Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
V divadle Ponec další premiéra současného tance, DEKKADANCERS uvádějí dva speciální večery s Lenkou Dusilovou a další novinky v týdenním zpravodajství o tanci.


DEKKADANCERS – Stabat a Mater (foto Lukáš Marhoul)

DEKKADANCERS a Lenka Dusilová na jedné scéně: projekt Stabat a Mater se odehraje na Jatkách78 pouze dvakrát
Pondělí 14. a úterý 15. března budou patřit unikátnímu propojení současného tance a české hudební scény. Po Tata Bojs DEKKADANCERS oslovili ke spolupráci další výraznou osobnost. Je jí devítinásobná držitelka výročních hudebních cen Anděl Lenka Dusilová. V první polovině večera se uskuteční pražská premiéra choreografie DEKKADANCERS Stabat Mater. Připravili ji trojnásobný držitel cen Thálie za tanec Ondřej Vinklát a Štěpán Pechar. Ve druhé polovině večera odehraje koncert Lenka Dusilová, jíž DEKKADANCERS doprovodí taneční improvizací.

Téměř čtyřicetiminutová choreografie Ondřeje Vinkláta a Štěpána Pechara měla premiéru na festivalu vážné hudby Lípa Musica. Stabat Mater vznikla na míru stejnojmenného díla Marca Rosana, který patří mezi nejuznávanější soudobé skladatele vážné hudby. Diváci budou sledovat dění na scéně za zvuků z nahrávky, kde Rosanovu kompozici vynikajícím způsobem zvěčnil německý kontratenorista Andreas Scholl.

Stabat Mater (latinsky Stála Matka bolestná) líčí bolest Panny Marie nad ztrátou milovaného syna. Výběr tématu i jeho zpracování opět dokazují barvitou dramaturgii DEKKADANCERS. Soubor se ve své tvorbě často opírá o humor a nadsázku, nicméně se nevyhýbá ani naléhavým a mnohdy i těžko zpracovatelným tématům, která převádí do pohybu a dalších výrazových prostředků.

Stabat Mater je pro DEKKADANCERS krokem zpět ke kořenům. Vyjadřuje touhu zachytit myšlenku a malovat její obrazy čistě pomocí pohybu. S Lenkou Dusilovou jsme chtěli společně tvořit již dlouho. Aby na naši choreografii navázala koncertem, který doprovodíme taneční improvizací, nám přišlo jako skvělý nápad. Celý večer jsme nazvali Stabat a Mater s poukazem na to, že jeho dvě části propojují naši představu matky Ježíše Krista s matkou českého alternativního rocku Lenkou Dusilovou,“ vysvětluje Ondřej Vinklát.

Z večera si tak diváci odnesou ojedinělý hudebně-taneční zážitek. Zpěvačka Lenka Dusilová svou autorskou hudbou a také skladbou Ivana Achera vytvoří prostor pro improvizační vystoupení souboru DEKKADANCERS. Oba večery budou mít tedy jednotnou linku, ale přesto budou pokaždé jiné. V improvizační části se představí šestice nových tanečníků, která vzešla na základě mezinárodního konkurzu, který DEKKADANCERS uskutečnili v létě loňského roku.

Lenka Dusilová ke spolupráci s tanečním souborem dodává: „Přijala jsem krásnou výzvu od tanečníka a choreografa Ondřeje Vinkláta spojit svou živou sólovou performance s uměleckým tanečním jazykem DEKKADANCERS a se speciálním skladatelským vstupem Ivana Achera. Pro tento tvar použiji některé vybrané skladby z mého aktuálního alba Řeka, které je velice osobním a regresním nahlédnutím do zátěžové minulosti mojí ženské rodové linie, která se zpětně táhne až ke konci 2. světové války. Ivan Acher napsal původní skladbu, která navazuje na skladbu Tremolo, která jest temným ženským lamentem ve sledu příběhů alba Řeka. Jsem nedočkavě natěšená, jak to celé ve výsledku bude fungovat s reminiscencí a dokonalým tanečním jazykem a myšlením DEKKADANCERS.“

Soft Spot (Martina Hajdyla Lacová, Soňa Ferienčíková, foto Michal Líner)

Soft Spot: nechat se unášet řečí těla – premiéra v divadle Ponec
Na počátku byla výzva ke spolupráci dvou silných tanečních osobností ze Slovenska s ikonou maďarské scény Adrienn Hód z HODWORKS. Soňa Ferienčíková oslovila Martinu Hajdylu Lacovou k dialogu dvou matek, které se vydají pod taktovkou nekonvenční maďarské choreografky zkoumat význam těla v reakci na aktuální dění v jejich životě i kolem nás. PONEC – divadlo pro tanec dává prostor premiéře ve čtvrtek 10. března.

Dvě excelentní tanečnice prostřednictvím improvizace a výzkumu fyzična zkoumají vztah právě mezi tělem, osobností a významem. Co vnímáme, když se podíváme na lidské tělo? Co nám říká gesto, postoj, pohyb? Jak komunikujeme prostřednictvím těla s ostatními? Soft Spot si pohrává s autentičností jedné každé interpretky, ptá se, co nás jako lidi definuje a poohlíží se po jakémsi skrytém citlivém „soft místě” uvnitř nás samotných. Zdrojem inspirace byla zranitelnost fontanely každé nově narozené bytosti.

Adrienn Hód stojí v čele osobité a mezinárodně uznávané skupiny HODWORKS v Budapešti od roku 2007. Ve svých dílech dekonstruuje struktury těla, pohybu, prostoru a hudby, aby je přestavěla vždy novými, překvapivými způsoby.

Martina Hajdyla, slovenská tanečnice a choreografka sídlící v Praze, je zakládající členkou taneční skupiny ME-SA. V roce 2015 byla oceněna jako Tanečnice roku za svůj výkon v inscenaci SuperNaturals. Za sólo L – One of the Seven byla nominována na cenu Thálie 2016.

Soňa Ferienčíková, slovenská tanečnice, performerka, pedagožka a zakladatelka taneční organizace BOD.Y, studovala v Praze (AMU), Antverpách a Salzburgu tanec a je certifikovanou instruktorkou Pilates. Její sólo Everywhen bylo nominováno na slovenskou divadelní cenu DOSKY 2018.

PONEC – divadlo pro tanec provozuje Tanec Praha z. ú., jedna z prvních kulturních neziskovek u nás. Momentálně je zapojen do pomoci prioritně matkám a dětem z Ukrajiny prostřednictvím platformy uMĚNÍM, ve spolupráci s MČ Praha 3 a Českými centry i dalšími partnery. Ponec funguje jako produkční dům a profesionální scéna pro nezávislé umělce a na jaře bude otevírat i vlastní zkušebnu v sousedním objektu Krenovky. Vytváří zázemí domácím umělcům a zároveň festivalům a mezinárodním projektům za podpory programu Kreativní Evropa. Je členem prestižní sítě evropských tanečních domů EDN – European Dancehouse Network. PONEC provozuje Tanec Praha z. ú. za finanční podpory Hlavního města Prahy, Ministerstva kultury ČR a Městské části Praha 3.

Soft Spot (Soňa Ferienčíková, foto Michal Líner)

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


0 0 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments