Týden s tancem
DEKKADANCERS a Lenka Dusilová na jedné scéně: projekt Stabat a Mater se odehraje na Jatkách78 pouze dvakrát
Pondělí 14. a úterý 15. března budou patřit unikátnímu propojení současného tance a české hudební scény. Po Tata Bojs DEKKADANCERS oslovili ke spolupráci další výraznou osobnost. Je jí devítinásobná držitelka výročních hudebních cen Anděl Lenka Dusilová. V první polovině večera se uskuteční pražská premiéra choreografie DEKKADANCERS Stabat Mater. Připravili ji trojnásobný držitel cen Thálie za tanec Ondřej Vinklát a Štěpán Pechar. Ve druhé polovině večera odehraje koncert Lenka Dusilová, jíž DEKKADANCERS doprovodí taneční improvizací.
Téměř čtyřicetiminutová choreografie Ondřeje Vinkláta a Štěpána Pechara měla premiéru na festivalu vážné hudby Lípa Musica. Stabat Mater vznikla na míru stejnojmenného díla Marca Rosana, který patří mezi nejuznávanější soudobé skladatele vážné hudby. Diváci budou sledovat dění na scéně za zvuků z nahrávky, kde Rosanovu kompozici vynikajícím způsobem zvěčnil německý kontratenorista Andreas Scholl.
Stabat Mater (latinsky Stála Matka bolestná) líčí bolest Panny Marie nad ztrátou milovaného syna. Výběr tématu i jeho zpracování opět dokazují barvitou dramaturgii DEKKADANCERS. Soubor se ve své tvorbě často opírá o humor a nadsázku, nicméně se nevyhýbá ani naléhavým a mnohdy i těžko zpracovatelným tématům, která převádí do pohybu a dalších výrazových prostředků.
„Stabat Mater je pro DEKKADANCERS krokem zpět ke kořenům. Vyjadřuje touhu zachytit myšlenku a malovat její obrazy čistě pomocí pohybu. S Lenkou Dusilovou jsme chtěli společně tvořit již dlouho. Aby na naši choreografii navázala koncertem, který doprovodíme taneční improvizací, nám přišlo jako skvělý nápad. Celý večer jsme nazvali Stabat a Mater s poukazem na to, že jeho dvě části propojují naši představu matky Ježíše Krista s matkou českého alternativního rocku Lenkou Dusilovou,“ vysvětluje Ondřej Vinklát.
Z večera si tak diváci odnesou ojedinělý hudebně-taneční zážitek. Zpěvačka Lenka Dusilová svou autorskou hudbou a také skladbou Ivana Achera vytvoří prostor pro improvizační vystoupení souboru DEKKADANCERS. Oba večery budou mít tedy jednotnou linku, ale přesto budou pokaždé jiné. V improvizační části se představí šestice nových tanečníků, která vzešla na základě mezinárodního konkurzu, který DEKKADANCERS uskutečnili v létě loňského roku.
Lenka Dusilová ke spolupráci s tanečním souborem dodává: „Přijala jsem krásnou výzvu od tanečníka a choreografa Ondřeje Vinkláta spojit svou živou sólovou performance s uměleckým tanečním jazykem DEKKADANCERS a se speciálním skladatelským vstupem Ivana Achera. Pro tento tvar použiji některé vybrané skladby z mého aktuálního alba Řeka, které je velice osobním a regresním nahlédnutím do zátěžové minulosti mojí ženské rodové linie, která se zpětně táhne až ke konci 2. světové války. Ivan Acher napsal původní skladbu, která navazuje na skladbu Tremolo, která jest temným ženským lamentem ve sledu příběhů alba Řeka. Jsem nedočkavě natěšená, jak to celé ve výsledku bude fungovat s reminiscencí a dokonalým tanečním jazykem a myšlením DEKKADANCERS.“
Soft Spot: nechat se unášet řečí těla – premiéra v divadle Ponec
Na počátku byla výzva ke spolupráci dvou silných tanečních osobností ze Slovenska s ikonou maďarské scény Adrienn Hód z HODWORKS. Soňa Ferienčíková oslovila Martinu Hajdylu Lacovou k dialogu dvou matek, které se vydají pod taktovkou nekonvenční maďarské choreografky zkoumat význam těla v reakci na aktuální dění v jejich životě i kolem nás. PONEC – divadlo pro tanec dává prostor premiéře ve čtvrtek 10. března.
Dvě excelentní tanečnice prostřednictvím improvizace a výzkumu fyzična zkoumají vztah právě mezi tělem, osobností a významem. Co vnímáme, když se podíváme na lidské tělo? Co nám říká gesto, postoj, pohyb? Jak komunikujeme prostřednictvím těla s ostatními? Soft Spot si pohrává s autentičností jedné každé interpretky, ptá se, co nás jako lidi definuje a poohlíží se po jakémsi skrytém citlivém „soft místě” uvnitř nás samotných. Zdrojem inspirace byla zranitelnost fontanely každé nově narozené bytosti.
Adrienn Hód stojí v čele osobité a mezinárodně uznávané skupiny HODWORKS v Budapešti od roku 2007. Ve svých dílech dekonstruuje struktury těla, pohybu, prostoru a hudby, aby je přestavěla vždy novými, překvapivými způsoby.
Martina Hajdyla, slovenská tanečnice a choreografka sídlící v Praze, je zakládající členkou taneční skupiny ME-SA. V roce 2015 byla oceněna jako Tanečnice roku za svůj výkon v inscenaci SuperNaturals. Za sólo L – One of the Seven byla nominována na cenu Thálie 2016.
