuly (S/he is Nancy Joe, FAiTH, Miss AmeriKa), je tomu i v případě metaBALETEK.“
Podle vlastních slov autorky je nové představení otevřenou zpovědí o odvaze postavit se moci a vlastnímu strachu z následků ztráty bezpečného místa uvnitř společnosti. „Dostala jsem desítky zpráv a dopisů od žen, které sdílely podobné osobní zážitky, traumata a zkušenosti, a to nejen se studiem baletu. I to mě přimělo zabývat se tématem strachu – strachu, který prožívají ti, jenž se chtějí utkat s nerovným nepřítelem a čelí překážkám společnosti. Nedělám si naděje, že by má kniha změnila poměry výuky baletu na tradičních školách, a ani to nebylo mým cílem. Na druhou stranu jako umělec věřím, že je nutné divadlem komunikovat fenomény překračující osobní zkušenost, jako jsou například obavy a strach vystoupit proti většině a přihlásit se o své právo,“ prozrazuje Miřenka Čechová.
metaBALETKY budou syntézou filmových obrazů, animace, divadelních vstupů a živé interakce s diváky přes chatovací platformu. Podobu představení má částečně v rukou publikum, které může v reálném čase klást dotazy a reagovat a ovlivnit tak následný průběh. „Představení bude určitě pokaždé jiné. Jsem zvědavá, jaký impuls přijde od diváků a jak mě ovlivní. Pandemie posunula naše uvažování o divadle a toto představení je toho důkazem. Je to pro mě experiment, jak se přiblížit živému divadelnímu zážitku, a navíc využít možnosti filmu,“ říká autorka.
Projekt bude postaven i na výrazné hudební složce. Performerku doprovodí DJka Mary C a skladatel Martin Tvrdý, s nímž Čechová vytvořila oceňované představení Miss AmeriKa. Za kameru se postaví Tereza Vejvodová, nový režijní objev v žánru dance for camera, s níž už Miřenka Čechová spolupracovala v rámci projektů Tantehorse.
Vstupenky budou k zakoupení od 1. dubna v předprodeji na GoOut za 200 Kč.
Online tipy ze světa: streamy a záznamy
Nizozemské NDT, konkrétně jeho soubor mladých tanečníků NDT2 v tomto týdnu zveřejní ve třech po sobě jdoucích večerech (18.–20. 3.) živý přenos složeného programu Souls made apparent. První část večera přinese choreografii 27‘52‘‘ Jiřího Kyliána, následovat bude světová premiéra díla Marca Goeckeho. Streamy začínají vždy v 19.15, nutné je pokaždé zakoupit vstupenku za symbolických 15 EUR zde. Půjde o živé vysílání a prodej e-vstupenek končí hodinu před začátkem streamu.
Svou vlastní streamovací platformu spustil před několika dny rovněž Béjart Ballet Lausanne. Na adrese bejart.tv můžete jednak za jednorázový poplatek zhlédnout dokumenty a záznamy představení, případně se přihlásit pomocí předplatného (16 dolarů za rok) a po 365 dní mít přístup ke všemu, co se na webu objeví.
Americký New York City Ballet rozjel na YouTube kanálu svou jarní digitální sezónu. Po baletu Téma a variace je aktuálně možno zhlédnout další choreografii z dílny George Balanchina. Jedná se o Stravinského houslový koncert z roku 1972, v záznamu se představí na příklad Sara Mearns, Taylor Stanley nebo Sterling Hyltin. Podrobnější informace o díle si můžete doplnit i půlhodinovým videem, v němž se jednak o své zkušenosti dělí jednotliví interpreti, jednak je jeho součástí i zkouška jedné z pasáží s tanečnicí Claire Kretzschmar.
Až do konce července je možné přímo na webu pařížské Opery zhlédnout program ze světových premiér děl současných choreografů, která byla v prázdném Palais Garnier natočena během letošní zimy, když se podzimní premiéra nemohla uskutečnit naživo. Na večeru se podílela jména jako Sidi Larbi Cherkaoui, Damien Jalet, Tess Voelker a Mehdi Kerkouche.
Zdarma je aktuálně na platformě Opéra chez soi ke zhlédnutí rovněž Labutí jezero s nedávno předčasně zesnulým Patrickem Dupondem coby Siegfriedem a Marie-Claude Pietragallou jako jeho Odettou a Odilií. Jedná se o inscenaci choreografa Vladimira Bourmeistera, který se pokusil navrátit k původní podobě partitury baletu v podobě, v jaké ji Petr Iljič Čajkovskij vytvořil v roce 1877 (byť ne vždy je zcela stoprocentní). Za poplatek 8 dolarů je poté k dispozici balet La Source choreografa Jean-Guillaume Barta.
Královská opera v Covent Garden v minulých dnech oznámila, že 17. května opět otevře své dveře publiku. Královský balet by se měl představit v programu složeném z Within the Golden Hour Christophera Wheeldona a hned dvou novinek od Crystal Pite. Krom omezeného počtu diváků v sále by však stále mělo být možné představení sledovat paralelně díky streamovací platformě operního domu.
Balet Národního divadla online již ve čtvrtek
Připomínáme také, že od čtvrtka 18. března do středy 24. března budou mít diváci možnost sledovat na sociálních sítích baletu ND zdarma premiéru choreografa Douglase Lee Puppet.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]