Týden s tancem

  1. 1
  2. 2
Novinky ze světa tance od úterý 26. února 2019. Dnes se podíváme na aktivity Centra choreografického rozvoje SE.S.TA a pár pozvánek na jaro: ostravský balet, divadlo Ponec či festival Bazaar.
SE.S.TA (zdroj FB)

SE.S.TA ve Žďáru nad Sázavou představuje rezidenty
Centrum choreografického rozvoje SE.S.TA provozuje valnou část svých aktivit ve Žďáru nad Sázavou. Poskytuje například umělecké rezidence na zámku, tvůrci tak mají možnost intenzivně pracovat na svých projektech v prostředí s nezaměnitelným geniem loci. Součástí každé rezidence je tzv. Work in progress, kdy umělci na závěr rezidence představí divákům, na čem v choreografickém studiu pracovali. Nejbližší se uskuteční v sobotu 2. března v klubu Batyskaf. Představuje se duo Billy a Niels a jejich Magic show. Billy je Američan působící v Amsterdamu, Niels Holanďan působící v Berlíně a často je můžete vidět spolu všemožně po Evropě. Billy Mullaney je tanečník, choreograf a performer. Experimentuje s nejrůznějšími formami performance od přednášek z kvantové fyziky, přes televizní pořady pro děti a broadwayský muzikál až po seance. Niels Weijer je tanečník, choreograf, fotograf a vizuální umělec, o své umělecké práci říká, že je to způsob, jak ukázat svůj pohled na svět, pohled skrze geometrii. Niels a Billy se do Žďáru vrací po dvou letech.

Na KoresponDance 2017 si získali festivalové publikum, když přizvali do tria zámeckou chodbu a všechny skvěle pobavili svým Corridor Piece. Nyní pracují na novém kusu Magic show, který bude mít světovou premiéru ve Žďáru nad Sázavou v rámci letošního ročníku festivalu KoresponDance 2019. „Zavzpomínejte s Billym a Nielsem na lesklé hrací karty, grandiózní vznášení ve vzduchu, kýčovité choreografie na muziku z osmdesátek, kouřové stroje a participaci „náhodného“ diváka. Billy ani Niels neumí kouzlit, vůbec, jen si s nadhledem pohrávají s nástroji a precizností iluzionistů a skrze vskutku zábavnou performance jim skládají poklonu,“ vyzývá program. Vstupné na work in progress předváděčku je dobrovolné. Festival se uskuteční od 12. do 14. července 2019, jeden den, 25. června, také v Praze.

Projekty zaměřené na profesionální rozvoj tanečníků, choreografů a pedagogů jsou těžištěm činnosti centra choreografického rozvoje SE.S.TA již od jejího založení. SE.S.TA poskytuje umělcům nejrůznější platformy pro setkávání s mezinárodními pedagogy, choreografy, kouči a renomovanými umělci nejen z oboru tanečního, ale i z oborů zdánlivě vzdálených. Velkým přínosem organizace je především její zaměření na mezinárodní a mezioborovou spolupráci. Všechny projekty pro profesionální umělce jsou charakteristické účastí zahraničních etablovaných tvůrců, interpretů, choreografů, pedagogů, scénografů, dramaturgů a dalších a zároveň jsou tematicky vždy postavené s myšlenkou širšího záběru, než je čistě současný tanec.

Nedílnou součástí jsou rezidence, je to oblíbená forma podpory, kterou samozřejmě umělcům dává více organizací nebo prostorů v ČR, například Studio ALTA. SE.S.TA každoročně vybere okolo deseti projektů, kterým poskytne na týden, nebo individuálně domluvený čas, prostory na Zámku Žďár nad Sázavou, kde je k dispozici ubytování, dostatek prostoru pro tanec i dostatek příležitostí pro relaxaci. Každoročně se tak na zámku vystřídají čeští i zahraniční umělci, kteří přijíždějí z celého světa. Kromě evropských tvůrců jsou to v poslední době například i umělci z Ghany či Pobřeží slonoviny. Podmínkou poskytnutí rezidence je pak závěrečné Work in progres – uvedení práce umělců pro místní diváky, čímž se SE.S.TA vrací zpět ke své práci s publikem a jeho vzdělávání. Někdy tak mohou diváci navštívit rozpracované představení, jindy se děti z místních škol zúčastní workshopu, jak například s tanečníky a hudebníky z Ghany, kteří děti učili tradiční africké tance.

Pro aktivní dětské publikum jsou určeny další participační programy – projekt „Škola tančí“ propojuje kreativitu, umění a výuku za spolupráce tanečního lektora a domácího pedagoga. Dalším významným projektem je Tvořivý dětský tábor, který každoročně umožňuje dětem týden pracovat v oblasti hudba, tanec nebo divadlo. Pořádány jsou také pedagogické semináře. Ani tam ale aktivity nekončí. Diváci jsou zvaní také na Choreografické fórum, které je navázané na festival Česká taneční platforma (letos proběhne na začátku dubna) a konat se bude už podeváté. Zahraničními hosty letos budou americko-francouzská taneční teoretička, umělkyně, koordinátorka festivalu Video Dance Festival of Burgundy působící v Paříži Marisa Hayes a italský profesor historie performance a divadla na Akademii Susanne Beltrami v Miláně Lorenzo Conti.

Nebezpečné známosti (foto Anna Rasmussen)

Národní divadlo moravskoslezské chystá baletní premiéru
Od 7. března bude mít Národní divadlo moravskoslezské na repertoáru nový baletní titul, Nebezpečné známosti. Předlohou je román francouzského spisovatele Pierra Choderlose de Laclose Les Liaisons dangereuses, román v dopisech z roku 1782, který fascinuje čtenáře dodnes. Děj baletu, který vychází ze slavného románu, je založen na dramaticky vyhrocených mezilidských vztazích, odehrávajících se na tanečních bálech, jež byly pro dobu, v níž se příběh odehrává, středobodem společenského setkávání. Vášnivá markýza de Merteuil a chladnokrevný vikomt de Valmont hrají s lidmi a jejich emocemi nebezpečnou hru plnou rafinovaných intrik. Bohabojná madame de Tourvel, mladá a naivní Cecílie Volangesová spolu s rytířem Dancenym se stanou jejich pěšáky. Hráči ale netuší, že se nakonec stanou rukojmími svých vlastních emocí… Autory baletu jsou uznávaný evropský choreograf Krzysztof Pastor a úspěšný současný lotyšský hudební skladatel Arturs Maskats; oba také zároveň vytvořili podle Laclosova románu libreto.

Koki Nishioka (Valmont) a Shino Sakurado (madame de Tourvel) a Stefano Pietragalla (Valmont) a Sawa Shiratsuki (madame de Tourvel), Nebezpečné známosti (foto Anna Rasmussen)
  1. 1
  2. 2

Mohlo by vás zajímat


Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na