Týden s tancem
„Patří těhotenství na jeviště?” Martina Hajdyla Lacová přináší časově limitovanou taneční performanci Bodies in Progress
V aktuálním projektu Bodies in Progress umělecké platformy ME-SA tematizuje tanečnice a choreografka Martina Hajdyla Lacová na jevišti své těhotenství. Toto unikátní taneční dílo se bude uvádět exkluzivně pouze v období duben až červenec 2024, tedy mezi 22. a 38. týdnem těhotenství. Poprvé performanci uvedla v Praze v rámci festivalu Venušiny dny 22. dubna v divadle Venuše ve Švehlovce. Každé uvedení je pro performerku novou výzvou, jak promlouvat k divákovi skrze své proměňující se tělo.
V překvapivém časovém souladu s aktuálně hojně diskutovaným tématem těhotenství a mateřství v uměleckém průmyslu přichází Martina Hajdyla Lacová a vnáší pohybově aktivní reakci. Všichni jsme začali život v těle jiné lidské bytosti, ponořeni do systémové výměny, absorbující živiny z těla matky stejně jako hormonální deriváty emocí a zároveň vylučující náš biologický odpad skrze její tělesné otvory. Psychoanalytička Joan Raphael-Leff k tomu dodává: „Jakmile si žena uvědomí početí, přestává být jednotlivcem, nýbrž obývanou množinou.“
„Východiskem projektu je změna reality, které chci dát prostor. Dovolit si fyzicky zkoumat a scénicky zpřítomňovat paradox bytí ve svém těle, které v tomto období není jen moje. Dát prostor expresivitě proměňujícího se těla.” vysvětluje osobní motivaci Martina Hajdyla Lacová, autorka konceptu a performerka.„Původně jsem v roce 2024 měla naplánované dva mezinárodní projekty pod hlavičkou ME-SA, kde jsem měla působit jako tanečnice, performerka. Avšak v mém těle k sobě doputovaly dvě buňky, které se nerozdělitelně propojily a všechno mění. Moje plány, moje tělo, mojí mysl,” upřesňuje.
Uvedení performance je z důvodů jí určujících limitované pouze rokem 2024. Další uvedení budou následovat mimo Prahu. Už nyní je potvrzené uvedení 10. května v Ostravě ve Studiu G., 19. června v Bratislavě v Nové Cvernovke a 20. června v centru nezávislé kultúry Záhrada v Banské Bystrici. Do Prahy se pak performance vrátí 3. července, kdy se odehraje ve venkovním prostoru Studia ALTA v rámci konference Women in Art. Další termíny uvedení jsou v jednání.
Martina Hajdyla Lacová je slovenská tanečnice, choreografka a pedagožka žijící v Praze. Absolvovala Konzervatórium J. L. Bellu v Banskej Bystrici a magisterské studium pedagogiky tance na pražské HAMU, na které aktuálně studuje doktorský program. Je zakládající členkou a uměleckou ředitelkou nezávislé taneční platformy ME-SA. V roce 2015 získala cenu Tanečnice roku za svůj výkon v inscenaci SuperNaturals, v roce 2023 cenu Českých center za výkon v představení SOFT SPOT. Za výkon v sólovém představení L / One of the Seven byla nominovaná na Cenu Thálie 2016. Martina ve své tvorbě využívá tanec jako koncept, jako součást komunikace a interakce, jako přirozený pohyb lidských těl.
Dílna všímavosti: Ruka mine bok, slovo probudí oči, chodidlem zazní hlas.
Projekt Veroniky Knytlové na hranici workshopu, performance a meditace bude mít tento čtvrtek 25. dubna premiéru odpoledne od 17:30 hodin v Meditační zahradě HAMU. „Může mě pozornost zaměřená k okolnímu světu přivést k sobě?” Režisérka a choreografka Veronika Knytlová se svým novým projektem zve na speciální zážitek. Účastníci si za pomoci webové stránky mohou namíchat hudbu podle své chuti, nechat se vést hlasem autorky a pozorovat, co se začne dít. Dílna všímavosti: Ruka mine bok, slovo probudí oči, chodidlem zazní hlas bude mít premiéru v Meditační zahradě HAMU ve čtvrtek 25. dubna 2024 v 17:30.
Dílna všímavosti navazuje na předchozí inscenaci Veroniky Knytlové, Kaleidoscope, kterou rozvíjí a koncept posouvá dál. Projekt pracuje s webovou stránku, na níž si divák může volit a libovolně přepínat mezi několika zvukovými stopami, namíchat si hudbu podle svého přání a stát se pozorovatelem svého měnícího se prožitku.
„Záměrem je zapojit co nejširší spektrum lidí (věkově, národnostně, mírou předchozí zkušeností s tancem) a dát jim možnost tady a teď vznikající improvizovaný tanec provozovat, nebo ho “jen” pozorovat. Pozorovat to, jak s měnící se hudbou se radikálně mění celá žitá skutečnost včetně prožitku z vnímání tance. Vycházíme z předpokladu, že jakýkoliv všimnutý pohyb, i sebecivilnější a sebenepatrnější, je tancem. Že choreografií může být pohyb mraků po obloze, let hmyzu, pohyb ruky, která háže kelímek do koše. Chceme, aby se účastník plně zaměřil na své tělo a okolní prostor. Dílna všímavosti může tak být pro někoho kromě performance i workshopem nebo meditací,” říká autorka.
„Účastníci v průběhu “seance” mohou být s námi ve společném prostoru, nebo se mohou vydat kamkoli svým směrem. Mohou akci pojmout jako procházku a kontinuálně se pohybovat z místa ať už městem, nebo přírodou. Mohou se k akci připojit z jakéhokoli koutu planety s internetovým signálem,” dodává Knytlová. Inscenace svou formou tematizuje možnost svobodné volby, její hranice, výhody i úskalí. Mezi řádky pojmenovává také téma manipulace. Snímá z tohoto pojmu jeho ryze negativní konotace. Ve světě tance a pohybu je fyzická manipulace často možností, jak se dostat do míst a poloh, které bychom sami bez druhých lidí nejspíš nikdy neobjevili.
Dílna všímavosti nabízí možnost stát se svědkem vznikání okamžité choreografie, jejíž pohybový slovník se rodí z jednoduchých asociačních představ dostupných nám všem. Tyto představy se postupně vtělují do pohybu, rodí se z běžných, mnohdy automatických pohybů a gest, zahušťují se, vrství a cyklí, aby se nakonec opět, i když ne snad navždy, rozplynuly v našich každodenních životech. Jednu ze zvukových stop naplňuje hlas Veroniky Knytlové, která živě účastníkům nabízí jednoduché, ale promyšlené sledy pokynů, na co zaměřit svou pozornost. Divák má tedy možnost zůstat “jen” divákem – převážně pozorovatelem, nebo naopak pojmout zážitek jako workshop. Může ale zároveň libovolně proplouvat mezi oběma rolemi tak, jak sám uzná v daném okamžiku za vhodné.
„Hlavní síla Dílny všímavosti spočívá především v její něžné citlivosti a osobní i vzájemné propojenosti v dnešním často bezohledném, uspěchaném, zrychleném světě. Akcentuje hru se všemi jejími aspekty včetně vítání omylu a chyby jako důležité a podnětné součásti života. Umožňuje intenzivní zaměřování pozornosti na moment teď. Dává prostor také pomalosti a vnímání druhých lidí, věcí, rostlin v malém výseku na našich protínajících se cestách životem bez posuzování, porovnávání a požadování. Dílna všímavosti chce být živoucím příkladem toho, že nejen vybroušená taneční technika je podmínkou vytvoření vysoce sugestivní choreografie,” doplňuje Knytlová.
Součástí performance je mezinárodní skupina studentek a studentů z Katedry nonverbálního divadla HAMU a Katedry autorské tvorby a pedagogiky DAMU, kteří se na inscenaci autorsky spolupodílejí jak pohybově, tak textově. Zvukovou složku po stránce hudební, technické i dramaturgicky zaštiťuje hudebník a sound designer Martin Tvrdý. Některé zvuky a hudbu posbíral a vytvořil Vratislav Hubička. Dramaturgicky se na projektu spolupodílela Michaela Raisová, alias Mish Rais. Tvorbu webu se zcela jedinečnými možnostmi má na starost Tomáš Javůrek.
Dílna všímavosti bude mít premiéru v Meditační zahradě HAMU ve čtvrtek 25. dubna v 17:30. Je vhodná pro česky i anglicky mluvící publikum a také pro děti od šesti let. Podmínkou účasti v Dílně všímavosti je mít vlastní chytrý telefon a sluchátka.
V pátek uvádí premiéru Český hrdina soubor Farma v jeskyni
Mezinárodní soubor Farma v jeskyni uvede v dubnu v premiéře pohybovou satiru Český hrdina v režii Viliama Dočolomanského. Je o ženě, která se rozhodla setkávat s těmi, jimž nerozumí a od nichž „to schytává“. O vztazích ve společnosti názorových střetů, ve které aktuálně žijeme. Inscenaci, která bude podle tvůrců nabitá ironií, akcí a živou hudbou, soubor uvede v premiéře 26. dubna v Centru současného umění DOX. Součástí projektu jsou i doprovodné edukační programy pro školy i veřejnost.
V Českém hrdinovi se prolíná politické s intimním, veřejné s osobním. Je o poutech, která si jeden vůči druhému vytváříme, jakkoli jsme si cizí. Ale i o tom, jak jsme vůči sobě bezbranní. „Já se musím jít podívat, jak vypadá jejich zahrádka, co oni říkají, jak žijí, protože jinak se jich budu bát a nebudu jim rozumět,“ říká žena, která se stala inspirací příběhu. Oni. Vyhýbáme se jim, nechceme v jejich světě žít, střety s nimi dopředu vzdáváme. A navzájem s sebou opovrhujeme.
Inscenace se volně inspiruje osobností novinářky Ivany Svobodové, jejíž „mise“ ji zavedla až do obývacího pokoje důchodce, který chtěl zachránit „naši zemičku“ a stal se tak „prvním českým teroristou“: „To vás zaujme, že někdo pokácí stromy, chce vykolejit vlak, a předstírá, že je Muslim,“ říká Ivana Svobodová. „Je to takový domotaný svět. Musíš si jít na ty lidi sáhnout, prostě nemůžem si tady jen říkat, že oni jsou chodící dezinformace a zapisovat si to, nebo o tom mudrovat.“
„Pro mě je Svobodové odvaha a zájem o lidi překvapující a inspirativní. Nezajímá mě tolik politický kontext celé kauzy, ale to, že máme každý z nás šanci ty druhé poznat bez souzení. Cítit s nimi, jakkoli jsou názorově na opačné straně. Pokud se odmítáme navzájem poznat, jsme jeden pro druhého hrozbou a jako celek zranitelní,” říká o inscenaci choreograf a režisér Viliam Dočolomanský.
Jak jsou již diváci u Farmy v jeskyni zvyklí, inscenace bude „konkrétnější než tanec a abstraktnější než činohra“. Promluví pohybem, hudbou a minimem slov o tom, co je aktuálně „ve vzduchu“. O současných vztazích v době politického marketingu, dezinfo světa a hledání hodnot. Diváci se mohou těšit na nevšední zpracování, nadsázku a charismatické performery Hanu Varadzinovou, Andreje Štěpitu, Michaelu Králikovou, Matúše Szegho a hudebníky Štěpána Janouška a Miloše Klápště pod režijním a choreografickým vedením Viliama Dočolomanského. Ivana Svobodová se vzniku inscenace účastní formou rozhovorů a setkávání s tvůrci. Premiéra inscenace se uskuteční 26. dubna 2024 v 19:00 v Centru současného umění DOX, Multifunkční sál DOX+. Další reprízy se odehrají 27. a 28. dubna.
Australský soubor Gravity & Other Myths uvede 4 reprízy The Mirror na Jatkách78
Po úspěšném únorovém hostování Australanek A Good Catch s představením Casting Off uvidí diváci na konci dubna v pražském divadle Jatka78 další australský soubor, který patří k předním jménům současného světového cirkusu. Desetičlenní Gravity & Other Myths přivezou z berlínského kabaretu Chamäleon Theatre svou dosud fyzicky i konceptuálně nejnáročnější inscenaci The Mirror. Název odkazuje k osobnímu hledání autenticity a „pravého“ já. Akrobacie a tanec jsou zde doplněny inovativním designem, který využívá LED stěnu, kamery s živým přenosem a selfie tyče za doprovodu elektronické hudby a popových mashupů hudebníka Ekrema Eliho Phoenixe. The Mirror bude na Jatkách78 uváděno od 25. do 28. dubna. Více informací i vstupenky najdou zájemci zde.
Umělci z australského souboru společně s režisérem Darcym Grantem zkoumají koncept zábavy prostřednictvím jazyka současného cirkusu a divadla. „Ptají se, co je pro moderního člověka zábavné. Co chceme ukazovat světu? A je to něco, co chtějí ostatní vidět? Co znamená autenticita, zejména v době všudypřítomných obrazovek a neustálé sebeprezentace?“ přibližuje umělecký šéf Jatek78 Rostislav Novák ml. Světová premiéra inscenace The Mirror proběhla v srpnu 2022 v berlínském Chamäleon Theatre, pro který Cirk La Putyka dříve na míru vytvořil představení Roots (2016) a Memories of Fools (2019). Soubor Gravity & Other Myths vznikl v australském Adelaide v roce 2009. Od té doby vytvořila skupina šest vysoce ceněných představení, se kterými vystupovala v 34 zemích. Za svou tvorbu pravidelně získává prestižní ocenění a patří k předním světovým souborům nového cirkusu.
Tragédie butō-klaunská o chlapci jménem Chuck – v Alfredu ve dvoře
Ve dnech 26. a 27. dubna 2024 se v pražském divadle Alfred ve dvoře uskuteční premiéra a první repríza nové inscenace Chuck My Life herce a klauna Armana Kupelyana a kolektivu dalších tvůrců. Tvůrci v inscenaci využívají spojení introspektivního a intenzivního pohybového slovníku butō s autentičností, zranitelností a humorem klaunérie, aby vznikla syntéza, která divákům nabídne pohled na výjimečný stav bytí. Na povrch se tak vyplaví ty nejkřehčí, ale i nejdrsnější aspekty lidské osobnosti. Chuck My Life má být inscenací, která skrze butō-klaunství ukazuje snahu jedince potýkat se s absurditou každodennosti.
Hlavní hrdina Chuck, milovník balonků, zkouší všechno možné, aby mohl žít „normální“ život. Nechává se vést životními „znalci“ a „kouči“. Vyhledává návody, jak přežívat v kontextu současného systému světa a omezeného životního prostoru. Bohužel zůstává pohlcen a zacyklen v soukolí odkoukaných vzorců, ačkoliv naprosto postrádá pochopení pro jejich smysl.
Chuckovou největší vášní jsou nafukovací balónky. Tráví s nimi čas, hraje si s nimi, obklopuje se jimi a čerpá z nich životní radost. Chuck se snaží hledat kompatibilitu mezi svou vášní a kapitalistickým světem, ve kterém žije, a tak zkouší všechno možné, aby mohl materiálně přežít a zároveň zůstat šťastným. Pokládá si tak podobné otázky jako velká část současné světové populace, která se nechce vzdávat svých vášní na úkor bezútěšných, nine-to-five zaměstnání, na úkor svého života, ze kterého se stává pouhé přežívání.
Na inscenaci Chuck My Life s Armanem Kupelyanem spolupracuje režisér a tvůrce Emil Rothermel, výtvarná umělkyně Lidya Arinna Emir a performer, dj a hudební producent Štěpán Plíva.
MOVE Ostrava představuje linii pro young audience v široké věkové škále – v sobotu hostuje Divadlo Štúdio tanca s inscenací Sen
Kultura a umění má nezastupitelné místo v životě každého z nás. Proto je potřeba budovat k ní vřelý vztah již od útlého věku, během kterého se formují naše zájmy, hodnoty a smysl pro estetiku. A právě z těchto důvodů jsme se také v MOVE Ostrava rozhodli zdůraznit programovou linii pro naše (nej)mladší diváky a jejich rodiče.
Protože: podporují dětskou kreativitu a fantazii, rozvíjí jejich schopnost porozumění emocím a jejich vyjádření, budují zdravý vztah k vlastnímu tělu a fyzičnu, inspirují děti při volbě svých vlastních volnočasových aktivit, jedná se o interaktivní zážitky, které dětem umožní zapojit se do příběhu a prožít ho prostřednictvím svých vlastních smyslů, pravidelné návštěvy představení pomohou dětem vytvořit si pozitivní vztah k umění a kultuře, nabízí krásný společný zážitek rodiče a dítěte ze zcela nového prostředí.
„Program MOVE Ostrava již dlouhá léta nezná hranic – ať už generačních, tak žánrových. Proto i do této young audience linie vybíráme představení pro širokou škálu věkových skupin a napříč žánry. V červnu uvedeme v Divadle loutek Ostrava unikátní norský projekt Rock Me Baby vhodný dokonce pro batolata od 0 let! V dalších letních projektech si přijdou na své děti předškolního a školního věku. A v sezóně 2024/2025 chystáme dokonce spolupráci s Klubem mladých diváků a se školami na principech creative learning. Aktuálně plánujeme uvádět představení z této linie alespoň jednou za dva měsíce,“ představuje aktivity MOVE tým.
I v dramaturgii pro dětského diváka klade důraz na kvalitu, aby představení pro děti neznamenalo podřadný či nudný zážitek pro rodiče. „Proto pečlivě vybíráme projekty, ve kterých si přijdou na své i dospělí – třeba díky hlubokému tématu nebo brilantní fyzickému výkonu performerů. Například zatímco v červencových Výmyselnících děti zaujme hravost a interaktivita, rodiče jistě ocení jejich akrobatické výkony.“
Samozřejmostí je také zachování také vyvážené rovnováhy mezi žánry, a proto i představení pro mladého diváka zahrnují současný tanec, fyzické divadlo i nový cirkus, které tvoří základní pilíře současného performativního umění.
Divadlo Štúdio tanca z Banské Bystrice přiváží v sobotu 27. dubna inscenaci Sen. Uvedena bude od 14:00 a 16:00 hodin v Divadle loutek Ostrava. V tomto tanečním projektu na jevišti vedle profesionálů děti dokonce vystupují a společně malé i velké snílky vezmou do země fantazie, kde nic není nemožné.
„Malí i velcí, vydejte se s námi na dobrodružnou cestu do světa snů, ve kterém nic není nemožné! Děti, dospělé i celé rodiny vezmeme do říše snů a společně nakoukneme pod roušku jejich kouzelných tajemství a hlubokých významů.“
Chtěli byste znát odpovědi na otázky „Jak funguje snění?“ či „Jaký má vlastně význam?“ Tak se ptají tvůrci inscenace. „Podle nás je snění jako výlet do nitra našeho já a do faktorů, které nás formují jako lidské bytosti.“ Sny inspirovaly mnoho mýtů a legend, včetně choreografa této inscenace a uměleckého ředitele Divadla Štúdio tanca, Zebastiána Méndeze Marína. Sen staví pomocí tanečních výkonů, silné atmosféry a humoru svět bdění do kontrastu se světem spánku. Vedle brilantního pohybu slibuje i kouzelný světelný design, hravě magickou scénografii a podmanivou hudbu. Za scénografií a kostýmy stojí Ivana Macková: „Pracujeme s konceptem, že sen je vlastně jakýmsi upraveným odrazem reality. Zaplaveme si mezi oblaky či zašlapeme na magickém kole.”
