Týden s tancem

Tento týden (od 20. listopadu 2018) opět připadá několik premiér tanečního a pohybového divadla stejně jako výjimečných tanečních projektů na totéž datum, jako kdyby se soubory spolu domlouvaly. V pátek můžete vyrazit do Plzně, kam se sjedou hvězdy tanečního nebe ze světa i z domova na slavnostní gala představení, ale také v Praze na speciální ¨vystoupení Pražského komorního baletu. V sobotu pak přichází na řadu premiéry souborů Losers Cirque Company a Lenka Vagnerová & Company. S premiérami soupeří také Bohemia Balet.
DJKT gala Ivona Jelicova Artur Abram (foto Ctibor Bachratý)

Taneční událost v Plzni: Balet tančí republice
Soubor baletu Divadla J. K. Tyla spolu se svým dlouholetým šéfem Jiřím Pokorným jsou iniciátory mimořádného večera s názvem Balet tančí republice, který se uskuteční v pátek 23. listopadu 2018 na scéně plzeňského Velkého divadla. Historicky první setkání baletních hvězd světového formátu je zařazeno do programu DJKT k výročí založení republiky. V rámci tohoto projektu vystoupí vedle českých baletních osobností i několik zajímavých zahraničních hostů.

Naše pozvání přijala mimo jiné Natalya Kush působící v Austrálii a ve Vídni, primabalerína Maria Eichwald, dále Maxima Chashchegorova nebo první sólista Stuttgartského baletu Jason Reilly,“ láká diváky na zvučná jména Jiří Pokorný.

DJKT gala: Radka Příhodová, Adam Zvonař (zdroj DJKT )

Ze Slovenského národního divadla v Bratislavě se představí sólisté baletu Erina Akatsuka a Yuki Kaminaka. Z pražského Národního divadla mohou diváci spatřit prvního sólistu Adama Zvonaře spolu s Radkou Příhodovou, které diváci znají z plzeňského nastudování Labutího jezera. Zlatou kapličku budou ve své choreografii reprezentovat také první sólista Ondřej Vinklát se Štěpánem Pecharem, kteří jsou zároveň spoluautory plzeňské baletní inscenace Proměna na motivy Kafkovy povídky, kterou uvádí DJKT na Malé scéně. Ivona JeličováPetr Hos, v současné době působící v brněnském baletním souboru, a Nela MrázováMilanem Maláčem z německého Chemnitz připomenou své dlouholeté angažmá v Plzni.

Současně se představí i domácí sólisté baletu v čele s Jarmilou Hruškociovou, Karlem Audym, Mami Hagiharou a Richardem Ševčíkem. Pozvání přislíbili i členové Pražského komorního baletu, kteří připomenou dílo významného českého choreografa Pavla Šmoka, působícího v minulosti též v plzeňském divadle. Výjimečný večer k uctění republiky a krásy umění, pod záštitou prvního náměstka primátora města Plzně a poslance Parlamentu České republiky Martina Baxy, je zároveň benefičním představením, 50 korun z každé zakoupené vstupenky poputuje pro Nadační fond pro kariéru tanečníků.

Natalya Kush (zdroj DJKT)

Pražský komorní balet ve spolupráci se Zemlinského kvartetem uvede program Janáček Gala 2018
V pátek 23. listopadu proběhne ve velkém sále Městské knihovny v Praze mimořádný koncert komorní hudby a tance nazvaný Janáček Gala 2018. V rámci večera budou uvedena hned čtyři významná díla Leoše Janáčka v podání Zemlinského kvarteta a Pražského komorního baletu. Jako zvláštní host se představí špičkový klarinetista Igor Františák.

Pražský komorní balet se Zemlinského kvartetem připravuje a úspěšně uvádí originální projekty již několik let v řadě. Nyní se jedná se o další inspirující spolupráci s tímto hudebním tělesem. Komorní hudba vyžaduje naprostou preciznost a také dokonalé souznění s tanečním pohybem, což se nám, troufám si říci, daří naplňovat,“ říká Ladislava Jandová, ředitelka Pražského komorního baletu. „Mimořádným listopadovým večerem ještě jednou připomeneme letošní velké jubileum – devadesáté výročí úmrtí Leoše Janáčka. Geniální skladatel a jeho odkaz si – samozřejmě nejen v roce 2018 – zasluhují naši plnou pozornost.

