Týden s tancem
Letošní ročník Festivalu tanečních filmů zná své vítěze. Hlavní cenu odborné poroty (Jana Návratová, Jiří Bartovanec, Alla Kovgan), jakož i cenu diváků si odnesl český snímek Delimitation režisérky Terezy Vejvodové (dvoudílný rozhovor s autorkou zde a zde) s Markétou Jandovou v hlavní roli. K tomu si zvláštní uznání festivalu odnesla díla Am I Paris Redhy Medjellekho, Salidas Michaela Fettera Nathanského a Fibonacci Tomáše Hubáčka.
Novinka od Losers Cirque Company
Novocirkusoví Losers Cirque Company zvou na novou akrobatickou show Konkurz. Tentokrát si v inscenaci, jejíž průběh ovlivní sami diváci, vzali na mušku soutěživost, posedlost vítězstvím i cenu, kterou je za úspěch člověk ochoten zaplatit. Show, pestrou jak vylhaný životopis, poprvé uvedou 14. června v Divadle Bravo!, aby se pak na letní sezónu přesunula do Anežského kláštera, kam mohou diváci zavítat hned 15., 22. nebo 23. června. Režisérem Konkurzu je Petr Horníček, který je spolu s Matějem Randárem i autorem scénáře. Choreografie je dílem Tomáše Pražáka. O hudební doprovod se postaral kytarista a skladatel Kirill Yakovlev.
Rámcem inscenace, plné úchvatné akrobacie, tance a živé hudby, je konkurz na nedefinovanou pozici. Nikdo předem neví, o co se vlastně usiluje a jaké podmínky a předpoklady jsou nutné pro vítězství. Každý se proto snaží projevit veškerý svůj talent a schopnosti, být nejlepší. Od příchodu, kdy se osobnost účastníků zredukuje na pořadové číslo, jsou všichni navzájem rivalové. Společné zážitky ale jejich vztahy promění… Tím, kdo podporuje stále houstnoucí atmosféru nejistoty a nervozity, je postava porotce. Jako zlý loutkař zneužívá své postavení a s rozkoší demonstruje nadvládu nad uchazeči. Provokuje je k posouvání jejich fyzických, duševních i morálních hranic. Svým přístupem probouzí v uchazečích temné stránky jejich osobností, takže v prostředí bez stabilních pravidel postavy začnou pochybovat, zda něčeho dosáhnou, budou-li hrát fér. Přímými účastníky Konkurzu se stanou samotní diváci. Nejen, že sami rozhodnou o vítězi konkurzu, ale někteří se na okamžik ocitnou ve skupině jeho konkurentů. „V běžném životě se čím dál častěji dostáváme do situací, kdy musíme dokazovat svou kvalitu, kvalifikaci nebo sílu,“ říká principál Loserů, autor, režisér a scénograf Konkurzu Petr Horníček, a dodává: „S narůstajícím trendem, kdy za život vystřídáme hned několik zaměstnání, se o to častěji ocitáme přede dveřmi, do kterých chce naráz vstoupit více lidí. V době, kdy je navíc spousta lidí vlivem pandemie coronaviru nucena změnit obor, vnímáme toto téma jako velmi aktuální.”
Premiéra Cirku La Putyka
Premiéra pohybově-novocirkusové inscenace Runners ve společné režii Rostislava Nováka ml. a Víta Neznala s mezinárodním obsazením, živou hudbou a scénografií v podobě unikátního obrovského běhacího pásu proběhne 8. června 2021 v cirkusovém šapitó Azyl78.
„Runners. Běh. Čas. Oslava společného okamžiku. Dokážeme si uchovat obraz, myšlenku, vzpomínku, když čas nezastavíme? Příběhy, které se nedají zastavit, které spojuje společné místo, společný cíl. Svoboda v pohybu, svoboda v omezení. Být spolu. Zastavme ten okamžik. A nebo si ho aspoň uchovejme v paměti. Tanec, groteska, příběh, akrobacie, živá hudba. Stroj a příroda. Příběh jednotlivce i vás. Každý se v tom najdeme. Zastavme se společně,” vysvětluje poeticky na úvod Rosťa Novák ml.
