Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Předvánoční týden nabízí několik novinek z tanečního světa. Pokud se vám podaří mezi balením dárků a tvorbou posledního cukroví vyšetřit trochu času, můžete na něj vyrazit několikrát – do Veletržního paláce, na Novou scénu Národního divadla, do Divadla Ponec i do kina.

Současný tanec ve Veletržním paláci

Národní galerie v Praze se opět otevře současnému tanci. Ve veletržním paláci proběhne 19. prosince v Malé dvoraně perfromance Faunus choreografa a tanečníka Martina Talagy. Vstup je zdarma. Do prostor Veletržního paláce se vrací po úspěšném uvedení projektu SOMA #7 letos v březnu, jeho choreografie včleňované do výstavních prostor se v mnohém inspirují výtvarným uměním a jeho dějinami, v popředí stojí tělo a jeho vnímání. V novém projektu mu jde však o prožívání a prociťování malých životních radostí, o dojem, impresi. Za moto si vzal verše slovenského básníka Pavola Országa Hviezdoslava:

Pozdravujem vás, lesy, hory,
z tej duše pozdravujem vás!
Čo mrcha svet v nás skvári, zmorí,
zrak jeho urknul, zmámila
lož, ohlušila presila:
vy k žitiu privediete zas,
vy vzkriesite, vy zotavíte,
z jatrivých vyliečite rán

Faunus (foto: FB události)

 

Laterna magika uvádí taneční premiéru

Laterna magika uzavírá 60. rok své existence novou premiérou. Příběh Zahradyvychází volně z knihy nestora českého animovaného filmu Jiřího Trnky, především však v ní mají ožít vzpomínky tvůrců a interpretů na zahrady jejich vlastního dětství. Vizuálně-taneční inscenace pro celou rodinu využívá velkoplošné projekce, mapping i přenosné projektory, součástí je tanec i tradiční loutkoherectví. Jak se tvůrcům podařilo naplnit počáteční vize se můžete přijít přesvědčit na premiérách 20. a 21. prosince 2018 od 20:00 na Nové scéně Národního divadla.

Inscenace je určena pro celou rodinu, nejnižší doporučená věková hranice je 7–9 let (podle zkušenosti dětí s návštěvou divadla). Představení je celovečerní. Vedoucí uměleckého souboru, režisér a kostýmní výtvarník v jedné osobě Pavel Knolle k prvotní inspiraci říká: „Naše inscenace nevypráví přesný příběh knihy. Vstupujeme do Zahrady jako dospělí, vracíme se do vzpomínek na tajemná zákoutí a setkání s bytostmi, které ožívaly v naší fantazii, na dobrodružství, která se dala zažít za zrezlou brankou a děravým plotem, k zážitkům, které k nám tehdy přicházely poprvé a my je přijímali s úžasem.

Zahrada, Laterna magica (foto: Serghei Gherciu)

Na přípravě inscenace se podílí stejný tvůrčí tým, který stál za posledním úspěšným projektem Laterny magiky Cube. Choreografie se pod režijním vedením Pavla Knolleho ujali David Stránský a Štěpán Pechar. Tým se rozrostl o výtvarnici Terezu Bartůňkovou, dramaturga Lukáše Trpišovského (SKUTR), který spolupracoval na scénáři, nebo Erika Bartoše (Lunchmeat), který dal život Tereziným kresbám. Pro představení zkomponoval původní hudbu skladatel Jan Šikl, člen skupiny Zabelov Group. Scénické řešení je společným dílem výtvarníků Jana Brejchy a Mikoláše Ziky, kteří se věnují scénografii klasického i loutkového divadla. Podílejí se také na tvorbě kostýmů, jejichž funkčnost splývá se scénografickými prvky. O světelnou dramaturgii se postaral Jan Dőrner, člen divadelních skupin Wariot Ideal a Handa Gote.

V představení účinkuje taneční soubor Laterny magiky, posílený o nové tváře. Ve dvou obsazeních se představí Adéla Abdul Khaleg, Pavlína Červíčková, Kateřina Hanousková, Zuzana Herényiová, Tereza Hloušková, Lucie Hrzalová, Tereza Chábová, Eliška Kolárová, Tamara Kšírová, Eva Zápotocká, Gianvito Attimonelli, Libor Kettner, Tomáš Kopecký, Ondrej Martiš, Lukáš Nastišin, Alexandr Sadirov, Jakub Sedláček, David Stránský a Viktor Svidró. Hudební nahrávku vytvořili Jan Šikl, Varine Mkrtchyan (soprán), David Pokorný (housle) a Štěpán Pechar (hlas).

Zahrada, Laterna Magica (foto: Sergei Gherciu)

V představení budou použity velkoplošné projekce ze tří projektorů, jeden na klasickou přední projekci a dva pro projekci na podlahu. Velkoplošné projekce budou zároveň mapovány na jednotlivé segmenty scénografie. Jako doplňkové budou využity projekce z malých přenosných projektorů, které budou obsluhovat tanečníci přímo na jevišti,“ dodává Pavel Knolle k principům inscenace. Veškeré filmové projekce tvoří digitálně animované kresby Terezy Bartůňkové. Inscenace dle tvůrců necituje výtvarné dílo Jiřího Trnky, přesto jde ve stopách tohoto fenomenálního výtvarníka a loutkáře, který je pro současné umělce velkou inspirací. Protože jednu z hlavních rolí, Trpaslíka, představuje loutka, je součástí inscenace i loutkoherectví.

 

Poslední letošní premiéra v Ponci

V pátek 21. prosinceve 20:00 hodin zakončí PONEC – divadlo pro tanec svou podzimní sezonu novým projektem Terezy Hradilkové. Po mezinárodně úspěšné inscenaci Švihlapřichází umělkyně s druhým autorským sólem nesoucím název Nepřestávej / Don’t Stop. Dílo nachází inspiraci v práci a pohybovém slovníku dirigenta. Hudbu k představení složil multimediální umělec Floex (Tomáš Dvořák).

Zajímá mě, co všechno role dirigenta obnáší. Kdo řídí celý orchestr, interpretuje danou partituru, nakolik se jí musí držet a kde jsou hranice jeho tvůrčí svobody,“ říká Tereza Hradilková. Prvotním impulzem k tvorbě představení se pro ni stala spolupráce na opeře Arsilda, kde se setkala s dirigentem Václavem Luksem, vedoucím barokního ensemblu Collegium 1704. Autorka však pracuje s rolí dirigenta v širším kontextu. „Snažila jsem se jít hlouběji v otázce, proč mě zajímá právě toto téma, a zjistila jsem, že mě přitahují i jeho další aspekty, jako je moc, kontrola, a naopak možnost věci pustit a dovolit si být křehký a zranitelný,“ vysvětluje umělkyně. Tereza Hradilková se ptá, kdy a jak přejímáme roli dirigenta v našich životech, co všechno nás v nich řídí, čím se necháváme ovlivnit a jak moc držíme osud ve svých rukou. Kdo je dirigentem uvnitř nás? Jsme spíš ti, co následují, nebo máme tendenci druhé vést?

Nepřestávej (foto: Adela Márová)
  1. 1
  2. 2

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na