Zemlinského kvarteto (zdroj PKB)

Pražský komorní balet vystoupí v první půli slavnostního koncertu, kdy jeho sólisté zatančí v choreografii Pavla Šmoka a Kateřiny Dedkové na část Janáčkova cyklu Po zarostlém chodníčku (v transkripci pro klarinet, housle, violu a violoncello). Sám Šmok k premiéře v roce 1998 uvedl: „Jednotlivé skladby cyklu nemají vzájemně žádnou výraznější dramaturgickou souvislost, až na to, že jde o niterné výpovědi autora. Scéna je však přece jen něco jiného, než koncertní síň a Janáček by nám snad odpustil, že jsme do díla vložili malý příběh, který je ostatně volně přejat z jiné jeho skladby.” Choreograf se pro dílo volně inspiroval Janáčkovou operou Její pastorkyňa a jeho dramatický příběh mladé dívky, ženy a lehkomyslného chasníka, postupně gradující v mrazivou tragédii, přesně vystihuje melancholickou náladu nádherné Janáčkovy hudby, jež čerpá z melodiky moravských lidových písní. Program doplní tóny Smyčcového kvartetu č. 1 (Kreutzerovy sonáty), dále pak Janáčkův dechový sextet Mládí ve vynikající úpravě Kryštofa Mařatky a Smyčcový kvartet č. 2 Listy důvěrné.

Po zarostlem chodnicku, Pražský komorní balet (zdroj PKB)

Losers Cirque Company uvedou v sobotu premiéru

V sobotu 24. listopadu uvede jeden z nejznámějších českých novocirkusových souborů Losers Cirque Company premiéru své novinky EGO. Koná se na domovské scéně souboru v holešovické La Fabrice. Na představení se spolu s „Losery“ podílí řada výrazných osobností domácí umělecké scény, které do ní vtiskly i kus svého vlastního ega: režisérem je umělecký ředitel Činohry ND Daniel Špinar, choreografii vytvořil držitel ceny Thálie Radim Vizváry a hudbu složil a během představení bude artisty doprovázet skladatel a kytarista Igor Ochepovský. Unikátní a nenahraditelnou složkou inscenace jsou pak animace a světelné efekty, za kterými stojí spoluzakladatel Signal festivalu Amar Mulabegovič a s ním Michael Bláha.

Inscenace se zabývá aktuálním tématem, které je vlastní naší zrychlené době a postmoderní společnosti orientované na výkon. Co se stane, když vám na vrcholu vstoupí do cesty někdo mladší, energičtější, výkonnější? Ego říká: „Je potřeba zápasit ze všech sil o své těžce vydobyté místo!“ Ego nás nutí být nejlepší, mít navrch, mít vždy pravdu. Ego je mistr číslo jedna, kterého musí všichni uctívat… Novinka podle inscenátorů vypráví příběh muže, který si musí projít vnitřním peklem, aby pokořil své vlastní ego. Na jevišti je jím spoluzakladatel a principál souboru Petr Horníček. Jeho mladším a výkonnějším sokem, který ho donutí pochybovat sám o sobě, je Jindřich Panský. „Zásadním tématem každého tanečníka a akrobata je stárnutí těla. Je těžké dřít celý život a pak se smiřovat ještě v poměrně mladém věku s tím, že už na to vaše fyzické síly nestačí. Pro ego každého z nás je obtížné pokorně uvolnit místo dalším, silnějším a mladším. Vyšli jsme tedy totálně z našich dvou performerů a postavili je do ringu jako soky, protivníky, dva kohouty na jednom sportovním smetišti, jako dvě ega,” popisuje inscenaci režisér Daniel Špinar.

Než vše začalo… První premiéra souboru Lenka Vagnerova & Company v Městských divadlech pražských – také v sobotu

Divadlo Komedie, jedno ze tří divadel Městských divadel pražských, je od října domovskou scénou pohybového divadla Lenka Vagnerová & Company. Oceňovaný taneční soubor sem přenesl některé své inscenace a 24. listopadu se zde uskuteční i premiéra mimodramatu Než vše začalo…, který vznikl ve spolupráci s francouzským režisérem a mimem Lionelem Ménardem.