„Runners jsou o životě v běhu. O tom, jak se pořád za něčím honíme, neustále něco nestíháme, jak děláme příliš mnoho věcí najednou, ženeme se za těžko dosažitelnými cíli a nemůžeme se zastavit. Paradoxní ale je, že se před vším tím shonem snažíme utéct. Chodíme běhat, abychom si odpočinuli,” uvedl ke vzniku námětu Vít Neznal.
Z hlediska žánru Runners propojí pohybové divadlo s novým cirkusem. V mezinárodně obsazené inscenaci se představí americký akrobat a dlouholetý člen Cirku La Putyka Ethan Law, vítěz České taneční platformy 2019 Viktor Černický, Tina Afiyan Breiová, která spolupracovala se světoznámými režiséry (R. Olivan, T. Ryckewaert), a objev současné české taneční scény Sabina Bočková, nedávno nominovaná do úzkého výběru prestižního festivalu Aerowaves. Živý hudební doprovod obstarají Jan Čtvrtník a Veronika Linhartová. Zásadní roli hraje v inscenaci scénografie v podobě obrovského běhacího pásu, který byl na míru vyroben ve Velké Británii.
Od začátku spolupracují tvůrci s profesionálním trenérem Ianem Adensamem, který vede performery ke správné běžecké technice, k tomu, aby tělo zatěžovali co nejméně, nebo možná co nejlépe, protože běh je pro tělo zátěží vždy. „Radil nám také ohledně obuvi, stravy, zkrátka dělá vše pro to, abychom se v představení mohli věnovat i něčemu jinému než jen běhu. Soustředili jsme se především na to, jak běhat, aby performeři přestali myslet na to, že běží. Něčím jsme se inspirovali u vytrvalostního běhu, něčím u sprintu a přiznávám, že i my jsme se nechali strhnout knihou Zrozeni k běhu,“ dodává Neznal. Kolik kilometrů během představení performeři uběhnou, bude ale nejspíše jasné až na premiéře.
Téma běhu prostoupí nejen samotné představení, ale i doprovodné akce: běhání s fanoušky Cirku La Putyka i diváky a podpora charitativního projektu. „Jakmile se o to začnete zajímat, je těžké tomu nepropadnout. Chtěli bychom tento pocit nějak předat i divákům, tak možná, že nebude od věci, když přijdou na představení v pohodlné obuvi,“ uzavírají tvůrci.
Tata Bojs, DekkaDancers a Velký třesk
Vydat se s Tata Bojs a DekkaDancers do budoucnosti a cestovat v čase tam i zpět. To vše zažijí návštěvníci letní scény Azyl78 díky audiovizuálnímu tanečnímu koncertu Velký třesk! V představení Tata Bojs odvypráví příběh skladbami z nejnovějšího alba Jedna nula, ale i jejich nadčasového Nanoalba z roku 2004 a DekkaDancers jeho děj zatančí. Společný počin muzikantů a tanečníků spojí melodičnost, hravost, vtip i vážná témata s radostí z pohybu a vizuálním zážitkem umocněným projekcí. Nový projekt se scénografií Milana Caise má premiéru 15. června v prostoru šapitó Jatek78 na Výstavišti Praha. Během léta se dočká pěti repríz, vstupenky jsou v prodeji na www.jatka78.cz.
Spolupráce Tata Bojs s Dekkadancers začala v roce 2005. „Tenkrát nás pozvali do Ponce, kde ztvárnili tancem náš příběh Nanoalba a nazvali to Nanopicture. Byli jsme nadšeni. Řekli jsme si, že by bylo fajn zkusit to udělat na živo,kdy my budeme hrát a oni tančit,“ říká Milan Cais. DekkaDancers se podíleli nanatáčení několika i klipů Tata Bojs. Z těch nejznámějších písní jmenujme Opakování, Homo demo nebo speciální patnáctiminutové video natočené pro virtuální realitu kamerou snímající prostor 360 stupňů. Také vystupovali jako zvláštní hosté na některých výjimečných koncertech, které s oblibou pořádají. „Gró celého parťáctví mezi oběma skupinami se od začátku točí okolo Nanoalba. Tam přeskočila první jiskra, když Tom Rychetský a Viktor Konvalinka dali s Tata Bojs dohromady scénické provedení téhle desky. Projekt to byl úspěšný, Nanoalbum je navíc nadčasové, takže se v budoucnu celá show ještě několikrát zopakovala a vždycky bylo vyprodáno,“ uzavírá za DekkaDancers Marek Svobodník.
