Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Pozvánky od souborů Temporary Collective a Bohemia Balet, workshopy v Paláci Akropolis a jedna derniéra z produkce ProARTu.

Tereza Ondrová (foto Vojtěch Brtnický)

Za týden se v divadle Ponec uskuteční speciální komponovaný večer
V úterý 24. ledna se v divadle Ponec koná speciální program pod hlavičkou Temporary Collective. Vedle představení Call Alice se uskuteční performativní přednáška What Do We Talk About When We Talk About Dance neboli O čem se bavíme, když se bavíme o tanci?

Za projektem Call Alice stojí tanečnice Tereza Ondrová a Francesca Foscarini (IT). Dvě ženy, obě tanečnice, obě stejně staré, prý si velmi fyzicky podobné. Nejprve o sobě nemají ani tušení, možná jen věděly, že každý má někde svého společníka, nebo dokonce dvojče. Je možné hledat odpovědi skrze druhého člověka? Co nás nutí identifikovat se a spojovat se s ostatními i se sebou samými? Tereza Ondrová a Francesca Foscarini na cestě mezi dokumentem a intimní výpovědí, vlastním tělem a osobní zkušeností.

Po představení Call Alice následuje performativní přednáška Terezy Ondrové, Petry Tejnorové a Jara Viňarského O čem se bavíme, když se bavíme o tanci. Je tanec možné vysvětlit? V roce 2017 vytvořila režisérka Petra Tejnorová s taneční skupinou VerTeDance představení Let’s Dance! – Několik lekcí současného tance pro vystrašené diváky. Prostřednictvím příběhu každého z tanečníků vznikl performativní manuál – jak poskytnout těm, kteří se současného tance bojí, návod, jak se strachu ze současného tance zbavit. Vše samozřejmě s nádechem humoru a ironie. Z tohoto díla vznikla i kapesní verze s názvem What Do We Talk About When We Talk About Dance (O čem se bavíme, když se bavíme o tanci), performativní přednáška zaměřená na dva konkrétní tanečníky z České republiky a Slovenska – Terezu Ondrovou a Jara Viňarského. Tereza Ondrová a Jaro Viňarský  v kombinaci osobní zpovědi, praktických tanečních ukázek a přednášky nabízí netradiční pohled na současný tanec.


Bohemia Balet – Popelka (foto Martin Roedl)

Bohemia Balet a TKP uvede v neděli na Vinohradech Popelku
Bohemia Balet, juniorní soubor absolventů a studentů nejvyšších ročníků Taneční konzervatoře hl. m. Prahy uvádí v neděli 15. ledna balet Sergeje Prokofjeva Popelka. V představení vystoupí členové souboru i studenti konzervatoře v choreografii, kterou adaptoval Jiří Horák, a s výpravou Josefa Jelínka. Představení se koná v Divadle na Vinohradech od 19:00 hodin.

„Představení skýtá velkolepou baletní podívanou včetně brilantních výkonů mladých tanečníků, mnohdy laureátů mezinárodních baletních soutěží. Toto celovečerní vystoupení je pohádkovou podívanou, která pohladí u srdce a je vhodným typem rodinného představení pro děti, i dospělé diváky,“ slibuje ředitel Taneční konzervatoře hl. m. Prahy Jaroslav Slavický.

Hned další neděli 22. ledna se pak mohou diváci o talentu studentů přesvědčit na Vinohradech znovu, Bohemia Balet a TKP zde uvedou balet Don Quijote.


ProART Company – PSOTA_Mistr (foto Daniela Rapantová)

PSOTA_Mistr naposledy ve vile Loew Beer
Brněnské publikum má poslední možnost vidět projekt ProART Company věnovaný památce a významu choreografa I. V. Psoty. V inscenaci choreografa a režiséra Martina Dvořáka účinkuje mimo jiné dlouholetá primabalerína brněnského baletu Jana Přibylová. Poslední reprízy se konají ve Vile Loew Beer 14. a 16. ledna.

Ivo Váňa Psota měl zejména vliv na dramaturgii brněnského baletu, po svých zkušenostech ze zahraničí. V roce 1932 přijal po sporech v brněnském divadle angažmá skupiny Original Ballet Russe (jeden z nástupců souboru Ballets Russes de Monte Carlo), se kterým absolvoval turné po Evropě, USA, Kanadě a Mexiku. V roce 1936 se vrátil opět do Brna, kde se roku 1938 zasloužil o světovou premiéru baletu Romeo a Julie Sergeje Sergejeviče Prokofjeva (sám tančil titulní postavu Romea). V Brně ho také zastihla okupace. V roce 1941 získal po dlouhém úsilí povolení okupačních úřadů vycestovat do USA, kde nejprve přijal angažmá v newyorské Metropolitní opeře a posléze přešel znovu k Ballet Russe. Stal se zástupcem ředitele souboru a absolvoval s ním úspěšné turné po celém americkém kontinentě. Do Československa se vrátil v roce 1947, kdy opět získal post uměleckého šéfa baletu Národního divadla v Brně, v němž soustředil velkou část nejtalentovanějších mladých tanečnic a tanečníků tehdy nastupující generace. Zemřel náhle v únoru 1952 na následky mozkové příhody za dosud nejasných okolností.

ProART Company vytvořila inscenaci k poctě této osobnosti, která vychází vychází ze vzpomínek dosud žijících pamětníků a z dostupných archivních materiálů. Nejde však o jeho biografii, snahou tvůrců bylo posunout se prostřednictvím zkoumání jeho osobnosti k novým tvůrčím postupům a inovaci baletního pohybového slovníku. Struktura představení je mozaikovitá, tvůrcům jde o pocit z osobnosti, kterou osobně neznáme a v archivních pramenech se dozvídáme především informace profesní, nikoli charakterové. Psota jako postava v jejich tvůrčím záměru vyvstává na pozadí příběhu Romea a Julie a tvorby tohoto baletu, resp. na baletním sále.


Workshopy v Paláci Akropolis

Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky

[mc4wp_form id="339371"]
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


5 1 vote
Ohodnoťte článek
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments