Týden s tancem

  1. 1
  2. 2

Obsazení premiéry 8. března 2019:
Julie, dcera Kapuletova: Klaudia Radačovská (první sólistka Baletu NdB)
Romeo, z rodu Monteků: Arthur Abram (sólista Baletu NdB)
Kapulet, hlava rodu, otec Julie: Ivan Popov (první sólista Baletu NdB)
Matka Julie, žena Kapuletova: Ivona Jeličová (první sólistka Baletu NdB)
Tybalt, bratranec Julie: Martin Svobodník (sólista Baletu NdB)
Merkucio, přítel Romea: Peter Lerant (demisólista Baletu NdB)
Benvolio, přítel Romea: Shoma Ogasawara (sbor Baletu NdB)
Paris, příbuzný vévody: Doychin Dochev (demisólista Baletu NdB)

 

Ultima Vez, INVITED (foto Danny Willems)

V Divadle Archa bude opět hostovat Ultima Vez
Divadlo Archa v rámci oslav 25. výročí založení premiérově uvede choreografii Invited, která vznikla v produkci vlámského souboru Ultima Vez. Bude ale velmi odlišné od těch, která jsme zatím měli v pražské Arše možnost systematicky vídat. Poprvé se našemu publiku představí mladý choreograf Seppe Baeyens, který propojuje profesionální a amatérské tanečníky všech generací. Představení se koná 8. a 9. března, vždy od 17h a 20h.

Tanečník a choreograf Seppe Baeyens s uskupením Ultima Vez úzce spolupracuje od roku 2011. V roce 2015 pod křídly skupiny Wima Vandekeybuse vytvořil svoje první velké taneční představení Tornar pro mnohogenerační sbor profesionálních a amatérských tanečníků. Představení mělo v Belgii i v zahraničí velmi dobrý ohlas. Baeyensovo nejnovější dílo stojí na intenzivním zkoumání jevištního prostoru a spoluautorství v současném tanci. V inscenaci Invited Baeyens formuluje svoji uměleckou odpověď na otázku, jak se diváci mohou podílet na choreografii představení. V jeho pojetí je tanec společným jazykem, který umožňuje nové druhy soužití, a tím stírá hranice mezi performery a diváky.

Snažím se propojovat generace. Tanec přitom slouží jako dorozumívací prostředek. V tom vidím jeho velkou sílu,“ říká Baeyens, v jehož obsazení vedle pětadevadesátiletého muže figurují i teenageři z bruselské čtvrti Molenbeek. Nepostradatelnou roli hraje publikum. „Neukazujeme divákům, co mají dělat; zveme je, pomáháme jim a podporujeme je v tom, aby zariskovali a vytvořili něco sami,“ doplňuje choreograf. Stírání hranic mezi diváky a účinkujícími, jevištěm a hledištěm usnadňuje otevřená scéna sdíleného prostoru bez klasické elevace. Obsazení je velmi různorodé: „Moje představení nejsou o rolích, naopak: jsou hyperrealistická. Jsme v nich sami sebou. Takže nehledám herce, ale velmi upřímné, skutečné osobnosti. Také jsem chtěl vytvořit skupinu, která by byla vyvážená co do věku, původu, různých jazyků. Diverzita je pro mě velmi důležitá, protože různorodí lidé vytvářejí zajímavé kompozice a přinášejí různé impulzy.

Ultima Vez, INVITED (foto Danny Willems)

O spolupráci s performery Baeyens říká: „Už šest let vedu workshopy v bruselském studiu skupiny Ultima Vez. Naše sobotní ateliéry – to jsou otevřené workshopy, které pořádáme každý týden a chodí na ně lidi všech možných věkových skupin, různého původu, hovořící různými jazyky a s různou zkušeností s tancem. Takže tam jsem se seznámil se spoustou lidí. Taky jsem během příprav na Invited prošel čtyřmi nebo pěti rezidencemi, mimo jiné v Gentu, Ostende a Lovani, kde jsem testoval různá obsazení a spoustu různých prvků a na konci jsem je vždycky vyzkoušel na místních divácích. Z těch rezidencí, kde jsem pracoval celkem asi s 200 lidmi, jsem pak vybral skupinu 20, se kterými jsem začal tvořit představení. Nakonec hrajeme vždycky v patnácti lidech, a navíc máme čtyři performery v alternaci. Představení tvořím v tříletém cyklu – rok výzkumu a dva roky tvůrčího procesu. Pro moji práci je to dlouhé období zásadní právě proto, že nepracuji s profesionály. Čas je pro mě důležitá kvalita. Potřebuji čas, abych našel ty správné lidi a mohl prozkoumat různé možnosti. Hledání společného jazyka prostě nějakou dobu trvá.

Seppe Baeyens (1981) začal jako mladý tanečník s fABULEUS a později spolupracoval s Kopergietery, Kabinet k, Productiehuis Brabant, Ontroerend Goed, Miet Warlop a dalšími. Od začátku své kariéry Seppe vnímá mezigenerační práci jako nezbytnou pro svou tvorbu. Nedokonalost tance a způsob, jakým se k němu vztahují různé generace, jsou neoddělitelně spojeny se všemi jeho uměleckými projekty.

Martin Beck: Human Locomotion – Profil koně (zdroj ND)

Fotovýstava zachycuje umělce Laterny magiky
Od 1. března je k vidění na Nové scéně ND v kavárně NONA výstava portrétů umělců Laterny magiky, které v letech 2016–2017 se souborem vytvořil fotograf Martin Beck. Zachytil repertoár Laterny magiky skrze podobizny tanečníků a herců v jejich rolích a část této série vyšla na podzim také v knižní podobě. Před objektivem Martina Becka se objevili hrdinové inscenacíMalý princ, Podivuhodné cesty Julese Verna, Human Locomotion, Cocktail 012 – The Best of a Kouzelný cirkus. Vernisáž se uskuteční ve středu 6. března 2019 v 18:30 hodin, před večerním představením Laterny magiky, která má na programu inscenaci Human Locomotion. I hlavní postavy této inscenace jsou na ní zachyceny a právě za fotografie z této série – portrét herce Marka Daniela v roli Eadwearda Muybridge a portrét tanečnice s maskou koně – získaly Čestné uznání na soutěžní přehlídce O nejlepší divadelní fotografii / Best Theatre Photography. Ta byla pořádána v rámci výstavy Česká divadelní fotografie 1859–2017 v Obecním domě. Fotografie byly zařazeny v kategorii profesionálů Portrét v roli. Výstava v Café NONA potrvá do 31. března 2019.

Další taneční projekt v rámci festivalu Spectaculare
Jak jsme již informovali, v rámci festivalu Spectaculare se letos intenzivněji objevuje tanečně divadelní program. Ve studiu ALTA se 7. března uskuteční vystoupení performera Stanislava Genadieva Synchronicity. Bulharský choreograf a hudebník zkoumá ve světelné instalaci geometrických linií složitý vztah člověka k okolnímu světu. Klade si otázky, zda se věci ve světě dějí záměrně nebo jestli nejsou některé souvislosti jen hříčkou osudu. V interakci s hypnotickými audiovizuálními efekty rozehraje Genadiev svou taneční variaci na teorii synchronicity C. G. Junga. Po skončení performance představí autor performance, pod pseudonymem DJ Genda, hudební set, ve kterém se pomocí vlastních terénních nahrávek věnuje stylům jako je UK bass, dub, breakbeat i jazz.

  1. 1
  2. 2

Komentáře. Respektujte prosím pravidla diskuze.

Please Login to comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  Subscribe  
Upozornit na