Týden s tancem
SE.S.TA ve Žďáru nad Sázavou představuje rezidenty
Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA provozuje valnou část svých aktivit ve Žďáru nad Sázavou. Poskytuje například umělecké rezidence na zámku, tvůrci tak mají možnost intenzivně pracovat na svých projektech v prostředí s nezaměnitelným geniem loci. Součástí každé rezidence je tzv. Work in progress, kdy umělci na závěr rezidence představí divákům, na čem v choreografickém studiu pracovali. Nejbližší se uskuteční v sobotu 2. března v klubu Batyskaf. Představuje se duo Billy a Niels a jejich Magic show. Billy je Američan působící v Amsterdamu, Niels Holanďan působící v Berlíně a často je můžete vidět spolu všemožně po Evropě. Billy Mullaney je tanečník, choreograf a performer. Experimentuje s nejrůznějšími formami performance od přednášek z kvantové fyziky, přes televizní pořady pro děti a broadwayský muzikál až po seance. Niels Weijer je tanečník, choreograf, fotograf a vizuální umělec, o své umělecké práci říká, že je to způsob, jak ukázat svůj pohled na svět, pohled skrze geometrii. Niels a Billy se do Žďáru vrací po dvou letech.
Na KoresponDance 2017 si získali festivalové publikum, když přizvali do tria zámeckou chodbu a všechny skvěle pobavili svým Corridor Piece. Nyní pracují na novém kusu Magic show, který bude mít světovou premiéru ve Žďáru nad Sázavou v rámci letošního ročníku festivalu KoresponDance 2019. „Zavzpomínejte s Billym a Nielsem na lesklé hrací karty, grandiózní vznášení ve vzduchu, kýčovité choreografie na muziku z osmdesátek, kouřové stroje a participaci „náhodného“ diváka. Billy ani Niels neumí kouzlit, vůbec, jen si s nadhledem pohrávají s nástroji a precizností iluzionistů a skrze vskutku zábavnou performance jim skládají poklonu,“ vyzývá program. Vstupné na work in progress předváděčku je dobrovolné. Festival se uskuteční od 12. do 14. července 2019, jeden den, 25. června, také v Praze.
Projekty zaměřené na profesionální rozvoj tanečníků, choreografů a pedagogů jsou těžištěm činnosti centra choreografického rozvoje SE.S.TA již od jejího založení. SE.S.TA poskytuje umělcům nejrůznější platformy pro setkávání s mezinárodními pedagogy, choreografy, kouči a renomovanými umělci nejen z oboru tanečního, ale i z oborů zdánlivě vzdálených. Velkým přínosem organizace je především její zaměření na mezinárodní a mezioborovou spolupráci. Všechny projekty pro profesionální umělce jsou charakteristické účastí zahraničních etablovaných tvůrců, interpretů, choreografů, pedagogů, scénografů, dramaturgů a dalších a zároveň jsou tematicky vždy postavené s myšlenkou širšího záběru, než je čistě současný tanec.
Nedílnou součástí jsou rezidence, je to oblíbená forma podpory, kterou samozřejmě umělcům dává více organizací nebo prostorů v ČR, například Studio ALTA. SE.S.TA každoročně vybere okolo deseti projektů, kterým poskytne na týden, nebo individuálně domluvený čas, prostory na Zámku Žďár nad Sázavou, kde je k dispozici ubytování, dostatek prostoru pro tanec i dostatek příležitostí pro relaxaci. Každoročně se tak na zámku vystřídají čeští i zahraniční umělci, kteří přijíždějí z celého světa. Kromě evropských tvůrců jsou to v poslední době například i umělci z Ghany či Pobřeží slonoviny. Podmínkou poskytnutí rezidence je pak závěrečné Work in progres – uvedení práce umělců pro místní diváky, čímž se SE.S.TA vrací zpět ke své práci s publikem a jeho vzdělávání. Někdy tak mohou diváci navštívit rozpracované představení, jindy se děti z místních škol zúčastní workshopu, jak například s tanečníky a hudebníky z Ghany, kteří děti učili tradiční africké tance.
Pro aktivní dětské publikum jsou určeny další participační programy – projekt „Škola tančí“ propojuje kreativitu, umění a výuku za spolupráce tanečního lektora a domácího pedagoga. Dalším významným projektem je Tvořivý dětský tábor, který každoročně umožňuje dětem týden pracovat v oblasti hudba, tanec nebo divadlo. Pořádány jsou také pedagogické semináře. Ani tam ale aktivity nekončí. Diváci jsou zvaní také na Choreografické fórum, které je navázané na festival Česká taneční platforma (letos proběhne na začátku dubna) a konat se bude už podeváté. Zahraničními hosty letos budou americko-francouzská taneční teoretička, umělkyně, koordinátorka festivalu Video Dance Festival of Burgundy působící v Paříži Marisa Hayes a italský profesor historie performance a divadla na Akademii Susanne Beltrami v Miláně Lorenzo Conti.
Národní divadlo moravskoslezské chystá baletní premiéru
Od 7. března bude mít Národní divadlo moravskoslezské na repertoáru nový baletní titul, Nebezpečné známosti. Předlohou je román francouzského spisovatele Pierra Choderlose de Laclose Les Liaisons dangereuses, román v dopisech z roku 1782, který fascinuje čtenáře dodnes. Děj baletu, který vychází ze slavného románu, je založen na dramaticky vyhrocených mezilidských vztazích, odehrávajících se na tanečních bálech, jež byly pro dobu, v níž se příběh odehrává, středobodem společenského setkávání. Vášnivá markýza de Merteuil a chladnokrevný vikomt de Valmont hrají s lidmi a jejich emocemi nebezpečnou hru plnou rafinovaných intrik. Bohabojná madame de Tourvel, mladá a naivní Cecílie Volangesová spolu s rytířem Dancenym se stanou jejich pěšáky. Hráči ale netuší, že se nakonec stanou rukojmími svých vlastních emocí… Autory baletu jsou uznávaný evropský choreograf Krzysztof Pastor a úspěšný současný lotyšský hudební skladatel Arturs Maskats; oba také zároveň vytvořili podle Laclosova románu libreto.
Divadlo Ponec uvede novou choreografii Dory Hoštové
Na 5. března je naplánovaný premiérový projekt v žižkovském divadle Ponec. Choreografka Dora Sulženko Hoštová uvede Progres – který ne náhodu svým názvem připomíná její divácky oblíbenou choreografii Proces: „Progres navazuje na předchozí představení Proces, které vzniklo roku 2014. Zdálo se nám, že to téma, které jsme otevřeli v Procesu, zdaleka není vyčerpané a možná stojí za to ho ještě trochu potrápit. Zároveň se mi líbila ta představa pokračování (trend jsou teď seriály, divadelní, taneční, pohybové trilogie, filmové I, II, III…), už jen tohle samotné označení POKRAČOVÁNÍ – udělat z něčeho DVOJKU, mi přijde úsměvné a zapadá do našeho konceptu. V Progresu navazujeme na stejný princip jako v Procesu, tentokrát však do hry přišli další 2 performeři (mim a cirkusák). To samo o sobě vedlo k nápadu, že jsme Progres rozšířili o další divadelní žánry. Nedotýkáme se nyní jen tance, ale divadla obecně.“ V Procesu účinkoval spolu s Dorou Hoštovou herec Jan Čtvrtník, nyní se přidávají performeři Tomsa Legierski a Valentine Verdure.
Bazaar Festival 2019 přiveze umělce z Německa, Bulharska i Libanonu
Pátý ročník pražského divadelního a tanečního festivalu Bazaar se uskuteční od 14. do 18. března 2019. Uvede výrazná představení a ukázky z chystaných inscenací ze střední a východní Evropy, které letos poprvé doplní také umělci z Blízkého východu. Festival zahájí inscenace Grace mezinárodně uznávaného souboru Hodworks výrazné evropské choreografky Adrienn Hód. Sobotní Bazaar, přehlídka právě vznikajících projektů, nabídne třeba excentrického performera a hudebníka Ivo Dimcheva s performance I-Cure. Dva závěrečné festivalové dny budou patřit představení Opojení a zlost německého souboru LIGNA, který otevře otázku, zda a proč jsou autoritářské režimy tak lákavým řešení v období krize. Protagonistou celé události je přitom publikum, které ovládá scénu.
„Tematicky se bude letošní Bazaar Festival věnovat hrozbám a nezodpovězeným otázkám uvnitř člověka i ve společnosti: Od potlačených vnitřních pocitů až k velkým společenským změnám ohrožujícím svobodu lidí uvnitř i vně evropského regionu. Lze zvrátit chod dějin a společnost léčit? Jsou některé hrozby zakořeněné v každém z nás? Diváci se mohou těšit na pět intenzivních dnů plných vynalézavých i odvážných inscenací,“ dodává dramaturg festivalu Ewan McLaren.
Přehlídka progresivních a myšlenkově kontroverzních scénických prací a ukázek proběhne od 14. do 18. března v divadlech Alfred ve dvoře, Archa, Ponec a ve Studiu ALTA. Bazaar Festival 2019 zahájí inscenace Grace uznávaného maďarského souboru Hodworks, který úplně poprvé vystoupí v Praze. Pod vedením choreografky Adrienn Hód společně vytvořili obřad bez pravidel, „zpověď čtyř nezvedených a nadmíru upřímných postav, které ukazují své nahé a surové osobní příběhy jako přesně vystavěné taneční situace“. Festival uzavře představení Opojení a zlost německého souboru LIGNA, který v tomto interaktivním projektu divákům uštědří působivou lekci z dějin fašismu a autoritářských režimů.
Na programu letošního Bazaar Festivalu je dále sólová performance libanonské tanečnice Khouloud Yassine Hrdinové. Představí se také dva projekty, které byly v minulých letech na festivalu uvedeny jako work-in-progress: PLI Viktora Černinského a Wonderful World mezinárodního uskupení Collective B. Jádrem festivalu bude opět Sobotní Bazaar – přehlídka právě vznikajících scénických a tanečních projektů. Po velkých ohlasech z minulého ročníku festival zopakuje čtyřdenní workshop Bushe Hartshorna nazvaný Poskytování a přijímání zpětné vazby, který je otevřen široké veřejnosti.
Tip navíc: Ostrava a Klatovy
- Kulturní centrum Cooltour Ostrava uvede ve středu 27. února produkci Pojďme na tanec!, oblíbenou taneční inscenaci, která boří mýty o tom, že současný tanec ne elitářské nepochopitelné umění pro zasvěcené. Projekt vznikl v režii Petry Tejnorové a pod hlavičkou VerTeDance v říjnu 2017. Účinkují Tereza Ondrová, Helena Arenbergerová, Andrea Opavská, Helena Araújo, Halka Třešňáková, Martin Talaga.
- Divadlo v Klatovech bude hostit 5. března Pražský komorní balet. Na programu budou choreografie Holoubek a Po zarostlém chodníčku, nestárnoucí díla Pavla Šmoka, doplněná o tragikomickou Chvilku POEzie Marka Svobodníka.
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]