Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Co se děje ve světě tance: Holektiv uvede svou inscenaci Kafeeklatsch online, na květen chystá online premiéru Miřenka Čechová a Spitfire Company. Přinášíme tipy pro tento týden na streamy i vysílání ze záznamů ze zahraničí.
Holektiv: Kaffeeklatsch – Letní Letná 2017 (zdroj Letní Letná / foto František Ortmann)

Holektiv připravil online verzi projektu Kafeeklatsch
S ohledem na přetrvávající koronavirová opatření se soubor Holektiv rozhodl zpracovat jedno z jejich oblíbených představení, Kaffeeklatsch, do audiovizuální podoby. Autorky přenesly představení do prostoru kavárny, která, stejně jako divadla, musí být až na výdejová okénka uzavřena. Speciální online verzi představení s tancem, akrobacií a kávou mohou diváci zhlédnout už od 12. března a půjde to po celý měsíc až do 16. dubna letošního roku.

Už v březnu jsme se rozhodly neposkytovat záznamy našich představení z divadelního sálu. Místo toho se snažíme po celou dobu hledat jiné, atraktivnější formy, jak být i přes restrikce s diváky alespoň nějak v kontaktu. Od nového roku proto nabízíme pravidelné online ranní rozcvičky a večerní taneční lekce. V prosinci jsme uvedly online zkrácenou verzi nového představení Vrány, abychom diváky nechaly nasát atmosféru a zároveň neprozradily vše. Nyní jsme pro ně připravily speciální verzi představení Kaffeeklatsch. Vzhledem k tématu inscenace, a k tomu, že jsou kavárny také uzavřeny, jsme se rozhodly přenést představení do kavárny Kolektor v prostoru Veletržního paláce a kameře jej více přizpůsobit,“ vysvětluje jedna ze členek trojlístku souboru a autorek Andrea Vykysalá.

Kaffeeklatsch byl poprvé uveden v roce 2017 (naše recenze je zde). Od té doby se dočkalo představení mnoha repríz po celé České republice i v zahraničí. Těsně před vypuknutím koronavirové pandemie bylo představení uvedeno na italském festivale Officine CAOS. Poslední pražská repríza proběhla venku na dvoře divadla La Fabrika v září – chvíli předtím, než byla divadla u nás uzavřena.

Kaffeeklatsch je představení, které nás i po mnoha odehraných reprízách neuvěřitelně těší. Stále v něm nalézáme nové věci, odkazy a narážky na současnost i minulost, je stále aktuální. Je pro nás výzvou přizpůsobovat ho jiným prostorům venkovním, anebo nedivadelním. Věříme, že i na diváky může speciální uvedení z kavárny zapůsobit a že je v neposlední řadě potěší a pobaví. Protože v těchto časech potřebujeme chvíli odreagování všichni,uvádějí shodně Eva Stará, Karolína Křížková a Andrea Vykysalá.

Diváci obdrží po zakoupení elektronické vstupenky přes portál GoOut odkaz, přes který se budou moci na představení až do 16. dubna kdykoliv podívat, třeba i opakovaně. Po uplynutí lhůty přestane být odkaz aktivní. Vstupenky bude možné kupovat rovněž až do 16. dubna.

 

Festival Cinedans bude letos online
Letos by za normálních okolností proběhl 17. ročník nizozemského festivalu tanečních filmů Cinedans FEST. Diváky ale čeká online program. Festival se věnuje tanečním filmům, respektive dílům z žánru dance for camera, ale uvádí také dokumenty, obvykle program čítá kolem šedesáti snímků. V online verzi pro rok 2021 slibuje výběr 116 děl ze 36 zemí světa. Krátké filmy, studentské filmy, dokumenty, speciály a mnoho dalšího. Ke zhlédnutí filmů bude zapotřebí online festivalový pas, který umožní sledování ve všech dnech, základní cena je 25 Euro, studentská 12,50 Euro. Online ročník festivalu Cinedans se uskuteční od 26. do 28. března. Podrobnosti najdete na stránkách festivalu zde.

metaBALETKY (zdroj Spitfire Company)

Chystá se premiéra: metaBALETKY Spitfire Company a Miřenky Čechové
Spitfire Company
připravuje premiéru multimediální inscenace metaBALETKY tanečnice, spisovatelky, divadelní režisérky a herečky Miřenky Čechové, kterou uvede online z Paláce Akropolis každý den od 3. do 6. května 2021 vždy od 20:00 hod. Projekt propojí filmové záběry, animaci, divadelní stream a live chat s diváky. Vychází z úspěšného autobiografického románu Baletky, který zachycuje prostředí taneční konzervatoře v 90. letech a autentické zážitky hlavní protagonistky. Ještě než se titul dostal na pulty knihkupectví, způsobil nemalý rozruch v části baletní komunity. V představení metaBALETKY odhaluje Miřenka Čechová proces vypořádání se s následnou vlnou reakcí a emocí. Rozkrývá intimní svět, ve kterém čelí strachu promluvit a postavit se tradičním autoritativním názorům.

Rok od vydání autobiografického románu Baletky, který syrově odkrývá a ironizuje prostředí výuky pražské Taneční konzervatoře v 90. letech, pokořila kniha z nakladatelství Paseka magickou hranici 10 000 prodaných kusů. I přes četné pozitivní reakce vyvolala kniha vlnu nevole v řadách tanečníků, tanečnic i tanečních teoretiček. „Kniha před svým vydáním způsobila v určité části baletní komunity otřes. Ta měla okamžitě jasno: ‚Musím být zamindrákovaná, protože nejsem baletka. Jak jinak bych mohla veřejně kriticky mluvit o baletu, a shazovat jej tak z nedotknutelného piedestalu?‘ Nikdo z nich ale nerozporoval samotný obsah, většina kritiků rozporovala jen a pouze mě a můj čin,“ popisuje Miřenka Čechová. Sama ale přiznává, že ji rychlá smršť reakcí a nálepek zasáhla. „Hrála jsem hrdinku a přesvědčovala jsem se, že se mě pár ošklivých slov nemůže dotknout. Mou sebeúctu začal ale postupně nahlodávat již dávno vytěsněný strach, kterému jsem začala podléhat. Mezní situace vždy sublimuji do tvorby. Stejně jako tomu bylo u většiny mých autorských věcí, které mě někam posunuly (S/he is Nancy Joe, FAiTH, Miss AmeriKa), je tomu i v případě metaBALETEK.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments