Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
  3. 3

Další premiérou bude autorský balet Mária Radačovského Romeo a Julie, který se k tomuto tématu opakovaně vrací. První verzi vytvořil na jaře roku 2011 pro Grand Rapids Ballet Company v Michiganu v USA, pak byl balet v upravené podobě uveden v Nitře a v Bratislavě – Mário Radačovský byl v té době šéfem menšího nezávislého tanečního tělesa Balet Bratislava a baletem Romeo a Julie se představil jako zralý choreograf, který dokáže pracovat s dramatickým tématem. U brněnské premiéry figuruje tentokrát i režisér, kterým je Martin Glaser, ředitel ND Brno, je tedy zřejmé, že nová verze bude opět zcela novou inscenací. Doufejme, že si ale zachová výtvarnou úspornost, která byla před lety v Radačovského baletu tak působivá. Představení bude uvedeno k 80. výročí světové premiéry toho baletu, která se konala právě v Brně.

Nakonec 11. května se objeví program, který ponese název jedné z choreografií, Petite Mort. Ke Kyliánově dílu, které již na repertoáru bylo, přibude do páru v premiéře choreografie Walking Mad známého švédského choreografa Johana Ingera, na hudbu Ravelova Bolera a skladby Arvo Pärta. Zájemci o tvorbu nové generace choreografů z řad členů samotného souboru ND Brno mohou přijet 5. dubna na představení, které se bude konat v divadle Reduta, Choreografický ateliér VII bude opět hledat nové talenty.

Národní divadlo moravskoslezské

Soubor NDM zahájil sezonu 31. srpna účinkováním na 51. ročníku mezinárodního Festivalu delle Nazioni ve městě Città di Castello v Itálii, kam přivezl koncertní program na míru Od baroka z jazzu (Après rasage české choreografky Reginy HofmanovéBarocco polského choreografa Jacka Przybyłowicze a O Balcão de Amor izraelského choreografa Itzika Galiliho). Pro domácí publikum chystá premiéru 15. listopadu, bude jí inscenace Vzlety a pády složená ze tří choreografií. První budou Wings of Wax / Křídla z vosku od Jiřího Kyliána, dílo inspirované starobylým příběhem o Ikarovi a Daidalovi, který je v tanci převeden v metaforu touhy po svobodě. Příprav druhé choreografie Alice se zhostí tandem mladých tvůrců Denis Untila z Moldávie a Michelle Yamamoto z Brazílie. Oba jsou odchovanci německého tanečního divadla Maria Schrödera a v posledních letech se jim podařilo prosadit se choreograficky v Aalto Ballett Essen v Německu. Denis Untila je vítězem ceny Aalto Stage Prize pro mladé umělce z roku 2012. Jejich společná choreografie Alice zavede diváky do bizarního světa fantazie plného groteskních situací a podivných, smutných a zároveň krásných dobrodružství. Hrdinka známé knihy Lewise Carrola propadá obavám a dokonce podezření, že svět kolem zešílel, ale poznává, že to, co ji potkává, jsou nutné průvodní jevy lidského hledání, projevy života, který je vždy dobrodružnou cestou do neznáma. Třetí část Humpback Runner  pochází od českého choreografa současného tance Jiřího Pokorného (nezaměnit za jeho jmenovce, který šéfuje plzeňskému baletu). Inspiraci našel v díle středověkého malíře Hieronyma Bosche, jehož fantaskní vize pekla či ráje po staletí ovlivňují duchovně laděná umělecká díla. Kreace vznikla v roce 2016 pro juniorský soubor Nederlands Dans Theatre (NDT II), který vybudoval Jiří Kylián.

Chaplin, DJKT (foto Martina Root)

Divadlo J. K. Tyla v Plzni

Plzeňský balet začíná sezonu interaktivním představením, které je určené především pro dětské publikum, jemuž má představit podmanivý svět tanečního umění, titulem U nás to baletí. Hraje se od 8. září na Malé scéně. Vypráví o historii tance a jeho proměnách od rituální symboliky přes kolorit lidových tanců, ustavení kánonu baletních prvků až po spontánní free a street dance. Na scéně velkého divadla se 17. listopadu uskuteční premiéra baletu na shakespearovské téma, které láká mnoho choreografů: Zkrocení zlé ženy. Tentokrát s hudbou českého skladatele Jana Kučery, v choreografii šéfky libereckého baletu Aleny Peškové. Třetím titulem bude Dům Bernardy Alby, taneční inscenace na motivy vrcholného dílo španělského dramatika Federica Garcii Lorcy, které spisovatel dokončil krátce před násilnou smrtí v roce 1936. Je esencí zvrácených morálních principů, které nutně vedou k tragédii a dočkalo se již celé řady zpracování do podoby tanečního divadla, počínaje Matsem Ekem v roce 1978. Premiéra verze, která vznikne přímo pro plzeňský soubor, se uskuteční 12. ledna na Malé scéně. Novou taneční verzi tohoto dramatu vytvoří pro šest tanečnic a jednoho tanečníka choreografka a šéfka baletu Mainfranken Theater v bavorském Würzburgu Anna Vita s využitím hudby polských skladatelů Witolda Lutosławského a Krzystofa Pendereckého. Třetí premiéra bude z choreografické dílny maďarského autora Youri Vàmose. Na Nové scéně 16. března balet na motivy Stendhalova románu Červený a černý na hudbu Edwarda Elgara.

Jihočeské divadlo České Budějovice

V Českých Budějovicích v této sezoně přibudou na repertoár dva nové tituly. S dramatickým baletem podle divadelní hry Tennessee Williamse Tramvaj do stanice Touha přichází soubor 16. listopadu, a to v choreografii Libora Vaculíka. Libor Vaculík je v zásadě naším největším „specialistou“ v převádění velkých literárních a dramatických děl na jeviště. Na hudbu světoznámého estonského skladatele Arvo Pärta a v hudební režii Petra Maláska, Vaculíkova častého spolupracovníka, vznikne komorní inscenace na pomezí tanečního divadla a činohry. Druhá premiéra sezony bude klasická – Šípková Růženka, klasický balet Pjotra Iljiče Čajkovského podle Mária Petipy, který s budějovickým souborem nastuduje Jaroslav Slavický. Premiéra se uskuteční 3. května. Společně se sólisty baletu JD se v této verzi Šípkové Růženky představí členové Bohemia Baletu a studenti Taneční konzervatoře hl. m. Prahy. Šípková Růženka se objeví také před Otáčivým hledištěm v létě 2019.

Národní divadlo moravskoslezské

  1. 1
  2. 2
  3. 3