„Svět bdění i svět snů jsou pouze příběhy, které nám vypráví naše mysl. Můžeme formovat své sny během spánku a můžeme změnit naši realitu během bdění?” ptá se Zebastián Méndez Marín. Sen je inscenace určená především dětem a rodinám. V inscenaci vystupují děti, které navštěvují taneční kurzy v Divadle Štúdio tanca. (Spolu)práce s domácími a zahraničními tanečními umělci děti inspiruje, motivuje a šíří kolem sebe myšlenky tolerance, porozumění a fungování v týmu.
„Děti se dokáží plně věnovat momentální činnosti a nedají se vyrušit tím, co bude nebo co bylo. Jsou nejlepšími hráči života,” říká asistentka choreografie a režie Lívia Balážová MM. O asistenci dramaturgie se postarala Monika Kováčová: „Každý z nás sní – příjemné, děsivé, bizarní, nebo nepamětné… – ale snili jste někdy i tanečně?“ Představení je vhodné pro děti od 5 let a trvá 50 minut.
Následovat budou další hostující inscenace do konce měsíce. Karstein Solli & Øystein Elle uvedou inscenaci Rock Me Baby v sobotu 6. června v 10:00 a 16:00 opět v Divadle loutek Ostrava. Projekt je vhodný pro diváky od 0+ let. Přijíždí ve spolupráci s festivalem Tanec Praha, jde o norský punk-rockový koncert (nejen) pro batolata a jejich tatínky. „Působí to jako divočina, ale vše – včetně hlasitosti zvuku – je uzpůsobeno právě nejmladšímu publiku. Výsledkem je vstřícné, hravé a kreativní představení, které osloví, pobaví a nadchne každého, kdo se mu otevře,“ slibuje MOVE Ostrava.
Nakonec Radoslav Piovarči uvede projekt Výmyselníci, a to v neděli 14. července. Inscenace pro diváky od 3 do 5 let a jejich doprovod je venkovní hravé divadlo, které v rámci akce Léto v centru promění Černou louku v místo zkoumání a poznávání. Pohybová inscenace sestává z novocirkusových instantních kompozic trojice performerů, kteří pomocí zčásti improvizovaných příběhů zvou malé diváky do svého světa plného tance, zpěvu a fantazie.
Informace o programu najdete vždy na webu MOVE Ostrava.
Hudební skladatel Jan Šikl vydává kompilaci scénické hudby Musica Teatrale
Skladatel, aranžér a multiinstrumentalista Jan Šikl vydává dvě alba, na kterých zkompiloval výběr ze své dosavadní scénické hudby. Musica Teatrale I a Musica Teatrale II obsahují reeditované a remasterované tracky z divadelních inscenací, na kterých Šikl spolupracoval se soubory Laterny magiky, 420PEOPLE a Losers Cirque Company. Ty doplnil o několik skladeb volných, scénicky nepoužitých. Alba vyšla 17. dubna.
Šikl je hudebně rozkročen nad několika aktivitami. Jako bubeník hraje v progresivně jazzových Zabelov Group a ve world music projektu Korjen. V minulosti jeho kompozice hrál Orchestr Berg, jako aranžér stojí za koncertními řadami Glorchestra a mnohými dalšími studiovými pracemi. Kromě aranžování je dirigentem projektu Floex Ensemble. Přes deset se věnuje kompozici a produkci scénické hudby, kterou za tu dobu psal pro soubory jako Laterna magika, Jedl, Spitfire Company, 420PEOPLE, Losers Cirque Company, Squadra Sua, Jihočeské divadlo, Klicperovo divadlo a další. Kromě hudby scénické se jeho hudba objevila v mnohých rozhlasových hrách, audioknihách a několika filmových dokumentech.