České baletní soubory opět v akci
V následujících dnech se na prkna postupně budou vracet i přední baletní soubory České republiky. Národní divadla v Praze i Brně sází na jistotu repertoáru, Labutí jezero (v Praze v inscenaci Johna Cranka, v Brně Roberta Strajnera), v Praze bude mít 22. června premiéru naživo triptych Phoenix složený z děl Douglase Leeho, Alejandra Cerruda a Cayetana Sota.
Moravské divadlo Olomouc 19. června uvede v premiéře dílo Krvavá svatba Aleny Peškové na motivy stejnojmenného díla F. G. Lorcy.
Příběh, který je sám o sobě tak silný, že ho je možno „nezředěně“ odvyprávět snad jakoukoliv formou. Opět tragédie, v níž není viníka. A Lorcova slova v jeho poezii i próze, která účinkující píší pohybem, hudbou, barvou i stínem. „My jeho slova ctíme i zneužíváme. Nepůjde zde totiž o čistě taneční – nonverbální divadlo, ačkoliv tanec a pohyb budou hlavními nositeli děje.“ Lorcova slova v inscenaci opravdu zazní – zpívaná, tančená, křičená i šeptaná. Gabriela Vermelho – autorka hudby, hráčka na kvinton, zpěvačka a performerka provede diváky celým dějem jako jakýsi Komentátor, Soudce, který nesoudí, a Mluvčí mlčících. A opět tu stojí city jedince proti pravidlům společnosti. Vyvstávají otázky, zda čest a hrdost jsou více než život a jakou roli zde hraje Láska – mateřská, milenecká, manželská… Alena Pešková, autorka libreta, choreografka a režisérka, toto taneční divadlo s úspěchem inscenovala již v roce 2013 se souborem baletu Divadla J. K. Tyla v Plzni. Za roli Matky byla tehdy tanečnice Martina Diblíková nominována na cenu Thálie. Inscenace tedy nabízí řadu skvělých interpretačních příležitostí pro tanečníky našeho souboru.
Divadlo J. K. Tyla v Plzni uvede v sobotu 12. června od 19.00 představení Balet Gala. K vidění budou perly výňatky z klasického i současného repertoáru (namátkou Labutí jezero, Korzár, Esmeralda či Zkrocení zlé ženy), pro příští sezónu poté nalákají ukázky z připravované premiéry Dona Quijota.
Zahraniční streamy
Divadla ve Velké Británii se obdobně jako ta česká otevřela divákům, což však neznamená, že by zcela ustaly i jejich online aktivity. Londýnský Royal Ballet na 11. června naplánoval stream večera složeného z děl George Balanchina a Jeroma Robbinse. K vidění bude za poplatek 16 liber Balanchinův Apollon, vůdce múz a Čajkovskij pas de deux a Robbinsovy Dances at a gathering.
Pacific Northwest Ballet na svém YouTube kanálu zveřejnil letošní program Next Step, který je platformou pro mladé tvůrce souboru. V hodinovém videu je k vidění pětice choreografií, jejichž vznik museli autoři přizpůsobit pandemickým podmínkám. Výsledkem jsou tak taneční filmy jak ze zkušeben či jeviště, tak z centra města, parků či panenské přírody.
Z druhého břehu Spojených států svou troškou do mlýna přispěl i New York City Ballet. Na jejich YouTube je k vidění program baletů George Balanchina pod souhrnným názvem Vienna Waltzes.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]