Než vše začalo… bude syntézou herectví, pantomimy, tance, loutkohry a magického vizuálna. Tento autorský projekt věnovaný malé Manon žijící na jihu Francie, dítěti v nouzi, přiznává inspiraci Exupéryho Malým princem: „Tato kniha mě provázela celou tvorbou inscenace. Jedna z postav se Malému princi velmi podobá, proto i já věnuji toto dílo dítěti v nouzi,“ uvedl autor a režisér Lionel Ménard. Inscenaci charakterizuje jako palubní deník devítiměsíční plavby se čtyřmi obyvateli bavlněné pláně: dítětem chystajícím se na svět, nastávajícími rodiči a průvodcem. A nikdo z nich si není jistý, zda devítiměsíční pouť zvládne. „Poprvé jsem pro soubor přizvala hostujícího režiséra a současně autora představení, doposud jsem vytvářela inscenace pouze já, anebo vznikaly v úzké spolupráci s dalšími tvůrci. Rukopis bude tedy úplně nový. Současně se mě i dotýká načasování samotného tématu, jelikož jsem v době tvorby byla v jiném stavu a následně se mi narodil syn. Proto je pro mě toto mimodrama ve všech směrech mimořádné,“ vysvětluje choreografka a umělecká vedoucí souboru Lenka Vagnerová.

Mimodramatem je míněna forma, ve které není tím nejdůležitějším promluva, ale obrazy, scény, fyzické vyjadřování. Tento termín používal legendární mim Marcel Marceau, u kterého Ménard začínal jako žák a skončil jako jeho režijní asistent. Právě pantomima stála za setkáním Lenky Vagnerové s Lionelem Ménardem. „Touha poznat pantomimu blíže mě vedla k myšlence připravit projekt za účasti hostujícího režiséra z této oblasti. Od začátku jsem chtěla, aby Lionel pracoval hlavně s tanečníky, ne pouze s ‘hotovými’ mimy. Chtěla jsem zjistit, jak a kam může pantomima posunout práci tanečníků, a naopak, jak může zkušenost tanečníků inspirovat režiséra. Vyjadřující prostředky tance i pantomimy jsou si velmi blízké, oba žánry mluví tělem či gestem, oba tvoří obrazy, i když výsledný tvar je rozdílný,“ objasňuje inscenační záměr Lenka Vagnerová.

Karime Amaya (foto Luis Castilla)

Festival Den flamenka – tanec i hudba v Praze

Festival Den flamenka, který přinese na pár dní do podzimní Prahy vášnivou i radostnou atmosféru španělské fiesty, se uskuteční od 22. do 25. listopadu. Návštěvníky ve čtyřdenním programu čeká zpěv, tanec i hudba, pro kterou jsou charakteristické kytary s rytmickým doprovodem v podobě tleskání a hry na kastaněty. Festival je oslavou Mezinárodního dne flamenka, na kterou jsou každým rokem zvány flamenkové hvězdy ze Španělska i dalších zemí. Mezinárodní Den flamenka byl ustanoven na 16. listopad, kdy bylo flamenko v roce 2010 zapsáno na seznam nehmotného kulturního dědictví UNESCO. Praha se festivalem Den flamenka připojuje k oslavám již počtvrté. Festival nabízí doprovodný program zahrnující dílny se španělskými lektory, filmové projekce, besedy pro školy i veřejnost, flamenkový bazar, španělskou gastronomii či den otevřených dveří flamenkových akademií. V Malostranské besedě je již od 25. října až do 25. listopadu ke zhlédnutí výstava Carmen Amaya ve fotografiích.

Festival otevře ve čtvrtek 22. listopadu v Divadle U Hasičů světová premiéra představení La Fuente / Pramen, ve kterém vystupuje původem mexická tanečnice Karime Amaya. Představení vypráví o nutkavé potřebě svobody, rozvíjení se a objevování, pramen energie nachází svoji cestu, cestu flamenka. Autorka se tímto svým prvním autorským představením obrací ke svým rodinným flamenkovým kořenům, k legendární Carmen a příjmení Amaya. V pátek 23. listopadu je na programu v Českém muzeu hudby večer španělské zpěvačky Carmen Fernandez. V písních se podělí o radosti, lásky, starosti i nejhlubší životní tragedie. Carmen pochází ze slavné flamenkové rodiny, jedním z jejich předků byl i legendární zpěvák Juan Talega. Na kytaru jí doprovodí jeden z vyhledávaných kytaristů na Slovensku, v České republice a dalších sousedních zemích – Morenito de Triana (vlastním jménem Stanislav Kohútek) ze Slovenska, který se „vyučil“ u španělských kytarových mistrů Gerarda Nuňeze, Nino de Pury a Joseho Manuela Tudely.