„Rád při scénické práci sloužím společnému, vyššímu dramatickému celku. O to těžší bylo pro mě nyní poodstoupit od zkušenosti situace, ve které se ta či ona hudba na jevišti vyskytovala. Zároveň jsem měl silnou potřebu tak učinit a jsem rád, že jsem tu cestu, o které jsem netušil, jak bude náročná, absolvoval a že jsem tak zarámoval nějakou fázi své tvorby. Myslím, že mi to nějakým způsobem pomáhá chápat, co vlastně chci v hudbě dělat,“přibližuje Jan Šikl k procesu vzniku kompilace.
Ve skladbách Musica Teatrale se projevuje Šiklova vášeň obklopovat se nástroji. Hraje zde na klávesové nástroje a syntezátory, kytary, basy, trumpety, bicí nástroje, housle, či zpívá. Do textury zvuku nechá rád promlouvat samply a zvukové nálezy. Kromě toho jsou na albech slyšet někteří hosté, kteří byli k jednotlivým projektům přizváni – sopranistky Lucie Silkenová a Varine Mkrtchian, houslista David Pokorný, cellista Šimon Marek.
„Jsem rád, že jsem se takto vrátil k hudbě, která už byla v určitém kontextu jednou uzavřená, abych ji otevřel kontextu novému. Ne jako recyklát, ale se snahou zkoumat potenciál těch původních idejí a dotvářet je v nové formě, bez apelu na scénický záměr. Je to vlastně zajímavé mentální cvičení a pro mě nemalá práce a rád bych si to udržel jako nějakou profesní hygienu a tu kompilační řadu dál rozvíjel,“ doplňuje Šikl, který aktuálně uvádí tři nové scénické projekty – La Dolce Vita od Dekkadancers, Sbírka národních zlozvyků od Losers Cirque Company a jako spoluautor v inscenaci Máma v Divadle Pod Palmovkou.
Letní Letná vstupuje do své třetí dekády a pozvala si hosty z Francie a Taiwanu
Závěrečné týdny letních prázdnin budou už po jednadvacáté patřit největšímu českému festivalu nového cirkusu a divadla, Letní Letné. Festival začne 15. srpna a potrvá do 1. září. Letní Letná již zveřenila zahraniční část programu. Vévodí mu francouzské soubory Les Rois Vagabonds, Cirque Le Roux či Cirque Inextremiste i s živým hudebním doprovodem v podání Surnatural Orchestra. Francouzské trio doplní novocirkusové osvěžení z Asie, taiwanské Eye Catching Circus.
Letos v létě uplyne přesně dvacet let od prvního představení a zahájení Letní Letné. Za dvě desítky let se festival stal v Česku synonymem nového cirkusu. Nejen, že diváky seznámil s tímto žánrem, ale naučil je na něj i chodit. Atraktivita nového cirkusu a vrcholné akrobatické show přilákají na Letnou každý rok desítky tisíc lidí, od dětských diváků až po jejich prarodiče. Kromě zahraničních hostů, kteří letos přijedou především z Francie, je festival také přehlídkou české novocirkusové scény. „Loni jsme pokořili hranici 600 000 návštěvníků od počátku festivalu a těší nás, že Letní Letná už dvacet let baví naše publikum, které je opravdu různorodé. Každý rok chceme návštěvníkům představit to nejlepší, co evropská i světová novocirkusová scéna zná a aktuálně nabízí. Letos jsme do Prahy přizvali celkem netradičně i artistky z Taiwanu, což s sebou přinese jak trochu odlišný styl nového cirkusu, tak otevře i důležité téma postavení žen v taiwanské společnosti,” dodává k programu ředitel festivalu, Jiří Turek.