Soňa Ferienčíková, slovenská tanečnice, performerka, pedagožka a zakladatelka taneční organizace BOD.Y, studovala v Praze (AMU), Antverpách a Salzburgu tanec a je certifikovanou instruktorkou Pilates. Její sólo Everywhen bylo nominováno na slovenskou divadelní cenu DOSKY 2018.
PONEC – divadlo pro tanec provozuje Tanec Praha z. ú., jedna z prvních kulturních neziskovek u nás. Momentálně je zapojen do pomoci prioritně matkám a dětem z Ukrajiny prostřednictvím platformy uMĚNÍM, ve spolupráci s MČ Praha 3 a Českými centry i dalšími partnery. Ponec funguje jako produkční dům a profesionální scéna pro nezávislé umělce a na jaře bude otevírat i vlastní zkušebnu v sousedním objektu Krenovky. Vytváří zázemí domácím umělcům a zároveň festivalům a mezinárodním projektům za podpory programu Kreativní Evropa. Je členem prestižní sítě evropských tanečních domů EDN – European Dancehouse Network. PONEC provozuje Tanec Praha z. ú. za finanční podpory Hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR a Městské části Praha 3.
Dětský balet Praha pořádá benefiční večer
V pátek 11. března proběhne v divadle Studio DVA benefiční večer Hudba a tanec pro Ukrajinu pro UNICEF. Speciální benefiční večer na pomoc dětem zasaženým konfliktem na Ukrajině představí umělce z řad zpěváků, hudebníků a tanečníků. Akcí provede: Karel Voříšek a Miroslav Šimůnek
Vystoupí Monika Absolonová a Ondřej Hájek (piáno); Michael Hejč (houslista); Leona Machálková; Štefan Margita a Michal Kindl (piáno), Iris Moris (cello); Radka Pavlovčinová; Anna Slováčková; Natálie Grossová; Nikola Márová (první sólistka Baletu ND); Nikita Korotkov (člen Pražského komorního baletu a souboru Song of the Goat Theatre); Bohemia Balet; Dětský balet Praha; Soubor ukrajinských tanců Džerelo a další.
Všichni umělci vystoupí bez nároku na honorář. Celý výtěžek poputuje do sbírky humanitární organizace UNICEF, která zajišťuje nezbytné potřeby konkrétních dětí a jejich rodin zasažených válkou. Jedná se o rozvážení pitné vody, distribuci teplých dek, léků, souprav první pomoci a zdravotnického materiálu pro nemocné a zraněné. Zároveň poskytuje psychosociální podporu a zakládá krizová centra na trasách uprchlíků ze země, kde poskytuje informace, vytváří bezpečné místo pro matky s dětmi a poskytuje jim nezbytnou péči. V těchto zařízeních také provádí identifikaci nezaopatřených dětí a zajišťuje jim bezpečí.
Vstupenky na program zde.
Balet Jihočeského divadla v Praze ještě jednou
V neděli 13. března uvede baletní soubor Jihočeského divadla v rámci svého pražského hostování inscenaci choreografa Petra Zusky – Rádio Svobodná Bystrouška. Představení se uskuteční v prostorách Vinohradského divadla.
Netradiční ztvárnění známého lyrického a humoristického příběhu o nezkrotné, vychytralé lišce vychází ze spojení pohybového divadla a hlasu Karla Högera, který původní příběh Rudolfa Těsnohlídka namluvil. Přeneseme se do nahrávacího studia šedesátých let, kde se působením autentického vyprávění odehrávají nečekané výjevy z komických i vážných liščiných dobrodružství. V průběhu rozhlasovo-pohybového vyprávění se Bystrouška pomalu povznáší nad každodenní potřebu přežití, porovnává světy lidí a zvířat a hledá opravdové porozumění koloběhu života, ve kterém každý jednou „zhlópne láskou“.
Meeting, Dating, Loving – premiéra
Činohru i tanec spojí premiéra projektu Meeting, Dating, Loving, která se koná ve Studiu Citadela 10. března.
Jmenuje se Jan, táhne mu na padesát, pracuje v logistice a právě se rozvedl. Žije v Praze. Sám. V bytě, ve kterém se svou ženou Alicí vychoval dnes již dospělou dceru. I přesto, že je momentálně single, neztrácí naději, že najde někoho, s kým bude až do smrti. Ženu, která bude mít nejen smysl pro humor, bude inteligentní, samostatná a nezávislá, ale také ženu, která ho bude potřebovat, ženu o kterou by mohl pečovat a kterou by mohl zahrnout svojí láskou.
Každých 15 vteřin se na světě nějaký člověk zamiluje. Tak proč by zrovna Jan nemohl být jedním z nich? Současný svět nabízí nepřeberné možnosti výběru. Oblečení, jídlo, zábava, vztahy. Partnery už nepotkáváme v práci, nebo v baru. Láska je ale přesto všude kolem nás. Stačí jen správně “swajpovat” a dostaneme se k ní. Jak ale vlastně vybíráme partnera ve 21. století? Pokuste se společně s Janem zjistit jak a proč milovat právě dnes. V pořadí svou třetí divadelní hrou odpovídá vycházející hvězda německého divadla Werner Hauke.
Režie: Barbora Mašková, dramaturgie: Vendula Kodetová, hrají: Petr Šmíd, Tomáš Petřík, Anežka Hessová/Ivana Hessová, hudba: Petr Šmíd, scénografie a kostýmy: Michaela Semotánová, překlad a produkce: Kristýna Milaberská, producent: Collective Coller, Studio Citadela.
Collective Coller je volné uskupení nezávislých umělců, které funguje jako platforma podporující tvorbu originálních uměleckých projektů na hranici divadla, tance, nového cirkusu a hudby.
Vstupenky zde.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]