Sobota 24. listopadu nabídne ve velkém sále Městské knihovny nejprve flamenkovou fiestu, kde budou k vidění exhibiční choreografie tanečních akademií z celé České republiky i Slovenska. Následovat bude premiéra tanečního představení Aire / Vánek pražského tanečního uskupení Compaňía Danza Flamenca Virginia Delgado. Představení Aire slibuje být pohledem do emočního nitra ženy. Spolu s ní putujeme od známého k neznámému, jedním dechem hledáme. V neděli 25. listopadu festival uzavře v Malostranské besedě představení Múza, které se soustředí na ženský pohled na umění. Zpěvačka María Marín a tanečnice Irene Álvarez nabídnou svůj intimní pohled na tvorbu, kterou ztvárňují a zhmotňují pomocí kytary coby hlavního hudebního nástroje a tance jako obrazového jazyka. Nabízejí cestu skladbami napříč časem (Scarlatti, Albéniz, Feliu…), které ukazují přirozenou fúzi mezi flamenkem, klasickými skladbami a andaluským folklórem. Na jejich vystoupení v Malostranské besedě naváže takzvané flamenkové tabláos.

Bohemia balet: Nablízko (zdroj BB)

Bohemia Balet v sobotu Nablízko

Soubor mladých absolventů tanečních konzervatoří, který funguje pod hlavičkou Taneční konzervatoře hl. m. Prahy, Bohemia Balet připravil své další vystoupení na tuto sobotu. V komorních prostorách Divadla Na Rejdišti uvede komponovaný večer Nablízko. Večer nabídne choreografie O vášni a lásce (Carmen), Kytice, V kleci, nově vytvořenou choreografii Davida Lamparta s názvem On a Ona a večer zakončí příběh zvídavého detektiva TinTin a zlaté střevíce. Bohemia Balet pak za měsíc hlásí premiéru nového projektu, podrobnosti zatím nejsou známy.

Kalendář Baletu ND a UPM – prosinec (Foto Younsik Kim)

Balet ND vydal kalendář ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým muzeem

Stejně jako v předcházejících letech vydává letos Balet Národního divadla vlastní kalendář uměleckých fotografií. Tentokrát vznikl ve spolupráci s Uměleckoprůmyslovým museem v Praze. Autorem kalendáře je Younsik Kim, korejský tanečník, demisólista Baletu ND a fotograf v jedné osobě. Lyrické barevné fotografie zachycují tanečníky a tanečnice v  interiérech historické budovy Národního divadla a Uměleckoprůmyslového musea.

Budovu Národního divadla i Uměleckoprůmyslového musea navrhl architekt Josefa Schulz, muž mnoha profesí – návrhář, designér, urbanista, zahradní architekt, stavař, památkář i konzervátor. Po Josefu Zítkovi dokončil Národní divadlo, samostatně realizoval projekty Národního muzea a také Uměleckoprůmyslového musea v Praze. Proto není spojení obou institucí nahodilé.

Koncepčním základem kalendáře je ´dýchání´. Zachycení propojení tanečníků s velkým divadlem a museem v Praze. V rámci životního prostoru nejsou pohyby tanečníků neměnné, ale nekonečné. Celý průběh focení byl skvěle naplánovaný a rozvržený úžasným týmem Baletu ND, který zajistil optimální časy a prostory, takže jsem měl výborné pracovní podmínky. Focení jsem si užíval od začátku do konce. Velkou inspirací a zdrojem mnoha nápadů pro mne byli lidé z divadla, musea i skvělí tanečníci. Všem patří můj dík, jsem velice vděčný za příležitost s nimi pracovat,“ říká Younsik Kim.

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]