Adrenalinová show s názvem PIC je dílem souboru Cirque Inextremiste, který pro tuto inscenaci „ztrácí pud sebezáchovy a posouvá hranice nebezpečí“, jak píší organizátoři. Spolu s nimi se na jevišti objeví 18členný orchestr Surnatural Orchestra, který ve svém početném složení dokáže improvizovat od jazzu přes současnou hudbu až po balkánský „popík“. Sejde se tak 34 umělců. „3 dimenze, 360° a jedna obří trampolína v extrémní show, která se vzpírá gravitaci, a ze které si přítomní odnesou jedinečný zážitek a nezůstanou chvíli nohama na zemi,“ slibuje produkce především show.
Šest taiwanských artistek ze souboru Eye Catching Circus naopak otevře vážnější téma: jaké to je být ženou v jejich zemi. Nabourávají a zpochybňují tradiční pojetí ženství a snaží se udržet rovnováhu v moderní společnosti prostřednictvím cirkusového umění. Inscenace #Since1994 odkazuje k roku, okolo kterého se každá z nich narodila.
Celkem potřetí se na festivalové scéně na Letné představí francouzští Cirque Le Roux. Diváky vezmou na cestu časem: „na rozcestí mezi snem a realitou, do hodiny mezi psem vlkem, kdy se rozostřuje rozdíl mezi přítelem a nepřítelem.“ V působivé pohybové inscenaci kombinující akrobacii, tanec i divadlo devět umělců popírá zákony gravitace, aby vyprávěli o každodenním životě tří žen žijících v letech 1850, 1960 a 2023. Příběh s názvem Entre Chiens et Louves se odvíjí jako ve filmu a slibuje být „univerzální výpovědí o stavu našeho světa a lidstva“.
Rovněž z Francie dorazí Královští tuláci, Les Rois Vagabonds, kteří spojují pantomimu, akrobacii a hudbu. Se svým Concerto pour deux Clowns putovali napříč celým světem, od Barcelony po Kyjev, od Dillí po Alžír, od Quita po Buenos Aires… a nyní se představí i publiku v Praze. Dva tuláci s červenými nosy, bílými tvářemi a extravagantním oblečením hovoří univerzálním jazykem, kterému rozumí ti nejmenší, stejně dobře jako ti nejstarší: „dva básníci akce, kterým nebude na jevišti chybět ani Vivaldi, Strauss či Bach, a především svět bezbřehé fantazie,“ slibuje Letní Letná.
Vstupenky na všechna zahraniční představení jsou v prodeji na webu festivalu. LL kromě večerních představení světových i českých novocirkusových umělců artistů zve také na doprovodný program, zahrnující workshopy a open-air akce. Děti a teenageři se cirkusovým disciplínám přiučí na oblíbeném příměstském táboře Letní Letňák. Rodiče budou mít opět možnost své ratolesti starší 4 let svěřit do rukou zkušených nočních hlídačů během večerních představení.
Současný tanec a pohybové divadlo: Zprávy jednou větou a tipy na reprízy
Devourer Alice Minar na dalším festivau
V pátek 26. dubna se představí sólo choreografky Alice Minar 𝓓𝓔𝓥𝓞𝓤𝓡𝓔𝓡 na festivalu Off Europa Festival v Chemnitz v divadle Weltecho.
420PEOPLE 29. A 30. dubna uvádějí v La Fabrice Ever
Radim Vizváry hraje dvakrát své Sólo – 24. dubna ve Švandově divadle, 26. dubna v Tylově domě v Poličce.
Mates Petrák hraje v pátek 26. dubna v divadle Inspirace svou černou pantomimickou grotesku Memento mori.
Brněnská ORBITA.space zve v sobotu 27. dubna v 19:30 do LUMOS – Cafe (Křížová 95/20) na projekt Budeme chodit po jejím okraji, dokud se nenaplní. Tanec: Andrea Goldbergerová, Tereza Juráková, Michaela Ondrašinová, Agáta Přikrylová, Alice Šimečková; zvuk: Matthieu Legros; světlo: Jaroslav Hensl; podpora choreografie a režie: Robie Legros. Vstupné: 250kč/student 150kč, rezervace: [email protected]
Nejaktuálnější zprávy ze světa hudby přímo do Vaší schránky
[mc4wp_form id="339371"]